Lähettäjä: sivusta
Päivämäärä: 5.4.13 13:52:32
"sähköins: PILP-järjestelmiä on monillakin kavereillani uudiskohteissa. Kalliiksi on tullut talonlämmitys ja käyttöveden lämmitys. Menee ihan sähkölämmityksen hintatasolle. Olemme vertailleet keskenämme kulutuksia."
Lähettäjä: sähköins.
No ei tasan tarkkaan tule!
Lähettäjä: sähköins.
Päivämäärä: 5.4.13 10:15:40
sivusta, kerro minulle yksi esimerkki tuttavasi sähkönkulutuksesta jolla PILP"
Meillä harkkotalo (2004), kavereilla puutalot (2007 ja 2008). Suurinpiirtein saman kokoiset, meillä enemmän kuutioita, joska korkeat huoneet ja yksi ylös asti auki oleva tila. Toisilla perheillä lämpimän veden kulutus varmasti suurempaa kuin meillä, enemmän lapsia. Heillä pienet takka/leivinuunit, meillä isomassainen paikallamuurattu takka ja leivinuuni. Puukiukaat kaikilla.
Heillä oli joulukuun laskut molemmilla yli 400 euroa. Meillä 200 euroa. Samoin tammikuun laskut. Toisella ongelmia jatkuvasti lämpimän veden riittävyyden kanssa. Takan käyttö ei kuulemma tunnu laskussa ollenkaan, ei vaikka kuulemma joka päivä lämmittää.
Kokonaiskulutus toisella taloudella jotain 22 000 kWh. Meillä hieman yli puolet tuosta.
Hankintahinta kallis? Niin no vesikertoinen lattialämmitysjärjestelmä on laitettava jokatapauksessa. Emme halunneet pattereita (rumia ja tehottomia). Keruupiiri on kaivettu omin voimin/kaverin avustuksella pihalle. Firma asensi itse laitteen. Lattialämmitys asennettu itse, kuten kaikki muukin...
Itse pumppu maksoi 6700 euroa. Asennustyöt 1000 eur. Jos jonkin muun järjestelmän (joka olisi yhtä helppokäyttöinen) saisi pari kolme tonnia halvemmalla, ei siinä tässä rakennuskokonaisuudessa ole mitään merkitystä. Kun teemme itsellemme, emme myyntiin. Maalämpö oli selkeä valinta ja JOS rakentaisimme uuden, se olisi selvä valinta myös sinne.
PILP-kavereista toinen harmittelee kun ei hankkinut maalämpöä, toinen olisi halunnut pelletin. PILPit ei olleet heille oikea valinta selkeästi.
Jos haluaa "avaimet käteen" -pohjalta uuden lämmitysjärjestelmän, niin kyllähän se varmasti tulee kalliimmaksi kuin esim. meillä on maksanut.
|