Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten irti sokerista ja paino alas

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.26 09:51:55

Ikää päälle 50 ja suurin syy ylipainoon (indeksi 35) tolkuton makeanhimo. Ethän ala vänkyttää itsekurista, niskasta kiinni ottamisesta tai sitä läskit mässää/mässyttää/ahmii/ahtaa/tunkee suuhun kakkua/pullaa/laadia ja rasva valuu suupielistä ja läskit tursuu/pursoaa/hyllyy/hytkyy. Jokainen lihava tietää ne asiat muutenkin.

Oletko saanut apua terapiasta? Tiedätkö miksi makeaa tekee mieli niin ettei muuta pysty ajattelemaan, se on kuin huume jota on pakko saada.

Tiedätkö mistä makeanhimo johtuu? Auttoiko syyn selviäminen? Pääsitkö lopullisesti eroon eli ei niin että joo kaksi viikkoa olen ollut ilman, vaan vuosi tms.

Pystytkö ottamaan yhden palan nykyään?

Miksi mieli on musta ilman nopeita hiilihydraatteja? Sukulaisilla on alkoholismia, epäilen että tämä sama "vika" näyttäytyy joko alkoholi- tai sokeririippuvuutena. On ns pakko vetää, muuten on kovin synkkä ja surkea olo. Tämä siis jo nuorena ennenkuin mitään koukkua edes oli.

Kiitos kun et päde ja halveeraa.

Re: Miten irti sokerista ja paino alas

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   15.6.26 10:02:02

Jos englanti sujuu niin gestationaldiabetesuk.com sivustolla on paljon reseptejä myös ihan perinteisiin makeisiin herkkuihin joissa sokerit ja nopeat hiilarit o ihan minimissä. Niillä on brownie ohje esimerkiksi joka on ältttömän hyvä eikä eroa yhtään tavallisista brownieista. Toki vaatii sen että itse jaksaa leipoa.

Itse en ole kokonaan päässyt eroon mutta radin aikana mennyt aina kolmisen kuukautta täysin ilman ja välissä vähentänyt ihan reilusti (sitten tuli seuraavan alkuraskauden pahoinvointi ja homma lakosi siihen). Eniten on auttanut hedelmien syömisen lisääminen ha puhtaasti se että en osta sokerisia herkkuja kotiin. Kaupassa on paljon helpompi kävellä hyllyn ohi kuin kotona välttää kaapille menoa. Aikainen nukkumaanmeno myös vähentää reilusti kun mulla nimenomaan iltanapostelu on isoin ongelma. Ja oudosti mulla lihaskuntotreeni on itseasiassa vähentänyt himoja. Illalla ensin ruoka, sitten treeni (teen kotona), suihku ja nukkumaan niin ei ole ollut aikaa napostella. Eli löytää niitä itselle sopivia tapoja järjestää elämä niin että on vähemmän houkutuksia. Ai niin ja lapsi on myös pakottanut vähentämään kun en haluamakseen syövän sokeria turhaan ja sehän haluaa syödä kaikkea mitä äitikin niin lapsen nähden yritän olla syömättä mikä taas vähentää mahdollisuuksia. Mutta tää on ehkä aikaexteme tapa välttää makeaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.6.26 10:38:49

35-vuotiaaksi asti taistelin tuon ongelman kanssa, sokeriherkkuja teki mieli 24/7 ja aina jos yritti olla ilman, kistautui se hillittömänä ahmimisena. Sit luin sattumalta kirjan 5:2-dieetistä, ja sen avulla pääsin irti kierteestä, jossa olin joka maanantai/kuukauden alku/vuoden alku aloittamassa sokerittoman elämän, huonoin tuloksin. Opetin siis aivoilleni, että jos tänään olen ilman sokeria, huomenna sitä taas saa luvan kanssa. Pikkuhiljaa vuosien varrella se sairas himo sokeriin on hävinnyt, nykyisin syön makeaa jos mieli tekee, mutta silloinkin vasta, kun maha on ensin täytetty kunnollisella kuitu- ja proteiinipitoisella ruualla.

Lähettäjä: Hyvä 
Päivämäärä:   15.6.26 10:38:52

Sokerihan on kovasti riippuvuutta aiheuttava. Se on vähän sama kun minkä tahansa päihteen lopettaminen. Siihen auttaa vaan totaalikielto. Enkä nyt tarkoita että jotain sokeroimattonan jogurtin hedelmäsokereita täytyy alkaa vahtimaan.

Isoimmat himot nopeisiin hiilareihin tulee verensokerien notkahduksissa. Siksi onkin tärkeää korjata muu ruokavalio sokerista eroon pyrkiessä. Säännöllinen ateriarytmi 3h välein ja joka aterialle proteiini ja täysjyvä. Ruokaa riittävällä volyymilla (googleta ruuan volyymi). Mikään veteen tehty kaurapuuro yksinään ei kanna seuraavaan ruokailuun, vaan siinä välissä tekee mieli sitä sokeria. Kun kuvioon lisätään proteiinia ja rasvaa on tilanne jo ihan eri. Siinä menee n. 3 viikkoa kun vieroittaa itsensä sokerista ja sit voi miettiä uudelleen ateriarytmiä.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   15.6.26 10:39:07

Sinulle voisi olla kokeilemisen arvoinen lääke Mysimba, siinä on mukana riippuvuuteen vaikuttava lääkeaine. Toki myös nämä pistettävät lääkkeet auttavat juuri tuollaisen ruokahälyn poistamiseen.

Proteiinin lisääminen päivittäiseen ruokailuun auttaa myös monilla.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.6.26 10:44:44

1. Ruokarytmi. Jos tämä kusee niin mielitekoja tulee varmasti, etenkin iltaa kohti
2. Älä mieti mitä voisit vähentää vaan mitä lisäät: kasviksia. Olen 100% varma ettet syö sitä suositeltua 800g/pvä
3. Tavoitepainon mukainen proteiinimäärä luonnollisista lähteistä eli älä vedä mitään patukoita ja vanukkaita
4. Juo tarpeeksi (vettä), vähintään 2l päivä

Kun saat nuo kaksi ekaa fiksattua ensin, niin BMI:si on jo alle 30

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.26 11:51:26

Sokeririippuvaiselle ei auta tuo "yks pala päivässä". Se riistäytyy käsistä usein heti.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   15.6.26 11:57:39

Syö kunnon annoksia oikeaa ruokaa. Reilusti lihaa, keitettyä porkkanaaa, perunaa, parsakaalta tms. Salaattia ja hyvä makusta salaattikastiketta. Lihaa, kanaa tai kalaa reilusti. Nuilla lähtee nälkä, on proteiinia joka pitää nälän pois ja kylläisenä on helpompi vastustaa niitä herkkuja. Mulla on lauantaina herkkupäivä ihan niin ku lapsillakin ja sillon syön kohtuudella karkkia ja pullaa. Ja kauppaan mennään kun maha on täynnä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.