|
Lähettäjä: Ihmetyttää
Päivämäärä: 22.6.26 13:37:37
Tuttavani halusi lapsensa lähikouluun yläasteelle, koska on itsekin aikanaan käynyt siellä ja sieltä on hyvät muistot. Olisivat saaneet erityisluokalta paikan ala-asteen opettajan suosituksesta, mutta eivät ottaneet tätä koulupaikkaa, koska vanhemmat epäilivät, että erityisopetuksessa ei saa riittävän korkeatasoista opetusta vaan mennään täysin riman ali.
Minulla on vuotta vanhempi lapsi joten jotain käsitystä on miten tämän ikäiset yleensä suoriutuvat asioista. Asia liittyy siten minuun, että nyt tuo tuttava on pommittanut minua keväästä asti huolineen ja murheineen asian tiimoilta. Ensinnäkin kaikki alkoi siitä, kun ala-asteen opettaja oli suositellut erityisluokkaa. Äidin mukaan lapsen lahjat menevät siellä hukkaan, kun on niin hyvä kielissä. Lapsella on kuitenkin mukautettu opetussuunnitelma matematiikassa, äidinkielessä, ympässä ja historiassa ainakin. Lapsi ei kuulemma kykene kirjoittamaan kuin muutaman sanan lauseita ja äiti oli tästäkin huolissaan, kun on monta opettajaa yläasteella muistavatko kaikki opettajat varmasti tämän. keväällä oli tutustuminen yläasteelle. Tutustumisessa oli lapsille luokkineen omaa ohjelmaa ja aikuisille yhteinen info. Tämähän oli ihan kamala katastrofi äidin mielestä, koska ennakkoon ei oltu ilmoitettu mitään tästä järjästelystä ja heidän perheestään oli vain yksi aikuinen mukana. Ei voi edellyttää, että lapsi pärjäisi ilman tuttua aikuista vieraassa ympäristössä (eli tulevalla koululla) ja osaisi mennä oikeaan paikkaan muiden lasten mukana vain sillä perusteella, että hänen nimensä luetellaan. Siitä äiti ei kuitenkaan ollut huolissaan, kun koulussa on eri tunnit eri liokissa, aikoo kuulemma pyytää opettajaa aina saattamaan tai hakemaan lapsen oikeaan luokkaan. Avustajia tuossa koulussa ei ole kuulemma niin paljoa, että heillä olisi aikaa tähän.
Olen koittanut varovasti kysellä äidiltä, eikö erityisluokka olisi ollut mukavampi lapsen kannaltakin, mutta ei. Lapsen lahjat menevät täysin hukkaan erityiskoulussa ja epäili ettei lapsi osaa/ uskalla mennä sinne kun pitäisi kulkea koulukuljetuksella missä on muitakin lapsia ja ne saattavt olla eri luokilta. Lähikouluun vanhemmat pystyvät saattamaan. Tähän asti lapsi on siis ollut lähikoulun pienluokalla, mutta yläasteen erityisopetus tapahtuu keskitetysti yhdessä koulussa.
Äiti taas äsken soitti ja valitti kuinka ei saa koululta ketään kiinni vaikka oli jo heti koulun päätyttyä laittanut sähköpostia voisivatko tulla ylimääräiselle tutustumiskäynnille ennen syksyä. Minä vain mietin, että olenko minä tässä negatiivinen ja tuon tasoisia lapsia on tavallisilla luokilla ja koulu sujuu ongelmitta tai ainakin sujuu? Sekin on mielestäni iso ongelma ettei lapsi puhu vieraammille ihmisille mitään. Esim minä olen tavannut poikaa ainakin parikymmentä kertaa ellen enemmänkin niin edellen ei tervehdi takaisin, ei vastaa kysymyksiin jne vaan kääntyy ympäri ja laittaa kädet kasvojen eteen. Ikää kuitenkin kohta 13 vuotta.
En oikein enää tiedä miten suhtautua tähän asiaan. Joten olisi kiva kuulla minkälaisilla ”eväillä” tavallisella yläasteella nykyään pärjää.
|