Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko muiden adhd lääkitystä

Lähettäjä: Sos 
Päivämäärä:   19.6.26 18:34:29

Kyseenalaistettu mihin tarvitset, jos lapsena et ole käyttänyt? Itse sain diagnoosin 30v iässä, en saanut aikaiseksi tehdä asialle mitään, mutta oman lapsen diagnoosin ja ruuhkavuosien mittaan halusin selvyyttä. Varsinkin kun näin miten oma lapsikin hyötyy.
Julkisen kautta asia hoitui, itsellä hyvin värikkäät paperit lapsuudesta asti. Ekaa kertaa keskittymisen ongelmat mainitaan jo 5v alkaen, mutta -90 luvun varsinkaan tyttöjä ei tutkittu. Alakoulussa avustaja, koko peruskoulun oma helpotettu opintosuunnitelma ja pienluokassa oloa, dg oppimisvaikeudet. Nämä ei näy vaikka aikuisena opiskelen, lääkäri epäilee väärää diagnoosia joka sekoittuu adhd:n kanssa, eli oikeasti johtuu keskittymisen ongelmista ei oppimisesta. Teininä päihdekokeilut, parisuhteessa mm ajauduin väkivaltaiseen suhteeseen ja 16v hyväksikäytön uhriksi, varmasti vaikutusta. Yläasteella vaikea masennus, eli adhd näitä liitännäisiä. Mietin kuinka paljon helpompaa olisi ollut, jos olisi ollut toimiva lääkitys jo silloin.
Aloitin lääkkeen ja nyt löydetty hyvä tasapaino, pystyn keskittyä, saan asiat hoidettua, en sulkeudu sosiaalisesti niin herkästi, en yli jaa asioitani mikä tyypillinen piirre, impulsiivisuus hallinnassa eri tavalla ja en hermostu nollasta sataan nanosekunnissa, rahan käyttö järkevämpää, lapsen kanssa vähemmän riitoja/vääntöä, levottomuus pienenee huomattavasti ja en kuormitu ja stressaa yhtälailla enää.
Mutta, äitini kävi kyseenalaistamaan onko sulla se adhd niin paha että tarvitset lääkkeet? Hän ei elä mun kanssa, joten ei näe meidän arkea samanlailla kun nähdään kerran viikossa tai kahdessa. Kaikkea en avaa arjen ongelmista muille. Ärsyttää, kun juoruaa no voihan lääkkeitä käyttää itsepä tietää.. Nimenomaan itse tiedän. Onko muilla samoja kokemuksia?

Re: Onko muiden adhd lääkitystä

Lähettäjä: dndm 
Päivämäärä:   19.6.26 18:43:05

Lääkärit ei ole koskaan kyseenalaistaneet lääkitystäni ja sen tarvetta. Mutta itse olen alkanut punnita hyötyjä ja sivuvaikutuksia, että kannattaako minun käyttää lääkitystä, kun siinä on niin hirveät sivuvaikutukset... Tähänkin lääkärit ovat vain sanoneet, että itse saan päättää. En siis käytä lääkettä joka päivä ja välillä pidän kunnon taukoja, jotta sivuvaikutukset ei haittaisi niin paljon.

Se sivuvaikutus minulla siis on suun kuivuminen, joka on niin karsea, että ääni lähtee ja kröhisen koko ajan ja olo on hankala. Mutta tämä on kai kaikissa ADHD-lääkkeissä...

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   19.6.26 18:46:45

Sun teksti on kun mun elämä ja dg:n sain yli 40 vuotiaana.
Mun ongelmat ei hirveesti näkynyt aikuisena ulospäin, omaa perhettä lukuunottamatta. Että kenenkään muun on ihan turha tulla kyseenalaistamaan mun lääkityksen tarvetta.
Mulla ei kylläkään ole kokemusta että joku arvostelisi lääkkeen käyttöä

Päivämäärä:   19.6.26 19:08:07

Kyllä kaiketi kaikki kuivattaa, mutta itsellä riittää kun muistaa juoda kunnolla pieniä hörppyjä usein.

Sama se itsellä, ne ei aikuisena kovin selkeästi näy muille kun oppinut maskaamaan koko elämänsä. Muut eivät kyseenalaista, mutta tuo äitini kommentti ja juoruilu.

Lähettäjä: dndm 
Päivämäärä:   19.6.26 19:16:31

Minulla ei auta veden hörppiminen, purkka, pastilli, napostelu tai mikään. Suu kuivuu jotenkin alempaa kuin vain suusta, siis ihan jostain äänihuulista asti... Olen ollut myös kostea rätti naamalle maskin tapaan laitettuna niin, että hengitysilma olisi kosteaa, imenyt suuta kosteuttavia pastilleja samalla ja siemaillut vettä vähän väliä. Ei auta :/

Päivämäärä:   19.6.26 19:23:50

Okei, harmi siinä tapauksessa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.6.26 19:58:53

Tämä on vähän sellainen muotidiagnoosi. Se vaihtui aika ajoin. Aikaisemmin oli erityisherkkyys, sitten narsisti, sitä ennen keliakia...

Päivämäärä:   19.6.26 21:16:13

Miten muoti diagnoosi alkaa jo lapsena selkein oirein? Saatika tekee elämästä helpompaa lääkkeen avuin? Moni ei taida tietää ettei adhd lääkkeet edes auta esim. rauhoittumaan yms jos sulla ei adhd.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.26 21:21:16

Erityisherkkyys ei ole diagnoosi. Eikä keliakia ole ikinä ollut mikään muotisairaus, siihen on olemassa omat fysiologiset testinsäkin. Narsistit pyörittävät tätä maailmaa, hyvä heidät on tunnistaa.

Adhd ei ilmesty mistään yhtäkkiä vaan on synnynnäinen ominaisuus.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.6.26 22:14:14

Adhd:ta ja autisteja on ollut aina, niitä ei vaan osattu diagnosoida aikaisemmin. Vielä 80- luvulla ei edes uskottu että tytöt voivat olla autisteja koska he oppivat niin varhain maskaamaan.

Päivämäärä:   19.6.26 22:49:42

vähän aihetta sivuten. sain oppilaaksi 18v tytön jolla adhd. en saa huomiota, kontaktia. ei kuuntele. tuntuu että haahuilee vaan omiaan. napakammin sanoessa suuttuu ja sanoo vastaan. onko tuo se adhd vai mukulan kiukuttelua. en tiedä yhtään miten sanoa miten opettaa että kuuntelisi edes.
jos suutun ja teen asiat selviksi, tiedän että oon puhuttelussa taas.
on tuossa nyt jäädäkseen että jotenkin tää nyt pakko saada toimimaan.vinkkejä kiitos.

Lähettäjä: jswe 
Päivämäärä:   20.6.26 00:26:10

Pisteen oppilas kuulostaa PDA:lta eli Pathological Demand Avoidance, Patologinen vaatimusten välttely. Nimitetään myös nimellä EDA eli Äärimmäinen vaatimusten välttely. Kuuluu autisminkirjon häiriöön.

Yleisimmin ilmenee niin, että jos jotakuta pyytää tekemään jotain, niin vetää hirveän kohtauksen eikä varmasti tee. Jos ei pyydä ja antaa tehdä omaan tahtiin, niin sitten saattaa tehdäkin sen ongelmitta. Mutta tosiaan asiasta ei saa mainita yhtään mitään koskaan, koska muuten tulee raivokohtaus.

Eli jos autisti ajattelee, että "voisin tyhjentää tiskikoneen" muttei kuitenkaan ole sitä vielä tehnyt ja hänelle menee esittämään pyynnön "voisitko tyhjentää tiskikoneen", niin vetää raivarin, että "Aioin kyllä tyhjentää sen tänään mut nyt kun käskit mua tekemään sen niin en kyllä varmasti tee!!!".

Muutenkin käytös vaikuttaa enemmän autistilta. Mutta monilla on sekä autismi että ADHD.

Vinkkejä en osaa antaa, mutta jos tutustut vaikka netissä tuohon PDA:han, niin saatat ehkä keksiä jotain joka auttaisi...

https://autismiliitto.fi/autismi/perustietoa-autismista/
pda-aarimmainen-vaatimusten-valttely/

Ja kaikki joilla on samanlaista vettumaista käytöstä: Aikuistukaa. Tämä on kuitenkin sennula ja täällä ei pitäisi käyttäytyä kuin viisivuotias autisti, joten nepsyydestänne huolimatta, vaikka olette kuinka näpsynepsyaadeehooheepeedeeaa, niin käyttäytykää silti.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   20.6.26 09:43:01

Olisiko että äitisi tuntee vähän huonoa omatuntoa siitä ettet saanut enempää tukea lapsena? Vaikka vika ei tosin ole hänenkään, tukea, lääkkeitä yms oli huomattavasti vähemmän saatavilla ylipäätään silloin sinun lapsuudessa vaikka äitisi olisikin yrittänyt ajasssa. Mutta se saattaa silti tuntua vaikealta ainakin alitajunnassa, tavallaan että on pettänyt oman lapsensa.

Päivämäärä:   20.6.26 11:14:23

Pop, toki voihan sekin olla. Ainakin vihainen väärästä oppimisvaikeudet diagnoosista asiasta oli

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   20.6.26 12:20:51

"Adhd ei ilmesty mistään yhtäkkiä vaan on synnynnäinen ominaisuus."

Varmasti myös näin mutta tohdin väittää, että adhd-oireiseksi myös kasvetaan. Itse väitän nyt aikuisena elämän kolhimana täyttäväni adhd-diagnoosin määreet, lapsena ja nuorena en missään nimessä, keskittyminen ja kaikki oli kunnossa. Ihan varmasti osa adhd-diagnosoiduista lapsista voisi syyttää vanhempiaan siitä, että välinpitämättömällä kasvatuksella ovat aiheuttaneet oireet, joiden myötä esim. keskittyminen heikkoa. Eli, kyllä adhd-tyypiksi myös kasvetaan, vain osa on synnynnäisesti adhd-jamassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.6.26 13:13:15

Eli jos autisti ajattelee, että "voisin tyhjentää tiskikoneen" muttei kuitenkaan ole sitä vielä tehnyt ja hänelle menee esittämään pyynnön "voisitko tyhjentää tiskikoneen", niin vetää raivarin, että "Aioin kyllä tyhjentää sen tänään mut nyt kun käskit mua tekemään sen niin en kyllä varmasti tee!!!".

No huonoa kasvatusta ja käytöstavattomuutta se on jos ei kykene normaalista pyynnöstä jotain pientä kotityötä tekemään. Näitä ei todellakaan ollut silloin kun ei kysytty etsä viititsä vaan piti tehdä tai sai selkäänsä. Ketään ei huvita tyhjentää tiskaria mutta se nyt vaan pitää tehdä.

Lähettäjä: jswe 
Päivämäärä:   20.6.26 15:13:10

"No huonoa kasvatusta ja käytöstavattomuutta se on jos ei kykene normaalista pyynnöstä jotain pientä kotityötä tekemään. Näitä ei todellakaan ollut silloin kun ei kysytty etsä viititsä vaan piti tehdä tai sai selkäänsä. Ketään ei huvita tyhjentää tiskaria mutta se nyt vaan pitää tehdä."

Voit laittaa sen tiskikoneen tyhjentämisen kohdalle ihan mitä tahansa. Vaikka henkilön jonkun oman asian, tai vaikka koulutehtävän. Ei siinä ole kyse huonosta kasvatuksesta vaan siitä reaktiosta, että pääkoppa ei vain siedä mitään vaatimuksia keneltäkään, edes autistilta itseltään. Pää pistää heti vastaan. Kannattaa lukea tuo linkittämäni juttu ennen kuin tulee huutelemaan mistään huonosta kasvatuksesta...

Moni autisti ei ole tuosta koskaan kuullutkaan ja on aina ihmetellyt, että mikä mättää. Ja kun saavat kuulla tuosta, niin tajuavat, että mikä hemmetti siinä on, että on aina reagoinut mihin tahansa pyyntöön/vaatimukseen kieltämällä, vaikka se asia olisi ihan yksinkertainen ja mieluista tekemistä.

Esim. joku on aina tykännyt lukea ja normaalisti lukee kolme kirjaa viikossa. Mutta sitten kun annetaan tehtäväksi lukea yksi mikä tahansa kirja ja kirjoittaa siitä joku essee, niin ei varmasti saa luettua yhtään mitään, eikä saa kirjoitettua mistään aiemmin luetustakaan kirjasta sanakaan, vaikka normaalisti kirjoittaa blogia lukemistaan kirjoista. Ei se ole huonoa kasvatusta vaan autismia :') Jolle nämä ihmiset eivät voi mitään. Mutta voivat silti opetella käsittelemään sen PDA-raivon.

Ja tuo PDA-raivon käsittely on se, mitä edes aikuisten pitää opetella tekemään.

Päivämäärä:   20.6.26 22:28:18

Varmasti myös näin mutta tohdin väittää, että adhd-oireiseksi myös kasvetaan. Itse väitän nyt aikuisena elämän kolhimana täyttäväni adhd-diagnoosin määreet, lapsena ja nuorena en missään nimessä, keskittyminen ja kaikki oli kunnossa. Ihan varmasti osa adhd-diagnosoiduista lapsista voisi syyttää vanhempiaan siitä, että välinpitämättömällä kasvatuksella ovat aiheuttaneet oireet, joiden myötä esim. keskittyminen heikkoa. Eli, kyllä adhd-tyypiksi myös kasvetaan, vain osa on synnynnäisesti adhd-jamassa
--,
Ehkä,mutta diagnoosi vaatii lapsuudesta ongelmat ei riitä aikuisuus. Itsekin vahvasti lapsena oireilin jo vaikka -90 luvun teknologia aivan toista eikä ollut puhelimia yms naaman edessä.
Omakin sai diagnoosin jo 6v. Ulkoillaan ja liikutaan paljon luonnossa yms. Aina ei auta elämäntavat.

Päivämäärä:   20.6.26 22:33:44

Itse syntynyt 70- luvulla, joten liiallista ruutuaikaa ei voi vierittää adhd: n ja autismin syyksi. Oireilin jo vahvasti lapsena, muttei se ketään kiinnostanut. Diagnoosin sain 50- vuotiaana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.6.26 22:48:34

Lähettäjä: A
Päivämäärä: 19.6.26 19:58:53

Tämä on vähän sellainen muotidiagnoosi. Se vaihtui aika ajoin. Aikaisemmin oli erityisherkkyys, sitten narsisti, sitä ennen keliakia...

Ja itsekeiskenen kusipäisyys on aina muodissa. Joka paikassa täytyy olla vähättelemässä muiden sairauksia ja haasteita.

Lähettäjä: lrlr 
Päivämäärä:   20.6.26 23:11:30

"mutta tohdin väittää, että adhd-oireiseksi myös kasvetaan."

Kyllä, ja tälle on ihan nimikin:
Itseaiheutettu eli hankinnainen keskittymishäiriö Attention Deficit Trait eli ADT.
Mutta tuolloin ei ole kyseessä ADHD vaan ADT. Se ei siis ole synnynnäinen neurologinen poikkeavuus vaan elintavoista johtuva ohimenevä keskittymisvaikeus.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   20.6.26 23:16:09

lrlr: hyvä pointti. Mutta millä perustelet suuret alueelliset erot nuorten adhd-diagnooseissa ja myös hurjasti kasvaneet diagnoosimäärät. Väitän, että mainitsemaasi ADT:hen on kasvettu eli aiheutettu nuorille ongelma - toivottavasti ei pysyvästi. Sitten on toki myös aitoa ADHD-oireilua.

Päivämäärä:   21.6.26 00:57:12

Määrät selittyy periytyvyydellä, ikäluokat jota ei diagnosoitu samanlailla saa lapsia, tämä periytyy vahvasti vanhemmilta. Kaikki eivät edes tiedosta että itselläkin voi olla

Päivämäärä:   21.6.26 09:38:42

Adhd: ta ja autisteja on ollut aina, ennen niitä ei vaan diagnosoitu. Nyt monet aikuiset saa diagnoosin sen jälkeen kun omalla lapsella on todettu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.