Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä tasoinen lapsi pärjää tavllisel yläasteell

Lähettäjä: Ihmetyttää 
Päivämäärä:   22.6.26 13:37:37

Tuttavani halusi lapsensa lähikouluun yläasteelle, koska on itsekin aikanaan käynyt siellä ja sieltä on hyvät muistot. Olisivat saaneet erityisluokalta paikan ala-asteen opettajan suosituksesta, mutta eivät ottaneet tätä koulupaikkaa, koska vanhemmat epäilivät, että erityisopetuksessa ei saa riittävän korkeatasoista opetusta vaan mennään täysin riman ali.

Minulla on vuotta vanhempi lapsi joten jotain käsitystä on miten tämän ikäiset yleensä suoriutuvat asioista. Asia liittyy siten minuun, että nyt tuo tuttava on pommittanut minua keväästä asti huolineen ja murheineen asian tiimoilta. Ensinnäkin kaikki alkoi siitä, kun ala-asteen opettaja oli suositellut erityisluokkaa. Äidin mukaan lapsen lahjat menevät siellä hukkaan, kun on niin hyvä kielissä. Lapsella on kuitenkin mukautettu opetussuunnitelma matematiikassa, äidinkielessä, ympässä ja historiassa ainakin. Lapsi ei kuulemma kykene kirjoittamaan kuin muutaman sanan lauseita ja äiti oli tästäkin huolissaan, kun on monta opettajaa yläasteella muistavatko kaikki opettajat varmasti tämän. keväällä oli tutustuminen yläasteelle. Tutustumisessa oli lapsille luokkineen omaa ohjelmaa ja aikuisille yhteinen info. Tämähän oli ihan kamala katastrofi äidin mielestä, koska ennakkoon ei oltu ilmoitettu mitään tästä järjästelystä ja heidän perheestään oli vain yksi aikuinen mukana. Ei voi edellyttää, että lapsi pärjäisi ilman tuttua aikuista vieraassa ympäristössä (eli tulevalla koululla) ja osaisi mennä oikeaan paikkaan muiden lasten mukana vain sillä perusteella, että hänen nimensä luetellaan. Siitä äiti ei kuitenkaan ollut huolissaan, kun koulussa on eri tunnit eri liokissa, aikoo kuulemma pyytää opettajaa aina saattamaan tai hakemaan lapsen oikeaan luokkaan. Avustajia tuossa koulussa ei ole kuulemma niin paljoa, että heillä olisi aikaa tähän.

Olen koittanut varovasti kysellä äidiltä, eikö erityisluokka olisi ollut mukavampi lapsen kannaltakin, mutta ei. Lapsen lahjat menevät täysin hukkaan erityiskoulussa ja epäili ettei lapsi osaa/ uskalla mennä sinne kun pitäisi kulkea koulukuljetuksella missä on muitakin lapsia ja ne saattavt olla eri luokilta. Lähikouluun vanhemmat pystyvät saattamaan. Tähän asti lapsi on siis ollut lähikoulun pienluokalla, mutta yläasteen erityisopetus tapahtuu keskitetysti yhdessä koulussa.

Äiti taas äsken soitti ja valitti kuinka ei saa koululta ketään kiinni vaikka oli jo heti koulun päätyttyä laittanut sähköpostia voisivatko tulla ylimääräiselle tutustumiskäynnille ennen syksyä. Minä vain mietin, että olenko minä tässä negatiivinen ja tuon tasoisia lapsia on tavallisilla luokilla ja koulu sujuu ongelmitta tai ainakin sujuu? Sekin on mielestäni iso ongelma ettei lapsi puhu vieraammille ihmisille mitään. Esim minä olen tavannut poikaa ainakin parikymmentä kertaa ellen enemmänkin niin edellen ei tervehdi takaisin, ei vastaa kysymyksiin jne vaan kääntyy ympäri ja laittaa kädet kasvojen eteen. Ikää kuitenkin kohta 13 vuotta.

En oikein enää tiedä miten suhtautua tähän asiaan. Joten olisi kiva kuulla minkälaisilla ”eväillä” tavallisella yläasteella nykyään pärjää.

Re: Minkä tasoinen lapsi pärjää tavllisel yläasteell

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   22.6.26 13:43:16

Äiti on tekemässä pojalleen karhunpalveluksen. Valitettavasti tämä on normaalia, koska yhteiskunnan paineesta tai muutoin opitun tavan takia halutaan leikkiä että lapsi on "normaali" (vihaan ko. sanaa, koska "normaalia" ei ole olemassakaan, on vain jokin väkisin määritetty boksi mihin pitäisi osua ja jos näin ei ole niin on "ongelma". mutta ei siitä sen enempää).

Erityisluokka ei muutenkaan estä sitä etteikö voisi sitten esim. valinnaisiin ottaa kieliä; omillakin valinnaisen kielen tunneilla oli erityisluokkalaisia mukana ja vallan hyvin pärjäsivät, vaikka varmaan koko päivän vetäminen keskivertoluokassa olisi ollut liian kova rasti.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.6.26 13:45:30

Jessus mikä curlingmamma. Vie se hoitoon, se tarvitsee sitä enemmän kuin se kersa.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   22.6.26 13:48:51

Miksi lapsi on ollut erityisopetuksessa? Kehitysvamma, -viivästymä, nepsy-oireet, lukivaikeudet? Riippuu aika paljon siitä. Kuvailemasi mukaan sanoisin, että vaikeaa tulee olemaan. Harmi, että vanhempien asenne taitaa nyt mennä lapsen edun edelle. Mitä mieltä lapsi itse on?

Lähettäjä: Ffkl 
Päivämäärä:   22.6.26 13:54:23

Ei nykyään kukaan osaa kirjoittaa kuin muutaman sanan lauseita. Jos lauseet on pidempiä, niin niiden välistä on unohtunut piste.

Onko se lapsi oikeasti noin avuton, ettei pärjää yksin vaan joka asiaan tarvitsee auttajan, saattajan ja avustajan, vai onko se vain äidin mielipide kun paapoo lastaan kaikessa, ettei hänelle ole koskaan annettu edes mahdollisuutta kävellä keittiöstä omaan huoneeseensa ilman saattajaa?

Vaikea uskoa, että kukaan olisi noin tyhmä. Taitaa olla vain yksi tarina lisää siltä provoilijalta, joka on täällä aiemminkin kirjoittanut lapsestaan, joka ei opi mitään eikä osaa mennä yksin kouluun kun eksyy 100 m matkalle. Nyt vain näkökulma on vaihtunut omasta lapsesta kaverin lapseen. Mutta yhtä provoa edelleen...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.6.26 14:01:38

Ei kai äiti saa koululta ketään kiinni, kun juhannuksen jälkeen koko koulu rehtoria myöten on ihan takuulla kesälomalla. Elokuun alussa ehkä rehtori ja kanslisti palaa kouluun.

Pieleen tulee menemään, mutta äiti huomaa sen sitten syksyllä. Ja poika siirtyy erkkaluokkaan, jos siellä vielä on tilaa. Tai sitten jonottaa. Sääli pojalle, saa taas yhden epäonnistumisen kokemuksen.

En oikein usko tuohon "hyvä kielissä" jos äidinkieli on kuitenkin rajoitetulla oppimäärällä ja osaa kirjoittaa vain muutaman sanan lauseita. Ehkä äidin mielestä osaa hienosti pelata englanninkielisiä tietokonepelejä. Kieliin kuitenkin kuuluu se kirjoittaminen, niillä vierailla kielillä.

Ei, yläkoulussa ei ole ketään, joka jokaiselle tunnille saattaa lapsen toiseen luokkaan. Ei todellakaan. Ne erkkaluokkalaisetkin kulkevat itse, jos samassa koulussa on erkkaluokkia ja tavallisia, ja erkkaluokkalaiset jollain tunneilla normitunneilla tai vaikka kulkevat liikkatunneille tai kotitaloustunneille. Ihan erikseen sitten vaikeammin kehitysvammaisten tai vaikeammin autististen ryhmät, niissä on enemmän ohjaajia.

terveisin erkkaope

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   22.6.26 14:04:10

Miten lapsi voi olla hyvä kielissä, jos ei puhu kenellekään eikä kirjoita kuin pari sanaa kerrallaan? Yläasteella ei kukaan ehdi enää pitämään lasta kädestä kiinni jatkuvasti. Kyllä pitää pystyä itse kulkemaan ja kysymään apua, jos ei löydä. Perhehän voi itse palkata kouluun avustajan, jos muuten ei koulunkäynti onnistu ja tarjottua erityisluokkapaikkaa ei haluta ottaa vastaan.

Päivämäärä:   22.6.26 14:04:11

Ainakin lapsella on todettu autisminpiirteitä ja tätä en epäile yhtään kun lasta näkee. Oppimisvaikeuksia ei äidin mukaan ole, mutta minä epäilen, että saattaisi olla jos tutkittaisiin. matematiikassa ei kuulemma hamota tehtäviä missä on sanallisia tehtäviä eikä laskuja missä on useampi vaihe mitä pitää laskea. Luitenkin kuulemma plus, miinus ja kertolaskut sujuvat hyvin. Muissa aineissa mitä on mukautettu on kuulemma vain se ongelma ettei pysty kirjoittamaan vastauksia, kun vaatisi niin monta sanaa eikä lukemaan kappaleita. Äiti kuulemma lukee ääneen hänelle kokeisiin niin pärjää hyvin.

Heillä on kaksi lasta ja tämä toinen on mielestäni ihan ”normaali” kulkee kavereiden kanssa ja hänen kanssa pystyy keskustelemaan. Tätä yläasteelle siirtyvää lasta ei kuulemma saa mihinkään, kun ahdistuu ja jos johonkin menee niin vaatii tutun aikuisen turvaksi mukaan. Kun perhettä näkee niin on tällä lapsella oikeasti ongelmia eikä vain äidin holhoamisesta johtuvaa. Sitä en tiedä kuinka paljon äiti on patistellut ja pistänyt lasta pärjäämään.

Päivämäärä:   22.6.26 14:07:48

En tiedä miten muuten kielissä sujuu, mutta äiti usein kehuu kuinka lapsi saa sanakokeista melkein täysiä pisteitä ja kotonakin osaa sanastot kuin vettä vain vähällä lukemisella. Tällä myös perustelee sen ettei lapsi tarvitse erityisopetusta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   22.6.26 14:09:05

No ei tule pärjäämään. ja kaupan päälle tulee todennäköisesti kiusatuksi tai ainakin jää yksin. Siinä onkin kiva sitten selvitellä ja äidin tapella koko ensimmäinen vuosi hukkaan kun sinne erityisluokalle siirtyminen ei ehkä onnistukaan tuosta vain tai äiti jatkaa periaatteellista vastustamista kun ei suostu lapsen haasteita hyväksymään.

Itse en kauhean paljon jaksaisi paasausta kuunnella kun tietää äidin olevan väärässä ja tekevän vain kauheaa karhunpalvelusta erityislapselleen.. että aika suoraan sanoisin tai kysyisin miten hän kuvittelee lapsen siellä pärjäävän ? tai viihtyvän ? Tuossa iässä pitää olla jo sosiaalisestikin aika taitava, lisäksi ihan minimissään nyt itse osattava sukkuloida luokasta toiseen annetun aikataulun mukaan. Tietysti vielä pärjättävä aineissa ilman helpotuksia tai tukitoimia, vaikka niitä kotona läksyjen kanssa kuinka annettaisiinkin.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   22.6.26 14:17:03

"En tiedä miten muuten kielissä sujuu, mutta äiti usein kehuu kuinka lapsi saa sanakokeista melkein täysiä pisteitä ja kotonakin osaa sanastot kuin vettä vain vähällä lukemisella. Tällä myös perustelee sen ettei lapsi tarvitse erityisopetusta."

No ei yläasteella enää riitä, että osaa sanoja. Niitä pitää pystyä myös käyttämään sekä kirjallisesti, että suullisesti. Pitää myös osata taivuttaa sanoja sekä osata kielioppia. Lapsi, joka ei puhu muille kuin vanhemmilleen, ei kuulu normaaliopetukseen ainakaan ilman henkilökohtaista avustajaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.6.26 14:48:09

Siis ongelmahan tuolla lapsella on tuo äiti joka ei käy ihan täysillä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.