Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En saa mitään kontaktia ihmisiin

Lähettäjä: Tuppisuu 
Päivämäärä:   13.6.26 14:05:07

Jos koitan keskustella, tunnen itseni ihan hölmöksi kun kukaan ei reagoi siihen mitä sanon. Katsotaan ohi, aletaan puhua jostain muusta, ollaan kuin en olisi sanonut yhtään mitään.
On vain muutama harva, jotka kuuntelevat ja keskustelevat. Muut joko eivät kuule tai eivät halua kuulla. Tuntuu kiusalliselta jos esimerkiksi jossain suku tilaisuudessa yritän liittyä keskusteluun tuomalla omia ajatuksiani aiheesta mutta puhuja ei mitenkään reagoi vaikka osoitan että minulla olisi sanottavaa.
Sama jos kaksi henkilöä puhuu ja olen mennyt viereen seisomaan että olisi kysyttävää niin puhe vain jatkuu ja jatkavat sellaisilla täyte sanoilla, ettei väliin pääse sanomaan mitään. Sitten taas tuntuu kiusalliselta kun avaan suuni kysyäkseni ja meneekin toisen puheen päälle kun tämä vaan jatkaa.

Re: En saa mitään kontaktia ihmisiin

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   13.6.26 14:09:09

Sellaista se kommunikointi nykyään on. Puhu ihan reilusti päälle vaan, niinhän ne muutkin tekee.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.6.26 14:12:59

Olen huomannut saman, nykyään jos haluaa tulla kuulluksi niin ainoa keino on vaan röyhkeästi ottaa se tila ja ruveta puhumaan päälle, koska vapaaehtoisesti kukaan ei tule sinulle suunvuoroa antamaan. Tämä pätee jopa tilanteissa joissa toiset höpöttelevät aivan turhanpäiväisiään ja sinun pitäisi saada joku oikeasti tärkeä aikasensitiivinen ("se bussi muuten lähtee ihan kohta") asia kohtuu nopeasti tiedotettua.

Lähettäjä: Tuppisuu 
Päivämäärä:   13.6.26 14:55:00

Näinhän se on. Jos yrittää sanoa esimerkiksi että on lähdössä niin jos odottaa vain taukoa puheessa, saa odottaa ja bussi meni. Kaikista kamalampaa ovat teams keskustelut missä aina putoaa kärryiltä.
Oikeassa puheessa kukaan ei pysty puhumaan niin nopeasti eikä samaan aikaan eri ihmisten kanssa mutta teamsissa voi tykittää tekstiä urakalla kymmenelle samaan aikaan eikä kukaan ehdi kissaa sanoa väliin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.26 15:29:35

Tää on itselleni myös vaikeaa. Lapsena jos nimittäin keskeytti vanhemman kesken jonkun muun asian, niin ärähdettiin hiljaiseksi. Sitten on oppinut lukemaan tilannetta, että koska näyttää siltä että sopii puhua. No aloittajan kuvaamissa tilanteissa niitähän ei tosiaan tule, ilman että ne ottaa ja puhuu päälle. Mutta on vaikeaa, vaikkei mahdotonta.

Lähettäjä: Lollo 
Päivämäärä:   14.6.26 12:18:26

Jos seisot joidenkin ihmisten vieressä samassa porukassa, eikä he anna sinulla suunvuoroa tai reagoi puheisiisi, niin se valitettavasti saattaa olla tarkoituksellista. Heillä on ehkä omat jutut meneillään eivätkä koe tarvitsevansa uutta juttelijaa.

Yritä löytää porukka, joka on kiinnostunut läsnäolostasi, katsoo edes välillä kohti ja jotka reagoivat kun yrität puhua. Tai mene jonkun yksinäisen viereen, ja muutamalla tunnustelevalla kysymyksellä voit katsoa että haluaisiko hän jutella.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   14.6.26 13:37:11

Tää on niiiiin tuttua!!! Mikä hitto ihmisiä vaivaa.

Itse yritän AINA ottaa muut huomioon ryhmäkeskusteluissa ja jos näen, että joku jää alakynteen eikä saa suunvuoroa, niin minä keskeytän kaikki ja sanon, että ''Mitä Anni oltikaan sanomassa?''.

Valitettavasti kaikki eivät vain tajua. Hiton itsekkäitä ihmisiä suurin osa!

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   14.6.26 14:01:29

Pitää opetella erottamaan tilanteet, joissa ihmiset puhuvat vain puhumisen pakosta tai saadakseen olla äänessä, ja tilanteet joissa ihmiset oikeasti haluavat keskustella.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   14.6.26 14:26:12

Jos joillakin on selkeästi joku oma juttu kesken, niin siihen ei tosiaan yleensä kaivata ketään ylimääräistä sekaan.

Jos ihmisillä ei ole mitään small talk-taitoja tai haluavat puhua vain ollakseen itse äänessä, niin siihen ei kannata edes yrittää mennä mukaan.

Helpointa on koettaa saada keskustelua aikaan tai päästä mukaan, kun keskustelu on yleisellä tasolla ja puhutaan asiasta, johon kaikki (keskusteluun osallistuvat) voivat osallistua. Ei siis niin, että Meija ja Enni puhuvat yhteisestä ystävästään Taijasta (tähän ei kannata mennä mukaan kun ei tunne noita henkilöitä). Eikä kannata mennä mihinkään keskusteluun pätemään ja jyräämään muita. Eli jos puhutaan vain puhumisen ilosta, niin ei kannata alkaa luennoida kenellekään mitään.

Pitää siis itsekin osata vähän lukea tilanteita ja ihmisiä, jos haluaa päästä keskusteluun mukaan.

Mutta joskus vaikka joku neuvoa kaipaisikin, niin ei silti halua, että siihen kukaan menee neuvomaan. Esim. itse olen joskus ollut kaverin juhlissa, johon oli kutsunut läheisiä ystäviään ja tunsin kaikki osallistujat, kun olin ollut porukassa mukana niin kauan. Minna juttelee sohvalla Mallan kanssa ja Minna kysyy Mallalta, missähän myytäisiin astioita X kun hän haluaisi ostaa niitä. Sanoin, että __ Prismassa oli ainakin pari päivää sitten niitä, kannattaa sieltä katsoa. Mitään muuta en sanonut, eli ajattelin, etten tunkeile, mutta silti Minna kohotti kulmiaan, pyöritti silmiään ja tuijotti syliinsä sen näköisenä, että "vttuako puuttu keskusteluun". Malla sen sijaan katsoi minua ja sanoi Minnalle, että "Okei, no käy katsomasta sieltä!".

Tuntui tyhjältä enkä sen jälkeen uskaltanut sanoa Minnalle enää mitään. Luulisi, että hän olisi ollut ihan kiitollinen tiedosta, mutta ei.... Eikä tuo Minna koskaan aiemmin ollut suhtautunut minuun mitenkään sillä tavalla, että "mitä toikin täällä taas tekee".

Lähettäjä: iwuw 
Päivämäärä:   14.6.26 14:39:54

Muistan kun olin joskus ainejärjestön vuosijuhlissa. Otin poikaystävän mukaan aveciksi. Monilla muillakin oli aveceja mukana ja sinne tosiaan oli avecillinen kutsu.

Luulin, että opiskelijaporukkamme olisi mukavaa porukkaa ja moni juhlissa oleva oli kaverini. Mieheni myös opiskeli alaamme sivuaineena, eli ei ollut kaikille outo ja hän oli sellainen, että yleensä tuli ihmisten kanssa hyvin toimeen. Harrasti myös erästä lajia ja tunsi sitäkin kautta muutaman ihmisen.

Järkytyin siitä, miten yksin tuolla juhlissa olin. Edes kaverini eivät halunneet olla kanssani tekemisissä, lähinnä moikkasivat ja sitten käänsivät selkänsä. Jopa silloin, kun olin yksin ja mieheni jossain muualla. Mieheeni ei monikaan halunnut tutustua tai olla muutenkaan tekemisissä. Kun menin juttelemaan joillekin tutuille, niin ignoorasivat täysin ja käänsivät selkänsä. Ja jos menin juttelemaan jollekin yksittäiselle, niin sellainenkin saattoi vain todeta, että menee nyt muualle. Tätä siis sekä juhlissa että jatkoilla.

Jatkoilla tanssilattialla eräs mies tanssitti erään biisin tahdissa vuorotellen hetkellisesti kaikkia naisia, mutta minut ohitti ja siirtyi suoraan seuraavaan, vaikka olin ihan siinä ringissä enkä mitenkään sen ulkopuolella. Mieheni oli muualla, eli ei siis kyse siitäkään, ettei voi koskea minuun kun mies töllää. Ja kyllä siinä muitakin varattuja tanssitettiin. Tuntui todella typerältä, kun ketään muuta ei kuitenkaan ohittanut, vain minut.

Oli todella paska olo. Olin kuin ilmaa kaikille. Lähdimme sieltä sitten kotiin.

Juhlien jälkeen seuraavalla viikolla eräs opiskelijakaveri (joka ei niissä juhlissa edes ollut!) tuli kertomaan, että oli kuullut juttuja juhlista ja todella moni oli sanonut, että minulla oli todella kaunis mekko ja se oli kaunein joka juhlissa oli. Eli kyllä minun olemassaoloni oli huomattu, kun siitä oli moni maininnut jopa niille, jotka eivät juhlissa edes olleet.

Yleensä minäkin tulen kaikkien kanssa toimeen, small talk sujuu, olen kuulemma helposti lähestyttävä. Mutta sitten kuitenkin jätetään noin pahasti ulkopuolelle.

Monet oikein nauroivat juhlien jälkeen, miten mukavaa siellä oli ollut ja jatkoillakin niin hyvä meininki. Mutta sitten kuitenkaan minua ei siihen meininkiin otettu mukaan, ei yksin eikä varsinkaan poikaystäväni kanssa, vaan ignoorattiin ihan täysin. "Et tule meidän kanssa juttelemaan", "Mene pois", "Et kyllä siihen istu", jne.

Lähettäjä: Lollo 
Päivämäärä:   14.6.26 22:03:34

iwuw, kuulostaa tosi kamalalle ja olen pahoillani, että teillä oli noin ikävä kokemus :-( mistähän ihmeestä tuollainen tilanne tuli ja ymmärrän ihan täysin että jäi todella huono olo. En voi tajuta, että ihmiset jotka yleensä ovat kavereita ignorasivat sitten juhlissa ihan täysin :-(

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   15.6.26 02:03:34

"Tää on niiiiin tuttua!!! Mikä hitto ihmisiä vaivaa"

Sama täällä. Tuntuu että ihmisille ei ole kotona opetettu alkeellisiakaan käytöstapoja keskustelemisen suhteen. Toisaalta koen jonkun mielipiteiden ja sanomisien ignooraamisen jopa eräänlaisena vallankäyttönä.

Päivämäärä:   16.6.26 00:01:34

Lollo: Niinpä. Miehenikin kommentoi siellä juhlissa, että onpa outoa kun juuri kukaan ei juttele meille kummallekaan. Ei siis edes ne, jotka hänkin tunsi. Ja hän sanoi jossain vaiheessa, että olisiko hänen pitänyt jäädä kotiin, niin kaverini eivät hylkisi minua. Se oli todella nöyryyttävää, kun en tajua, miksi minua hyljittiin. Kumpikaan meistä ei ole mitenkään omistushaluienn toisesta, emmekä kyöhnää toistemme kyljessä, joten senkin perusteella olisi kyllä uskaltanut jutella, tai edes vastata kun kysytään.

Kuitenkin noiden juhlien jälkeen kaikki oli kuin ennen, eikä minua kaveriden tai saman alan opiskelijoiden seassa hyljitty. Ja mieskin kävi kursseilla kuten ennen. Joten todella typerä olo noista juhlista jäi.

Ihan uskomattoman käytöstavatonta, kun yleensä monissa bileissäkin muut ottavat minut ilolla vastaan. Ja joskus olen poikaystäväni kanssa ollut kaveriporukalla, siinä ollut opiskelijakavereitani ja heidän kavereitaan ja puolisoita yms., eikä meistä kumpaakaan ole silloin ignoorattu tai jätetty ulkopuolelle.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   16.6.26 00:04:57

Sinä olit liian kaunis. Kateellisia.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   16.6.26 13:36:49

Kävin vasta lääkärissä enkä meinannut saada sanottua puoliakaan kun lääkäri puhui ja puhui eikä antanut suunvuoroa. Kun pääsin kertomaan jotain vaivasta tai sen historiasta alkoi hän keskenkaiken puhumaan päälle

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.6.26 13:41:59

Sinä olit liian kaunis. Kateellisia.

-juurikin tämä. En osallistuisi enää yhteisiin illan viettoihin ollenkaan, harmillinen juttu, mutta ajattele niin että olet käytökseltäsi heidän ylä
puolellaan!

Päivämäärä:   16.6.26 19:52:56

"Lähettäjä: +
Päivämäärä: 16.6.26 00:04:57

Sinä olit liian kaunis. Kateellisia."

Vaikea uskoa, että siitä olisi johtunut :/
Oli niitä kauniita mekkoja muillakin enkä omasta mielestäni erottunut joukosta mitenkään "Wau kattokaa tota" -tyyppisesti. Ennemmin niin, että aika lailla sulaudun muiden pitkien iltapukujen sekaan. Muuten olen ihan tavallisen näköinen.

Mutta vaikka kateellisia olisivatkin, niin kai peruskäytöstavat voisi silti olla...

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   15.8.26 14:50:52

Up

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   15.8.26 15:05:19

Jos teidän seura oli kiusallista? Itse en jaksa viihtyä sellaisen seurassa joka ei aktiivisesti keskustele vaan joudun itse pitämään sitä yllä. Kiusallisia hiljaisia hetkiä tulee jo siitä jos ei ole mitään yhteistä mistä puhua. Tai sitten vaikutat tuomitsevalta eikä seurassasi tule rento olo. Itse liukenen paikalta aika pian jos keskustelu ei ole vastavuoroista. Jos esim. Miehesi ei osallistunut keskusteluun vaan sristä tönötti vieressä tulee olo, että anteeksi kun häiritsin teidän kahden välistä kanssakäymistä ja jätän teidät rauhaan.

Päivämäärä:   15.8.26 15:10:16

Tuppisuu: mullekin käy näitä, sitten vetäydyn omiin oloihin ja ajattelen että nämä eivät vain ole minun ihmisiä. Kuunteleminenkin on arvokas taito osata ja koita ottaa siitä kaikki irti.
Toisaalta itse ns. "Hölötän" taukoamatta joskus ja siinä saattaa tulla jollekin olo, että ei saa suunvuoroa. Tosiasiassa siinä on kyse siitä, että toinen ei regoi riittävän nopeasti ja pelkään hiljaista kiusallista hetkeä. Minulla on pari ystävää jotka pitävät pitkän tauon ennen kuin aloittavat puheensa. Siinä ajassa olen itse jo kerennyt muodostamaan vastauksen omaan kysymykseeni omassa päässäni ja olen jo keskustelussa pidemmällä kui toinen keakustelija.

Päivämäärä:   15.8.26 15:12:09

Itse olen siis se "mukaanottaja" monissa paikoissa. Harmillisesti vaan sitten nämä mukaanotetut muuttuvat keskustelussa vapaamatkustajiksi ja kuuntelevat vain minun paasausta. Se on saakelin uuvuttavaa viihdyttää ihmisiä jotka eivät anna mitään omaa panosta.

Lähettäjä: Punkki 
Päivämäärä:   15.8.26 15:25:15

Joo, kuten itsekin olet huomannut, niin ihmiset ovat erilaisia. Ei se ole mitään _vapaamatkustamista_, jos ei ole nopea suustaan. Ehkä nämä "vapaamatkustajat" odottavat suunvuoroa, tai ovat vaan hidastempoisempia keskustelijoita.

Ei ole sinun vastuullasi viihdyttää heitä. Jos he eivät osallistu keskusteluun vaikka antaisit heille tilaa, niin omapa on ongelmansa. Kaikki ihmiset eivät vaan tule sujuvasti juttuun keskenään.

Päivämäärä:   15.8.26 16:04:10

"Ehkä nämä "vapaamatkustajat" odottavat suunvuoroa, tai ovat vaan hidastempoisempia keskustelijoita."

No kyllä annan suunvuoroa, mutta kun edes normaalissa reaktioajassa ala tapahtua mitään, niin jonkun se hiljaisuus on täytettävä. Toinen vaihtoehto on että liukenen paikalta ja sitten puidaan netissä et hö miksi seurassa ei haluta olla. Niin paljon random ihmisiä en rakasta että vain haluaisin heidän seurassa hengata molempien tönöttäessä hiljaa. Siis what the fuk, miks edes tulevat siihen notkumaan jos ei saada suuta auki.
Tai sitten joku keskustelee itsestäänselvyyksiä. Saan vastauksen joka ei tuo mitään uutta näkökulmaa keskusteluun, sellainenkin on saakelin tylsää.

Päivämäärä:   15.8.26 16:07:56

"Ei ole sinun vastuullasi viihdyttää heitä. "

Juu ei toki, mutta miksi edes esim. Kutsivat ihmisiä kylään jos ei viitsitä vieraita viihdyttää. Koitan tehdä oloni mukavaksi sen mitä on pakko ja sitten pakenen paikalta. Mielummin olen yksin hiljaa kuin jossain puolitutussa porukasssa. Mun mielestä se on vaan töykeää vaieta kuin muuri. Tämä voi olla vieras käsite jos asuu esim. Itä-suomessa. Mutta tulkaapa tänne Hämeeseen niin ai saakeli että näitä tilanteita tulee ihan jatkuvasti

Lähettäjä: Mirke 
Päivämäärä:   16.8.26 18:11:17

Eräs kaverini on todella hidas puhumaan. Hän tarvitsee aikaa oman puheensa aloittamiseen, pitää pitkiä taukoja sanojen ja lauseiden välissä ja jää miettimään ja puhuu hitaaseen tahtiin. Porukassa jää siis auttamattomasti jalkoihin, jos joku muukin sanoo jotain, koska jotta hän saa asiansa sanottua, pitäisi kaikkien muiden olla hipihiljaa pari minuuttia. On tästä avautunutkin somessa, että hänen on vaikea keskustella kenenkään kanssa, koska hänen puhumistyylinsä on tällainen.

Mutta tuosta ei ymmärtääkseni ollut tässä ketjussa kyse. Tässä ketjussa puhutaan ihan selvästi ulkopuolelle jättämisestä. Tuollainen on todella käytöstavatonta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   16.8.26 19:29:10

Kyllä tökeröjä ihmisiä näköjään riittää. Varsinkin iwuw:n kokemus juhlista kuulostaa kertakaikkisen törkeältä ja käytöstavattomalta - otan osaa että sulla on noin paljon totaaliurpoa sakkia tuttavapiirissä!

Lähettäjä: ¤ 
Päivämäärä:   19.8.26 16:52:37

Tämäkin on varmasti osittain somen vika. Somessa ihmiset on niin minäminä eikä muita tarvitse kuunnella, niin ei sitten IRL:kään osata ottaa muita mitenkään huomioon.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.8.26 17:06:11

Tämä teams keskustelu töissä.on.myös kans yksi farssi. Jos kaksi ihmistä keskustelee ja samassa keskustelussa on mukana muitakin, ei saa väliin sanottua mitään kun puheripuli tulee kaikkien suusta ja joka ikinen väli pitää täyttää. Jos oli hetken tauko ja olin jo saamassa ensitavun sanotuksi niin taas alko Pälä Pälä Pälä.
Ennen keskusteltiin työkaverin huoneessa ja sinne ei rynninyt koko porukka mutta nyt kaikki on pakotettu yhteiskeskusteluun missä suun vuoron saa vain vetäjä ja joku muu.

Lähettäjä: outi 
Päivämäärä:   19.8.26 19:59:12

Ehkä jos yrittää olla kärsivällinen ja vaan odottaa omaa vuoroa? Toisinaan voi puhua, toisinaan taas ei. Se on sitä ihmisten välistä sosiaalista kanssakäymistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.