Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Osaamattomat ammattilaiset

Lähettäjä: saeea 
Päivämäärä:   19.6.26 15:16:45

Millaisia tapauksia teillä on tullut vastaan?

Tästä on yli 20 v aikaa, ei ollut silloin vielä alypuhelimia eikä juuri kenelläkään edes digikameroita.

Olin joskus ammattilaisvalokuvaajalla kuvattavana. Minulle ei ole luontaista hymyillä niin, että kaikki hampaat näkyy vaan hymyilen suu kiinni tai niin, että hampaista näkyy vain vähän. En vain osaa hymyillä luonnollisesti niin, että kaikki hampaat on esillä.

Tämä ammattilainen kuitenkin oli sitä mieltä, että minun pitää hymyillä hampaat näkyen, eikä suostunut ottamaan kuvia, jos hampaita ei näkynyt ja alkoi jopa huutaa, että "EI TÄSTÄ TULE MITÄÄN! KOETA NYT SAADA NE HAMPAAT NÄKYMÄÄN!!".

No, hymyilin sitten niin, että hampaat näkyivät niin leveästi ja suu auki kuin osasin, eli käytännössä irvistin. Vasta sitten hän suostui räpsimään kuvia. Ilmoitin kuitenkin, etten näistä kuvista mitään maksa ja hän totesi, että "Kyllä muuten maksat".

Kun sain koevedokset nähtäville, niin katsoin ne läpi ja ilmoitin paikan sihteerille, etten näistä todellakaan mitään maksa ja hän ihmetteli, että miksi en. Näytin kuvat hänelle ja hän sanoi, että "Juu, ymmärrän... Tuo meidä Peltti on sellainen, ettei suostu kuvamaan, jos asiakas ei hymyile hampaat rivissä..."

Pyysin saada koevedokset itselleni ja sainkin ne valoituksetta, ja toden totta esittelin ne kaikille, että "tälle ammattilaiselle ei ainakaan kannata mennä kuvattavaksi". Eikä minun siis tarvinnut niistä kuvista tai kuvauksesta mitään maksaa.

Tuon jälkeen hän kuulemma muutti tapojaan ja asiakkaat saivat olla kuvissa luonnollisena, ja hän suostui räpsyttämään kameraa myös silloin, kun asiakkaan kaikki hampaat ei näkyneet.

Ihmettelen vain, että miksi joku toimii noin? Mitä hän saa siitä, että asiakkaat eivät ole tyytyväisiä hänen otoksiinsa eivätkä kuvista maksa?

Re: Osaamattomat ammattilaiset

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   19.6.26 15:20:07

Siis joku yli 20 vuotta vanha huono asiakaspalvelija jäänyt tuollaiseksi traumaksi että vieläkin tulee mieleen? Ja hänhän muutti toimintatapansa, eli oppi virheestään.

Lähettäjä: saeea 
Päivämäärä:   19.6.26 15:28:42

Tuo tapaus tuli nyt mieleen, kun kaveri kertoi kuukauden takaisista pieleen menneistä kuvauksistaan. Ei se sen kummemmin ole minua traumatisoinut enkä tehnyt tätä ketjua siksi, että tässä puitaisiin vain tuota tapausta vaan te muut kertoisitte tänne omalle kohdallenne sattuneita tapauksia, joissa ette ihan ymmärrä, miksi ammattilainen toimii niin, kun ei hän siitä mitään hyödy, päinvastoin.

Eikä tuo kuvaaja muuttanut tapaansa heti vaan vasta muutaman vuoden kuluessa.

Sitä minä ihmettelen kyllä kerrasta toiseen, että miten keskustelupalstalla on noin lukutaidottomia ihmisiä. "Kertokaa omia kokemuksianne" tullaan vain haukkumaan aloittajaa, koska on pakko päästä russuttamaan.

Onko sinulla heh mitään aiheeseen liittyvää? Jos ei ole, niin russuta muualla.

Lähettäjä: Gun 
Päivämäärä:   19.6.26 18:10:21

Kävin vähän aikaa sitten pienessä autoliikkeessä katsomassa käytettyä autoa. Olin ajatellut että se on ehkä vähän kallis, mutta jos pidän siitä koeajon perusteella ja saan tingittyä vähän, niin ostan sen.

Menin sisään liikkeeseen eikä missään näkynyt ketään. Löysin sen auton ja kiersin sitä vähän ympäri. Siinä vaiheessa jostain nurkan takaa ilmestyy kauppias, joka huikkaa että "autoko kiinnostaa?" Vastasin että juu, tämä kiinnostaisi. Kauppias kysyi, että meinaanko ostaa sen. Sanoin, että pitää koeajaa ensin. Äijä tuumasi, että "no päätä ostatko sen ja tule sitten koeajolle" ja käveli pois sinne nurkan taakse. Olin ihan että mitä. :D Kävelin sitten pois minäkin, ja ostin autoni muualta.

Ehkä hänen liikkeensä oli vain Tosi Automiehille, jotka tuntevat autot niin hyvin ettei heidän tarvitse edes koeajaa. Mene tiedä.

Lähettäjä: Hemmi 
Päivämäärä:   19.6.26 18:18:42

Tämä ei ollut ammattilainen, todellakaan, mutta hiljattain jouduin baaritiskillä näyttämään kädestä pitäen myyjälle, kuinka käytetään korkin avaajaa. Aikani katselin, kun hän yritti tuhertaa korkkia auki vääntämällä reunoja auki.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.26 18:18:51

Ihan joka asiassa. Siksi teen nykyään kaiken itse. Samassa ajassa kun etsii hyvän tekijän on jo hoitanut homman itse. Viimeisin oli eilen hankkijalla kun ostin ekaa kertaa muovia ja verkkoa. Kuvittelin heidän tietävän mitä myyvät. Piti sitten myymälässä käyttää tekoälyä puhelimesta että sain vastauksen

Lähettäjä: jrjr 
Päivämäärä:   19.6.26 18:28:13

Käytin joskus auton huollossa ja oli pitkä lista raksittu tehtyjä ja korjattuja asioita, vaikka auton avainten luovutuksen ja minulle palautuksen välissä meni 15 minuuttia. Ei ole kyllä tuossa ajassa yhtään mitään tehty.

Samoin joskus on muka korjattu joku vika, jonka korjaus normaalisti maksaa 70 euroa (osa + työ), mutta tuolloin se maksoi yli 350 e. Ei mennyt sekään ihan läpi...

En ymmärrä mitä hyvää tuollainen tuo, kun takuuvarmasti noista asiakkaat juoruavat eteenpäin eivätkä toista kertaa moista lafkaa käytä.

Lähettäjä: jjaa 
Päivämäärä:   19.6.26 18:38:05

Gun:
Minä kysyin joskus, että saanko käyttää auton kuntotarkastuksessa ulkopuolisella, ja lupasin maksaa tarkastuksen tuoda raportin heille nähtäväksi ja ostaa sen sitten, kun autosta löytyneet viat on korjattu heidän piikkinsä. Ei onnistunut. Sanoin että selvä, nostetaan tämä auto ylös sitten teidän hallissa ja minä halaun olla seuraamassa kun sitä katsotaan läpi. Ei kelvannut sekään. Vakuutti vain, että kyllä nämä autot on tarkastettu kun nämä on tänne vaihdossa otettu. No, ne tarkastukset kyllä tiedetään... En siis saanut tarkastaa tai tarkastuttaa autoa ennen kuin sen olisin ostanut. No, en sitten ostanut.

Sitten menin toiseen autokauppaan, katselin kahta autoa ja kävin koeajamassa molemmat. Toisesta löytyi vähän vikaa jo koeajossa ja halusin toisenkin nostettavaksi ylös. Siellä oli sitten pari mekaanikkoa korjannut ja katsellut niitä autoja ja autokauppias vakuutteli, että hyviä autoja ovat ja aivan ehjiä. Menimme hallin puolelle ja moikkasin toista niistä mekaanikoista, joka oli autot läpi käynyt ja he sitten kollegansa kanssa suut vaahdossa selittivät, mitä kaikkia vikoja autoista löytyi ja mitä niistä pitää korjata ennen kaupantekoa tai sen jälkeen myyjän piikkiin. Autokauppias meinasi alkaa itkemään, jotain hän yritti siinä selittää "no mutta eikö ole hieno maalipinta, kivan värinen, punainen auto", mutta mekaanikot selittivät päälle ja haukkuivat autot maan rakoon. Eli eipä niitä kenellekään muullekaan myyty ennen kuin ne oli korjattu.

Menin autokauppiaan kanssa takaisin myymälän puolelle ja hän oli ihan hiljaa. Lopulta alkoi kiukutella minulle, että "En minä tiennyt, että sinä tunnet tuon Markun. Tämä on todelal epäreilua! Me tehdään jo persnettoa noiden autojen kanssa!". Sanoin, ettei reilua ole sekään, että rikkinäisiä autoja väittävät ehjiksi. Olisitte tarkastaneet ne läpi silloin kun ne vaihdossa otitte, niin viat olisi korjattu edellisen omistajan piikkiin (eivät olisi maksaneet niistä vaihdossa niin paljon).

Ostin niistä sitten toisen, mutta hinta ropisi alaspäin. Osa vioista korjattiin ennen kauppaa myyjän piikkiin ja osa sitten kaupanteon jälkeen.

En taida olla kovin tervetullut enää siihen liikkeeseen :D Mutta se ostamani auto oli kyllä vuosia hyvä, kun se oli ostohetkellä syynätty kunnolla läpi ja korjattu siitä kaikki mahdollinen.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.6.26 18:38:08

Jouduin kertomaan työntekijälle, miten gin & tonic valmistetaan. Hauskaa siinä mielessä, etten ollut ko paikassa koskaan työskennellyt, mutta silti pystyin perstuntumalta mainitsemaan, mistä tonic mahdollisesti löytyisi ja oikeaan osui. Sinällään pidän todella valitettavana, että osaamattomia palkataan työhön, jota ei hallitse laisinkaan. Ikävä tilanne heillekin.

Kaupan kassalla kerroin, miten kuittirulla vaihdetaan, kun kassalla työskentelijä meni ihan lukkoon, kun masiina alkoi piipata.

Päivämäärä:   19.6.26 18:42:09

vuoden vaihteesa varasin radissonista keskihintaisen huoneen.
no vajaa kk sitten 6h matkustuksuksen jälkeen sinne. yliielinen akka sanoo ensimmäisenä että vain varausella ja huitoi pois. sanoin että varaus on. maksu avain jne. ja kysyin koska aamiaistaroilu alkaa. akka vastas etten ole maksanut aamiaisesta. sanoin että varauksessa oli aamiainen exlusive eli ilmeisesti ei sovikkaan. no pitää kuulemma maaksaa erikseen ettei ilmaista ole ja siinä vaiheessa meni mulla kuppi nurin.
radissoniin ei ikinä enää.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.6.26 18:45:35

., sinulla oli varmasti näyttää varausvahvistus, missä oli mainittu se aamiainen? Jos oli, niin mikä ongelma tässä oli?

Lähettäjä: Gun 
Päivämäärä:   19.6.26 18:55:17

jjaa, kääks. :D Tuossa ekassa tapauksessa myyjä varmaan laski, ettei kannata antaa sinun syynätä autoa kun joku muu saattaa ostaa sen kyselemättä vikoineen päivineen. Moni asiakas ei osaa, kehtaa tai näe vaivaa vaatia laatua. Siksihän kaikenlaisen pskan myyminen onkin mahdollista. Sitten se asiakas joka ymmärtääkin muunkin kuin värin päälle, on hankala. :P

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.6.26 18:59:03

Minä olen opettanut maisterille miten Excelissä tehdään prosenttilasku.

Lähettäjä: logga 
Päivämäärä:   19.6.26 19:00:22

Isäni vei joskus moottorikelkan huoltoon johonkin, missä piti jotain tehdä niin, ettei hän voinut sitä itse/yksin kotona tehdä. Paikalla oli vain jotain nuoria poikia, jotka eivät sitä osanneet tehdä ja isä pyysi, että voiko hän itse tulla tekemään sen niin, että pojat ovat katsomassa ja vaikka auttamassa ja oppimassa. Ei käynyt.

Todella sääli, että nuo pojat eivät saaneet edes opetella tekemään sitä itse, kun ilmeisesti säännöt kieltää... Tuosta aikaa ainakin 20 vuotta, eli luulisi, että silloin olisi vielä jotain järkeä jossain ollutkin. Mutta tuon jälkeen isä ei sitä huoltamoa käyttänyt, kun ei siellä ollut kuin niitä osaamattomia poikia. Lopulta se paikka menikin nurin. Aika jännä, ettei sinne palkattu ketään joka osaisi, tai anneta edes asiakkaan opettaa niin, että pojat saisivat joskus jostain palkkaakin. Se isän teettämä juttu ei olisi montaa minuuttia vienyt, hänellä olisi kyllä ollut aikaa opettaa, jne.

Aiheen veirestä:

Minä tarvitsin joskus jakoavainta tai 10 mm lenkkiavainta. Ajoin autolla pitkän matkan paikasta A paikkaan B ja autosta löystyi kaatosateella toisen pyyhkijän joku mutteri niin, ettei pyyhkijä enää toiminut. Siinä sitten matelin 20 km/h vauhtia ikuisuuden, kunnes jossain keskellä ei mitään oli joku kahvilahuoltsikka. Menin sinne etsimään jotain työkaluja, muttei siellä ollut oikeastaan kuin jotain ruuvimeisseleitä hyllyssä. Lenkkiavaimet olivat väärän kokoisia ja jakoavaimet kai loppu. Kysyin, olisiko tuolla huollon puolella joku jakoavain jota voisi lainata. Hän kävi katsomassa ja sanoi sitten, ettei siellä ollut jakoavaimia.

Veikkaan, että kyllä sieltä joku jakoavain olisi löytynyt, mutta tämä tyttö ei vain tiennyt, mikä on jakoavain. Eikä siellä huollon puolella kai ollut ketään jolta kysyä, tai ei kehdannut kysyä, olisiko jakoavainta. Kun olin lähdössä pois, tuli ulko-ovella joku mies vastaan ja kysyin häneltä, että onko hänellä jakaria tai 10 mm lenkkiavainta. Hänellä ei ollut, mutta siitä käveli ohi joku mies, ja hän sitten kysyi "Hei oisko sulla jakoavainta, tämä tyttö tarttis". Hänellä oli, ja nämä kaksi miestä sitten kahdestaan tulivat kiristämään sen mutterin.

Vähän ihmetyttää, ettei tämä tyttö tiennyt mikä on jakoavain eikä kehdannut keneltäkään kysyä. Mutta minun ongelmani onneksi ratkesi ja sain myöhemmin toiselta huolsikalta ostettua autooni jakoavaimen...

Lähettäjä: 7 
Päivämäärä:   19.6.26 19:07:41

Ne, jotka eivät osaa, tuppaavat olemaan yrittäjiä tai jos ovat työntekijäasemassa niin jotain pomon lapsia / pomon tutun lapsia / kavereita tmv. Tai sitten on palkattu todistusten, ei osaamisen perusteella. Nepotismi ja todistususkovaisuus tuntuu menevän turhan usein osaamisen edelle. Lisäksi kun opiskelijat eivät enää edes pääse harjoitteluihin niin taidot jäävät oppimatta. Firmat kaivavat omaa hautaansa, mutta julkisessa keskustelussa haukkuvat sitten laiskoja työttömiä ja sosialistivassareita tai mitä ikinä vaikka vika löytyy peilistä.

Lähettäjä: jjaa 
Päivämäärä:   19.6.26 19:13:46

Gun:
Sehän siinä varmasti onkin taustalla, että löytyisi jotain perusvikoja, jotka on korjattava tai annettava alennusta.

Joskus olin kaverin mukana kun hän vaihtoi autonsa ja aikoi antaa vanhan vaihdossa pois. Ensin myyjä kehui hänen autoaan, että on niin hyvä ja hyvässä kunnossa. Koeajolla kaverini huomasi, että autossa ei toimi etu-(vai taka)jarrut ollenkaan ja se koerajo loppui siihen. Myyjä oli pihalla vastassa hymyillen suu korvissa "No, oliko hyvä auto?! :D" ja kaverini huudahti "No ei! Tossa ei __jarrut toimi ollenkaan, tuo on hengenvaarallinen". Myyjän ilme muuttui saman tien ja hän alkoi haukkua kaverini autoa "No voisihan tuo ikänsä puolesta paljon siistimmässä kunnossa olla..."

Että noin hyvin niitä vaihdossa annettavia autoja tarkastetaan, huolletaan ja korjataan, eli ihan huvikseni minuakin kiinnostaa ne tarkastaa tai tarkastuttaa ennen kuin laitan nimiä papereihin...

Joskus katselin autoa, jossa oli aivan loppuunkuluneet nastat alla. Myyjä tuli jotain siihen kyselemään, että kiinnostaako tämä auto ja kysyin, että miksi tässä on näin kuluneet renkaat alla, ei tällä säällä kukaan tätä viitsi edes koeajaa. Oli siis aivan jäätikkökelit tuohon aikaan. Myyjä nosti nokkansa pystyyn "No renkaat voi aina vaihtaa...". Kysyin, että miksi niitä ei sitten ole vaihdettu, muttei hän enää vastannut mitään.

Päivämäärä:   19.6.26 19:40:18

Omat ylppärikuvat oli pettymys. Sain pienistä koevedoksista (koko varmaan jotain 2x4 cm) valita suurennettavat, ja yksi olikin epätarkka. Koevedoksesta sitä oli mahdoton tarkasti erottaa. Täysi hinta kolmesta suurennoksesta kuitenkin veloitettiin.

Lisäksi kuvaaja käski tanssahdella kukan kanssa. Tämä hämmensi todella paljon, koska itse olin suunnitellut ihan perinteisiä kasvo- ja seisontaposeerauksia. En osannut tilanteessa sanoa, että en halua tanssia, se oli mulle (ja olisi edelleen!) epäluontevaa. Mutta oma moka, kun en saanut avattua suutani.

Tuo sumentunut kuva kuitenkin oli oikeasti virhe valokuvaamolta.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   19.6.26 20:01:30

skaa siinä mielessä, etten ollut ko paikassa koskaan työskennellyt, mutta silti pystyin perstuntumalta mainitsemaan, mistä tonic mahdollisesti löytyisi ja oikeaan osui. *

Hyvä Ällö, kyllä sä oot loistava!

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.6.26 20:09:13

!, eipä siinä kummoinen sherlock tarvitse olla. Jos ei ole tonicia hanassa, se on vetarissa tölkissä tai pullossa. Hienoa, kun tartuit olennaiseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.6.26 20:09:26

Valokuvaajilla/vslokuvausliikkeissä on ollut sihteereitä viimeksi vissiin 50-luvulla.

Ei mulla muuta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.6.26 20:33:58

Oon kertonut tätä muuallakin, mutta joskus harmitti, että en löydä osaavaa kampaajaa uudesta kotikaupungistani millään. Erityisesti yksi kerta jäi ärsyttämään, kun puhelimessa kerroin, että mulla on nyt tummat hiukset, mutta haluan, että ne vaalennetaan ja värjätään pastellinsävyisiksi. Edellisessä kaupungissani kampaaja taikoi mulle tosi upeat pastellinsävyiset hiukset yksi kesä, ja ajattelin, että se tottakai onnistuu myös osaavalta kampaamolta uudessa kaupungissa. Virhe.

Kun tulin paikalle, kampaaja oli jotenkin hajamielinen ja kukaan ei aluksi edes tervehtinyt. Sitten kerrottiin, että ei tässä ajassa saa sellaisia aikaiseksi, mistä näytin esimerkkikuvia. Sanoin, että tämmönen aika mulle oli näillä antamillani pohjatiedoilla annettu. Kampaaja pyysi, että saa vähän soveltaa ja sanoin, että tottakai, mutta kiva, jos saataisiin vaikka jotain shokkiväriä aikaiseksi. Siinä hän ähersi hiljaa ja lopulta tuloksena oli tummanpunaiset hiukset, jotka olisin voinut tehdä itsekin kaupan väreillä. 160 e meni tuohon lystiin enkä ole sen jälkeen halunnut tuohon kampaamoon jalallani astua.

Päivämäärä:   19.6.26 20:42:25

Remonttipuolella näitä on 13 tusinassa. Nyt kävi yksi liike katsomassa, ei mitään tajua perinnerakentamisesta, selitti vaan että he tekee "vimpan päälle", alaslaskettua katoa ja kuultomaalattua panelia, kun katto olisi pitänyt srapata ja maalata.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.6.26 20:44:45

>hyvä ällö, kyllä sä oot loistava

Todellinen jokapaikanhöylä, kaikkien alojen mestari.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.6.26 20:45:52

- oman alani osaan, huono olen monessa muussa jutussa. Oletko sinä - hyvä missään muussa kuin inceliydessä?

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   19.6.26 20:51:52

Kampaaja. Kävin joskus aikoja sitten ilman ajanvarausta toimivassa kampaamossa säännöllisesti, ja joka kerta olin tyytyväinen. Viimeisellä kerralla kampaajaksi osui sellainen ammattilainen, joka kieltäytyi leikkaamasta samalla tavalla kuin edellisellä kerralla. Kuulemma menee hius pilalle. He veloittavat aikaperusteisesti, ja eipäs-juupas -väittelyn vuoksi käynnin pituus pomppasi seuraavaan hintaluokkaan, hiuksia ei leikattu toivomallani tavalla, asiakaspalautteeseen ei vastattu ja en ole siellä sen jälkeen käynyt.

Olisin varannut leikkaukseen ajan, mutta silloin aikaa ei voinut varata muuhun kuin värjäyksiin ja juhlakampauksiin. Aina katsoin että hyväksi todetut kampaajat ovat töissä, vaan eipä se tarvinnut kuin yhden kerran väärän henkilön saksimaan. Ei ollut riittävän pätevä argumentti että hiukset ovat minun ja tässä ääneen sanon että olen tietoinen hiusten mahdollisesta pilaantumista eikä se ole ongelma kun hiukset kyllä kasvaa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.6.26 20:56:18

Kampaajalla oli minullakin huono kokemus. Kerroin, mitä haluan ja leikattiin 20 cm 5 cm sijaan. Aika järkyttyneenä katselin, että wtf ja kampaaja luuli, että vika oli värissä. Väri oli hyvä, hiusten pituus ei. Olin aika nuori silloin ja maksoin mukisematta sen 200 e. Enää en maksaisi ja en mennyt siihen putiikkiin enää. Olisi pitänyt kääntyä kannoilta heti, kun näin edelliselle asiakkaalle tehdyn värjäysvirheen, mutta enpä kääntynyt.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   19.6.26 21:04:23

Mä kävin muutama viikko sitten työterveyslääkärillä, kun oli niska tolkuttoman kipeä. Siis ihan kallonpohjasta asti, söin särkylääkkeitä niin paljon kun vaan voi ja silti nukuin pätkissä kolmisen tuntia yössä ja lopun yötä itkin, kun sattui niin paljon. Ei mitään muita oireita. Otatti verikokeet, nieluviljelyt jne jne. Tulehdusarvot oli ihan inasen kohollaan.

No, tämä järkityyppi tuli sitten siihen tulokseen, että luultavasti aivokalvontulehdus, ja laittoi päivystykseen. Siellä sitten aikani eristyshuoneessa istuin ja tuli lääkäri paikalle joka nyt siinä vähän tutki ja sanoi, että joo, kyllä siellä on lihakset tosi jumissa. Ota särkylääkettä ja lihasrelaksanttia, kyllä se muutamassa päivässä helpottaa. Hieman hämmentyneennä tätä työterveyslääkäriä siinä kommentoi, että aika mielenkiintoista... Oikeassa oli, ja tästä työterveys"lääkärin" diagnoosista mulle tuli sitten yli 70e lasku päivystyksestä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   19.6.26 21:36:23

Vähän joka paikassa on nykyään näitä osaamattomia ammattilaisia. Hevosalallakin. Ei ole enää ammattiylpeyttä eikä ammattia hankita kokemuksen ja työn kautta oppimisella.

Päivämäärä:   19.6.26 21:37:21

Ai niin – Ällöhän on myös kampaaja.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.6.26 21:39:37

- oletko sinä päässyt edes peruskoulua läpi? Välillä epäilen, ettet ole. Nelikymppisellä ihmisellä voi hyvinkin olla monta ammattia, sitten kaltaisesi työtön incel ei ole opiskellut yhtään. Snif.

Päivämäärä:   19.6.26 22:26:30

Niin sanoo ihminen joka toisessa keskustelussa ei usko toisten töiden tekemiseen ja vähättelee työuria. Ällö on jotenkin nolo, pätee osaamisella joka ei oikeastaan ole mitään osaamista. Ei tule kovin fiksu kuva ihmisestä, selkeästi alempaa koulutustasoa tai muuten elämässä kokematon nuori.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.6.26 23:08:28

. , onko paha mieli jostain?

Päivämäärä:   19.6.26 23:33:31

jamikä hiertää siellä tänään.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.6.26 23:46:17

. , ei hierrä mikään. Ihan kiva päivä ollut juhannusmarkkinoilla, syömässä ja kaupunkikävelyllä. Kylvyssä ajattelin vielä käydä, kun siihen on harvemmin mahdollisuuksia. Vauvalokkien edesottamukset ovat myös ilahduttaneet vastapäisen talon katolla.

Päivämäärä:   19.6.26 23:51:45

Kui voi olla ammattilainen, jos on osaamaton?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   20.6.26 00:07:20

. ,ei ammattitaito ole papereista kiinni ja nykypäivänä koulutusleikkausten jälkeen vielä vähemmän. Vaikka ns ammattiin vaadittava pätevyys muodollisesti olisikin, ei silti välttämättä hallitse kaikkia osa-alueita riittävällä tasolla, vaan tarvitaan kokemusta ja harjaantumista ammattitaidon kehittämiseen. Suoraan sanoen tiedän, etten minä olisi kummoinenkaan kampausten tekijä, kun kampausten teko ei kiinnostanut yhtään ja en niitä osaa tehdä - moni itseoppinut harrastaja on varmasti lahjakkaampi. :D

Lähettäjä: issu 
Päivämäärä:   20.6.26 15:03:00

Minua ei haittaa ohjeistaa uusia työntekijöitä, jotka vasta harjoittelevat. Siis vaikka olisikin esim. koulutus alalle, mutta olisi kyseisessä työpaikassa uusi tekijä eikä ole varma, missä jotain työvälineitä säilytetään. Enkä siedä sitäkään, että uusille työntekijöille ilkeillään heidän kysyessä apua kokeneilta työntekijöiltä.

Mutta sitä en jaksa, että joku "ammattilainen" tulee pätemään, vaikka on väärässä, ja vielä selostaa pätemistään sillä, että on ollut alalla jo xx vuotta. Jännä, ettet yli 10 vuodessakaan ole oppinut edes perusasioita. Esim. tiedä, mikä on hapan pesuaine ja mikä emäksinen, kun puhutaan vessanpesuaineesta vs. pyykinpesuaineesta.

Tai kun apteekissa farmaseutti ei muista mitkä valmisteet on tulehduskipulääkkeitä ja mitkä ei. Ehdottaa Buranaa ja Ibumaxia, vaikka asiakas sanoo, että on allerginen tulehduskipulääkkeille. Paras tapaus oli kerran yksi farmaseutti, joka ei muistanut kumpi on parasetamolivalmiste ja kumpi ibuprofeenia, ja otti panadolin ja buranan pakkaukset käteensä ja luki ne pakkauksesta. Tuo oli jo aika... Osaava ammattilainen. Kuitenkin tisuun ripustetussa nimilapussa luki farmaseutti, eikä mikään "turha apulainen".

Lähettäjä: shorsit 
Päivämäärä:   20.6.26 15:16:07

Minulla on kantasuomalaiseksi epätyypillinen hius, pitkien hiusteni ollessa erittäin luonnonkiharat ja erittäin kuivat. Valtaosa valtavirtahiusten taitavista kampaajista ei totisesti osaa lainkaan käsitellä tällaista hiusta, koska eivät ole harjoitelleet. Ovat täysin kykenemättömiä.

N. 10 v sitten maamme erään suuren kaupungin keskustassa, arvostetussa parturikampaamoliikkeessä erehdyin Olaplex-käsittelyn perässä menemään sinne. Itse yrittäjän penkkiin.

Lopputulos oli tragikoominen. Hän teki jollain kiharruslaitteella tukkaani isoja kiharoita lisää??? Voitte kuvitella, miltä pääni näytti - joltain 2 m leveältä pallolta?

Olin silloin niin itsetunnoton parikymppinen hupakko, etten sanonut kasvotusten enkä jälkikäteen hänellä, että meni pahasti sukkaan hänellä nyt.

Sittemmin on löytynyt yhden käden sormilla laskettava määrä mahdollisia, joista kaksi osaa osaa Oikeasti, mutta hätätapauksessa kahta muuta voi käyttää.

Leikkaaminen on niitä kriittisimpiä asioita, joissa menee huti valtaosalla suomalaista tukkaa leikkaavilta, kun pitäisi erittäin luonnonkiharaa leikata. Tällaista hiusta ei juma-lauta leikata siten kuin sitä perus suoraa lasimaista hiirenhäntää. Jos munaa tämän, niin lopputulos on taas - pallo :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.6.26 15:27:01

Osa rakennus- ja maansiirtoalan ammattilaisistatekee niin luokattoman rumaa jälkeä, että ne pitää itse jälkeenpäin korjailla.

Päivämäärä:   20.6.26 15:29:16

Tuleeko yllätyksenä, että suurin osa ihmisistä on töissä rahan takia?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.