Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terveellinen ruoka helposti

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   13.6.26 23:30:15

Nyt otetaan kaikki vinkit vastaan, miten säästää aikaa arjessa. Eli parhaat helpot reseptit terveelliselle ruualle tai kauppojen parhaat tuotteet nopeaan ruokaan. Myös välipalat kiinnostaa.

Oma ruokavalio on ajoittain todella yksipuolinen, kasvikset unohtuu jne. Nyt haluaisin toimia esimerkkinä lapsille, mutta aika on suurin haaste

Re: Terveellinen ruoka helposti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.26 23:33:52

Kokkikartano

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.26 23:34:49

Mitä syötte nyt? Onko allergioita/rajoitteita? Näiden pohjalta helpompi miettiä, että miten lähteä parantamaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.26 23:36:25

Pakastevihannekset.

Prisman pakasteparsakaali on halpaa ja hyvää.
Kaikki muut pakastekasvikset myös.

Mikroon tai höyrytä, päälle ripaisu suolaa, pippuria tai perunamaustetta.

Siihen kylkeen joku proteiini.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   13.6.26 23:44:49

Syödään oikeastaan kaikkea, ei rajoitteita. Ihan perus keitot, laatikot jne. Nyt oon alkanut ostamaan kalaa suoraan tiskistä, keitän perunat kylkeen niin ruoka valmis. Löysin myös valmiin porkkanaraasteen, niin sitä tulee syötyä raejuuston kanssa.

Oon aina ollut sellainen, että kaikki tehdään alusta asti itse, mutta nyt tyttö ratsastaa omalla ponillaan 4 krt viikko, poikaa kuskataan salibandyyn ja koiriakin yritän lenkittää. Teen ihan normaalia 40h viikkoa, niin tuntuu ettei oo aikaa kuoria perunoita, uunijuureksia jne.

Viikonloppuisin yritän valmistella alkuviikkoon jotakin, mutta varsinkin loppuviikko tuntuu olevan sitä, että joku kiusaus uunissa ja ei mitään kasviksia kylkeen.

Parhaat vinkit pakastekasviksiin? Onko coop tms ihan hyvää vai kannattaako ostaa apetit, findus tms?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   13.6.26 23:59:06

Mites esim. Valmiit salaattisekoitukset ja lisäks esim. fetaa, kananmunaa, tonnikala/savulohi/kypsät kanakuutiot ymsyms.

Lähettäjä: Kaikkia 
Päivämäärä:   14.6.26 00:05:48

Jos teet paljon kiusauksia niin laita sekaan pakastejuuressuikaleita tai tee niistä kokonaan kiusaus. Löytyy ihan peruna, porkkana, sipuli yms. Sekoitusta.

Itse olen käyttänyt kaikkia mahdollisia pakaste kasviksia niin pirkalta, coopilta, Lidlin omia jne. Vaihtelu virkistää. Olen myös tykännyt Lidli valmispakaste noodeli yms. Aterioista niin kamppajna kuin oman valikoiman ja saattanut niihin lisätä itse lisää kasviksia, kasviswokkiin parempaa makkaraa jne.

Muutenkin kannattaa vaan rohkeasti ruokiin lisätä pakastevihanneksia kuten pyttipannuun, kiusaukiin, keitto ihon, wokkeihin ja kastikkeisiin. Löytyy pientä kuutiota, maustettuja vihanneksia jne.

Suosittelen tutkimaan K-ryhmän, S-ryhmän ja Lidlin valikoimaa. Ja itse käytän niin halppismerkkien kuin kalliimpien merkkien pakastekasviksia. Kuten sanoin niin vaihtelu virkistää.

Päivämäärä:   14.6.26 00:09:25

Hyödynnä pakastevihanneksia. Esim. kanakeittoon tai jauhelihakeittoon saat upotettua paljon valmiita keittojuureksia, ei tarvi kuin kuoria ja pilkkoa perunat. Ja itse asiassa sellaisia valmiita peruna-keittojuuressekoituksiahan löytyy myös, niin pääsee vielä helpommalla. Keittojuureksissa käytän joko Kotimaista-merkin tai Lidlin omia tuotteita.

Wokit on myös hyvä tapa syödä kasviksia. En itse raski ostaa enää Finduksen wokkivihanneksia vaikka ne hyviä ovatkin kun maksaa melkein 5e pussi, mutta käytän Lidlin wokkivihanneksia ja minusta ne ovat aivan yhtä hyviä. Mutta yksi mitä itse en enää osta on Xtran wokkivihannekset vihreässä kilon pussissa, en tykkää niitä yksittäisistä maissinpaloista ja oli kai niissä jotain muutakin outoa mitä en muista enää. Mutta ihmisillä on erilaisia makuja, itse tykkään suuriksi paloiksi pilkotuista vihanneksista, yksi kaverini taas pienemmistä. Kokeilemalla ne omat suosikit löytyy.

Välillä ostan ihan vain lisukkeeksi Apetit Sadonkorjuukasviksia. Luulen että ne voisivat olla lapsille hauskoja, sillä niissä on pyöreitä porkkananpaloja. Salaateissa kannattaa hyödyntää kauppojen valmiita salaattisekoituksia. Ja tarpeeksi muita lisukkeita, siis kurkkua, tomaattia, paprikaa, fetajuustoa, jne. Kastikkeeksi oliiviöljyä. Mikään ei tapa pahemmin innostusta salaatin syömiseen kuin hirveä kasa pelkkää kuivaa lehtisalaattia ja päällä kaksi kurkunpalaa.

Yksi omista suosikeistani, jota syön yleensä pari kertaa viikossa, on uunissa paahdetut bataatit. Bataatithan ovat myös erittäin terveellisiä. Niinkin yksinkertaista kuin pestä bataatti, leikata puoleksi, päälle vähän öljyä, suolaa ja pippuria ja uuniin. Tulee ihanan pehmeitä ja makeita. Ei tarvitse kuoria. Lisukkeeksi voi paistaa vaikka kanaa tai jauhelihaa, ja vaikka salaattia tai niitä pakastevihanneksia.

Mainitsit muuten tuossa perunoiden keittämisestä. Meillä äiti teki aina niin, että joka kerta kun keitti perunoita, keitti myös porkkanoita samassa kattilassa. Nykyään teen itsekin usein niin, kun olen oppinut arvostamaan nopeaa ja maukasta lisuketta. Meillä äiti myös usein leikkasi ihan suoraan lautasille kurkkua ja tomaattia, ei tarvitse välttämättä alkaa tekemään mitään hienoja salaattisekoituksia kulhossa. Pääasia että ne tulee jossain muodossa syötyä.

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   14.6.26 00:14:00

En tiedä kaipaatko mitään keittokirjaa ja tämä on hintavakin, mutta vinkkaan silti. Eli Diabetesliiton kirja Helppoa, halpaa, hyvää. https://urly.fi/49tB

Päivämäärä:   14.6.26 00:14:30

"Parhaat vinkit pakastekasviksiin? Onko coop tms ihan hyvää vai kannattaako ostaa apetit, findus tms?"

Coop taitaa olla ihan ok, extraa en ostaisi. Toki jos työt suomessa kiinnostaa, niin apetit tietty sen suhteen parempi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.