Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Puolituttu, käytöstavat?

Lähettäjä: Naapurinakka 
Päivämäärä:   6.6.26 22:00:17

Meillä on jäämässä tarviketta x ylimääräiseksi. Juttelin puolitutun naapurin kanssa, jolla ajattelin ehkä olevan käyttöä kyseiselle tuotteelle. Keskustelu eteni :
Minä: hei meillä on muuten tuota x:ää, onko sulla käyttöä?
Naapuri: joo tuo vaan tuonne tontille, mulla yks kaveri vois tarvita
M:aaa, ok no mä katon kuinka paljon tuota jää..

Siis olenko nyt jotenkin urvelo, kun mun mielestä olisi hänen pitänyt kysyä että mitä pyydän tästä rahanarvoisesta tuotteesta. Jolloin olisin vastannut että eipä tästä nyt mitään ja " kauppojen" jälkeen naapuri olisi tuonut kahvipaketin, viinipullon tmv? Ja luonnollisesti odotin että hän itse olisi ollut aloitteellinen noudon suhteen. En toisiaan tienaamismielessä näistä puhunut mutta jotenkin alkoi ärsyttämään tuo käytös.

Mites muut?

Re: Puolituttu, käytöstavat?

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   6.6.26 22:02:57

No jos tarjoat "onko sulla tarvetta" niin tarjoat sitä ilmaiseksi. Jos olisit sanonut esim. "Meiltä jää tätä yli omasta käytöstä, haluaisitko ostaa loput?" olisi päivänselvää, että myyt.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.26 22:03:15

No mahdollista seuraavaa kertaa varten sanot, että:

Oisko sulla käyttöä näille, saat kahvipakettia vastaan tulla hakemaan tästä pihasta.

Päivämäärä:   6.6.26 22:04:17

No tavallaan, mutta mä en myöskään kysynyt että haluatko nämä ilmaiseksi jollekin kaverillesi..

Päivämäärä:   6.6.26 22:07:18

Seuraavaa kertaa ei tule. Laitoin nämä myyntiin toriin ja kaupat on tehty. Haalikoon naapuri kaverilleen muualta kotiintoimitettuna asioita. Nämä ei olleet nimittäin mitään kainalossa kuljetettavia, vaan olisi vaatinut peräkärrykuljetusta.

Päivämäärä:   6.6.26 22:18:26

Oot aikamoinen akka. Toivottavasti naapurisikin nyt tajusi mikä @!#$ olet. Itse et osaa suuta avata oikein ja tänne tulet inisemään.

Päivämäärä:   6.6.26 22:25:00

Tässä sainkin juuri varmistuksen siitä, että normaalit käytöstavat on kadonneet. Jatkossa laitan ylimääräiset asiat roskiin/kiertoasemalle mieluummin kunntarjoan niitä yhtään kenellekään. Jokainen hankkikoon asiansa itse kaupasta.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   6.6.26 22:29:45

No kyllä on vähän moukka jos ei kysy ”paljonko niistä haluat”, ja vähän enemmän moukka jos ei älyä edes itse hakea.

Päivämäärä:   6.6.26 22:43:22

Ei voi tarjota jos haluaa hinnan. Silloin kysellään ostajaa.

Kuljetus sovitaan erikseen. Yleensä ostaja hakee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.26 23:11:09

Ihan normaalia ainakin maalla. Yleensä kyllä saa jonkun korvauksen, mutta neisn täytyy tietää mitä ja miten paljon on tulossa. Ja saatetaan tosiaan heittää naapurille ihan vaan kun ovat jo valmiiksi vaikka omassa kärryssä ja saadaan pois kuleksimasta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.6.26 23:11:56

Kannattaa vaan jatkossakin laittaa toriin myyntiin. Tai jos haluaa niin voi suoraan kertoa mitä on myynnissä..

Sinä itse olet vähän outo. Ja oikein etsit mistä voisi loukkaantua.

Että pitäs kyörätä sun ylijäämiä ja sitten tuoda (väärää) viiniä vastapalvelukseksi niin voisit sitten viinipäissäsi valitta amiten vihkoon meni sekin homma.

Asutte sattumalta vierekkäin. Naapuri ei ole kaverisi eikä vastuullinen hoitamaan jätehuoltoasi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.6.26 00:15:35

Olet urvelo. Sinun olisi pitänyt selkeästi tehdä selväksi se, että olet myymässä etkä vaan antamassa ylimääräistä pois. Ensi kerralla paremmin ja ilmaiset selkeästi sen mitä tavarasta haluat, kahvipaketin tai viiniä tai mitä vaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.6.26 01:05:47

Kukaan ei nyt huomioi sitä että 1) aloittaja LLETTI naapurin tarvitsevan itse ko tuotetta 2) naapuri ei tarvinnut tuotetta itse, vaan olisi välittänyt kaverilleen. Eli naapuri ei ollut hyötymässä tuotteista mitään koska ei niitä tarvinnut. Eihän se silloin ole naapurin tehtävä korvata tuotteita kahvipaketeilla tai noutaa niitä. Tilanne on se, että naapuri tarjosi aloittajalle mahdollisuuden päästä ylijäämästä eroon helposti.

Päivämäärä:   7.6.26 07:13:31

Sen verran usein olen törmännyt ihmisiin jotka myyvät ilmaiseksi saamansa tavarat eteen päin et mieluummin laitan kaatikselle ku annan kelleen

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   7.6.26 07:19:31

"Sen verran usein olen törmännyt ihmisiin jotka myyvät ilmaiseksi saamansa tavarat eteen päin et mieluummin laitan kaatikselle ku annan kelleen"

Mitä väliä sillä on? Minä päätän minkä hinnan haluan myymistäni tavaroista, yleensä halvan, koska haluan niistä nopeasti eroon. Joskus ilmaiseksikin. Jos seuraava omistaja saa niistä kovemman hinnan, ei se minulta ole pois ja tavara kiertää.

Lähettäjä: ee 
Päivämäärä:   7.6.26 07:24:34

Et ole! Mä kerroin töissä, että eräs kodinkone alkaa tulla tiensä päähän ja pitäis ostaa uusi. Eräs työkaveri heti siihen, että "Mä voin ottaa sen vanhan!" Tämän jälkeen hän on kysynyt muutaman kerran että joko olen hankkinut uuden?
Viineisellä kerralla sanoi "Se vanha om sitten mun. Mutta en mä siitä mitään maksa!" Päätin että hänelle en ainakaa sitä anna, lahjoitan vaikka Facebookin roskalavalla ennemmin. Ois nyt vaikka sanonut, että tuon sulle karkkipussin/kahvipaketin/suklaalevyn/mitä tahansa. Alko niin nyppiä tollanen :D

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.6.26 07:40:12

Olisin itsekin olettanut, että tavara olisi ilmainen. Naapuria se ei varmaan edes kiinnostanut, vaan halusi auttaa sinua pääsemään siitä eroon.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   7.6.26 07:48:49

"No kyllä on vähän moukka jos ei kysy ”paljonko niistä haluat”, ja vähän enemmän moukka jos ei älyä edes itse hakea."

Miksi, kun naapurihan ei niitä oikeastaan edes tarvinnut. Tarjoutui välittämään eteenpäin, kun aloittajalla oli tarve päästä niistä eroon, eikä tällä ollut tiedossaan muuta ottajaa.

Aloittaja on moukka, kun ensin tarjoaa ilmaiseksi, mutta sitten ahneuksissaan kuitenkin "selän takana" myy.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   7.6.26 07:57:27

Aloittaja: kommunikoit epäselvästi, jos sanoit tismalleen kuten kirjoitit, saa käsityksen, että olet antamassa tavaroita. Joten ei kannata loukkaantua.
Meilläpäin kyllä "korvataan" asioita esim.palveluksilla. Eli jos käydään kaatamassa naapurille puu ja pätkitään se polttopuiksi, naapuri vastavuoroisesti saattaa käydä lumisena aamuna avaamassa pihatien liittymän auraajan jäljiltä. Ja tämä tapahtuu ihan sopimatta. Jos joku on myymässä jotain, hän ihan reilusti sanoo haluavansa korvauksen asiasta.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   7.6.26 09:56:20

Et osannut oikein tuoda asiaa esille. Annoit käsityksen, että olet antamassa pois tavaraa. Naapuri ajatteli tekevänsä sulle palvelun huolimalla tavarat pois sun nurkista

Päivämäärä:   7.6.26 10:17:02

"Lähettäjäo

Päivämäärä7.6.26 07:19:31

"Sen verran usein olen törmännyt ihmisiin jotka myyvät ilmaiseksi saamansa tavarat eteen päin et mieluummin laitan kaatikselle ku annan kelleen"

Mitä väliä sillä on? Minä päätän minkä hinnan haluan myymistäni tavaroista, yleensä halvan, koska haluan niistä nopeasti eroon. Joskus ilmaiseksikin. Jos seuraava omistaja saa niistä kovemman hinnan, ei se minulta ole pois ja tavara kiertää. "

+1000 jos joku haluaa nähdä enemmän vaivaa ja myydä, niin hyvät sille. Mä laitan sellaisen hinnan mihin olen itse tyytyväinen ja unodan koko jutun sen jälkeen.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   7.6.26 10:36:38

Suomalainen on valmis maksamaan satasen, ettei naapuri saa viittäkymppiä vai miten se menikään..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.6.26 10:42:15

En tiedä mikä ongelma aloittajalla on, kun hän ei voinut heti todeta, että olin ajatellut näille tällaista hintaa, kun myynti oli mielessä. Komminikaatiokatkokset on helpoin ratkaista heti paikan päällä eikä myöhemmin hötölässä.

Lähettäjä: Turun tyttö 
Päivämäärä:   7.6.26 15:01:09

Oletko aloittaja varsinaissuomalainen? Sielläpäin on tapana just tuollainen kursailu, ettei voida suoraan sanoa, mitä halutaan, vaan oletetaan kaikenlaista, ja suututaan, kun toinen ei teekään niin kuin on oletettu. Ihan kypsä omiin sukulaisiin, jotka toimii noin.

Lähettäjä: uskokoon ken... 
Päivämäärä:   7.6.26 15:33:50

Hyvät sulle kun kymmeneltä illalla kolmessa minuutissa torikaupat teit! =D

Päivämäärä:   7.6.26 18:52:30

Mäkin olisin ymmärtänyt että olet antamassa

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   7.6.26 19:36:01

Täällä maalaistollo Satakunnasta!

Jos aloittaja keskusteli naapurin kanssa niinkuin alussa kirjoitti, niin automaattisesti olettaisin sen tarkoittavan:

Minä: hei meillä on muuten tuota x:ää, onko sulla käyttöä?
Naapuri: Ei oo, mut kaverilla saattas olla, voin kysästä! Kerrotko hiukan hintaa ni saan kerrottuu eteenpäin?
(Tai sitten Naapuri: Joo on! Millasta hintaa oot ajatellu? / Lähtiskö kolmella kympillä?)

Tämän jälkeen naapuri tosiaan sanoisi ettei siitä nyt mitään ja toinen automaattisesti sitten ainakin jossain vaiheessa korvaa jotenkin.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   7.6.26 22:31:27

No en minäkään ois käsittänyt, että pitäs jotain korvausta alkaa maksaa, kun aloitus kuulosti siltä että aloittaja nyt vaan haluaa eroon tavarasta.

Itse ainakin olisin antanut tavaran ilmaiseksi enkä olisi mitään hyvityslahjoja odotellut. Jos haluan korvausta, ilmoitan asiasta samalla kun kysyn tarvisiko joku sitä asiaa x.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.6.26 03:19:16

Kaveri kysyi multa taannoin, että tarvitsenko villasukkia. Käytän päivittäin kesät talvet, niin toki sanoin, että kelpaa mieluusti. En todellakaan olettanut, että halusi jotain vastineeksi, kun olivat hänelle ylimääräisiä. :D Samoin olen hänelle antanut juttuja, joilla hänellä on tarvetta.

Vinkkinä jatkoon, ilmaise itseäsi paremmin. Jos tarjoat jotain, oletetaan, että se on ilmainen. Jos haluat korvausta, voit heti alkuun sanoa reippaasti, että voisin x asiaa vastaan antaa asian y. Jos haluat rahaa, niin kerro, että olet myymässä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   8.6.26 07:40:48

No siisonhan tuo hiukan törppöä, mutta me ei tiedetä, mitä sen naapurin mielessä liikkui. Voi olla, että oli paljon asiaa mielessä ja ei keskittynyt mitä sanoit tarkalleen ja oletti että annat tarvikkeet ja/tai haluat päästä niistä helpolla eroon.

Olisit ihan itse voinut myös sanoa, että "hei, ajattelin siis että jos haluat nämä ostaa. Ne maksaa summan X." Tai heittää jotain kahvipaketista. Tuohan on vain ihan väärinymmärrys, mitä siitä suuttumaan.

Törppöä on myös aloittajalta, että ekana kysyy naapurilta ja sitten myykin torissa.

Jos joku kysyy "haluatko?" ilman isompia selityksiä, niin itsekin oletan että silloin ollaan antamassa. Jos on myymässä jotain, niin se ilmaistaan jotenkin. "Hei, multa on jäämässä yli asia X, olisitko tarvinnut? Myyn hinnalla x."

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   8.6.26 09:41:00

Aloittajan asemassa olisin sanonut jotain: "ostin vähän liikaa asiaa X ja ajattelin myydä ylimääräiset pois, eli jos tiedät ketään joka tarvitsisi niin kerro."

Ei kaikille ole tavallista tuollainen kiertely ja kaartelu, että pitäisi tarjota rahaa, sitten siitä kieltäydytään "että eipä tästä nyt mitään" ja sitten pitäisi miettiä mitä kuitenkin viedä palkkioksi...

Lähettäjä: jjs 
Päivämäärä:   8.6.26 18:04:22

Kannattaa sanoa mitä haluaa. Eli kysyä, että haluatko ostaa meiltä yli jääneen ja tule itse hakemaan.

Lähettäjä: GP 
Päivämäärä:   8.6.26 18:07:51

Tuollainen kiertely, kaartelu ja suuttuminen on rasittavaa ja typerää. Jos haluat korvausta, sano suoraan äläkä leiki.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   8.6.26 18:17:13

Jos mulle naapuri tarjoais jotain mitä en itse tarvi niin en siitä mitään maksais. Jos taas tiedän että kaveri vois tarviakkia niin kysyisin että millä hinnalla myyt. Jos siis selvästi on kyseessä rahan arvonen tuote. Tai alottaja ois voinu sanoa että halvalla lähtis tuote x tarvitko? Tai tiedätkö jonkun joka tarvis? Asiat pitää suoraan sanoa.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   8.6.26 18:59:02

Jos keskustelu on mennyt noin miten aloittaja kertoo, niin voisi sanoa että vilkaise peiliä heti kun mielipahaltasi ehdit. Itse tarjoat sen sävyisesti että tarpeetonta, haluat vain helposti eroon. Ja joo, olisi se naapurikin voinut vastata että "kaveri voisi tarvita, mitä haluat siitä".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.