|
Lähettäjä: Lotus
Päivämäärä: 7.6.26 17:18:18
Myös omat tukiverkot ovat vähän murentuneet, mutta olemme eläneet jo todella pitkään sellaista "itsekkyyden aikaa", josta Kelttikangas-Järvinen puhuu. Olen ainoa lapsi, joten vanhempani jäävät aikalailla minun harteilleni. Juttelin egyptiläisen kaverini kanssa vanhempien hoidosta ylipäätään, ja kerroin, että meillä on yleistä pistää vanhemmat vanhainkotiin ja käydä vaikka kerran viikossa moikkaamassa. Hän kertoi, että tämmönen olisi todella häpeällistä heillä. Lisäksi hänellä on paljon läheisiä sukulaisia ja hän tuntee kaikki naapurinsa. Naapurit kuulemma auttavat toisiaan, syövät usein yhdessä ja jakavat murheensa. Huonoja puolia tässä on toki se, että koko naapurusto sitten tietää kaikkien asiat ja haluaa työntää nokkansa kaikkien asioihin. Mutta ainakin on yhteisöllisyyttä eikä tällaista suomalaista draamaa, jossa vaan mökötetään. :D
Samaan aikaan moni mun tutuista on aivan yksin tässä meidän suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, eikä itsellänikään montaa luotettavaa ystävää ole. Mies on, ja hänestä on saanut tukea vaikka kuinka, mutta sairastuttuani joitakin vuosia sitten, huomasin, kuinka monet kaverit kaikkosivat. On "kavereita", jotka eivät ole vuosiin kysyneet kuulumisiani. Saattavat tulla vaikka johonkin yhteiseen grillijuhlaan, mutta siellä keskittyvät juomiseen ja samojen omien asioidensa kailottamiseen kerta toisensa jälkeen kuulematta yhtään muita.
Lapsia en ole hankkimassa tähän yhteisöön, jossa kaikki apu on ostettava kalliilla, ja naapureille on liian suuri kuormitus edes moikata ilmaiseksi. Koiran olen sentään saanut välillä kaverin luokse hoitoon, mutta koiran hoito lienee mukavinta avunantoa.
|