Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tekisit tilanteessani? Ehkäisy, kuivuus...

Lähettäjä: ja endometrioosi 
Päivämäärä:   19.6.26 11:11:59

Endometrioosin hoitoon olen syönyt reilu pari vuotta e-pillereitä (Yasmin). Ne ovat pitäneet endometrioosin TÄYDELLISESTI poissa = ei vuotoja, ei kipuja, ei mitään! Syön ilman taukoja lääkärin ohjeistuksesta.

Ainoa, siis ainoa huono vaikutus on kuivat limakalvot alapäässä. Vähän vaihtelevasti on tätä vaivaa ollut, välillä ei mitään ongelmaa, mutta nyt sitten taas saa lotrata Vagisania joka vessakäynnillä jne.

Kokeilin myös lääkärin ohjeistuksesta taas Estrokad-puikkoja (eli niitä hormonillisia), ai jestas mikä kirvely niistä tuli! Tiesin sen olevan normaali vaikutus, joten käytin sitkeästi kolmena peräkkäisenä iltana. Eilen sen kolmannen jälkeen totesin, ettei enää ikinä. Tuli niin epämiellyttävä olo ja tunnin kärvistelyn jälkeen yritin vedellä pestä kaikki pois mitä vain sain...

Tänään hain apteekista toista hoitavaa voidetta, tai oikeastaan intiimiöljyä. Katsotaan auttaisiko se enemmän kuin Vagisan tai tuo horror-Estrokad.

Lisäksi aloitin juuri kunnon tyrniöljykapselit. Niiden vaikutuksen näkee vasta myöhemmin.

Mutta, olen tilanteessa jossa e-pillereitäkään en voi lopettaa (koska endometrioosi räjähtäisi taas parissa kk käsiin) ja kierukkaa EN halua (kammoksuttaa pelkkä ajatuskin, olen juuri saanut itseni pari vuotta sitten vuodottomaksi, niin ei kiitos mitään tiputteluvuotoja puolta vuotta putkeen...).

Eli ainoa vaihtoehto on yrittää hoitaa sisäisesti ja ulkoisesti öljyillä ja kapseleilla? Mitä sinä tekisit tilanteessani? Ja huom siis pillereitä en voi lopettaa, enkä muuten haluaisi vaihtaakaan kun nämä on muuten sopineet niin hyvin!

Kysyn kyllä lääkäriltä asiaa kun pitäisi tänä vuonna vielä tulla se 35-v seulontakäynti.

Re: Mitä tekisit tilanteessani? Ehkäisy, kuivuus...

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   19.6.26 12:05:13

Missä kohtaa se kuivuus siis vaivaa? Varmaan noista puikoista ei apua ole jos limakalvoärsytys on ulkosynnyttimissä emättimen sijaan. Itse olen kokeillut puikkoja virtsiksen ehkäisyyn mutta ei niistä mitään iloa ollut.
Sen sijaan oon tykännyt käyttää estrogeenivoidetta (saa ilman reseptiä kuten puikkojakin), en siis sisäisesti kuten tarkoitus vaan olen käyttänyt sitä kuin kosteusvoidetta alapäälle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.6.26 12:06:12

Olisikohan pillerimerkin vaihtamisesta apua? Senhän voi tehdä lennosta.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   19.6.26 12:07:05

Papa-kokeen ottaa hoitaja, ei lääkäri.

Estrokad kirvelee, koska limakalvot ovat kuivat. Kokeile esim. Ovestinia, jotkut sietää sitä paremmin.

Päivämäärä:   19.6.26 12:28:04

Kiitos kommenteista.

En tiedä pillerimerkin vaihdosta, joka tapauksessa merkin tulisi olla melko vahva (jotta vuodot pysyy oikeasti poissa). Joten en tiedä olisiko merkin vaihdosta yhtään apua, päinvastoin voisi tulla muita, entistä hankalampi sivuoireita. Yasminista on vain tämä kuivuus, eikä sitäkään ole siis koko aikaa ollut. Lähinnä ajoittain.

"Missä kohtaa se kuivuus siis vaivaa? Varmaan noista puikoista ei apua ole jos limakalvoärsytys on ulkosynnyttimissä emättimen sijaan. Itse olen kokeillut puikkoja virtsiksen ehkäisyyn mutta ei niistä mitään iloa ollut.
Sen sijaan oon tykännyt käyttää estrogeenivoidetta (saa ilman reseptiä kuten puikkojakin), en siis sisäisesti kuten tarkoitus vaan olen käyttänyt sitä kuin kosteusvoidetta alapäälle."

- Ostin siis Vagisania juuri ihan ulkosynnyttimille, eli sinne missä kuivuus vaivaa eniten. Vagisan ja tuo tänään ostettu intiimiöljy auttaa kyllä hetkisen, mutta joka vessakäynnillä (kevyenkin pyyhkimisen jälkeen) saa laittaa uudestaan voidetta.

Ovestiniakin voisin kokeilla kyllä.

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   19.6.26 12:31:01

Joo noissa seulonnoissa tosiaan on hoitaja ottamassa näytteet, ei lääkäriä paikalla. Itsellä Vaginelle-voide toimii hyvin, ekan viikon vähä kirveli mutta sitten helpotti kun limakalvot alkoivat palautua. Reseptin tuohon voi pyytää lääkäriltä ja on iso tuubi. Itse en tykkää tuosta asettimesta, käyttö on epämiellyttävää ja puhdistus hankalaa, siksi mietin esim Vagifemiin siirtymistä, siinä on paljon ohuempi asetin.

Lähettäjä: Mini 
Päivämäärä:   19.6.26 15:45:32

Ennen lasten saantia käytin e-pillereitä ja aiheuttivat kuivuutta ja lopulta jatkuvia bakteerivaginoosi tulehduksia. Lasten saannin jälkeen vaihdoin minipillereihin ja ne ovat minulta vieneet kuukautiset kokonaan. Ei ole ollut ikäviä sivuoireita. Luomuna järkyttävät kuukautiset eikä lasten saanti helpottanut kuukautisiin.

Itse keskustelisin lääkärin kanssa noista minipillereistä. Monilta ne vie kuukautiset kokonaan ja sisältävät vain keltarauhashormonia toisin kuin e-pillerit.

Lähettäjä: f,f 
Päivämäärä:   19.6.26 16:02:16

Niitä kuivia limakalvoja kannattaa kosteuttaa koko ajan, ei vain silloin kun ne jo selkeästi ovat rutikuivat. Jotkut laittavat ihan liukuvoidettakin alapäähän, koska sekin estää hiertymiä ja helpottaa kuivuutta. Ja monet käyttävät alapäähänsä silikoniliukkaria estämään hiertymiä, esim. jos pyöräilee paljon etukenossa asennossa eli nämä kilpapyöräilijät yms. Eli ehkäisevät hiertymiä, eivät vain odottele että niitä tulee ja hoida niitä sitten.

Sopivaa valmistetta voi muiden olla vaikea neuvoa, eli sinun pitää vain kokeilla, mikä sinulle toimii ja mikä ei toimi. Jotkut tosiaan ei sovi ollenkaan, toiset ovat täysin hyödyttömiä, jne.

Onko sinulla käytössä mitään muita lääkkeitä, luontaistuotevalmisteita tms., joissa sivuvaikutuksena limakalvojen kuivuus? Näitä on esim. ADHD-lääkkeet ja allergialääkkeet. Eli vaikuttaako jokin muukin kuin tuo ehkäisypilleri, eli voisitko kokeilla hoitaa kuivuutta muiden valmisteiden poisjättämisellä?

Jos pyyhkiminen ärsyttää, niin sitä kannattaa välttää. Eli huuhtele alapää joka vessareissulla bideellä ja kuivaa pyyhkeellä taputtelemalla ja painelemalla. Vessapaperi vain hajoaa ja muhjuuntuu, älä sitä käytä. Varsinkin jos joudut sitä voidetta/öljyä/mitä tahansa levittämään, niin se olisi hyvä tehdä puhtaille limakalvoille, joten senkin takia pesu ja kuivaaminen voisi olla hyvä juttu.

Minä olen joskus yliopistollakin kyllästynyt siihen raastavaan keltaiseen vessapaperiin, joten olen kuivannut alapääni käsipaperilla ja heittänyt paperin sitten tietenkin roskikseen, en pyttyyn. Se auttoi minua joskus aika paljonkin. Kotona sitten kuivasin pyyhkeellä.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   20.6.26 00:16:21

Kyllä kannattaisi kokeilla muutamaakin pillerimerkkiä. Onhan toi tosi kurja oire! Kokeilu on kuitenkin suht helppoa ja oireet voi hyvinkin helpottua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.6.26 00:44:35

Laadukkaampi vessapaperi myös käyttöön

Päivämäärä:   20.6.26 05:03:29

Jäi aloitusviestistä pois, että olen siis 15-20 v aikana syönyt eri pillerimerkkejä ja tämä nyt käytössä oleva Yasmin on sopinut parhaiten kaikista, tämä on ainoa haittavaikutus. En haluaisi alkaa raivopääksi tai itkeä 24/7 niin kuin muilla pillereillä kävi. :D Ja siis kierukkaa en halua vaikka sitä aina tyrkytetään.

"Niitä kuivia limakalvoja kannattaa kosteuttaa koko ajan, ei vain silloin kun ne jo selkeästi ovat rutikuivat."
- No arvatkaapa vaan kuka tästä lähtien todellakin rasvaa jatkossa paremmin jo ylläpitohoidolla. Ostin myös niitä kaksoistyrniöljykapseleita joita alan syömään nyt kaksin käsin. Niistäkin on moni saanut apua nimittäin.

Päivämäärä:   20.6.26 05:04:31

Minipillereitä en ole siis koskaan kokeillut, mutta lyhyen googlettamisen perusteella nekin sopivat endon hoitoon... täytyypä miettiä.

Päivämäärä:   20.6.26 05:23:22

Sinänsä kaikki pillerit ja minipillerit perustuvat mm. siihen, että ne ohentavat kohdun limakalvoa. Eli vähän se ja sama että mitä kokeilee, kun kaikissa vaikutusmekanismi on ainakin osittain sama. :D

Yritän nyt näillä täsmähoidoilla ja ahkeralla rasvaamisella saada ihon ja limakalvot rauhoittumaan. Plus ne tyrniöljykapselit. Teen kaikkeni ettei tämä enää toistuisi.

Nyt on siis viikko takana ja ehkä vähän jo helpottaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   20.6.26 10:25:30

Mulla kuivuutta PCOS:n takia. Olen saanut avun Vagifemistä ja Vagisanista. Vaikka Vagifem laitetaankin sinne sisälle, ainakin mulla se on helpottanut myös limakalvojen kuivuutta alakerrassa ylipäänsä. Lisäksi tilannetta auttaa se, että sheivaan, sillä karvoitus raapii limakalvoja tosi paljon.

Päivämäärä:   20.6.26 10:58:12

N: aiheuttaako Vagifem sulla yhtään kirvelyä? Sitä en ole kokeillut vielä, ainoastaan tuota Estrokadia kokeilin sisälle ja se tosiaan kirveli älyttömän paljon.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.6.26 11:08:47

Minulla on minipillerit ja kuivuus vaivaa. Eli ei ole onnela sekään. Käytän kerran viikossa sisäisesti hormonipuikkoa ja joka päivä Acon moisturising creamia tms. mikä nimeltään onkaan. Vaiva pysyy kurissa näillä onneksi.

Päivämäärä:   20.6.26 11:11:43

Niin no minulle e-pillerit eivät sopineet vaan kuivattivat limakalvoja niin paljon, että lopulta sitten kärsin toistuvista alapään tulehduksista eikä rasvat ja liukkarit yms. Auttaneet, mutta söin niitä karmeiden kuukautisten vuoksi. Ihmettelen miksi kukaan ei ehdottanut minulle minipillereitä kuin vasta ensimmäisen synnytyksen jälkeen, sillä minit vie usein itsestään kuukautiset kokonaan pois ja ovat paljon turvallisempi valmiste kuin e-pillerit.

Hormonaaliset ehkäisy valmisteet perustuu kaikki samaan ideaan, mutta eivät todellakaan ole samanlaisia. Toki yksilöllistä mikä kenelle kun sopii, mutta itse ottaisin ehkäisy neuvola/lääkärin kanssa nuo minit puheeksi.

Päivämäärä:   20.6.26 11:19:50

Ostin juuri 3 kk satsin Yasminia eli varmaan katson vielä tämän kesän, lähteekö vaiva pois. Tämä kuivuusongelma on siis tässä 2,5 v aikana ollut vain kaksi kertaa, joten mistään jatkuvasta ongelmasta ei voi puhua. Toki nyt en tiedä yhtään mistä tämä yhtäkkiä taas tuli, mikään ei muuttunut paitsi liikuntaa harrastin edeltävällä viikolla normaalia enemmän, mutta en huomannut siinä kyllä suoraa yhteyttä...

Pitänee miettiä mitä teen, kokeilisinko minipillereitä. Tulevat kuukaudet määrittää aika paljon, veikkaisin.

Kiitos kaikille kommentoineilla ja lisääkin kokemuksia saa laittaa.

Päivämäärä:   20.6.26 11:29:51

Jos olet harrastanut liikuntaa enemmän niin oletko käynyt myös suihkussa enemmän tai harrastanut jotain sellaista liikuntaa joka ns. Hiertää alapäätä kuten pyöräily tai ratsastus? Nämä voisin ainakin olla sellaisia tekijöitä jotka ärsyttävät tai kuivattavat limakalvoja. Itse ainakin huomaan, että kun tauon jälkeen aloitan pyöräilyn niin alapäällä kestää hetki tottua.

Päivämäärä:   20.6.26 11:53:56

Harrastan kyllä pyöräilyäkin, mutta olisinko enkä yhden kerran tuona viikkona käynyt pyöräilemässä. Muuten ihan vaan perusjumppaa salilla ja ryhmäliikunnoissa.

Pesuaineena olen käyttänyt LactoLinea, mutta nyt vaihdoin senkin ihan perusvoiteeseen / veteen. Tuo LactoLine on kyllä pH 4,5 eli pitäisi sopia alapään pesuun, mutta silti.

En käynyt suihkussa enempää kuin normaalistikaan (kerran päivässä).

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   20.6.26 13:13:55

Ei ole mulle tullut kirvelyä Vagifemistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.