Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ilmavaivoihin apua

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   21.6.26 11:36:05

En tiedä miksi piereskelen yhtäkkiä tosi paljon ja usein. Mitään elintavoissani ei ole muuttunut mutta vatsa turpoaa usein ja sieltähän sitä ilmaa pitää päästää pois. Onko kokemusta mitä lääkettä tähän voisi ostaa apteekista vai pitääkö mennä lääkärille hakemaan resepti.
Kolonoskopia tehty hiljattain muun vaivan takia eikä mitään löydöksiä ollut.

Re: Ilmavaivoihin apua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.26 11:43:43

Cuplaton on valmiste jota haluat kokeilla. Sitten on toki yrttejä jotka voivat auttaa, lakritsijuuri, piparminttu, fenkoli ja kamomilla tulee ensimmäisenä mieleen. Toki niiltä ei voi ihmeitä odottaa. Miksi se kolonoskopia tehtiin?

Vatsan toiminta voi myös muuttua. Et ehkä enää siedä ruokia jotka ennen toimivat. Ruoka- ja pierupäiväkirjan pitäminen voisi olla hyvä idea niin ehkä pääsee näkemään yhdistäviä tekijöitä! Ja toki voisi olla fiksua hetkeksi pudottaa yleiset syylliset, eli ruis, palkokasvit, kananmunat jne pois ruokavaliosta ja katsoa auttaako. FODMAPia voisi myös kokeilla. Sitten kun saa tilanteen rauhoittumaan niin voi alkaa lisäillä yksitellen ruoka-aineita ja joko yrittää totutella niihin tai hyväksyä etteivät ne enää sovi.

Maitohappobakteereista ei varmaan ole harmia mutta ei myöskään ihan hirveää hyötyä todennäköisesti.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   21.6.26 11:57:43

Kolonoskopia tehtiin kun olen seurannassa 3 vuoden välein, aiemmin ollut löydöksiä jotka poistettu suolistosta. Nyt ei ollut mitään erikoisempaa.
Kokeilempa cuplatonia, kiitos.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   21.6.26 12:20:14

"Ja toki voisi olla fiksua hetkeksi pudottaa yleiset syylliset, eli ruis, palkokasvit, kananmunat jne pois ruokavaliosta ja katsoa auttaako. "

Kananmunat eivät kyllä ole mikään yleinen vatsavaivojen aiheuttaja vaan päinvastoin, kananmuna on vatsaystävällinen ruoka. Allergia asia erikseen. Muuten hyvä neuvo.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.26 12:24:23

Kyllä ne monilla aiheuttaa ilmavaivoja, minulla ainakin. Se on rasittavaa miten yksilöllisiä vatsat ja suolistot on, kaikki pitää kokeilla itse :/ Olen vaan itse vatsavaivojen kanssa painineena todennut helpoimmaksi karsia ensin ruokavaliosta tosi rajusti aineksia pois kunnes oireet helpottaa ja sitten alkaa yksitellen palautella niitä. Tuntuu että kun karsii yhden kerrallaan niin kestää ikuisuus löytää ongelmaruokia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.6.26 13:16:45

Pystytkö röyhtäisemään? Jos et, googlaa no burp syndrome. Se mm.lisää piereskelyä kun ilma ei pääse pois muuta kautta.

Lähettäjä: Lakton 
Päivämäärä:   21.6.26 15:16:48

Onko laktoosi-intoleranssin mahdollisuus suljettu pois? Itse olen aina käyttänyt paljon maitotuotteita, eikä koskaan ollut mitään ongelmaa. Mutta kun täytin 40v, niin muutamassa kuukaudessa alkoi kauheat turvotukset ja ilmavaivat. Verikokeissa sitten todettiin kyseinen vaiva. Laktoosittomaan ruokavalioon vaihdettuani, ei ole ollut enää kyseisiä ongelmia. Eli tästä oppineena, laktoosin yliherkkyys voi tosiaan tulla vasta myöhemmällä iällä ja oireet alkaa aika lyhyellä aikavälillä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.