Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies tekee suunnitelmia kysymättä

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.6.26 11:24:26

Ei ole valtavan iso asia, mutta haluan purkaa ärsytystä ja samalla kysyä, jos joku olisi löytänyt puolisonsa kanssa yhteisen sävelen tässä asiassa.

Tilanne on siis se, että mies suunnittelee joskus tekemisiä itsekseen kertomatta siitä minulle, ja sitten odottaa, että osallistun lyhyellä varoitusajalla näihin juttuihin. Esimerkiksi jotkut isommat pihahommat: yhtäkkiä saattaa vaan lauantaiaamuna ilmottaa, että tänään voisi tehdä asian x, johon tarvitsee kaksi ihmistä, mennäänkö aamupalan jälkeen tekemään? Tiedän jo etukäteen, että homma ei jää x:ään, vaan teemme myös hommat y ja z, ja koko päivä menee siihen. Jos sanon ei, mies pahastuu.

Tämä on selvästi suvun tapa, koska mies itse valittaa, että hänen vanhempansa tekevät hänelle samaa. Lyhyellä varoitusajalla pitäisi pompata tekemässä milloin mitäkin askaretta. Hän ei vaan näytä tajuavan, että minulle tämä kertautuu: minun oletetaan jostain syystä lähtevän mukaan myös näihin miehen vanhempien järjestelemiin asioihin. Minulle keksivät ohjelmaa siis sekä mies että appivanhemmat.

Pahinta on se, että joskus haluaisinkin lähteä mukaan, mutta välillä minulla on joku oikea este (esim. ratsastuskisat). Sitten "oikeina vapaapäivinä" tunnen hirveää syyllisyyttä, jos en ole mukana vaan kieltäydyn lähtemästä. Joskus tämä menee meidän molempien puolelta ihan tyhmäksi kiukutteluksi: en lähde periaatteesta mukaan, jos minulle ilmoitetaan perjantai-iltana, että aamulla pitää herätä aikaisin miehen vanhempien mökkitalkoisiin, ja sitten taas mies vinkuu, kun en koskaan osallistu.

Olen tähän asti ajatellut, että onneksi mies ei sentään kutsu meille ketään kysymättä, mutta nyt sekin ilo on ohi. Vastikään hän vain ilmoitti, että muutama kaveri tulee saunomaan. Kun sitten ilmoitin vuorostani meneväni omille vanhemmilleni silloin, mies veti herneet nenään, koska oletti minun olevan myös kestitsemässä hänen kavereitaan. Minä olin aidosti hämmentynyt, koska en tajunnut, että minunkin pitää olla paikalla. Minun kaverini eivät käy meillä edes kylässä, koska en kutsu kotiin ketään, niin introvertti olen.

Kyse ei ole siitä, että minulla olisi välttämättä muutakaan aikataulutettua tekemistä silloin, kun mies näitä suunnitelmiaan ilmoittaa. Minulla on kuitenkin stressaava työ ja aikaavievä harrastus. Viikonloput ovat olleet minulle mahdollisuus rentoutua näkemättä ketään ja esim. saunoa hiljaa pitkän kaavan mukaan, jos mitään muuta ei ole. Haluaisin rehellisesti sanoen vain maata hiljaa sohvalla ja katsoa telkkaria.

Olenko itse kauhean joustamaton? Meidän suvussamme ei ole tapana pyytää apua tai tehdä asioita muutenkaan yhdessä, hyvä jos jouluna sovitaan saman pöydän ääreen, joten en oikein tiedä, olenko itse vain kasvanut kieroon enkä siksi ymmärrä. Eikä siis ole kyse siitä, että mies joutuisi tekemään minun tai sukuni puolesta yhtään mitään ja minun tulisi olla vastavuoroinen.

Re: Mies tekee suunnitelmia kysymättä

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   13.6.26 11:33:02

Oletko itse kertonut ajoissa suunnitelmistasi miehelle? Sitä kautta voisit nostaa keskusteluun ne tulevat suunnitelmat. Myös se, että haluat nukkua pitkään ja saunoa yksin on suunnitelma.

Itse otan aina alkuviikosta/ edellisenä sunnuntaina puheeksi asian. Kysyn "mitäs sulla on ens viikolla" ja sitten puhutaan aiheesta. Näin tulee vähemmän ylläreitä.

Tavallaan ymmärrän myös miestä. Jos esimerkiksi pihahomma x odottaa tekemistä, ei se tule tehtyä muuta kuin tekemällä. Ei mieskään välttämättä asiaa suunnittele sen enempää vaan keksii siinä perjantai-iltana että huomenna vois olla hyvä aurinkoinen päivä tehdä tuo homma. Jos sinullakaan ei näytä olevan mitään ohjelmassa, hän ehdottaa että pitäskö tehdä se. Siksi sinun kannattaisi etukäteen kertoa suunnitelmista.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   13.6.26 11:34:04

Ei toisen ihmisen puolesta tehdä suunnitelmia. Asioista sovitaan yhdessä. Pitäisikö teidän puhua tästä asiasta? Ja en todellakaan olisi jäänyt kestitsemään miehen kavereita ja kyllä, on todella tökeröä tuoda yhteiseen kotiin vieraita kysymättä puolisolta ensin.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   13.6.26 11:37:42

Puoliso ja piika on kaks eri asiaa joten......

Päivämäärä:   13.6.26 11:50:29

"Oletko itse kertonut ajoissa suunnitelmistasi miehelle? Sitä kautta voisit nostaa keskusteluun ne tulevat suunnitelmat. Myös se, että haluat nukkua pitkään ja saunoa yksin on suunnitelma."

"Tavallaan ymmärrän myös miestä. Jos esimerkiksi pihahomma x odottaa tekemistä, ei se tule tehtyä muuta kuin tekemällä. Ei mieskään välttämättä asiaa suunnittele sen enempää vaan keksii siinä perjantai-iltana että huomenna vois olla hyvä aurinkoinen päivä tehdä tuo homma. Jos sinullakaan ei näytä olevan mitään ohjelmassa, hän ehdottaa että pitäskö tehdä se. Siksi sinun kannattaisi etukäteen kertoa suunnitelmista."

Olen kertonut, mutta ei auta. Jos istun sohvalla lukemassa kirjaa, miehelle se tarkoittaa, että olen vapaa haravoimaan, siivoamaan tai laittamaan ruokaa.

Osaltaan innottomuuttani kasvattaa sekin, että miehellä on aina suunnitelma siitä, miten asiat tehdään, mutta hän ei osaa kommunikoida sitä ajoissa minulle. Ajattelen, että asia 1 tehdään tavalla x, mutta mies onkin ajatellut, että tehdään ensin asia 2 ja sitten vasta 1, sekin tavalla y. Sitten hän vielä selittää sen minulle niin epäselvästi, että tunnen itseni idiootiksi. Ei oikein huvita lähteä mukaan mihinkään, kun en ole yhtään kartalla mitä tehdään ja miksi.

Sanomattakin on selvää, että nämä ovat miehelle tärkeitä asioita ja ne tehdään siksi valmiiksi. Minä keksin vain yhden asian, johon tahtoisin apua: haluaisin tapetoida yhden huoneen, mutta toivoisin siihen miehen mukaan, koska vanhat tapetit pitää poistaa ja jos valitaan kuvioitu tapetti, se pitää kohdistaa. Mies nihkeilee, koska oikeastaan kyseisen huoneen lattiakin pitäisi uusia ja lattialistat irrottaa, ja vasta sitten kannattaa vaihtaa tapettikin. Minulle lattialla ei ole niin väliä. Siispä huone on ollut vuoden ajan täysin kesken. En voi myöskään mennä ja tapetoida sitä itsekseni, koska mies haluaa olla mukana päättämässä mikä tapetti tulee…

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   13.6.26 11:56:59

"Ei mieskään välttämättä asiaa suunnittele sen enempää vaan keksii siinä perjantai-iltana että huomenna vois olla hyvä aurinkoinen päivä tehdä tuo homma."

Muttei silti kerro siitä sitten edes silloin pe-iltana vaan vasta la-aamuna.

Päivämäärä:   13.6.26 12:00:58

Eniten tässä ahdistaa se, että etenkään näin kesäaikaan en saa olla kotona rauhassa hetkeäkään. Koko ajan on jotain, jos ei varsinaisesti tekeillä, niin vähintään tulossa tai kesken. Jos en osallistu miehen askareisiin, sitten pitää pyykätä tai laittaa ruokaa tai jotain vastaavaa, johon mies ei pysty osallistumaan, koska on siellä vanhempiensa mökkitalkoissa tai korjaamassa ruohonleikkuria tai mitä ikinä. Ja kun hän tulee sieltä sisälle, luettelee miljoona asiaa, jotka pitäisi vielä tehdä.

Mies haluaisi mielellään tehdä nämä kaikki jutut yhdessä ja ihmettelee, miksi olen tällainen kiukutteleva laiskimus. No, ei ole sentään sanonut ihan näin, mutta kuitenkin. Jos tässä tosiaan olisi vain oman talouden hommat, sen vielä ymmärtäisin, mutta kun mies pomppaa vanhempiensakin pyynnöstä milloin mihinkin avuksi, koen vähän kohtuuttomana, että kaikki kotihommat kaatuvat silloin minun niskaani.

Olen jopa harkinnut oman asunnon hankkimista juuri tämän takia. En varsinaisesti haluaisi erota, mutta haluaisin vain olla välillä rauhassa.

Lähettäjä: Kah 
Päivämäärä:   13.6.26 12:08:13

Tarinatäti taas vauhdissa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.6.26 12:08:23

Minkälainen avioliitto tuollainen on kun toinen haluaa vain tehdä omia asioitaan, muuta erilleen saat tehdä oman mielen mukaan. Ruokaa sjn täytyy kuite kkn tehdä ja muutakin vaikka yksin asuisit.

Lähettäjä: :- 
Päivämäärä:   13.6.26 12:13:38

Kuulostaa vahvasti siltä, että olette vähän eritahtisia ja kommunikoinnissa on isoja ongelmia. Oletko oikeasti selittänyt miehelle niin, että hän ymmärtää, että sinulle on tärkeää tietää asioista etukäteen ja olisit mielelläsikin apuna, mutta et silloin, kun olet orientoitunut lepäämään?

Selittäisin asian vielä kerran ja vääntäisin rautalangasta, ettei miehellä ole oikeutta suuttua, jos et pomppaa askareisiin hänen pillin mukaan. Oletan nyt, että kuitenkin teet oman osuutesi taloustöistä, etkä velvoita, että puoliso hoitaa kaiken.

Millä ihmeen logiikalla mies olettaa, että kestitsisit hänen saunailtaansa? Ja millä oikeudella hän suuttuu, kun menet sen sijaan omiin menoihisi? Kuulostaa siltä, että saisit pitää paremmin puolesi! Tuollaisista asioista suutahtaminen on miehen puolelta vallankäyttöä enkä todellakaan katselisi sellaista! Lusikat jakoon, jos ei meno muutu.

Päivämäärä:   13.6.26 12:24:29

"Millä ihmeen logiikalla mies olettaa, että kestitsisit hänen saunailtaansa? Ja millä oikeudella hän suuttuu, kun menet sen sijaan omiin menoihisi?"

Olen ollut miehen mukana joissakin hänen kaveriporukkansa illanvietoissa ja ilmeisesti mies ajatteli, että nyt olisi "meidän" vuoromme järjestää jotain. Joukossa on enimmäkseen pariskuntia, joten kai mies kuvitteli järjestävänsä jonkun pariskuntien illanvieton, mutta minä kuvittelin, että hän pikemminkin saunoo "äijäporukassa". Siitä tuli sitten tämä kommunikaatiokatkos.

Minä en kuitenkaan koe kuuluvani tähän kaveriporukkaan. Useasta tapaamisesta huolimatta en muista kaikkien nimiä, ensitapaamisella vain pari ihmistä vaivautui edes esittäytymään minulle. Loput käyttäytyivät kuin olisin ilmaa. Jotenkin ei huvita katsella näitä tyyppejä kotona. Miehelle tästä ei voi sanoa, suuttuu jos en arvosta hänen ystäviään.

Päivämäärä:   13.6.26 12:28:30

"Minkälainen avioliitto tuollainen on kun toinen haluaa vain tehdä omia asioitaan, muuta erilleen saat tehdä oman mielen mukaan. Ruokaa sjn täytyy kuite kkn tehdä ja muutakin vaikka yksin asuisit."

Toki tiedän, että ruokaa ja muita kotitöitä täytyy tehdä yksinkin. Ne saa kuitenkin tehdä omaan tahtiin.

Toisaalta mietin, että olenko minäkin tässä vähän turhan joustamaton? Miehestä on selvästi kivaa tehdä yhdessä asioita. Hän vaan kommunikoi ajatuksensa ja suunnitelmansa surkeasti ja viime tipassa. Lisäksi hän ei selvästikään ymmärrä, että työssäni on tällä hetkellä valtava stressi ja paine.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.26 12:31:15

Ei hitsi, mä olen kuin sun miehesi. Mielessä pyörii tsiljoonan kohdan tehtävälista ja sitten valitsen sieltä jotain nopealla "tehdäänpäs tänään tämä!" aikataululla. Äitini on samanlainen. Mun isäni taas on tuollainen "kaikkea pitää suunnitella kuukausi ennen toteuttamista" ja vanhempani riitelevät asiasta päivittäin.

Ei muuta, en osaa auttaa. (Tosin kukaan ei odota, että puoliso kestitsee tämän extempore kylään tuppaavia kavereita - onneksi.)

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.6.26 12:35:08

Meillä on vähän samanlaista ja olemme kehitelleet ratkaisuksi yhteisen kalenterin sekä viikon suunnittelun etukäteen sunnuntai-iltaisin. Jos jostain ei ole sovittu etukäteen, on turha odottaa toisen lähtevän mukaan. Mutta viestistäsi ei kyllä minullekaan välity sellaista, että sinulla olisi edes juurikaan halua yrittää.

Päivämäärä:   13.6.26 12:41:56

"Ei hitsi, mä olen kuin sun miehesi. Mielessä pyörii tsiljoonan kohdan tehtävälista ja sitten valitsen sieltä jotain nopealla "tehdäänpäs tänään tämä!" aikataululla."

Kyllä tästä voisi olla apua, jos voit avata tätä vähän! Miten toimit silloin, jos joskus tarvitset jonkun kaveriksi näihin hommiin? Minullakin on usein tehtävälistoja, mutta ne ovat asioita, jotka hoidan yksin. Yleensäkin teen mieluiten asiat yksinäni, joten minulle olisi nyt suuri apu, jos joku eri tavoin toimiva voi vähän avata ajatuksiaan ja sitä, mitä odottaa muilta tällaisessa tilanteessa. Ehkä ymmärrän miestäni sitten paremmin.

"Mutta viestistäsi ei kyllä minullekaan välity sellaista, että sinulla olisi edes juurikaan halua yrittää."

Niin. Minähän sanoinkin, että varmasti itsekin vähän uhmakkaasti kiukuttelen toisinaan, mutta en kyllä tajua, miten olet käsittänyt, etten haluaisi yrittää. Jos en haluaisi yrittää, olisin varmaan pakannut jo muuttokuorman enkä kyselisi parisuhdeneuvoja hötönetistä.

Olen kyllä tosi väsynyt, joten siinä mielessä olet oikeassa: en oikein _jaksaisi_ enää yrittää yhtään mitään. Haluan vain nukkua ja syödä karkkia ilman ylimääräistä ohjelmaa. :D

Lähettäjä: Hiiri 
Päivämäärä:   13.6.26 12:54:16

Meillä mies tykkää puuhata, mennä ja tehdä asioita ja heidän suvussaan kaikki auttavat kaikkia, mutta auttaminen tapahtuu ihan omasta halusta ja meillä mies ei ole ikinä velvoittanut minua osallistumaan näihin omiin puuhailuihin yms. Vaan osaa puuhata myös yksin ja nykyään lasten kanssa, kun niitäkin löytyy.

Suhteen alussa miehellä oli myös vähän vaikea ymmärtää miksi asioita ei voi tuosta vain tehdä, mutta koska tein vuorotyötä niin iskostin miehen päähän, että joistakin asioista on nyt vaan pakko sopia etukäteen.

Nykyään lapsia, lapsilla harrastuksia yms. Ja on asioita joista sovitaan etukäteen ja sitten sellaisia juttuja joista ei tarvitse sopia. Meillä arki rullaa aika samalla tavalla ja mies tietää minun kaipaavan omaa aikaa ja etten ole niin sosiaalinen kuin hän.

Meillä tämä toimii.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.