Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmisten somekäytös ja "oikea elämä"

Lähettäjä: Sypressi 
Päivämäärä:   6.6.26 15:49:52

En mä tiedä. Ehkä mä olen vanhanaikainen ja estoinen, mutta kyllä mä jotenkin kaipailen niitä aikoja, kun ihmiset ei jaksaneet kaikkia asioitaan muille. Tunteeko kukaan muu myötähäpeää muiden somejutuista? No ei tietenkään tunne, kun tämä on hötönet, eikä kenelläkään ole edes aikaa somettaa, saati seurailla kenenkään juttuja! Ja jos aikaa on hetki, niin kaikki on niin avarakatseisia, etteivät koskaan häiriinny mistään. Mä olen kuitenkin huonompi ihminen, ja kyllä mua nolottaa muiden puolesta monestikin.

Yksi tyyppi (en seuraa, mutta julkaisunsa nousevat minulle) kertoo seksijuttujaan, esim. sq**rttailunsa, suuseksin antamisensa ym. ihan estottomasti. On alakoululaisen äiti, jolla oletettavasti on myös esimerkiksi vanhemmat, sisaruksia, tai muita sosiaalisia verkostoja.

Yksi kaverini jäi sinkuksi. Oli ensin hyvin maltillinen, mutta nyt kommentoi eri julkaisuihin, miten lempikesävaatteensa on "LYHYT mekko", miten on hyvin ki*mainen, ja miten toivoo kesältä "paljon seksiä". Vanhempi on hänkin, ja sen ikäiselle lapselle, että tämä voi hyvinkin löytää äitinsä juttuja somesta.

Sitten on nämä, jotka poseeraa pitsihepeneissä kaikelle kansalle, ja laittaa kuvia "kirsikoistaan ja persikoistaan". Varma en ole, mutta meidän työpaikan kahvihuoneessa voisi olla kiusallinen tunnelma, jos joku olisi esitellyt edellisenä päivänä melkein paljasta persettään somessa. Ja tässäkin iässä (40+) saisin varmaan äidiltäni huutia, jos tekisin niin. :D

Hämärtyykö näillä ihmisillä se tosiasia, että kyllä se some heitä seuraa sinne "oikeaan elämään", vai eivätkö oikeasti vain välitä?

Re: Ihmisten somekäytös ja "oikea elämä"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.26 15:53:48

Mä en ymmärrä, miksi muiden asiat sua voisi hävettää? Eihän ne sinuun liity mitenkään. Koita vaan selvitä sen myötähäpeäsi kanssa.

Päivämäärä:   6.6.26 15:55:04

No niin. Sieltä tuli ensimmäinen, joka on Parempi Ihminen. Sovitaan, että loput paremmat ihmiset voivat vaan skipata tämän ketjun.

Lähettäjä: biilo 
Päivämäärä:   6.6.26 15:58:59

Enemmän ahdistaa ihan omassa somen käytössä se digitaalinen jalanjälki mitä kerryttää koko ajan. Enkä siis esittele itseäni somessa.

Kai sitä jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi kokee, mutta onhan tuo lapsen kannalta vähän ikävää. Helposti tulee vaikka kiusatuksi kun luokkakaverit nappaavat kuvakaappauksia heruttelevasta vanhemmasta ja jakavat eteenpäin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.6.26 15:59:33

Ei minua aikuisten kuvat omasta suppusuusta ja kannikoista häiritse. Mutta se muu käytös. Jos työkaveri on eri mieltä jostakin asiasta, niin huutonauravatko nämä hänellekin? Toivovat hänen kuolemaansa jne?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.6.26 16:08:01

No ei minua toisten puolesta hävetä.
Säälittää ehkä ihmisten tyhmyys.

Onneksi mun feediin ei nouse moisia heruttelijoita, eikä kuulu omiin ystäviin tai seurattaviin.

Ainoa mitä noista ap:n esimerkeistä en ymmärrä on tuo lyhyt mekko.
Minunkin lemppari kesävaate on lyhyt mekko. Eikä siinä mitään hävettävää ole.

Päivämäärä:   6.6.26 17:43:42

Tähti: ei pointti ollutkaan se, että hänellä on lyhyt mekko. Monilla on! Pointti oli, miten hänen piti omassa kommentissaan erikseen oikein korostaa, että lempivaate on LYHYT mekko.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.6.26 22:43:53

Täällä toinen vanhanaikainen ja ilmeisen estoinen myös. Ylipäänsä ihmettelen sitä miksi nykyään normalisoidaan kaikenmaailman puoli-ja kokoalastomien pyllistely ym. kuvien lähettelyä sinne tänne. Ja sitten itketään, jos ne päätyy julkisuuteen. En myöskään ymmärrä näitä oman seksuaalisuutensa löytäneitä Emilioita, joilla on tarve huutaa kokemuksiaan ja fantasioitaan iltalehtien sivuilla. Eikö mikään ole yksityistä nykyään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.26 23:57:55

Mua ei häiritse vähäpukeiset kuvat tai muutenkaan paljastavasti pukeutuminen oikeassa elämässä. Ihmiskehohan se vain on, ja jos tykkää omasta kropastaan ja haluaa näyttää sen niin mikäs siinä. Kunhan ei hygieniasyistä aivan paljaalla persuksella istu yleisille istuimille niin ihan sama minulle. Niin ja olen muuten itse lihava ja pukeudun peittävästi enkä ikinä laita mitään kuvia someen. Mutta jos sitä haluaa tehdä niin kaikin mokomin minun puolestani.

Yksi mikä vähän herätti myötähäpeää oli, kun yhden ystäväni äiti hehkutti somessa yhtä ns. eliittilukiota, ja sitä miten heidän perheessään on jo perinne että se käydään. Totuus: ystäväni oli käynyt sen ja hänen pikkusiskonsa puolet lukukaudesta kunnes vaihtoi amikseen. Kumpikaan vanhemmista tai muukaan suvusta ei ole käynyt sitä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.6.26 00:05:49

Aika outoa, että aloittajan kaikki kolme juttua "somesta yleensä" ovat enemmän tai vähemmän seksuaalissävytteisiä. Ajatteletko muiden ihmisten seksielämää muutenkin paljon? Millainen ylipäätään on suhteesi seksiin ja seksuaalisuuteen, jos koko ajan näet nimenomaan niitä seksiasioita ympärilläsi, ja juuri ne tuntuvat kaihertavan eikä mikään muu?

Lähettäjä: pohdi 
Päivämäärä:   7.6.26 06:50:59

Ehkä sinuna miettisin sitä, että miksi juuri aikuisten naisten kirjoittamat seksuaaliset jutut on niitä, mitkä ottaa kaikesta maailman valtavasta somevirrasta just sun silmiin ja jää mieleesi häiritsemään noin paljon. Mikä just nimenomaan noissa asioissa on se, mikä triggeröi sinua ja saa mielesi reagoimaan noin vahvasti, että se olo sai sinut kirjoittamaan asiasta jopa ihan tänne? Miksi ne herättää sinussa noin vahvasti tunteita, että poimit kaiken kirjavan ja miljoonaa eri asiaa tarjoilevan somesisällön joukosta juuri nuo jutut häpeällisinä mieleesi?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   7.6.26 08:06:28

No onhan tuo vähän erikoista, mutta kyllä minuakin (kuten joku muukin yllä kommentoi) häiritsee huomattavasti paljon enemmän julkaisuihin tulevat kommentit. Se, että nykyisin on niin hirveän paljon ihmisiä, joilla on halu ja tarve mennä ihmisten kuviin kommentoimaan kaikkea "olet ruma läski" ja teksteihin "idiootti", "tapa ittes" jne. Kyllä työpaikan kahvihuoneessa voisi olla aika kiusaantunut tunnelma, jos sielläkin samaan tyyliin kommenttejaan heittelisivät.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.26 08:54:47

Mulle aloituksessa kuvaillut tilanteet on vieraita. Mun somefiidiin tulee mm musiikki- ja soittojuttuja, kissavideoita, käsityö- ja puutarhasisältöä, kokkailua ja reseptejä, kavereiden reissupäivityksiä, teatteria, konsertteja ja taidenäyttelyitä, tiedejuttuja, luontokuvia, hevosjuttuja, sukellusvideoita, maailmanhistoriaa ja -politiikkaa. Ja mun kavereiden julkaisut on vähän samantyyppistä, päälle tietty paikalliset ryhmät.

Jos joku kaveri alkaisi somettaa jotain noin outoa, soittaisin ja kysyisin onko kaikki ihan ok. Jos joku vieraampi, tuttava tekisi niin, poistaisin hänet mun seurattavista kaikessa hiljaisuudessa.

Päivämäärä:   7.6.26 09:05:53

Yhdessä vaiheessa oli joku hemmetin voimaantumisbuumi. Naiset etenkin sinkkuunnuttuaan laittoi (lähes) alastonkuvia someen jonkun puhkikuluneen aforismin kera. Jotkut laittoi stooreihin suihkun jälkeen-videoita joissa paasasivat, kuinka voimaantuneita ovat. Ikähaarukka näillä naisilla oli 30-50-vuotta, eli ei edes teinejä enää.

Päivämäärä:   7.6.26 09:06:26

Että eikö naiset voi voimaantua vaatteet päällä?

Lähettäjä: Lotus 
Päivämäärä:   7.6.26 13:07:14

Sinällään mua ei haittaa heruttavat kuvat, niitä on netti täynnä anonyymisti ja ihmisten omilla nimillä. Osa heistä on lasten vanhempia ja osa ei. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että äitien koko identiteetti pitäisi tulla äitiydestä ja äidin pitää automaattisesti olla siveellinen ja hyveellinen uhrautuja, joka ajattelee kaikessa vain lastaan. Mutta mua huolettaa se, että meidän kulttuurissa seksuaalisuus on edelleen hankala aihe muuten, mutta somessa voi heittää kaikki estot pois. Eikä tämä päde ainoastaan seksiin, vaan ihan vaikka mielipiteiden ilmaisuun. Erilaiset filtterit on myös todella yleisiä, joten huolettaa se, millaisia ulkonäköpaineita tai paineita seksuaaliseen ilmaisuun tai itseilmaisun nuoret saavat meidän aikuisten somekäytöksestä.

Mulla on kaikenlaisia tuttuja, mikä on mahtavaa, mutta osa on todella erilaisia somessa kuin julkisesti. Yksi tuttu postailee heruttavia kuvia ja niiden lomassa tuo aina, kuinka hän on tehnyt töitä kroppansa eteen ja muut jotka eivät samaan pysty, ovat laiskoja. Voi olla ylpeä omasta edistyksestään, mutta miksi on pakko moralisoida muita ihmisiä samalla? Miksei sitä voi tehdä hyvässä hengessä?

Pari tuttua taas oli aina tosi mukavia tavatessa, juttu luisti ja he vaikuttivat sydämellisiltä ihmisiltä. Somessa he olivat kuitenkin aivan erilaisia: toisen somepostaukset olivat pelkästään myötähäpeää herättävää valitusta lapsensa isästä (kiusallisen tunnistettavasti ja yksityiskohtaisesti) ja väsynyttä läppää miehistä ylipäätään, ja toinen taas valitti kuinka kaikilla muilla on kuulemma enemmän oikeuksia kuin hänellä (lapsilla on enemmän oikeuksia, lasten vanhemmilla on enemmän oikeuksia, vammaisilla on enemmän oikeuksia jne jne.). Molemmat olen poistanut somekavereista, mutta vähän olen yllättynyt, että somessa voi paljastua toisista aivan erilaisia puolia.

Yhtä kaveriani taas olen pitänyt aina ihanan maanläheisenä järjen ihmisenä. Nyt hän on yhtäkkiä alkanut postamaan videoita instaan, ja en tunnista häntä yhtään näistä videoista. Videoissa hän poseeraa tietenkin enemmän, mutta jopa puhuukin eri äänellä kuin normaalisti. Mua siis huolettaa enemmän se, että nykyään on ihan normaalia, että niin monella on jonkinlainen somepersoona tai some on alusta, jonne voi oksentaa kaiken pahan.

Päivämäärä:   7.6.26 13:32:56

Somessa kaikki ääripään jutut lisäävät näkyvyyttä. Toiset vetää överiksi ihan senkin takia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.6.26 18:37:27

Itse en ymmärrä, miksi pitää erikseen voimaantua? Onko nämä voimaantujat yleensä ihan romuna, sitten silloin tällöin voimaantuvat? Miksei vain voi olla voimakas ihan joka hetki, riippumatta vaatetuksesta?

Päivämäärä:   8.6.26 15:38:58

Että eikö naiset voi voimaantua vaatteet päällä?

^ Hyvä kysymys.

Päivämäärä:   8.6.26 19:21:45

"No niin. Sieltä tuli ensimmäinen, joka on Parempi Ihminen. Sovitaan, että loput paremmat ihmiset voivat vaan skipata tämän ketjun."

Tämä koko sun ketjuhan perustuu siihen että koet itse olevasi Parempi Ihminen kuin aloituksessa mainitsemasi ihmiset.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   8.6.26 19:44:15

"Ehkä mä olen vanhanaikainen ja estoinen"

Niin. Mitäs tälle voisikaan tehdä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.