Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaihileikkaus, molemmat silmät kerralla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.6.26 11:52:13

Läheisellä tulossa kaihileikkaus kumpaankin silmään samalla kertaa. Miten näkö tuon leikkauksen jälkeen on? Lääkäri puhui vain nostokiellosta, eikä huomannut kysyä itse näkemisestä.

Re: Kaihileikkaus, molemmat silmät kerralla?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   16.6.26 12:15:21

Hyvin pärjää ! valonarkuutta tai sumeutta vai muuta voi alkuun olla, mutta mieluummin nekin kerralla niin sitten on ohi !

Lähettäjä: .g. 
Päivämäärä:   16.6.26 12:33:44

Nykyään pyritään aina leikkaamaan molemmat silmät kerralla. On silmillekin helpompaa, kun molemmista korjataan ongelmat samanaikaisesti.

Operointipäivänä ei näe kuin mössöä ja silmät on valonarat. Seuraavana päivänä näkee jo paremmin, ei ihan pientä tekstiä mutta vähän isompaa jo. Silmät on vieläkin valonarat. Siitä seuraavana päivänä elämä alkaa olla jo normaalia.

Muutaman päivän ajan tippoja pitää laittaa 5 kertaa päivässä, sitten 2 viikon ajan kahdesti päivässä ja toisia tippoja laitetaan vielä kolmannenkin viikon ajan. Jotenkin noin se on mennyt tutuillani, jotka on viime vuosina operoitu.

Operointipäivänä tarvitsee apua, seuraavana päivänä pärjää jo paremmin. Urheilla ei saa eikä hikoilla. Pleksejä pidetään silmillä viikon ajan öisin, tarvittaessa enemmänkin. Laseja ei välttämättä tarvitse tai voi käyttää leikkauksen jälkeen, kun vanhat lasit on yleensä liian vanhvat ja uusia ei saa kun aikaisintaan kk päästä operaatiosta on mahdollista tarkastuttaa näkö. Mutta jos näkö on riittävän hyvä ilman laseja, niin sittenhän saa vaikka ajaa autoa. Tätä varten kananttaa käydä optikolla, jotta tarkastetaan näkö, että saako luvan ajaa autoa ilman laseja. Näkönsä saa siis tarkastuttaa autolla ajamista varten aiemminkin, mutta laseja varten aikaisintaa 4 vk päästä operaatiosta.

Äitini operoitiin viime vuoden lopulla. Olin hänellä apuna laittamassa tippoja ja kuskina. Kahden viikon päästä tarkastutti näön ja sai luvan ajaa autoa, ja pari viikkoa sen jälkeen tarkastutti näkönsä uusia laseja varten.

Operaatiopäivänä oli aika avuton, mutta seuraavana päivänä selasi jo puhelinta ja tablettia niin, että taustavalo oli himmeä ja fontti isompi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.6.26 13:55:42

Hyvin pärjää siis paremmin kuin ennen sen kaihin kanssa. Antavat hyvät ohjeet kotihoitoon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.26 14:09:54

Näkee hyvin ja paremmin kuin ennen tosi pian. Se tippojen laitto on aikamoinen show etenkin jos siitä ei selviä itse (oma äitini yli 80 v ei selvinnyt, onneksi naapuri auttoi). Hyvä että molemmat silmät yhtä aikaa, ei tarvitse kahteen kertaan sitä viikkojen tippahimmeliä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.6.26 17:33:49

Näin hyvin heti kun tippojen vaikutus hälveni, eli leikkauspäivän iltana. Matkalle klinikalta kotiin on hyvä olla saattaja. Ja aurinkolasit mukaan.

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   16.6.26 18:10:35

Tuo kaihileikkaus on ihan helppo kokemus. Ei mitään jännitettävää. Mutta se jälkihoito, tippojen laitto on todella se raskain hoitotyö.

Lähettäjä: kek 
Päivämäärä:   17.6.26 13:34:03

"Tuo kaihileikkaus on ihan helppo kokemus. Ei mitään jännitettävää. Mutta se jälkihoito, tippojen laitto on todella se raskain hoitotyö."

Tämä.
Äitini operoitiin viime vuonan ja hän käytönnössä juoksi operointihuoneeseen ja itse operaatio oli kuulemma helppo, mutta se teippi jolla teipataan silmät auki, oli niin tujua, että sen repiminen kävi kipeää ja äiti huusi tuskasta ja kun hän tuli operaatisota, niin olin ihan kauhuissani, että mitä hememttiä siellä oikein tehtiin kun silmänympärykset oli mustana. Hän sanoi, että ei nuo operaatiosta tulleet vaan teipeistä! :D

Monet äidin tutut sanoiat samaa, että miksihän teipin pitää olla niin vahvaa ja eikö muka ole olemassa mitään hellempää teippiä...

Minä olin auttamassa äitiä oepraation jälkeen ja operointipäivänä ei tehty mitään, tippashow alkoi seuraavana päivänä. Minunkin elämäni oli aikataulutettu äidin tippojen mukaan, eli 3 h välein ekat kolme päivää tippoja silmiin.

Silmätippoja määrätään kai kaikille kaksi pulloa per tipat. Yksi pullo kyllä riittää jos ne osuu silmiin, mutta jos puolet mene huti, niin sitten tarvitsee toisenkin pullon samaa valmistetta. Eli kerralla ei kannata apteekista hakea kaikkea määrättyä, jos joku muu niitä tippoja laittaa tai saa ne laitettua silmiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.