Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En uskalla mennä yksin uimaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.6.26 00:55:25

Oon joskus käynyt yksin uimassa ja toki mökillä olen uinut yksin kun olen käyny saunassa ja muut ollut jo mökissä, mutta lähtökohtaisesti en uskalla mennä yksin uimaan. Usein rannalla voi olla muita riippuen ajasta ja rannan suosiosta (ja säästä), mutta ei siihenkään voi luottaa että tuntematon auttaa jos tulee joku hätä.
Olen hyvä uimari, tajuan olla hyppimättä pää edellä jos olen yksin tai uusipaikak tai en 100% tiedä että se on turvallista. En ui kauas tai liian syvälle, menen rannan mukaan tai pysyn laiturin lähellä ja en ui kauaa. Mutta silti en jostain syystä oikein tunne oloani mukavaksi jos menen yksin uimaan.
Haluaisin kuitenkin käydä uimassa.
Onko tähän jotain keinoa, koska mukaan ei tosiaankaan usein ketään sää mukaan. Vai täytyykö vaan opetella tottumaan ja mennä korkeintaan niin syvälle että jalat ulottuu pohjaan?

Re: En uskalla mennä yksin uimaan

Päivämäärä:   21.6.26 00:59:27

Kasvata pallit.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.6.26 01:00:55

Ui matalasta ja rantaan päin. Älä riskeeraa turhaan.

Lähettäjämun juttu 
Päivämäärä:   21.6.26 01:18:06

Voisitko yksin ollessa pitää mukana sellaista kelluketta kuin hengenpelastajilla?
Onhan sen kanssa vaikeampi uida,mutta toisi mielenrauhaa?
Tai pelastusliivejä kevyemmät surffausliiviT? Niiden kanssa pystyy uimaan hyvin.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   21.6.26 01:42:16

Kirkkaanvärinen uikkari, ja jos olet hyvä uimari, ei ole mitään hätää. Toki voit sitoa jalkaan vaikka narulla vesijuoksuvyön, joka tarvittaessa pitää pinnalla. Mutta uutisten säikyttämänä ei kannata uintia jättää väliin! Hukkuneet on yleensä uimataidottomia tai vanhoja, jotka sai kohtauksen kesken uinnin.
Toki jos yleisellä rannalla käyt, voit pyytää jotakuta katsomaan perään, kyllä mä voisin katsoa kun joku ui, ja tulee takas laituriin.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   21.6.26 05:03:48

Mielestäni ihan terve pelko. Olen vierestä nähnyt kun vaikka keski-ikäiselle ihmiselle tulee yhtäkkiä huimauskohtaus tai suonenveto, minkä takia saattanut tulla riski hukkua. Minulla jopa parikymppisenä tullut joskus saunan jälkeen kesken uinnin tunne että taju menee. Itse en mene yksin uimaan yhtään syvempään veteen ilman että joku on edes jossain rannalla lähettyvillä. Rantaveteen voin mennä kyllä lillumaan. Kerran ulkomailla menin uimaan "pieneen" aallokkoon. Yhtäkkiä tuli isompi aalto mikä paiskasi minut rantaan ja vedin vettä keuhkoihin.

Ihan tervettä ja fiksua pelkoa. On ihan hyvä varmistaa että apua on sitten lähettyvillä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.6.26 05:53:17

uimahalliin uimaan?

Lähettäjä: cv 
Päivämäärä:   21.6.26 07:18:40

Ui rannan suuntaisesti tai niin matalassa, että jalat yltävät pohjaan. Vesijuoksuvyö ei ole huono ajatus.

Päivämäärä:   21.6.26 08:07:02

Erittäin terve pelko. Juuri viime kesänä hukkui kaksi tuttua, kun saivat sairaskohtauksen vedessä. Uimataidolla ei ollut mitään merkitystä. Onko lähellä valvottua rantaa? Entä uimallia?

Päivämäärä:   21.6.26 09:05:49

Ui rannan suuntaisesti tai niin matalassa, että jalat yltävät pohjaan. Vesijuoksuvyö ei ole huono ajatus.

Tämä!

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   21.6.26 09:19:18

Uimapoijua itsekin käyttäisin, jos ihan uimalla haluaisin uida yksin -auttaisi ainakin esim. suonenvetotilanteissa. Sairauskohtaus ei ole tällä ikää todennäköinen ja olisi jo tosi epäonninen sattuma, että sellainen iskisi juuri vedessä.

Saattaisin myös selvitellä, onko juuri tähän tarkoitettuja paukkuliivejä olemassa. Ensimmäinen nopea googletus ei tuottanut tulosta, mutta vaikea uskoa, että sellaista ei ole. Ehkä sup-liivistä voisi muokata olkapään yli menevän version, jota voisi käyttää uidessa?

Tietenkin näistä huolimatta uisin aina rannan suuntaisesti

Päivämäärä:   21.6.26 10:55:31

En mäkään mene, vaikka olen hyvä uimari.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   21.6.26 10:59:27

Itse uin AINA vain rantaa kohti. Eli niin, että kävelee ensin sen verran pitkälle että vettä on rintaan asti, siitä kääntyy rantaa kohti ja ui sen 5-10 metriä ja taas uudestaan. :D Turvallisempaa näin.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   21.6.26 10:59:57

Ei tulisi siis mieleenkään uida niin syvällä ettei jalat yllä pohjaan!

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   21.6.26 12:45:23

Jopas on pelokasta sakkia. Jos nyt joku suonenveto tulee, niin pelkillä käsilläkin saa ittensäsen verran rantaan, ei kai kukaan nyt muutenkaan ui missään monen sadan metrin päässä keskiselällä. Mutta ettei ollenkaan voisi uida tai yhtään sellaisessa paikassa, ettei jalat yllä pohjaan.. sairaskohtaus varmaan tappaa sitten rantavedessäkin, jos niikseen tulee. Ei nyt kannata taas hysterisoida.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   21.6.26 13:06:19

^ Joku kunnon kramppi voi kyllä olla niin kivulias, että äkkiä vetäisee vettä keuhkoihin. Siitä kärsiessä ei todellakaan pitkiä matkoja uida vain käsivoimin.

Mutta en mäkään nyt ihan noin pelokas ole, että vain 5m pätkissä kahluusyvyydellä uisin! :D

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   21.6.26 13:17:04

Huimauskohtaus voi tulla nuorelle aikuisellekin. Vesijuoksuvyö.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   21.6.26 14:07:20

Olen hyvä uimaan, mutta saan suonenvetoja eri kohtiin jalkoihini todella helposti, niin en ui kuin tuttujen ollessa kuuloetäisyydellä.

Saan suonenvetoja ihan uimahallissa vaikkapa kapeammalla radalla jotai hidasta leveästi sätkivää patua ohittaessani, jos joudun ottamaan potkun vähän random-suuntaan, ja sitten ihan vain viileällä lattialla kävellessäni.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   21.6.26 14:36:46

Mä käyn yksin uimassa mutta joka ikinen kerta on kyllä mielessä että mitä jos... suonenveto tulee ihan jo siitä että astuu veteen.

Uin siis rannan suuntaisesti jolloin pystyn vaikka yhdellä kädellä räpiköimällä taistelemaan itseni rantaan suonenvedon tms iskiessä. Lillun myös ihan vaan rantavedessä uimisen sijaan.

Päivämäärä:   21.6.26 14:37:09

Uimahalli löytyy ja ainakin yhdellä uimarannalla on tiettyllä aikavälillä valvonta. Toki voisi mennä sinne käymään tona aikana ja katsoa miltä tuntuu, tää ranta muutenkin tuttu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.6.26 14:41:54

Meillä ollut jo monta vuotta käytössä uimapötkylät, vaikka olemme hyviä uimareita.
Kannattelee kivasti kainaloiden alta vähän, silti voi halutessaan tehdä tehokkaita uimaliikkeitä. Ei tarvitse jännittää niskaa rintauinnissa. Selkäuinnissa voi pötkylän laittaa hartioiden tai niskan taakse.
Lopuksi se kaikkein tärkein asia, turvallisuuden tunne ja turvallisuus. Eihän se pötkylä esim. sydäriä estä, mutta rauhallisella järvellä on kiva uida välillä syvemmälle tai kauemmas.
Juuri ostin meille uudet, 2.99€/kpl.

Lähettäjä: Ihne 
Päivämäärä:   21.6.26 14:42:10

Yleensä uin niin että jalat yltää pohjaan niin siinä sitten rannan suuntasesti edes takas. Jos menen vaikka laiturilta uimaan ja siinä syvempää niin en lähde kauas vaan uin pienempiä ympyröitä. Talvella käyn avannossa mutta jos olen yksin niin yleensä siinäkin olen sitten portaissa roikkumassa. Uimista ja avantoa en jätä tekemättä sen takia että olen yksin. Ihania asioita ovat molemmat!

Lähettäjä: saana 
Päivämäärä:   21.6.26 15:10:11

Kuu: Se ei ole mitään hysterisointia, jos yksin vedessä ollessaan varmistaa oman turvallisuutensa ja ui vaan sellaisessa syvyydessä, että yltää pohjaan. Ei se ole mikään ''kahluusyvyys'', huoh.

Onpa outoa porukkaa täällä jos tuota pitää hysteerisenä.

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   21.6.26 15:26:25

Liika turvallisuusajattelu on jotenkin nolloa. Miksi ratsastat?

Siinä on oma viehätyksensä mennä uimaan yksin ja mielellään pimeällä. Ehkä rantaa pitkin uimisen ymmärrän. Mutta että uimapötkö aikuisella ihmisellä.

Lähettäjä: saana 
Päivämäärä:   21.6.26 15:28:30

En ole tuo uimapötkötyyppi mutta antakaa nyt ihmisten uida vaikka niillä pötköillä :D Ihan oikeesti! Onpahan vähemmän sisältöä hukkuneiden tilastoihin.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   21.6.26 16:06:40

Normin parin kilometrin lenkin uiminen niin, että jalat ylettyy pohjaan koko ajan on vähän hankalaa. Vesikasvit on kiusan koko ajan jne. Joskus oon kiinnittänyt juoksuvyön uikkareihin narulla. Vesijätit ja moottoriveneet vähän pelottaa, mutta pyrin uimaan rannansuuntaisesti tai sit jos saareen uin 200 metriä, ni oon valmiina sukeltamaan. Ikä alkaa vitosella, joten vähän pitää yrittää olla varovaisempi. Tajuttomuuskohtaus vedessä vie kyllä hengen, mutta jos ei treenaa, niin...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.