|
Lähettäjä: f,f
Päivämäärä: 19.6.26 16:02:16
Niitä kuivia limakalvoja kannattaa kosteuttaa koko ajan, ei vain silloin kun ne jo selkeästi ovat rutikuivat. Jotkut laittavat ihan liukuvoidettakin alapäähän, koska sekin estää hiertymiä ja helpottaa kuivuutta. Ja monet käyttävät alapäähänsä silikoniliukkaria estämään hiertymiä, esim. jos pyöräilee paljon etukenossa asennossa eli nämä kilpapyöräilijät yms. Eli ehkäisevät hiertymiä, eivät vain odottele että niitä tulee ja hoida niitä sitten.
Sopivaa valmistetta voi muiden olla vaikea neuvoa, eli sinun pitää vain kokeilla, mikä sinulle toimii ja mikä ei toimi. Jotkut tosiaan ei sovi ollenkaan, toiset ovat täysin hyödyttömiä, jne.
Onko sinulla käytössä mitään muita lääkkeitä, luontaistuotevalmisteita tms., joissa sivuvaikutuksena limakalvojen kuivuus? Näitä on esim. ADHD-lääkkeet ja allergialääkkeet. Eli vaikuttaako jokin muukin kuin tuo ehkäisypilleri, eli voisitko kokeilla hoitaa kuivuutta muiden valmisteiden poisjättämisellä?
Jos pyyhkiminen ärsyttää, niin sitä kannattaa välttää. Eli huuhtele alapää joka vessareissulla bideellä ja kuivaa pyyhkeellä taputtelemalla ja painelemalla. Vessapaperi vain hajoaa ja muhjuuntuu, älä sitä käytä. Varsinkin jos joudut sitä voidetta/öljyä/mitä tahansa levittämään, niin se olisi hyvä tehdä puhtaille limakalvoille, joten senkin takia pesu ja kuivaaminen voisi olla hyvä juttu.
Minä olen joskus yliopistollakin kyllästynyt siihen raastavaan keltaiseen vessapaperiin, joten olen kuivannut alapääni käsipaperilla ja heittänyt paperin sitten tietenkin roskikseen, en pyttyyn. Se auttoi minua joskus aika paljonkin. Kotona sitten kuivasin pyyhkeellä.
|