Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eka asuntokauppa - mitä pitää tietää?

Lähettäjä: Tiedoton 
Päivämäärä:   11.6.26 15:50:06

Olen tovin tässä katsellut kämppiä ja nyt tuli vastaan ensimmäinen, mikä voisi olla katsomisen arvoinen. Mietin vaan, että mitä minun pitää tietää, kun menen näytölle ja entä mitä tapahtuu sitten, jos ostaa asunnon. Saa vääntää ihan rautalangasta kaikki tarjouskuviot ja lainatarjousten pyytämiset jne.

Kyseessä on asunto-osakeyhtiö, jos sillä on jotain merkitystä.

Re: Eka asuntokauppa - mitä pitää tietää?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.6.26 15:59:46

Toivottavasti et ole ihan yksin asian kanssa, kannattaa pyytää lähipiiristä tukea. Itse ostin sokkona, luotin asuntovälittäjään ja pankkivirkailijaan jotka hoiti hommat jolloin mulle jäi vain allekirjoitukset tehtäväksi. Onneks meni hyvin ja helposti, mutta hirvitti tietysti koko projekti koukeroineen.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   11.6.26 16:02:50

Itse pohtisin tuossa tilanteessa remppakohteen mielekkyyttä. Usein on fiksumpaa maksaa hieman enemmän parempikuntoisesta asunnosta kuin ostaa halvemmalla ja ottaa kylkeen remppalainaa erilliskuluineen ja korkeampine korkoineen.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   11.6.26 16:05:52

Tarjouskuvioista ei tartte tietää mitään kummempaa, jos on hyvä välittäjä, niin hän kyllä liidaa sinut koukeroista läpi ;) Juuri palasin talvella asuntovelalliseksi melkein parinkymmenen vuoden tauon jälkeen.

Varmista ensin (pankin kanssa) oma maksukykysi eli mihin rahasi riittävät (paljonko saat lainaa ja mitä pitää/pystyt laittamaan omasta pussista). Kannattaa myös miettiä kokonaisuutta eli paljonko asumiskulut sitten nielevät jatkossa (laina, vastike, sähkö, vesi jne.). Talouttaan ei kannata laittaa liian tiukalle eikä tavoitella sitä liian täydellistä kämppää ja kärvistellä sitten kaikessa muussa. Vastikkeissa voi olla todella isoja eroja eri taloyhtiöiden välillä.

Minä en maksaisi mistään (vanhasta) kämpästä täyttä pyyntihintaa, joten seuraisin alueen hintatasoa vastaavan kokoisista ja kuntoisista kämpistä ja tekisin tarjouksen sen mukaisesti. Omastani tein ensin aika härskin alhaisen tarjouksen, koska olin ensimmäinen tarjoaja ja asunto oli ollut myynnissä jo jonkin aikaa. Myyjä oli kartalla ja teki kerralla järkevän vastatarjouksen (riittävän paljon vähemmän kuin pyyntihinta), joten päästiin kaupoille nopeasti.

Kuten totesin, niin hyvä välittäjä ja pankkivirkailija liidaavat sinut ja myyjän koko prosessin läpi. Minun tapauksessani välittäjä hoiti paperisodan yms. pankin suuntaan. Itse ei tarvinnut kuin allekirjoitella tarjouksia ja kauppakirjoja sähköisesti.

Potentiaalisesta asunnosta tarkistaisin ensimmäisenä tehdyt sekä suunnitellut remontit ennen tarjousta. Ovatko isot rempat (katot, julkisivut, lvis, hissit jne.) jo tehty vai ovatko ne lähivuosien listalla. Nämä voivat nimittäin äkkiä tuplata tai triplata vastikkeen sekä vaikuttaa asumiseen. Seiniä tai kaapinovia voit maalailla mieleiseksesi ajan ja oman lompakkosi kanssa, mutta isoista remonteista päättää taloyhtiö ja niiden kanssa pitää sitten vaan elää. Mene hallitukseen, jos mahdollista tai käy ainakin yhtiökokouksissa, niin pysyt kartalla.

Aloita siis pankista, jotta pääset kartalle maksukykysi kanssa, minkä hintaisia kohteista ylipäätään voit katsella.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.6.26 16:19:07

Lainatarjouksen on oltava jo hallussa ennen kuin menet yhdellekään näytölle. Se kun ratkaisee sen, millaiseen asuntoon sinulla ylipäätään on varaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.6.26 16:38:41

Juu, ihan ensin pankkiin ellet ole käteisellä ostamassa. Lainantarjous jos on jo, niin voi jo ennen näyttöä lähettää pankille asunnon tiedot ja pyytää arviota että tiedät saatko ylipäätään lainaa kohteeseen.

Näytöstä nyt on paha sanoa, kun ei tiedä millaista asuntoa olet katselemassa. Mutta tehdyt ja tulevat remontit ja vesikalusteiden ikä kannattaa aina ottaa selville.

Lähettäjä: Autopaikka 
Päivämäärä:   11.6.26 16:45:02

Jos sinulla on auto, selvitä autopaikka-asiat. Kuuluuko asuntoon, voiko ostaa erikseen. Vuokrataanko paikka taloyhtiöltä.

Jos paikka vuokrataan taloyhtiöltä, selvitä vuokrauksen ehdot. Monissa taloyhtiöissä on jonotuslista, jonka perusteella jonossa ekana oleva saa vapautuvan paikan. Joissain taloyhtiöissä on kyllästytty jonottamaan (kun menee useampi vuosi, ennen kuin paikka vapautuu) ja autopaikat vuokrataan vuodeksi kerrallaan ja sitten seuraavaksi vuodeksi paikat arvotaan. Arpaonnesta riippuen tänä vuonna voi olla autopaikka, ensi vuonna ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.26 16:49:57

Tosiaan ihan ekana aika pankkeihin. Kannattaa pyytää lainatarjousta useammasta pankista. Sitten tiedät, että millaista asuntoa voit miettiä.

Näytöllä sitten kiertelet ja katselet. Riippuu paljon, että onko kyseessä omakotitalo vai osake, että mitä asioita pitää tutkia. Mutta sanotaan näin, niillä keittiökaapeilla tai tapeteilla pitäisi olla aika vähän merkitystä, kun vertaa muihin asioihin. Tehdyt (ja tekemättömät) remontit, yhtiön taloudellinen tilanne, jne. on paljon tärkeämpää, kuin se, että onko olkkarissa itseä miellyttävä seinien väri. Papereita saat välittäjältä ja niihin kannattaa kunnolla perehtyä. Ja keskittyä nimenomaan siihen, että kuinka paljon remontteja on tulossa, saako yhtiö (omakotitalossa sinä) niihin lainaa jne.

Ennen tarjouksen jättämistä varmista pankilta, että ne hyväksyy kohteen. Tai jätä ehdollinen tarjous.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.