|
Lähettäjä: Jane
Päivämäärä: 13.6.26 23:08:25
Olen tinkinyt ruokakaupassa kyllä, näyttänyt myyjälle esim. rumasti kolhiutuneen lahjapakkaustuotteen tai hedelmärasian, jossa osa tuotteista on pilalla, ja ilmaissut, että voisin ostaa tuotteen pois hävikistä. Kassalla on sitten arvioitu jokin siivu hinnasta pois. Ei siihen ole kauppiasta tarvinnut vaivata. Toki meininki on varmaan rennompi paikallisessa pikkukaupassa, jossa olen pitkäaikainen vakiasiakas ja asioin kiireaikojen ulkopuolella (-> työntekijöillä aikaa asiakaspalvella).
Myös vaatekaupassa ja kasviliikkeessä tingin joskus, pienestä kauneusvirheestä (vaikea korjata) neuleessa olen saanut alennusta 10 %, melko laajasti uutena hajonneista saumanvaroista (huoliteltava uudelleen pian tai kangas purkautuu) 25 % ja huonokuntoisesta kasvista (myyntikelvoton, mutta elvytettävissä) 70 %. Käytetyn tavaran liikkeissä myös joskus, jos vaikuttaa siltä että hinta on määrätty vähän hätäisesti--esimerkiksi jos päiväpeitto maksaa saman verran kuin vastaavat tuotteet, mutta siinä on vaikka kulmatikki lauennut kädenmentäväksi aukoksi.
Nettimyyntialustoilla harvemmin viitsin tingata, koska neuvottelu on kankeaa pelkän tekstin välityksellä, ja aika harva myyjä edes ottaa järkeviä ja perusteltujakaan ehdotuksia kuuleviin korviinsa. Myyköön tunkkinsa jollekulle joka on tarpeeksi tyhmä maksaakseen ylihintaa.
|