Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muistellaan huonoja parisuhteita =) mitä siedit?

Lähettäjä: Vertaistukea 
Päivämäärä:   6.6.26 21:15:26

Tässä oon taas koko päivän surrut 2v sitten päättynyttä parisuhdetta, vaikka ei ole mitään järkeä tätä enää velloa mielessä. Mutta koska olin aivan umpirakastunut niin siedin ihan järkyttävän ala-arvoista kohtelua aivan liian pitkään. Nykyään olen siis tyytyväinen että tajusin erota vihdoin, mutta silti suren jotain. Ehkä sitä, että piti itse rakastua saamatta vastakaikua.

Mm. Tällaisia muistoja: mies ei koskaan kehunut mua tai muutenkaan kertonut tunteistaan. Muita naisia tietty kehui. Kerran oltiin keikkailtaa ja hotelliyötä viettämässä niin mies lähti yöllä kavereiden kanssa tissibaariin =D mä olin hiukan loukkaantunut mutta ajattelin että jos suutun niin mies suuttuu ja seurustelu loppuu (ai että, olisinkin säästynyt paljolta...). Kerran oltiin sovittu yhteinen lomaviikko, minä siis olin järjestänyt lapseni isälleen ja molemmat oltiin sovittu lomat tuohon kohtaan. Mies "unohti" meidän yhteisen suunnitelman ja lähti kotikaupunkiinsa yksin äitinsä luokse koska "oli jo sopinut" asian. Tästäkään en kehdannut suuttua vaan ajattelin että no "Pekka nyt on vähän hajamielinen". Kyseisiä tapahtumia on lukemattomia.

Asuttiin jonkin aikaa yhdessä, mies valehteli aivan suut ja silmät täyteen raha-asioistaan ja ette varmasti ylläty jos sanon että minä kustansin kaiken. Mitäs vielä... no siis mistään asiasta ei suostunut keskustelemaan, kaikki minun erittäin mietityt hyvässä hengessä tekemäni keskustelunaloitukset oli kiukuttelua ja kitinää. Hassua on myös se, että tältähän ei meinannut irrota edes s*ksiä.

Huhhuh. Kaikkee sitä voi ihminen katsella kun on vaaleanpunaiset lasit päässä =)

Re: Muistellaan huonoja parisuhteita =) mitä siedit?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.26 21:17:02

Härötetty.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.26 21:23:24

Mies pelasi ihan älyttömän paljon tietokonetta. Töiden jälkeen iltaisin pitkälle yöhön ja viikonloppuusin saattoi pelata aamupäivästä pitkälle yöhön.

Olkn järjettömän mustasukkainen tietokoneelle ja meillä oli jatkuvasti riitoja aiheesta. Yritin hyvällä ja pahalla.

Läheisyyttä ei ollut, koska mies ei ollut tietenkään läsnä, koska oli kuulokkeet päässä koneella. Hän ei edes kuullut kun puhuin hänelle. Menimme aina eri aikaan nukkumaan.

Huh, kauheita aikoja. Olin jatkuvasti yksinäinen. Oksettaa vieläkin ajatuskin näppäimistön naputuksesta. Uusissa parisuhteissa tietokoneen pelaaminen on kyllä ihan ehdoton red flag.

Päivämäärä:   6.6.26 21:25:32

>pelasi ihan älyttömän paljon tietokonetta

Alfa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   6.6.26 21:45:34

No ei mies ole mikään alfa jos pelaa jatkuvasti.

Päivämäärä:   6.6.26 21:46:54

On.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   6.6.26 21:54:29

Siedin ettei puhuta siitä mitä tehdään elämässä tulevaisuudessa. Eikä sitä sitten yhdessä jatkettukaan.

Annoin periksi liian paljon sellaisissa jutuissa mitä itse olisin halunnut tehdä, joustin siinä liikaa ja se harmittaa.

Loppuvaiheessa siedin liikaa ikäviä kommentteja. Minun oli loukkaantumisen takia vaikea liikkua ja olin kivuissa, niin toinen oli happamana siinä vieressä tyyliin: onko sun nyt pakko, ole nyt kunnolla! Sillai öö en mä tässä huvikseni vaikeroi...

Oli siinä suhteessa paljon hyviä juttuja, noi nyt päällimmäiset huonot.

Lähettäjä: Melinda 
Päivämäärä:   6.6.26 22:30:15

Fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Perheeni ja JOPA lapseni uhkailua. Eläinteni kaltoinkohtelua. Sairasta. Mutta se loppui kun lähdin. Menetin paljon (talo, talli, koira (piikille), mutta lähdin ja olen ylpeä että jostain löysin sen voiman!

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   6.6.26 23:14:18

Ei paljon huvita muistella, mutta fyysistä pahoinpitelyä rankalla kädellä. Pari sairaalakeikkaa itsellä ja putkakeikkaa poikkiksella. Vuosia tuossa meni ja elämä on paljon parempaa ilman!

Lähettäjä: Kirppu 
Päivämäärä:   7.6.26 07:36:28

Seurustelin hetken miehen kanssa, jolla ei ollut minkäänlaista kontrollia rahan kanssa. Hyvin alussa hänellä oli rahat loppu ja kun palkka tuli, meni hän samantien kaverinsa kanssa syömään ravintolaan ja osti uuden puhelimen.
Sitten hän loisi mun nurkissa ja sai ainakin ruokaa. Ryssi siinä työpaikkansa (Ei tietenkään ollut oma vika) ja oli vielä enemmän PA.
Ihmettelin todella paljon kun kerran hän kertoi käyneensä mun koiran kanssa ostamassa röökiä kävellen. Lopulta tajusin, että hän oli mun kolikkopurkista ottanut rahaa, kysymättä.

Tilanne eskaloitui, kun eräänä vappuna (sai sossusta vähän massia uhkailtuaan heitä) hän lähti kavereitten kanssa koska "et voi olettaa että mä olen täällä sun kanssa joka ilta" (niin, oli oltava kun ei ollut aiemmin rahaa). Lähti ja mä sanoin lähteväni myös sitten kaverille yöksi. En kuitenkaan lähtenyt.
N. viideltä aamulla heräsin siihen, että hän tuli avaimilla sisälle. Meni keittiöön ja olisi ottanut mun juuri itselleni ostamani oluet ja siiderit mukaansa!!
@!#$, mikä tyyppi.
Käskin jättää avaimen ja painumaan v1ttuun.
Siis se nilkki oli varmasti kehunut jossain jatkopaikassa, että kyllä hän hommaa juotavaa! Ajatteli mun olevan poissa jolloin voi näppärästi käydä varastamassa multa alkoholia. Taksi odotti pihalla ja ah minkä tyydytyksen sain siitä tunteesta, että nilkki laitto siihen varmaan viimeiset rahansa ja joutui palaamaan tyhjin käsin!

Mutta en tänä päivänäkään tiedä miksi siesin tuollaista. Olen kuitenkin mukava, hyvin toimeentuleva ja ns. vetävä mimmi, tai ainakin silloin 20v sitten olin :)

Lähettäjä: voikkis 
Päivämäärä:   7.6.26 07:57:40

Mullakin menneisyydessä kaks parisuhdetta, jossa mies tietokoneaddikti. Sama posttraumaattinen reaktio edelleen esim näppäimistön näpyttelyyn, hyi hitto. Tällä hetkellä erillissuhteessa fiksun miehen kanssa ja täysin tyytyväinen. Oon ollu ennen se miellyttäjä ja hoivaaja, ja tiedän et ne ominaisuudet uinuu mussa edelleen ja haluan pysytellä niistä mahdollisimman kaukana. Siksi oma koti pysyy vain mun omana kotina, ei enää yhdessä asumista. Oon huolehtinu toisen tiskit ja pyykit liian monta vuotta tehdäkseni sitä enää kertaakaan, tästä eteenpäin loppuun asti hoidan vain ja ainoastaan omani. Tavataan kerran pari viikossa ja hyvin menee. <3

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.6.26 09:28:32

Eri suhteissa:
Seksiin painostamista, patologista valehtelua, fyysistä väkivaltaa, passiivis agressiivisuutta, puhumattomuutta, vähättelyä/ ulkonäön arvostelua, sumuttamista, epäluottamusta.
Sinkkuna olen ja aion pysäkin.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   7.6.26 09:41:08

Peliriippuvuus, ja seksichateissa roikkuminen. Kaikille etäisesti naispuolisille lirkuttelu verkossa. Sitten vielä ihmetteli, miksei minua kiinnosta seksi hänen kanssaan. Jonkun aikaa katselin, sitten pistin vaihtoon. Ei ole sen jälkeen tarvinnut sekaantua 24/7 tietokoneella istuviin reppanoihin.

Lähettäjä: Tippa 
Päivämäärä:   7.6.26 13:51:41

Tämä on varsin vertaistukea antavaa luettavaa. Itse myös alkoholistiin sekaannuin, ja luulin olevani viinaa tärkeämpi.. olin tosi naivi. Kiristämistä joka laatua, uhkailua, asioiden hoitamatta jättämistä, kun lähti vaan ryyppäämään.. todella alaarvoinen ihminen, joka nosti itsensä muiden yläpuolelle vaikka todellisuudessa oli naurettava juoppo. Häpeä oli hirveä. Pilasi juhlapyhät ja viikoloput( myös viikot) juomisella, eikä osannut käyttäytyä edes kylässä. Liian kauan jaksoin! Sitten vaan hermo paloi toimintaan, ja heitin pihalle! Vilkutin teatraalisen iloisesti hänelle kun lähti😂😂😂😂

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.6.26 18:33:45

Olin siivooja, rahoittaja harrastuksiin, ruokaa jod tein ja gein ei saanut olla tarjous tuotteita. Pari vuotta meni ja tajusin lopultakin lähteä. Minulle riitti ja nyt olen todella tyytyväinen elämääni.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   7.6.26 21:35:07

Olen kerran hypännyt ojasta allikkoon.

Oli hyvä suhde, paljon mielekästä yhteistä tekemistä ja harrastuksia. Tein epävirallisesti töitä miehen yrityksessä ja kävin palkkatöissä. Mies hankki auton ja maksoi elämisen. Mutta kaikessa tuossa luksuksessa en huomioinut sitä, että palkkani meni miehen tilille ja itselläni ei ollut mitään rahaa, jouduin pyytämään että tarvin rahaa uusiin sukkiin jne. Jätinpähän kerran migreenikohtauksessa pyykkikoneen tyhjentämättä niin siitäkös sota syttyi ja sen jälkeen orjuutus alkoi. Mikään ei kelvannut, koko ajan täytyi tehdä enemmän töitä, harrastaa enemmän tosissaan, jos et tee sitä niin ei ole lupaa tehdä tuota. Pikkuhiljaa alkoi silmät aukeamaan ja mm se, että mies kulki 9mm pistooli kainalokotelossa kylillä alkoi tuntumaan äärimmäisen pelottavalle.

Hyppäsin sitten toisen miehen matkaan, hän oli kuin ritari valkoisella ratsulla pelastamassa minut tuosta suhteesta. Mutta se suhde oli myrkyllistäkin myrkyllisempi. Oikein oppikirjan narsisti. Lopulta oli meidän rahat ja hänen rahat, meidän ystävät ja hänen ystävät, meidän harrastukset ja hänen harrastus. Lopulta työpaikkakin oli sama. Minulla ei ollut mitään omaa, ei mitään yksityisyyttä. Talossa oli valvontakamerat joten tiesi milloin liikuin, tietokoneella tiesi tasan tarkkaan mitä olin tehnyt. Tuntui että puhelimenkin tiesi kuka viestittelee. Suhde eskaloitui väkivaltaan, mutta lopullinen niitti oli niinkin yllättävä kuin koira. Koirani kuoli ja olisin halunnut uuden johon mies sanoi ettei uutta koiraa tule ja se on joko hän tai koira. En tiedä mikä siinä lauseessa loksautti palasia kohdilleen, mutta viikon päästä muutin pois, ja kuukauden päästä tuli kaksi koiraa.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   8.6.26 10:38:46

Narsismi on kyl ihan pahin!
Mä olen miettiny, mikä mielenvikaisuus äitissäni on kymmeniä vuosia vaivannut ja olen päätynyt, että narsisti. Haluaa hallita.
Poikansa on sit todennäköisesti samanlainen.
Musta oli hyvää vauhtia tulossa siinä ympäristössä samanlainen, onneksi pääsin pois.

Lähettäjä: -oo- 
Päivämäärä:   8.6.26 10:49:14

Oman suhteeni päättyminen on vielä niin tuore, etten oikein pysty kertomaan yksityiskohtia. Vuosi sitten olen kuitenkin kysellyt tekoälyltä, vaikuttaako edellisyön tapahtumat siltä, että minut raiskattiin. Kuulemma vaikutti, mutta niin tai näin, voitte ehkä kuvitella, miten yksinäisessä paikassa on ihminen, joka joutuu seksin jälkeen ylipäänsä kysymään tuollaista eikä edes oikealta ihmiseltä elämässään vaan tekoälyltä, salaa.

Tiku82: minulla on tuota samaa taipumusta, että kerta toisensa jälkeen ajaudun suhteisiin miesten kanssa, jotka osoittautuvat ihan kammottaviksi. Siksi minua kiinnostaakin, oletko löytänyt noiden jälkeen tervettä uutta ihmissuhdetta vai päätitkö, että se saa olla sinä ja koirat tästä lähtien? :)

Mietin, olenko vaan itse niin damaged good, että vaihtoehtoni on olla hyväksikäytetty tai sinkku, mutta en esimerkiksi ikinä elämässäni tule kuulemaan, että joku sanoisi "rakastan sinua". Olen nyt 44.

Lähettäjä: Maikki 
Päivämäärä:   8.6.26 10:53:03

Jännä toi, että traumatisoituu tietokoneen näppäimistön näpyttelyääniin. Mulla toi trauma on kaljatölkin avaaminen: naks ja sihautus.

Eli kaljaveikon kanssa seurustelu. Kaljaa litroittain joka viikonloppu. Lomalla koko auton takakontti oli täynnä kaljaa, jota juotiin koko lomaviikko aamusta lähtien. Ja iltapäivästä samojen asioiden jankutusta ja sössötystä.

Jäi traumat. Kun kuulen tölkin avaamisäänen, menen sisäisesti paniikkiin.

Päivämäärä:   8.6.26 10:54:13

>kaljaa litroittain joka viikonloppu

Alfa.

Päivämäärä:   8.6.26 10:55:44

Mun mielestä on rikos, jos rajoittaa toisen elämää esim. juuri valvontakameroilla!
Oon ihan järkyttynyt tollasesta!
Villi veikkaus, että se mies kohtelee koiriakin hyvin komentevaisesti.

Lähettäjä: Sanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.6.26 11:01:02

Ensimmäinen : pettäjä

Toinen : yksin viihtyjä

Kolma : tietokonepeliriippuvainen

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   8.6.26 11:14:07

-oo-
Löysin hyvän suhteen, ollaan oltu yhdessä 19 vuotta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.26 11:14:52

Tuohon tietokoneella pelaamiseen vielä.. muistan joskus kun kaverit ihmetteli, kun valitin asiasta: "Mitä se haittaa, eikös jokainen saa viettää vapaa-aikansa miten haluaa."

No joo, toki saa. Meidän suhde vaan pyöri ainoastaan tietokoneen ympärillä. Töiden jälkeen mies saattoi ehkä suorittaa parit kotityöt, teki esim iltaruuan nopeasti ja söi nopeasti. Kyseli kuulumiset mekaanisesti. Koko ajan vaikutelma, että kauhee polte päästä koneen ääreen. Sitten sama lause "hei mä meen nyt pariks tuntia koneelle". Pari tuntia = vähintään 5h.

Joka päivä sama juttu. Kaikkeen yhteiseen tekemiseen, mitä ehdotin, vastaus oli ei. Ei käyty koirien kanssa lenkillä, ei istuttu sohvalla katsomassa telkkaria tai leffoja, ei käyty kaupassa yhdessä, ei edes saunassa yhdessä. Tietokoneella pelaaminen voitti minkä tahansa vapaa-ajan suunnitelman. Reissussa käytiin pari kertaa, ja siellä tuijotti koko loman pelivideoita youtubesta. Viikonloppuaamuisin keitti aamukahvit, katteli puhelinta ja sitten siirtyi pelaamaan.

Kuulokkeet tosiaan päässä koko ajan. Kerran tein ruokaa ja palohälyytin alkoi soimaan, mies ei edes kuullut tätä. Jos yritin mennä tietokonehuoneesee sanomaan miehelle jotain, mies usein suuttui kun häiritsin. Kommunikointi ihan mahdotonta. Elelin omaa elämää täysin. Saatoin lähteä viikonloppuna johonkin useaksi tunniksi, mies ei edes huomannut että olin pois. Mies saattoi joskus saikuttaa "vähän kuumeinen olo ja kurkku kipee" ja sit pelasi koko päivän.

Oltiin samaan aikaan kotona, mutta olin aivan järjettömän yksinäinen, surullinen ja loukkaantunut. Tietokone voitti minut kaikessa. Ja jatkuva näppäimistön naputus kuului taustalla 247. Miehen niska ja kyyristynyt selkä ja takaraivo tulivat tutummaksi, kuin hänen kasvot.

Mies ei oikein uskonut eikä ymmärtänyt, kun sanoin lähteväni suhteesta. Hänelle tilanne oli varmaan ihan ok. En tiedä hänen asioistaan nykypäivänä, vähän surullista, jos hänen elämänsä on edelleen tuollaista.

Tapailin tuon suhteen jälkeen paria miestä. Eräs mies tosiaan kertoi, että hän pelailee joskus vapaa-ajallaan. En pystynyt mitenkään jatkamaan tapailua hänen kanssa. En, vaikka hän väitti pelaavansa vain "aina silloin tällöin pari peliä kavereiden kanssa". Ajatuskin, että muuttaisin taas yhteen miehen kanssa, ja kotiini raahattaisiin taas helvetinruma tietokone, pöytä ja tuoli.... huh ei.

Päivämäärä:   8.6.26 11:15:17

Hyvä, Tiku, että nyt menee paremmin.

Päivämäärä:   8.6.26 11:23:27

Miten pelaaminen eroaa hevosharrastuksesta?

Päivämäärä:   8.6.26 11:26:27

Eikä kaikilla sitä paitsi ole "rumaa" tietokonetta – itsekin pelaan PS5 Prolla ja tietokoneeni on Mac mini.

Lähettäjä: Sanna Lopakka 
Päivämäärä:   8.6.26 11:28:04

Lähettäjä: Sanna Lopakka
Päivämäärä: 8.6.26 11:01:02

Ensimmäinen : pettäjä

Toinen : yksin viihtyjä

Kolma : tietokonepeliriippuvainen

Lisätään :

Ensimmäinen : siis olimme seurustelusuhteessa, kihloissa ja elelimme avoliitossa, kun tämä tapahtui. Seurustelua 1v 7kk 3vkoa 1pvää, kihloja 1v 7kk 2vkoa 2pvää ja avoliittoa 1v 7kk 0vkoa 4pvää

Toinen : siis olimme seurustelusuhteessa. mies haluasi yks kaks viettää kaiken vapaa-aikansa yksin baareissa ja tanssilavoilla käyden. Seurustelua 5pvää vaille 6kk

Kolmas : siis olimme seurustelusuhteessa. aluksi kaikki meni hyvin. miehellä oli aikaa minulle. pian mies aloitti työt. sen jälkeen kaikki muuttui. mies meni töihin ja kun tuli töistä kotia, alkoi tietokoneella pelaaminen. yhtäkään ainutta hetkeä ei minun kanssani. hyvä kun malttoi lopettaa ruokailun ajaksi. loukkasin itseni. jalkaan kipsi, joka ylettyi polvesta nilkkaan asti. ei minkäänlaista apua. onneksi olimme miehen vanhempien luona, joten sain heiltä hieman apua. seurustelu 7kk

Ensimmäinen : mies petti ja jätti

Toinen : mies jätti

Kolmas : minä jätin miehen, kun en enää tätä jaksanut katella. juu, kaikki saa tehdä vapaa-ajallaan mitä haluaa, mutta jos ollaan parisuhteessa, niin kyllä silloin kuuluu viettää myöskin sen toisenkin kanssa sitä aikaa, eikä vain istua tietokoneen äärellä pelaamassa. loppujen lopuksi 1-2h riitti miehen puolelta minulle aikaa. no enpä jäänyt miettimään, joten päätin lopettaa suhteen. pärjään paremmin yksin kahden koirani kanssa, kuin tuollaisessa suhteessa, jossa mies pelaa tietokoneella, enkä saa minkäänlaista apua, kun sitä tarvitsen.

Lähettäjä: Bing 
Päivämäärä:   8.6.26 12:07:33

Joku kysyi, miten pelaaminen eroaa vaikka hevosharrastuksesta. Minusta ne eroavat kuin yö ja päivä.

Hevosharrastus sisältää ulkoilua, liikuntaa, usein jotain oheislajia ja säännöllistä rytmiä elämään. Siinä otetaan vastuuta ja pidetään huolta elävästä olennosta. Hevosen kanssa voi käydä ihan kävelylläkin vaikka yhdessä kumppanin kanssa, tai vakka niin että kumppani pyöräilee / hölkkää... Se on harrastus, joka lähtökohtaisesti lisää fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Hevosharrastus on myös sosiaalista: näet oikeita ihmisiä oikeassa elämässä ja juttelet heidän kanssaan oikeasti.

Pelaaminen taas... se on istumista. Ruudun tuijottamista. Kommunikoit toisten kanssa ruutujen ja kuulokkeiden läpi. Se kuluttaa kroppaasi, silmiäsi, vetää ryhdin kasaan, syö lihakset, lihottaa, vie yöunet. Ei rakenna, ei kehitä, vaan syö elinvoiman ja terveyden päivä päivältä, jos ihminen ei muuta vapaallaan tee.

Lähettäjä: vanha ämmä 
Päivämäärä:   8.6.26 12:44:40

Annoin anteeksi pettämisen. Toista kertaa en. Onneksi ymmärsin melko nopeasti minkälainen mies on kyseessä. Tästä on yli 30 vuotta ja miehen kaikki myöhemmätkin suhteen ovat *yllätys yllätys*, päättyneet pettämiseen.

Lähettäjä: Lähetys3 
Päivämäärä:   8.6.26 13:23:31

Nämä kaikki yhdessä suhteessa:

-voivotteli kerran ääneen "itselleen", kuinka alas on vajonnut, kun on alkanut minun kanssani seurustelemaan
-teki ohareita ja ei vastannut puhelimeen
-ei koskaan ilmoittanut minne menee, jos kysyi niin tiuski takaisin "en tiedä"
-odotti, että mä olisin jatkuvasti valmiustilassa, jos halusi nähdä, jos en ollut heti valmiina kun hän halusi, suuttui
-piti monen päivän mykkäkouluja
-sanoi, että olisin täydellinen, jos laihduttaisin 30 kg
-jouduin jatkuvasti hehkuttamaan hänelle hänen hyviä puoliaan ja kertomaan mihin asioihin hänessä rakastuin (minusta ei sanonut mitään kivaa)
-vaati koko aika minua kertomaan hänelle, kuinka paljon häntä rakastan
-kertoi minulle, että olen "ihan kiva" ja että "menettelen"
-ihaili muita naisia avoimesti, lähetti mulle usein instagarmissa muiden naisten kuvia saatesanoilla "kuinka ihana/upea"
-kyttäsi jatkuvasti exänsä somea ja valitta exästään minulle
-kun piti käydä ruokakaupassa niin jäi aina autoon odottamaan. Arvatkaa, kuka maksoi kaiken....

Lähettäjä: Lähetys3 
Päivämäärä:   8.6.26 13:24:56

Yksi unohtui: jäi kiinni Tinderin käytöstä, toisella kerralla kun jäi kiinni, tajusin lähteä suhteesta.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.6.26 13:50:32

Olin 19 v, kun tapasin hänet. Rakastuin ja olin nuori ja luottavainen, vielä oikeasti raakile itsekin enkä osannut vielä arvostaa itseäni samoin kuin myöhemmin.

On ollut aika pysäyttävää lukea silloista päiväkirjaani myöhemmin. Tämä henkilö pussaili kaveriani, poltteli pilveä, valehteli suut ja silmät täyteen, kontrolloi tekemisiäni ja vähitellen yksi kerrallaan alkoi rajoittaa sosiaalista kanssakäymistäni. En saanut tavata tätä tai tuota, koska he ovat eri sukupuolta kuin minä. Lopulta en saanut tavata edes samaa sukupuolta olevia. Ystäväni kertoivat jo silloin nähneensä, miten muutuin hiljaiseksi ja näkymättömäksi, en enää ollut oma itseni. Enkä edes tajunnut sitä itse, kun muutos kävi vähitellen. Ex koetti saada minua myymään asuntoni ja ostamaan talon hänen kotiseuduiltaan, josta en tuntenut ketään. Tässä vaiheessa tuli tänne ht.nettiin ja kysyin muiden mielipidettä.

Mies saattoi lähteä reissuun toiselle puolelle Suomea ja ilmoitti, että suhde on nyt loppu. Jäin kotiin suremaan ja aina tämä palasi takaisin ja syyllisti minua siitä, miksi oli lähtenyt. Vika oli minussa, koska tein tai sanoin väärin, käytin vääränlaisia vaatteita, flirttailin hänen mukaansa muille jne. Halusin lähteä opiskelemaan ja tämän ex torppasi sanomalla, etten kuitenkaan pärjää, kun jätin lukion kesken. Jälkikäteen ajatellen ehkä se jatkuva halu oppia, lukea ja tietää lisää on alkujaan lähtöisin siitä, että en halunnut, että ex olisi oikeassa. Ja tiedän, ettei ollutkaan.

En pitänyt edes sitä varoitusmerkkinä, että yksi koiristani pelkäsi häntä. Olisi pitänyt.

Suhteemme loppui puolentoista vuoden kuluttua. Hän lukitsi minut koirieni kanssa ulos huhtikuussa ilman rahaa, lompakkoa, kännykkää tai edes koirien pantoja. Keskellä Helsinkiä vaihtoehdot olivat vähissä ja päädyin äitini luo poliisikyydillä. Seuraavana päivänä tallustin kotiovelleni, otin tarvitsemani vaatteet ja ilmoitin olevani kaksi päivää poissa, jonka aikana hän saa pakata tavaransa ja häipyä.

Vielä pari vuotta takaperin, eli miltei 20 v eromme jälkeen hän koetti soitella ja kysellä kuulumisia. Oli kuulemma aina tykännyt katsella ikkunaani ja mietti, mitä kuuluu! Puhelut ahdistivat minua suuresti ja viimeisellä kerralla sanoin, että jos puhelut eivät lopu, niin seuraavaksi hankin lähestymiskiellon. Ei tarvinnut, olen saanut olla viimeiset vuodet rauhassa.
Exän vuoksi en uskaltanut vuosiin siirtää kirjojani uuteen osoitteeseen, kun pelkäsin sen tulevan tännekin kyttäämään.

Jos hän vielä sattuu ottamaan yhteyksiä, niin haen sitä lähestymiskieltoa. Käsittämätöntä, miten yhden ihmisen pelkkä ääni saa sykkeen kohoamaan ja avoimen ahdistumisen ja stressin pintaan.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.6.26 14:00:11

Ja jos tuosta "suhteesta" jotain opin, niin ainakin, sen, ettei kukaan tulee jatkossa määrittelemään, kenen kanssa vietän aikaani tai sitä, mitä voin tehdä tai mihin pystyn. Ja näillä linjoilla olen jatkanut tähän päivään saakka.

Lähettäjä: Zeta 
Päivämäärä:   8.6.26 15:26:33

Ällö, oliko muslimi tuo mies?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.6.26 15:27:43

Zeta, ihan oli supisuomalainen.

Lähettäjä: Zeta 
Päivämäärä:   8.6.26 15:32:36

Hyvä että pääsit siitä eroon.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   8.6.26 15:40:15

Zeta, todellakin. Ihan järjetön @!#$ ja se, että soittelee vielä lähes vuosikymmeniä myöhemmin ja kertoo aina katsovansa ikkunaani oli todellakin kammottavaa.

Onneksi en nuorena tehnyt typeriä päätöksiä ja myynyt asuntoa ja muuttanut jonnekin muuttotappiokuntaan, jonne tämä minut olisi halunnut sitoa ilman kontakteja.

Tuossa aiemmassa jäi muuten mainitsematta ehkä yksi parhaista herran tempuista: lähti töihin ja ei palannut ja puhelin kiinni. Huolestuin ja soittelin läpi tämän vanhemmat, kaverit ja lopulta töihinkin, mutta missään ei tiedetty mitään. Töissä vaan sanottiin, että ei ollut sinne sovitusti tullut ja jatkossa ei tarvitsekaan. Olin tosi huolissani ja vasta muutaman päivän päästä sain yhteyden mieheen. "Aa sori, vitutti vaan kaikki, niin meninkin lentokentälle töiden sijaan ja oon nyt Teneriffalla".

Siis anteeksi mitä? Lähdet TÖIHIN ja et ikinä päädy sinne, et ilmoita kellekään mitään ja olet Teneriffalla??? Oli kiva olla kotona huolesta soikeana.

En tykkää viljellä narsisti-sanaa, mutta tämä silloinen exäni oli sellainen.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   8.6.26 16:10:00

Minä rakastuin rikolliseen. Lähdin kaveria kuskiksi bileisiin jossa tämä tyyppi oli myös. Kaverini vielä varoitti että älä siihen nyt ainakaan retkahda. No, mies oli todella komea ja mukava, retkahdin. Meidän suhde oli oikein hyvä, mies oli mua kohtaan kiltti ja arvostava, kaikki oli täydellistä pumpulia jossa leijuin. Töistä tullessani koti oli aina siisti, ruoka valmiina. Ilmeisesti hän eli jotain vähän rauhallisempaa kautta suhteemme alkaessa, koska juuri mitään ongelmia ei ollut. Kertoi kyllä rehellisesti aiemmasta. Liekö joku kaveri vapautunut vankilasta tai jotain, mutta elämä alkoi muuttua enenevässä määrin siihen että poliisi oli ovella, sain kutsuja kuulusteluihin, pysäytettiin autoillessa, soiteltiin. Yhden lyhyen linnareissun siedin, jotenkin kuvittelin että kyllä se ihana mies huomaa miten paljon parempaa se elämä vapaana mun kanssa on. Juupa juu. Muutama viikko vapautumisen jälkeen jatkui sama ralli. Alkoi olla kuormittavaa että piti lisätä työmatka-aikaan lisää vain siksi että kun poliisit taas pysäyttää niin menee aikansa kun tutkivat auton ja onko verot jne maksettu (tämä oli siis aikaa kun näitä ei nähnyt suoraan). Oli myös jotenkin kamalaa istua jossain bussipysäkillä ja ohiajavat tuijottaa, toivoen ettei kukaan tuttu näe.

Sittemmin tämä mies siirtyi ihan "isojen poikien" joukkoon rikollisella urallaan. Lehdistä pystyi seuraamaan että jaahas, tuollaista tällä kertaa. Kiittelin itseäni että lähdin. Mies istuskeli pari pitempää tuomiota. Nykyään on ihan tavallinen duunari ja olen muutaman kerran yllättänyt itseni ajattelemasta millaista meillä nyt olisi jos en olisi lähtenyt. Miehen sukulainen joskus ensimmäisten isompien juttujen aikaan otti yhteyttä ja kertoi että on mun vika kun miehestä tuli rikollinen kun hänet jätin.

Lähettäjä: Eikoskaanenää 
Päivämäärä:   8.6.26 16:35:35

Haa, täälläkin tietokonepelien pelaaja exänä.

Ei enää ikinä. En voisi enää koskaan tapailla ihmistä, joka pelaa tietokonepelejä. Traumat on syvät.

Kerran en vain jaksanut enää, ja ilmoitin miehelle että nyt loppuu, haluan erota. Mies kuulokkeet korvissa jatkoi näppäimistön hakkaamista ja luuli että vitsailin. En vitsaillut. Yli 10 vuotta sitä loputonta näppäimistön hakkaamista riitti, olisin eronnut aiemmin mutta lasten takia sinnittelin.

Ei enää ikinä.

Lähettäjä: lost 
Päivämäärä:   8.6.26 17:17:22

putosin katolta.kylkiluut murtui. soitin lanssin kun en henkeä saanut.
hänestä tää oli vain huvittavaa. ilmeili, ilveili ja pyöritteli silmiään lanssikuskeille.
kas kun ei ollut huomio häressä. sairaalassa meni vajaa viikko ja sinä aikana sain kuulla kuinka hän oli huolissaan, järkyttynyt ja miten hän nyt elukatkin yksin hoitaa.
kotiin palattua saa atkui hän sitä hän tätä. kannoin vedet ja hoidin elukat ja kuulemma liioittelin kun kivuissani konttasin rehuämpärille.
joo. kovemman kautta lapikasta siihen kun ei vähemällä ymmärtänyt kadota elämästäni.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.6.26 17:29:36

Pisin parisuhteeni, julkisivu kunnossa, kaikki pitivät meitä unelmaparina.
Alussa suhde olikin kuin satua. Kunnes muuttui painajaiseksi.
Puoliso yritti kontrolloida kaikessa, en osannut tehdä mitään oikein, ei koskaan kehunut, arvosteli senkin edestä. Petti ystäväni kanssa, ei edes katunut.
Antoi "lahjakortteja" merkkipäivinä lahjaksi, mutta ei koskaan lunastanut niitä.
Jätti aina elämäni pahimmilla hetkillä minut yksin/ käänsi draaman itseensä miten vaikeaa hänellä on jne jne

Nyt itkee kyllä perääni. Mutta löysin paljon paremman tilalle. Oli kyllä vaikea lähteä kun oli kutonut kaikki seittinsä joka puolelle elämääni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.