Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opiskele ja elä, millä rahalla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.26 10:51:00

Olen siinä onnekkaassa asemassa, että olen lapsia tehnyt. Jos näin ei olisi, olisi tilanne vieläkin huonommin.

Nyt kesän ajaksi ei löytynyt töitä. Kaikkiin hakemuksiin vastattiin että kiitos kiinnostuksesta, hakijoita oli 200-2000, et tullut valituksi. Pari haastattelua, ei töitä.

Mites tulot nyt kesällä? Perheellisenä saan ojnneksi yleistä asumistukea, eli se ei katkea kesäksi. Se kattaa alle puolet vuokrasta. Loppupuoliskon saan elareista, joten vuokra on katettu. Sitten pitäisi maksella laskut ja ruokaakin ostaa, ja mahdollisesti muitakin pakollisia kuluja. Muut tulot ovat lapsilisä yh-korotuksen kera yhdestä lapsesta (toinen lapsi kirjoilla toisella vanhemmalla). Eli toisin sanoen, ruokiin ja laskuihin on kuukaudelle 168,18 euroa. Yksi aikuinen ja 2 lasta. Kyllä Suomessa on asiat hyvin =). Opintolaina on mennyt elämiseen, kun sitä kuitenkin joku kysyy. Opintoja ei kesälle ole tarjolla sopivia kursseja, olen opintojeni loppuvaiheessa ja vain tietyt kurssit suorittamatta. Opintotukikuukausiakaan minulla ei kannata tuhlata nyt muutenkaan, etteivät ne lopu kesken.

En tiedä millä eläisin jos lapsia ei olisi, kun ei saisi mitään mainituista rahoista. Muuttaisin varmaan veneen alle, joisin sadevettä ja söisin ruohoa.

Re: Opiskele ja elä, millä rahalla?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.6.26 10:52:19

Saat toimeentulotukea. Toki jos vuokra on liian iso niin koko vuokraa ei hyväksytä menoksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.6.26 10:56:36

Vaan saako ap toimeentulotukea, jos kesäopintoihin eli opintotukeen on kuitenkin teoreettinen mahdollisuus, vaikka sopivia kursseja ei olekaan tarjolla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.26 11:07:01

Hae sitä toimeentulokea! Pahimmassa tapauksessa sitä leikataan suoraan 50% mutta on sekin rahaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.6.26 11:12:13

Jos ette ole otsikoita lukeneet, niin opiskelijoille tulee tt-tukea hakiessa vain kehoitus lopettaa opinnot ja ilmoittautua työnhakijaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.26 11:13:24

Ota ylimääräisiä kursseja, eikö vapaasti valittavia voi ottaa enemmän kuin on pakko. Kesken loppuminenhan on vaan hyvä asia, niin pääset toimeentulotuella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.