Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haastava sisarussuhde

Lähettäjä: olikesäolimopo 
Päivämäärä:   18.6.26 20:32:01

Möh höh, tiedättekö sen tunteen kun perheessä tai lähisuvussa on se yksi erikoinen persoona joka aiheuttaa harmaita hiuksia.. Minulla ollut aina hyvät ja lämpimät välit sisaruksiini ja muuhun perheeseen. Yksi siskoistani on kuitenkin vähän kyseenalaisesti kohdellut lähinnä vanhempiamme ja isovanhempiamme koko aikuisiän. Pyytänyt heiltä lainoja useamman kerran ja jättänyt maksamatta niitä takaisin jne. Meno on vaan mennyt hullummaksi kun hän on saanut omia lapsia. Heittäytyy marttyyriksi jos hänen pitäisi päässä reissuun tms. Ja kukaan meidän perheestä ei pääse heidän lapsia vahtimaan tai pysty ottamaan heitä yökylään. Varsinkin jaksaa kuittailla meidän vanhemmille miten heidän pitäisi enemmän olla lastenlastensa kanssa. (luulen että haluisi vain enimmäkseen hyötyä heistä ilmaisina lapsenvahteina.) vanhempamme ovat työelämässä ja ovat vielä pitkän aikaa. Siskoni on käynyt kaksi kertaa äidillämme kylässä lapsiensa kanssa. Vanhempi lapsi on 6v. Hän on kyllä vienyt lapsia sinne yökylään mutta eivät ole käyneet perheenä siellä kylässä tuon enempää….. Yritin kerran tosissani kysyä häneltä tästä hänen käytöksestä (ja yhdestä toisestakin asiasta joka minua hänen käytöksessä häiritsee) mutta ympäripyöreä vastaus oli se, että hän on nyt vihdoin kuulema päättänyt elää elämää itseään varten ja jos jotain ei miellytä niin voivoi. :-D Minua eniten risoo se että kohtelee ihmisiä miten sattuu. Hänen toisella lapsella on pian synttärit ja minua ei yhtään huvittaisi mennä sinne, siksi tämä avautuminen. Vaikka tiedän että tämä ikävä tilanne ei ole lapsen syy eikä oikea syy jättää menemättä. Onko jollain vastaavia kokemuksia omasta lähipiiristä ja miten olette asian kanssa edenneet vai oletteko vain antaneet asioiden olla ja välien ”viilentyä”?

Re: Haastava sisarussuhde

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   18.6.26 20:39:24

On banhempiesi asia asettaa rajat sisaruksesi käytökselle jatietysti jokainen teistä asettaa omat rajansa. Jos vanhemmille on ok, että lapset käyvät yökylässä mitä se sinulle kuuluu.
Omat lapseni olivat pieninä jonkin verran äitini luona, äiti itse halusi nähdä lapsia,mutta minä en oikeastaan juuri pidä äidistäni eli itse en käynyt siellä. Enkä edelleenkään halua käydä äidilläni.
Omasta mielestäni vanhemmuus on yksisuuntainen tie, jossa vanhemmat antavat lapsilleen. Lapset eivät koskaan ole velvoitettuja mihinkään vanhempiaan kohtaa. Omiilleni olen sanonut, että saavat tulla käymään kun haluavat, mutta jos yhtään tuntui siltä etteivät halua tai että vaadin liikaa niin ei tarvitse. En halua riippakiveksi lasteni elämään.

Lähettäjä: olikesäolimopo 
Päivämäärä:   18.6.26 21:03:21

Tottakai on vanhempieni tehtävä asettaa rajat. Ongelma onkin siinä, että he eivät ehkä pysty osallistumaan lastenlasten elämään niin paljon kuin siskoni haluaa. Ja vanhempani ovat suoraan sanoneet että olisi kyllä mukava viettää lastenlasten kanssa aikaa mutta aina ei ole resursseja ottaa lapsia ilman vanhempia. -> eli siis heistä olisi kiva että siskoni kävisi lastensa kanssa kylässä. Mutta siskoni näkee tämän vain mahdollisuutena ottaa itselleen aikaa, eikä häntä kiinosta jäädä lasten kanssa vanhemmille, siksi eivät sinne kylään mene. Siskoni saattaa luvata lapsilleen että mummo tulee kylää, vie teidänt uimaan ja jätskille. Ilmoittamatta siitä äidillemme etukäteen, sitten lapset pettyy jos tämä ei tapahdukkaan ja siskoni hermostuu äidillemme. Tiedän että molemmat vanhempani ovat yrittäneet tätä siskolleni järkeistää että esim tuollaista lupailua ei voi lapsille tehdä jos ei ole etukäteen sovittu, mutta hän ei kerta kaikkiaan ota kuuleviin korviin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.26 21:51:03

Sinä et voi tilanteelle yhtään mitään ja piste.
Ja kyllä, tiedän kun perheessä on joku joka saa muiden tukan harmaantumaan, sille ei voi kun ottaa välimatkaa minkä pystyy.

Lähettäjä: Tossukat 
Päivämäärä:   18.6.26 21:58:20

Ei tuossa muuta ongelmaa ole kuin se ettei vanhempasi osaa asettaa rajoja. Kaikki muu on selittelyä. Se on ihan sama mitä se sinun sisko lapsille puhuu, koska se ei vaadi teidän vanhemmilta yhtään mitään. He voivat sanoa suoraan ettei onnistu näin lyhyellä varoitusajalla ajalla.

Juu ja on kokemusta sekä tiedän paljon vastaavia tapauksia lähipiirissä ja noissa tapauksissa ei valitettavasti auta kuin kantapään asioiden kokeminen sekä oppiminen eikä sekään välttämättä auta. Hyysääminen ei ainakaan auta asiaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.