|
Lähettäjä: Kolmas täti
Päivämäärä: 11.6.26 16:05:52
Tarjouskuvioista ei tartte tietää mitään kummempaa, jos on hyvä välittäjä, niin hän kyllä liidaa sinut koukeroista läpi ;) Juuri palasin talvella asuntovelalliseksi melkein parinkymmenen vuoden tauon jälkeen.
Varmista ensin (pankin kanssa) oma maksukykysi eli mihin rahasi riittävät (paljonko saat lainaa ja mitä pitää/pystyt laittamaan omasta pussista). Kannattaa myös miettiä kokonaisuutta eli paljonko asumiskulut sitten nielevät jatkossa (laina, vastike, sähkö, vesi jne.). Talouttaan ei kannata laittaa liian tiukalle eikä tavoitella sitä liian täydellistä kämppää ja kärvistellä sitten kaikessa muussa. Vastikkeissa voi olla todella isoja eroja eri taloyhtiöiden välillä.
Minä en maksaisi mistään (vanhasta) kämpästä täyttä pyyntihintaa, joten seuraisin alueen hintatasoa vastaavan kokoisista ja kuntoisista kämpistä ja tekisin tarjouksen sen mukaisesti. Omastani tein ensin aika härskin alhaisen tarjouksen, koska olin ensimmäinen tarjoaja ja asunto oli ollut myynnissä jo jonkin aikaa. Myyjä oli kartalla ja teki kerralla järkevän vastatarjouksen (riittävän paljon vähemmän kuin pyyntihinta), joten päästiin kaupoille nopeasti.
Kuten totesin, niin hyvä välittäjä ja pankkivirkailija liidaavat sinut ja myyjän koko prosessin läpi. Minun tapauksessani välittäjä hoiti paperisodan yms. pankin suuntaan. Itse ei tarvinnut kuin allekirjoitella tarjouksia ja kauppakirjoja sähköisesti.
Potentiaalisesta asunnosta tarkistaisin ensimmäisenä tehdyt sekä suunnitellut remontit ennen tarjousta. Ovatko isot rempat (katot, julkisivut, lvis, hissit jne.) jo tehty vai ovatko ne lähivuosien listalla. Nämä voivat nimittäin äkkiä tuplata tai triplata vastikkeen sekä vaikuttaa asumiseen. Seiniä tai kaapinovia voit maalailla mieleiseksesi ajan ja oman lompakkosi kanssa, mutta isoista remonteista päättää taloyhtiö ja niiden kanssa pitää sitten vaan elää. Mene hallitukseen, jos mahdollista tai käy ainakin yhtiökokouksissa, niin pysyt kartalla.
Aloita siis pankista, jotta pääset kartalle maksukykysi kanssa, minkä hintaisia kohteista ylipäätään voit katsella.
|