Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ruoka-apua roskiin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.26 21:37:02

Yle-uutisissa kerrottiin, että Kokkolassa ruoka-avun saajat heittävät osan ruuasta maahan tai roskikseen, kun kaikki ei kelpaa. Törkeää!

Re: Ruoka-apua roskiin

Lähettäjä: Mamma 
Päivämäärä:   7.6.26 21:38:54

Eikös se Yle juuri ole vakuuttanut, että ruokajonot ovat osoituksena lisääntyneestä köyhien nälästä.

Päivämäärä:   7.6.26 22:10:12

Onko systeemissä vikaa, onko paikkaa johon voisi laittaa ei itselle kelpaavat ja siitä saisi ottaa vapaasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.26 22:19:45

piste, eiköhän ne voi jättää, mutta eihän nämä halua niitä muille antaa :)

Päivämäärä:   7.6.26 22:25:35

Pitäisi saada kasata itse pussit, sehän siihen auttaisi. Jos on keliaakikko niin ei ne normimakaronit vaan tule käyttöön, ei niitä pysty syömään.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   7.6.26 22:42:10

"Pitäisi saada kasata itse pussit, sehän siihen auttaisi. Jos on keliaakikko niin ei ne normimakaronit vaan tule käyttöön, ei niitä pysty syömään."

Eihän tämä silti ole syy heittää näitä maahan tai roskiin.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   7.6.26 22:47:32

En minäkään voi syödä mitään normimakaronia, mutta hyvää päivää sentään, ei niitä nyt mihinkä maahan heitetä!! Mulle tulee aika usein näyteruokia kun tilaan kotiinkuljetuksia, ja ne on liki joka kerta jotain mitä en voi rajoitteiden vuoksi syödä, enkä kyllä niitäkään heitä roskiin. Annan ne läheisille jotka pystyy hyödyntään. En käsitä yhtään nykyihmisiä, että ruokaakin heitellään vaan ympäriinsä. Eivät ilmeisesti yhtään arvosta saamaansa apua.

Lähettäjä: Tepa 
Päivämäärä:   7.6.26 23:13:23

Kun ilmaiseksi saa, niin saatua ei näköjään arvosteta, vaan kuoritaan kermat päältä. Ei niitä ruokia muutoin heiteltäisi pitkin pihoja.

Päivämäärä:   7.6.26 23:14:56

Mamujen kiitollisuus pähkinänkuoressa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.6.26 00:12:53

Kyllä siellä jonossa on ihan supisuomalaisia, jonka olisit sinäkin nähnyt, jos olisit asiaa läheltä seurannut. Mutta ethän sinä jätä yhtään kortta kääntämättä haukkuaksesi maahanmuuttajia.

Päivämäärä:   8.6.26 00:14:08

Lue se juttu niin tiedät.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.6.26 00:15:41

- näin säännöllisesti, millaista väkeä siellä kävi puolentoista vuoden ajan. Näitkö sinä? Ja kyllä, etenkin leipää jäi myös Helsingissä lojumaan Myllypuron ruokajonossa. Sama ongelma ollut myös Kalliossa.

Päivämäärä:   8.6.26 00:17:02

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 8.6.26 0.14.08

Lue se juttu niin tiedät."

Päivämäärä:   8.6.26 09:12:30

Ruisjauhosäkkejä ruveta jakamaan köyhille.

Lähettäjä: Kelli 
Päivämäärä:   8.6.26 09:37:33

Nimenomaan tässä oli kyse ulkomaalaisten porukoista jotka kiertävät kaikki jakopisteet ja heittävät saaduista avustuksista osan maahan kun ei kelpaa.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   8.6.26 19:29:33

Mitä ihmisille oikein pitäsii ajkaa, kun ei leip kelpaa?

Täälläkin näkyy ruokasäkekjä pitkin poikin. Osa alikulussa säältä suojassa. Mutta eipä näytä kelpaavan... Mitä he siis odottavat saavansa?

Lähettäjä: ×× 
Päivämäärä:   8.6.26 19:45:03

Ruokajonot mahdollistavat sen, että rahat voi käyttää muuhun. Ruokatavaroista voi poimia parhaat päältä, kun avun saanti ei ole välttämätöntä.

Päivämäärä:   8.6.26 22:21:41

Vilja- allergikko tai keliaatikko ei pysty syömään leipää, jauhoja eikä makaronia.

Lähettäjä: kdk 
Päivämäärä:   9.6.26 00:52:35

"Vilja- allergikko tai keliaatikko ei pysty syömään leipää, jauhoja eikä makaronia."

Ja kaikki nämä ruoka-avun maahan heittävät ovat allergisia ja ruokavammaisia?

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.6.26 07:43:26

Koko ruoka-apu touhu on täysin älytöntä ja se voivottelu, kun jonot vain pitenevät.
Jos ilmaiseksi annetaan, niin aina tulee jono, vrt. ämpärit.
Jakoporukka vie parhaat päältä, tästäkin on ollut juttua.

Ruoka-apu pitää olla sellaista, että ruoka on valmista, se syödään paikan päällä. Mitään jauhoja ei anneta, ei huumeidenkäyttäjä ala leipää leipoa tai jotain yrttivalikoimaa käyttämään.

Päivämäärä:   9.6.26 08:28:40

Ruoka-apu pitää olla sellaista, että ruoka on valmista, se syödään paikan päällä.

Tämä!

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   9.6.26 08:28:50

Mietipä asia uudestaan niin päin, että mikä on pielessä ruokajakelussa, kun noin käy. Onko liian tarkkaan päätetty, mitä sinun on otettava eikä ole mahdollisuutta jättää jo noutopaikassa pois sellaista, jota ei itse käytä?
Ratkaisuja olisi monia. Esimerkiksi läpinäkyvät kassit, joissa erilaisia sisältöjä. Näkisi sitten heti, mitä on tulossa eikä tarvitsisi ottaa sellaista, jota ei itse käytä. Ei tavallisia jauhoja keliakikolle eikä lihaa vegaanille.

Oletko katsonut sen kuvan? Ei näytä siltä, että olisi ruoka-apua, sillä ei ruokajakelussa ole yleensä yhdelle noin paljon lihaleikkeleitä.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   9.6.26 09:04:56

Ravintolan pitäminen ruoka-apuna olisi todella työlästä. Ja kallista.

Jutussahan kerrottiin, että jossain paikassa kehoitetaan käymään kassi läpi heti paikan päällä ja siellä on laatikko mihin voi jättää ne mitä ei halua ja joku muu saa poimia ne siitä. Mielestäni hyvä ratkaisu.

"jakamaan keskenään ruoka-avun tuotteita ja hylännyt loput pihalle. Seurakunta kävi heti kertomassa, ettei niin pidä toimia, ja homma loppui siihen."
Tämä käyttäytyminen viittaa kyllä mamuihin. Ei tunneta kulttuuria, ei tulla ajatelleeksi.

"Tiedottaminen hoituu myös englanniksi ja venäjäksi"
Samoin tämä... saisi olla myös arabiaksi.

" Osa kasseista kootaan niin, ettei niissä ole sianlihaa."
Ja tämä...

"Viitisenkymmentä vapaaehtoista tekee ison työn kootakseen kaikille mahdollisimman monipuolisen ruokakassin."
Ja jos kasseja kokoaa suomalaisista eläkeläisistä koostuvat vapaaehtoiset jotka eivät tunne vieraiden maiden ruokakulttuuria. Laittavat kassiin valikoiman suomalaisen ruokakulttuurin mukaan. Niin ei ihmekään, että osa ei kelpaa.

Päivämäärä:   9.6.26 09:14:25

Ai että pitäisi huomioida erikseen vielä kaikki eri maiden kulttuurit ja uskonnot?? No huh huh. Pitäiskö sopeutua yhteiskuntaan ja hankkia ite sit se omalla työllä mitä ei almuina jaeta.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   9.6.26 11:32:53

Se helpottaisi jos saisi itse valkata, mutta siinäkin pitäisi jotenkin valvoa että pysyy kohtuus. Kyllä ne ensimmäiset rohmuaa kaiken lihan ja jogurtit. Mutta onhan se suomalaistenkin kulttuuri mennyt minä minä minä linjalle, maksan satasen siitä ettei naapuri saa viittäkymppiä. Ei parane syyttää vain ulkomaalaisia.

Mä olen ottanut vastaan paljon hävikkiä, sellaista mikä ei muille kelpaa. Kasvisruokia, heviä ja leipää pääasiassa, jonkin verran gluteenitontakin mitä pystyn itse hyödyntämään, mutta aika usein leipä on jo valmiiksi homeessa ja kasvikset pilaantuneita niin ettei viitsi enää edes elukoille kaikkea syöttää.

Ruoka-avustus kasseja en koskaan huolinut vaikka tarjottiin. Silloin niissä oli rasvatonta maitojauhetta, makaronia ja näkkileipää. Keliakikoona ja laktoosittomana en voinut hyödyntää mitään noista kasseista.

Päivämäärä:   9.6.26 11:44:56

Tässä on kyse nimenomaan ulkomaalaisista.

Lähettäjä: fk,f 
Päivämäärä:   9.6.26 13:35:03

g:
Jonot on pitkät, joten ei siinä ole aikaa jokaisen kanssa yksitellen pohtia, että mitähän sinä haluat täältä mukaasi ottaa ja mikähän sulle mahtais täältä ilmaiseksi kelvata. Ne kassit jaetaan valmiiksi siksi, että jono etenisi mahdollisimman sujuvasti.

Toki siellä voisi erikseen olla joku keliaakikko-jono, jossa ei ole leipää eikä jauhoja. Mutta kelpaako mikään muukaan?

Olen samaa mieltä tuosta, että pitäisi tarjota vain ruokaa, joka syödään paikan päällä. Mutta koska kenelläkään ei ole rahaa tarjota 1300 kertsilautasta ja mukia per ruokajono, niin pitäisi olla omat astiat mukana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.26 14:12:23

Valmiinkin ruuan kanssa voi kiukutella etten minä nyt ainakaan tuota ja tätä voi syödä. Kaikkia on mahdoton miellyttää eikä kaikkea tarvitse tehdä ihmisille valmiiksi.

Lähettäjä: ,.,. 
Päivämäärä:   9.6.26 14:27:39

Ja kuinka moni sitten heittää kotona roskiin ne mitä ei halua käyttää? Tässä on nyt vaan tartuttu niihin sikoihin jotka heittelevät niitä pitkin katuja.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   9.6.26 14:54:58

” Onko systeemissä vikaa, onko paikkaa johon voisi laittaa ei itselle kelpaavat ja siitä saisi ottaa vapaasti.”

Itseasiassa on kyllä paikka, johon ne joita ei itse huoli, voi laittaa ja sieltä taas toinen voi täydentää jo omaan pussiin.
Itsehän pusseja ei tietenkään saa valita, koska sehän olisi tosi epäreilua ja jonon häntäpäässä saisivat vain huonot.

Vaikka olisi epäsopivaa sisältöä, niin ei niitä tarvitse maahan nakkoa. Sitten niitä ei voi hyödyntää kukaan.

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   9.6.26 15:47:34

ählämit heittää sikaruuat roskiin! kuvottavaa

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   9.6.26 18:04:44

fk,f : tekosyy, koska todellinen syy tuohon on se, että haluatte käyttää valtaa. Tunnetteko olevanne jotenkin ruuanhakijoitten yläpuolella, kun voitte määrätä, mitä heidän on otettava?
Tiedätkö, että suositussa lounaspaikassa voi käydä monta sataa henkeä syömässä. On vain yksi linjasto, mutta ei siellä silti ole valmiiksi laitetut annokset. Ihan keksitty tekosyy tuo, että jonossa on paljon eikä voi valita.
Eihän JAKAJIEN tarvitse pohtia kenenkään kanssa, mitä ottaa, vaan hakijat pohtivat ihan itse, ottavatko lihattoman vai jauhottoman kassin vai molemmat.
Vai pidätkö sinä heitä ääliöinä, jotka tarvitsevat neuvontaa ja opastusta eivätkä älyä jättää jakolinjan päässä olevaan laatikkoon ne, jotka muuten menisivät heillä roskiin?
Olen ollut laittamassa työttömille ruokaa, ja kaikki kelpasi. Meille on myös tullut "jakojäännöstä" eli sellaisia vanhentuvia ryynejä ja jauhoja, jotka on syötetty eläimille.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.6.26 18:40:52

Maahan on heitelty ihan kaikenlaista ruokaa, ei vain sianlihaa sisältävää.
Leipää, jogurttia, jauhopusseja, leikkeleitä, hedelmiä, vihanneksia, valmisruokia...

Ei ole nälkä näillä ruoanhakijoilla.

Lähettäjä: jos ,jos 
Päivämäärä:   9.6.26 19:07:41

-,näin se menee..

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   9.6.26 19:57:14

Pois kaikki tuet ruokajakeluilta. Hyväuskoisia hölmöjä ne, jotka tulkitsevat ruokajonojen kasvaneen köyhyyden vuoksi.

Lähettäjä: Mutsku 
Päivämäärä:   9.6.26 21:39:52

Voi olla että kunnon fundamentalisti-muslimi ei käytä mitään mikä on samassa kassissa sianlihan kanssa.

Mutta silloin asiassa pitää toimia toisin. Ei oteta kassia kysymättä mitä siinä on. Kai tämän asian voi etukäteen tehdä kaikille selväksi? Tehdään vaikka sianlihattomia kasseja, mitään muutakaan lihaa siellä ei ole pakko olla mutta eipä ole ählämien mielestä saastunutta. Tai sitten sanotaan että ota tai jätä mutta tässä kassissa on myös possua.

Lähettäjä: ikm 
Päivämäärä:   10.6.26 07:41:33

Ruokajakeluissa käyneet tietävät, että ei siellä jaeta noin paljon lihaleikkeleitä.
Oma veikkaukseni on perheriita. Toinen osapuoli ei ostanut riittävästi juomaa, niin toinen heitti suuttuneena ruokakassin roskiin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.6.26 11:46:53

Lähettäjäikm 

Päivämäärä10.6.26 07:41:33

Ruokajakeluissa käyneet tietävät, että ei siellä jaeta noin paljon lihaleikkeleitä.
Oma veikkaukseni on perheriita. Toinen osapuoli ei ostanut riittävästi juomaa, niin toinen heitti suuttuneena ruokakassin roskiin.

No se perhe on sitten riidellyt viikkoja, ja aina ruokajakelupäivinä.

Päivämäärä:   10.6.26 12:12:34

*, ei ole ei. Nämä on niitä tyyppejä, jotka hakee noita kasseja kiusallaan, ettei muille riittäisi :(

Kellään ei ole tarvetta nakata noista mitään roskiin, sillä jos joku tuote ei itselle sovi, sen voi jakopaikalla antaa jollekin muulle.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   10.6.26 12:24:59

Kellään ei ole tarvetta nakata noista mitään roskiin, sillä jos joku tuote ei itselle sovi, sen voi jakopaikalla antaa jollekin muulle.

^ Tämä. Uskomatonta paskaa väittää että ruuan maahan heittäminen olisi millään mittapuulla ja tekosyyllä edes ymmärrettävää, saati hyväksyttävää.

Lähettäjä: kfj 
Päivämäärä:   10.6.26 13:45:31

Jos ei kelpaa, niin älkää menkö hakemaan. Jos kuitenkin menette hakemaan, niin älkää ottako sitä kassia mukaan vaan antakaa jollekin jonossa olevalle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.