Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pennun valinta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.26 16:39:33

Minulla on suunnitelmissa ensimmäisen oman koiran hankinta. Mahdollisesti olisi lähiaikoina tilaisuus käydä katsomassa pentuetta. Kaipaankin nyt vinkkejä kokeneemmilta. Millaisiin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota ja mitä noin kuukauden ikäisistä pennuista voi nähdä?

Re: Pennun valinta

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.6.26 16:45:06

Kuukauden ikäisistä pennuista ei vielä näe oikein mitään. Ylipäätään yleensä kasvattaja valitsee pennuille kodit. Toki hänelle kannattaa kertoa, minkä tyyppistä koiraa toivotte.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.26 17:10:11

Ekan valitsin sillä että oli se joka kiipesi syliin ja katsoi silmiin ja sitten nukahti syliini. Tuntui että on se oikea ja se olikin elämäni koira ja todellinen sielunkumppani. Toisen valitsin osin sattumalta ja on ihana koira tämäkin. Molemmat olen onneksi saanut valita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.26 17:14:05

Useimmiten sitä pentua ei valita itse. Kasvattaja tuntee pennut parhaiten ja hän on toivottavasti selvittänyt millaisia koteja niille on tarjolla. Ja osaa siitä sitten yhdistää parhaat parit toisilleen.

Se, että käy pentuja katsomassa tunnista pariin ei kerro niistä juuri mitään. Se villein pentu voi olla riehunut juuri ennen kuin menet sinne ja vaikuttaa rauhallisimmalta. Rauhallisin pentu on voinut juuri nukkua muiden riehuessa ja vaikuttaa siksi vilkkaimmalta. Rohkein pentu voi olla väsynyt ja väsyneenä voi vaikuttaa varovaisemmalta kuin todellisuudessa on.

Kasvattaja osaa varmasti kertoa millaisia luonne-eroja on pentujen välillä huomannut, kannattaa luottaa hänen kertomaansa vaikka pentulaatikossa sillä hetkellä näyttäisikin toiselta. Hän on kuitenkin niiden kanssa pitkiä aikoja päivittäin ja näkee ne kaikissa eri vireystiloissa ja erilaisissa tilanteissa.

Ja jos kasvattaja sattuisikin olemaan niitä harvoja, jotka antavat ostajan päättää niin... No, itse siinä kohdassakin kysyisin että minkä pennun kasvattaja itse valitsisi minulle ja miksi. Ja hyvin todennäköisesti sitten valitsisin sen pennun.

Lähettäjä: Sanna Lopakka 
Päivämäärä:   13.6.26 17:47:40

Omalla kohdallani näin :

Vanhimman koirani kohdalla kävi niin että ainut pentueen pentu oli vapaana jonka sain

Nuorimman koirani kohdalla kävi niin että sain itse valita pentueesta pennun

Kolme muuta tulivat näin : 6kk / 4kk / 6kk

Lähettäjä: Hyvä 
Päivämäärä:   13.6.26 18:04:13

Se mitä voi tehdä on tutkia huolellisesti kasvattajaa, pentueen isää ja emää. Katsoa koiranetistä sukujen terveystuloksia ja näyttely/kisamenestystä. Tavata kasvattajan kasvatteja ja vanhempien sisaruksia. Miettiä miksi valitsen juuri tämän kasvattajan. Ja tämän yhdistemän.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.6.26 18:04:54

Emän reaktiot ovat tärkeimmät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.