|
Lähettäjä: orto
Päivämäärä: 10.6.26 14:57:26
Monet ehdottavat "tee pieniä muutoksia jolloin et mitään muutosta huomaa". Mutta aika monia motivoi nimenomaan se, että muutoksen huomaa nopeasti. Harva jaksaa elämäntapamuutosta pidemmän aikaa, jos sillä ei saavuta mitään tai saavutus olisi "100 g painonpudotusta kuussa". Aika moni saa boostia siitä, että huomaa jo päivässä-parissa eron. Esim. jos jättää jonkun mahaa turvottavan, ihoa ärsyttävän tai väsyttävän ruoka-aineen pois ja huomaa eron jo seuraavana päivänä, niin se motivoi jatkamaan. Tai jos viikon elämäntapamuutoksen jälkeen näkee, että olo on selkeästi sutjakkaampi vaatteet istuu paremmin päälle ja reisien selluliitit näkyvästi lisottuneet, niin jaksaa jatkaa pidempäänkin.
Minä en ainakaan jaksa mitään muutoksia, jos en selkeästi näe siitä tulevaa hyötyä.
Vaikka se muutos olisikin sellainen, ettet orjallisesti sitä koko loppuelämääsi joka päivä noudata, niin saat siitä kuitenkin intoa noudattaa sitä enimmän osan ajasta.
Esim. jos vehnä turvottaa mahaa, aiheuttaa väsyneen ja henkisesti ja fyysisesti löllön olon, niin vehnän poisjättäminen yhdeksi päiväksi (esim. tiistaiksi) voi jo tiistaina tai viimeistään keskiviikkona näkyä ja tuntua. Ja sen perusteella sitten päättää vähentää vehnän syöntiä tai jättää sen kokonaan ruokavaliosta pois. Se ei silti tarkoita, että täytyy kokonaan luopua viljoista, jos samaa turvonnutta pallomaha-löllöoloa ei tule esim. kaurasta ja rukiista. Mutta minulla valitettavasti myös kaura aiheuttaa ongelmia, turvottaa myös sormien niveliä...
Tuo hiilareiden ajoittaminen iltaan/iltapäivään toimii monille. Ei silti tarvitse syödä täysin vhh:sti, kunhan hiilareita ei syö aamusta asti. Minulle omena ei aiheuta väsynyttä oloa, sitä voin syödä vaikka aamullakin.
Eli ehkä sinunkin kannattaa jättää leivät ja puurot aamusta pois ja syödä niitä vain illalla/iltapäivällä? Jos sillä tavalla saisit virkeämmän olon eikä silti tarvitse luopua puurosta/leivästä, jos niistä tykkäät ja ne on sopivan helppo ateriaratkaisu.
|