Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kulissirekrytointi, valitaankin joku uusi?

Lähettäjä: .dsj 
Päivämäärä:   16.6.26 18:01:54

Aika paljon kuulee siitä, että on suoritettu pakollinen rekrytointi ja ehdokkaiden haastattelu, vaikka paikassa jatkaa joku, joka on tehnyt niitä hommia aiemminkin. Eli siinä käytännössä tuhlataan kaikkien aikaa.

Mutta onko tuollaisissa rekrytoinneissa päädyttykin palkkaamaan joku uusi, eli heitetäänkin pihalle se, joka hommia on aiemmin tehty?

Tuntuu, että aiemman tilalle palkataan joku uusi vain, jos aiempi päättää itse lähteä pois ja vaihtaa työpaikkaa. Mutta kuinka yleistä on, että tämä aiempi onnistutaan syrjäyttämään niin, että hän jääkin työttömäksi?

Re: Kulissirekrytointi, valitaankin joku uusi?

Lähettäjä: Saimi 
Päivämäärä:   16.6.26 18:12:10

Oma kokemus 10 haettua valtion ja kaupungin paikkaa.

Isossa osassa olen päässyt haastatteluun ja en ole tullut valituksi. Valituksi on tullut organisaation sisältä tai valtion paikkaan toisesta virastosta/laitoksesta.

Lähettäjä: Valittu 
Päivämäärä:   16.6.26 18:21:18

Minut valittiin uutena vakituiseen työhön. Työpaikassa oli 8 määräaikaista työntekijää. Määräaikaisia paikkoja aukesi 6 ja 2 vakituista. Itse olin työpaikan ulkopuolinen henkilö joka sai yhden noista vakituisista paikoista, vaikka tiedän että määräaikaisissa olisi ollut yhtä päteviä ja moni näistä haki vakituista paikkaa.

Vanhassa työpaikassa taas työskentelin alussa määräaikaisena. Paikkaan aukesi vakituinen paikka ja sain sen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.6.26 09:23:22

Mä sain aikanaan paikan noin. Hommaa teki toinen henkilö määräaikaisena, paikka laitettiin julkiseen hakuun ja mä sain sen ja suoraan vakipaikan. Aiempi oli taatusti pätevämpi koska olin vastavalmistunut eikä työkokemusta vastaavasta hommasta. Mutta jostain syystä eivät halunneet sitä aiempaa tyyppiä vakkariksi ja mä tein hyvän vaikutelman haastattelussa. Edelleen samassa työpaikassa, toki eri hommiin ylenneenä 20v ja lukuisten YT jälkeen, eli kaiketi olin ihan hyvä valinta ;)

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   17.6.26 10:16:22

Kyllä, itselläni on valitettavasti tällainen kokemus. Olin tehnyt sijaisuuksia 4 vuotta, olin hyvä työntekijä ja esihenkilöni tykkäsi minusta kovasti, ja aina muisti mainostaa, että kohta aukeaa se vakituisen paikan haku. Katsottiin esihenkilöni pyynnöstä vielä yhdessä hakuilmoitukseen työnkuvakin sellaiseksi, että se oli minulle sopiva. Mutta, sitten työhön valittiinkin toinen henkilö talon ulkopuolelta - ja nimenomaan tämä esihenkilöni oli se, joka valinnan teki. Tämä valittu henkilö oli täysin ylikoulutettu ja viihtyi tehtävässä alle vuoden, kunnes irtisanoutui. Joo, vähän oli katkera fiilis. Sain tosin myöhemmin samalta työnantajalta vakituisen työn ja nyt on onneksi sellainen esihenkilö, joka oikeasti arvostaa osaamistani.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.26 11:06:45

Sain aikanaan määräaikaisen paikan ennen valmistumista. Kun valmistuin, paikka oli pakko laittaa (julkishallinnollinen) avoimeksi. En tiedä montako haastateltiin, minua ei, ja sain vakipaikan. Kyseistä paikkaa haki myös viraston sisältä toinen, jolla oli jo vakipaikka. Hän ei siis tullut valituksi, ja teki kaikkensa että lopulta vaihdoin työpaikkaa. Häntä ei valittu siinäkään vaiheessa tähän avautuneeseen paikkaan.

Lähettäjä: Niksnaks 
Päivämäärä:   17.6.26 15:40:02

Jos se talon sisäinen hakija, jolle paikka on pedattu, on vanha ja väsynyt/vaikea tai muuten vaan tiinehtyy, voidaan ottaa ulkopuolelta "pätevin".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.