Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keski-ikäisen kortisoli/ruokavalio

Lähettäjä: Mutteri 
Päivämäärä:   10.6.26 13:36:41

Mulla taitaa olla kortisolin kanssa vaikeuksia.

Ymmärrän, että arkea täytyy saada hallintaan (liikunta, lepo, stressi) mutta mietin, saanko yksin ruokavalion kuntoon. Ymmärrän herkkujen pois jättämisen yms., vaikeus on siinä, että olen syönyt normaalia kotiruokaa enkä oikein osaa proteiini/rasva ruokavalion päälle.

Mitä oon netistä googlaillut, niin banaanikin olisi kiellettyjen listalla. Hohhoijaa. Oman jaksamisen ja painonhallinnan:takia (haluan pudottaa 6kg, oon pienikokoinen ja tasan kaikki hyllyvä on lantiolla/vatsassa ja vaatteet puristaa) haluan homman haltuun. Oon vuodessa lihonut ton puoli kiloa kuussa. Oisinpa vaikka jouluna ryhtynyt toimenpiteisiin...

Vinkkejä? Vertaistukea?

Re: Keski-ikäisen kortisoli/ruokavalio

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.6.26 13:38:30

Oletko siis käynyt verikokeissa testauttamassa asiaa? Jos et, on vähän turha alkaa miettiä banaanin poistamista ruokavaliosta. Ja jos olet, ja ongelma on suuri, niin se banaanin poistaminen tuskin on ratkaisevaa.

Mutta no, jos se on mitä haluat tehdä niin muista ettei sitä tarvitse orjallisesti seurata, vähennät vaan niitä huonoja ruoka-aineita. Jos syöt 5 banaania päivässä niin ehkä jatkossa syöt vain yhden. Se on jo ihan tarpeeksi.

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   10.6.26 13:51:33

Sanoisin että jatka sitä kotiruoan syömistä, mutta vähennä sen määrää. Jos ennen on ollut koko lautasellinen täynnä, niin laita jatkossa 3/4 sitä ruokaa ja 1/4 salaattia. Ajattele ennemmin niin, että lisää ruokavalioosi kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja. Ei niinpäin, että lähdet miettimään mitä karsit. Toki herkkuja täytyy rajoittaa, pitää vaikka yksi herkkupäivä viikossa ja silloinkin syödä kohtuudella eikä mättää rajattomasti. Nyt kesällä on helppo saada kotimaisia kasviksia ja marjoja, aloita niistä =). Kaikkea ei tarvitse myöskään saada kerralla kuntoon, ettei urakka tunnu liian suurelta ja homma kosahda heti siihen. Päätät jonkun pienen osion toteuttaa, teet sitä muutaman viikon ja sitten muutat jotakin seuraavaa asiaa vasta.

Päivämäärä:   10.6.26 14:01:02

Saan verikokeen tulokset tänään.

Herkkujen saaminen hallintaan on ihan peace of cake. Mut ruokavalio on vaikea, oon syönyt lautasmallin mukaan kasvispainotteisesti. Ei vaan taida enää tässä vaihdevuosien kynnyksellä riittää. En ole ikinä ollut millään dieetillä, nyt oon plösähtänyt. Haluan painon olevan 58kg, nyt 64kg on omalle ilolle liikaa.

Oon tosi väsynyt ja aloitekyvytön. Toiveena saada myös oma iloinen itseni takaisin ja haluan ratsastaa myös poneilla. Kyllä, olen aikuisiällä alle 60kg painoisena ratsastanut isoilla poneilla ja tykkään siitä. Hevosista ei tietenkään ole mitään vikaa ja nyt oonkin ratsastanut vain hevosilla.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.6.26 14:05:20

Kokeile nyt edes kuukausi että vähennät syömisiä. Annoskoko pienemmäksi, herkut pois kokonaan. Lisäät liikuntaa, tunti jotain niin että hiki tulee n 3-4 kertaa viikossa. Ota mitta vyötäröstä ja paino. Kuukausi noin. Ei välttämättä ole sen vaikeampaa tai mitään muuta syytä miksi et laihdu.

Päivämäärä:   10.6.26 14:15:34

Onko kokemusta siitä, että toi pieni annoskoko ja herkuttomuus on sit loppuelämää varten sopiva ruokailumalli? Mulla siis annoskoko ei ole myöskään ollut aiemmin ongelma, tosiaan lautasmallin mukaan oon syönyt lapsesta asti. Sillä pärjäsin hyvin näköjään 43 vuotta.

Siksi mietin, että pitää varmaan muuttaa myös sitä, mitä lautasella on. Aamiainen mulla yleensä puuro, raejuusto, mehu keitto, banaani, kahvi mustana. Iltapalana voileivät, hedelmiä, suolainen piirakkapala, tms Näissä olisi tosi paljon muutettavaa, jotta kortisolin kannalta asiat muuttuisivat.

Ihan sillä, että vähän syömällä paino varmasti laskee, mutta piristyykö oloni?

Lähettäjä: kss 
Päivämäärä:   10.6.26 14:16:55

Verensokeri olisi hyvä pitää vakaana, jotta painonhallinta onnistuu eikä tule ahmimishimoa. Kortisoli lisää makeanhimoa, joten senkin vuoksi kannattaisi syödä hyvin eikä todellakaan pelkkiä hiilareita.

Se on sitten ihan yksilökohtaista, että mikä ruokavalio passaa ja mitä kaikkea pitää välttää. Omalla kohdallani painonhallinta onnistuu parhaiten viljattomalla ruokavaliolla. Saan siis syödä hedelmiäkin, kun muuten hiilarit on vähissä. Lisättyä sokeria en syö paria poikkeusta lukuun ottamatta. Verilättyjä syön paketillisen kuussa ja ne saan alas ainoastaan puolukkahillon kanssa. Tämä on sokeroitua. Lisäksi joskus laitan maustamattomaan jugurttiin sokeroitua mehukeittoa.

Makeutusaineita vältän, koska ne on turhia. Eihän makeutusaineiden käyttö makeanhimoa vie, mutta sotkee kropan aika lahjakkaasti ja aiheuttaa monille mahavaivoja.

Suurin moka ihmisillä yleensä on, että syövät aivan liikaa kun tekee mieli ja ruoka on hyvää. Vaikka ei olekaan tarve enemmälle ruualle niin silti syödään kun on niin pakko kun ei vain voi olla syömättä.

Paras keino tuohon on keksiä muuta tekemistä kuin oleminen ja syöminen. On minullakin ihan kamala syömishimo aivan koko ajan, jos en tee muuta kuin olen ja mietin ruokaa. Mutta kun nousen ylös ja alan tehdä jotain, niin en ehdi olla syömässä ja yksi annos ruokaa riittää, ei tarvitse syödä koko kattilallista. Kotitöitä riittää aina. Aina voi pyyhkiä pölyjä, järjestää tavaroita, siivota sieltä täältä. Koko asunnon kaiken omaisuuden läpikäynti vähitellen vie paljon aikaa ja siinäpä sitä tekemistä on syömisen tilalle. Samalla myös pyyhin kaikki pinnat.

Eli järkevät annoskoot, järkevä ruokarytmi ja vähemmänhiilarinen tai joillekin jopa vähähiilarinen ruokavalio, että verensokeri ei vedä vuoristorataa ja suussa ole koko ajan syötävää.

Tuolla tavalla sain oman painonnousuni pysähtymään ja painon laskusuuntaan eikä ole koko ajan pakko syödä. Mitenkään ketogeenisesti en silti syö. Esim. eilen tein "pizzaa" raejuusto-kananmunapohjaan ja siinä on päällä mm. ananasta. Mutta viljattomana se sopii minulle. Ei turvota eikä lihota ja sillä saa nälän hyvin pois.

Lähettäjä: kss 
Päivämäärä:   10.6.26 14:43:54

"Ihan sillä, että vähän syömällä paino varmasti laskee, mutta piristyykö oloni?"

Ei olo välttämättä vähemmän syömällä piristy. Mutta muuttamalla ravintosisältöä saattaa hyvinkin piristyä.

Minua nopeat hiilarit väsyttävät, joten syömällä vähähiilarisesti päivän alkupuolen pysyn paljon virkeämpänä. Hiilareita syön illemmalla, koska hiilarit väsyttävät. Jos syön hiilaripitoisesti aamusta lähtien, niin olen koko päivän vetämätön.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.6.26 14:55:40

Mikä ikäinen olet, onko esi- tai vaihdevuodet jo alkaneet? Silloin kyllä paino alkaa hiljalleen väkisin nousta ja ylimääräinen kertyy vyötärölle ihan väkisin. Eikä sille vyötärön katoamiselle ihan hirveesti ole kotikonstein tehtävissäkään, pt:osaa neuvoa täsmäliikkeet jos katoavaa uumaa haluaa vielä alkaa etsimään. Mutta työlästä se on ja aika taistelee sinua vastaan.

Jos taas olet nuorempi, terve ja normaalissa lihaskunnossa, tuskin syömisessäsi on mitään kovinkaan paljon pielessä, syöt vaan nykykulutukseesi nähden liikaa. Vähennä -10% ateriakoosta ja katso mitä tapahtuu. Jos ei tapahdu mitään niin -20%. Jätä pois pullat, kakut, karkit jne. Jos tavoite on -6 kg niin kyllä se putoaa ilman isompia dieettejä varsinkin jos vielä lisäät liikuntaa.

Lähettäjä: orto 
Päivämäärä:   10.6.26 14:57:26

Monet ehdottavat "tee pieniä muutoksia jolloin et mitään muutosta huomaa". Mutta aika monia motivoi nimenomaan se, että muutoksen huomaa nopeasti. Harva jaksaa elämäntapamuutosta pidemmän aikaa, jos sillä ei saavuta mitään tai saavutus olisi "100 g painonpudotusta kuussa". Aika moni saa boostia siitä, että huomaa jo päivässä-parissa eron. Esim. jos jättää jonkun mahaa turvottavan, ihoa ärsyttävän tai väsyttävän ruoka-aineen pois ja huomaa eron jo seuraavana päivänä, niin se motivoi jatkamaan. Tai jos viikon elämäntapamuutoksen jälkeen näkee, että olo on selkeästi sutjakkaampi vaatteet istuu paremmin päälle ja reisien selluliitit näkyvästi lisottuneet, niin jaksaa jatkaa pidempäänkin.

Minä en ainakaan jaksa mitään muutoksia, jos en selkeästi näe siitä tulevaa hyötyä.

Vaikka se muutos olisikin sellainen, ettet orjallisesti sitä koko loppuelämääsi joka päivä noudata, niin saat siitä kuitenkin intoa noudattaa sitä enimmän osan ajasta.

Esim. jos vehnä turvottaa mahaa, aiheuttaa väsyneen ja henkisesti ja fyysisesti löllön olon, niin vehnän poisjättäminen yhdeksi päiväksi (esim. tiistaiksi) voi jo tiistaina tai viimeistään keskiviikkona näkyä ja tuntua. Ja sen perusteella sitten päättää vähentää vehnän syöntiä tai jättää sen kokonaan ruokavaliosta pois. Se ei silti tarkoita, että täytyy kokonaan luopua viljoista, jos samaa turvonnutta pallomaha-löllöoloa ei tule esim. kaurasta ja rukiista. Mutta minulla valitettavasti myös kaura aiheuttaa ongelmia, turvottaa myös sormien niveliä...

Tuo hiilareiden ajoittaminen iltaan/iltapäivään toimii monille. Ei silti tarvitse syödä täysin vhh:sti, kunhan hiilareita ei syö aamusta asti. Minulle omena ei aiheuta väsynyttä oloa, sitä voin syödä vaikka aamullakin.

Eli ehkä sinunkin kannattaa jättää leivät ja puurot aamusta pois ja syödä niitä vain illalla/iltapäivällä? Jos sillä tavalla saisit virkeämmän olon eikä silti tarvitse luopua puurosta/leivästä, jos niistä tykkäät ja ne on sopivan helppo ateriaratkaisu.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.6.26 15:23:06

Mikä ruoka-aine vähentää kortisolia?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.