Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä vika minussa

Lähettäjä: Saara 
Päivämäärä:   16.6.26 20:19:39

Mikä ihmeen ongelma mulla on?

Murehdin asioita ja ne jää pyöriin päähän ja pilaa koko päivää, iltaa ja nukahtamista. Olen ahdistunut asiasta, syke korkealla, kuumottaa ja eikun vaan pyörii päässä. En tarkoita nyt esim akuuttia huolta, jos vaikka joku läheinen vakavasti sairas, jäämässä työttömäksi yms.

Vaan ihan älyttömiä tai sellaisia mihin ei voi vaikuttaa millään tavoin tai vaikka joku uudistusehdotus esim työelämään, joka on vasta pelkkä ehdotus, joka ehkä tulisi voimaan vuosikymmenen päästä ja ei edes ehkä koskisi itseäni. Mutta jonka koen epäreiluksi, vääräksi tai mitä ikinä. Valvon puoleen yöhön ja herään säpsähdellen, ja heti asia mielessä.

Vähän vaikea selittää, kun ei ole konkreettista esimerkkiä, mutta jos joku saisi kiinni. Seuraan siis esim uutisia aktiivisesti ja hesaria/yleä tulee luettua monta krt päivässä ja aina takerrun johonkin minulle "pahan mielen" uutiseen, joka sit jää pyöriin ajatuksiin. Tunne on hyvin ahdistava. Ja ne ei ole esim Ukrainan sotaa koskevia, jotka tottakai pahalta tuntuvat, mutta ne pystyn kuitenkin käsitteleen pois mielenpäältä.

Nyt lomalla, mutta työni takia en voi täysin olla tietämätön yhteiskunnallisista asioista.

Re: Mikä vika minussa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.26 20:21:37

Liian helppo elämä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.6.26 20:25:40

Eli huomaat, että on tapahtunut/tapahtumassa jonkinlainen vääryys, etkä pääse ajatuksesta enää eroon?

Päivämäärä:   16.6.26 20:26:59

... Juuri näin.

Lähettäjä: ppöö 
Päivämäärä:   16.6.26 20:36:50

Itsellä auttaa että koitan vältellä asioita mitkä jää vaivaamaan mieltä. Esim uutiset ja some. Varmasti aika monille tuttu ongelma tuo että etenkin iltaisin lähtee kelat pyörimään. Itse huomaan että korostuu etenkin sillon kun elämässä on liian vähän mukavaa tekemistä. Esim jos omat harrastukset tauolla tai en pääse näkemään ystäviä niin alkaa pääkoppa käymään ylikierroksilla ja tulee helpommin huoli ajatuksia.

Päivämäärä:   16.6.26 20:45:20

Ppöö. Asun yksin ja ehkä elämäni on liiankin hiljaista ja tapahtumatonta varsinkin nyt lomalla ja muulloinkin iltaisin. En yksinäinen kuitenkaan ole, että pitää varmaan sopia ystävien kanssa tapaamisia. Tallilla käyn, mutta siellä riittää heppojen seura.

Lähettäjä: ppöö 
Päivämäärä:   16.6.26 21:11:28

Tsemppiä! Ei sussa kuitenkan mitään vikaa ole. Kaikki varmasti kokee joskus tällaista vastaavaa. Toki jos mahdollista vaikka käsitellä tuota asiaa ammattilaisen kanssa niin siitäkin varmasti on apua jos sitä kautta saa keinoja miten tuollaiset kelat saisi pysäytettyä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.6.26 21:43:23

Ahdistuneisuuttahan tuo on. Juttelemaan ammattilaiselle, tai tutustu itsehoitomenetelmiin netissä. Lääkityksiäkin on olemassa, jos lempeämmät keinot ei toimi.

Päivämäärä:   16.6.26 21:46:50

Päähän jumiin jäävät ahdistavat ajatukset ovat itse asiassa myös OCD-oire.

Päivämäärä:   16.6.26 22:28:55

Joo olin tulossa sanomaan että tuo kuulostaa pakko-oireisuudelta.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   16.6.26 22:58:28

Juotko paljon kahvia?

Käytkö salilla?

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   16.6.26 23:29:50

Silloin jos huolestuu kaikesta ei voi iloita mistään. Maailma elää ja elä sinäkin. Ylihuolehtivaisuus on elämänsä pilaamista, joten karistaudu irti. Ole onnellinen omana itsenäsi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.26 00:15:19

Stressi, burnout, masennus...

Päivämäärä:   17.6.26 00:26:06

Sitä mä ajattelenkin, että elänkö mä enää nykyhetkessä tai toiveissa, vaan vain näissä tulevaisuuspeloissa/ahdistuksissa minkä joku pelkkä artikkeli voi aiheuttaa. Tiedostan siis kyllä tämän :(

Mulla on periaatteessa asiat ihan hyvin. On työ, ystäviä, vanhemmat, hepat tallilla, matkustelen yms. Olen myös kokenut niitä oikeita pelkoja esim isäni sairastuessa vakavasti ja avoeron, joka otti koville. Eli en nyt mitään huoletonta elämää ole viettänyt. Toki en mitään traumaattista ole joutunut kokemaan.

Juon suht paljon kahvia ja en käy salilla?

Kiitos kaikille vastanneille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.26 09:24:21

Osaatko neuloa? Jos et, opettele. Tasainen, rytmikäs käsillä tekeminen rauhoittaa hermoja. Toki käy vaikka virkkaaminen, makramee tai joku muukin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.