|
Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 6.6.26 19:54:36
iLähettäjä: Sanna Lopakka
Päivämäärä: 6.6.26 19:23:14
Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 6.6.26 18:07:25
"Aijaa, minä kun luulin, että ne on leijonia !! Valoja taas päälle !! Tiedän että ne olivat koiria !! Ai onko niillä tunteitakin ?? Jaa no sitten minä olen tyhmä, koska en tiennyt, että ne oli koiria, enkä sitäkään, että niilläkin on tunteet !! Ja kuitenkin ollut tekemisissä koirien kanssa vaippaiästä alkaen !!"
No niin, hyvä, sitten varmaan ymmärrät, miksi ne voisivat joskus tuntea kiihtymystä, epävarmuutta, puolustamishalua, halua vahtia reviiriä jne. Eikö?
"Yleensä en ole kiihtynyt, enkä varsinkaan epävarma.
Ainoa mistä hieman kiihdyn, on se, kun joku, kuten sinä, yrität päteä siinä, kuin mikäkin paras ihminen ja koirien omistaja, samalla minut lyttäen."
Kuten sanoin, en ole missään kohtaa puhunut sinun taidoistasi mitään, enkä kyseenalaistanut niitä. Jos luit kaikki viestini, huomasit myös, etten missään antanut ymmärtää olevani paras tai edes erityisen hyvä koiranomistaja tai -kouluttaja, päin vastoin, ilmaisin, että olen erittäinkin epätäydellinen ja sorrun mielestäni liian usein toimimaan juuri siten, kuin ei omasta mielestänikään olisi fiksua.
Nimenomaan, yleensä et ole epävarma tai kiihtynyt, mutta kiihdyit minun kirjoituksesta. Aivan samoin koira(si) voi tuntea! Vaikka se ei yleensä olisi epävarma, jossakin tilanteessa se varmaankin kokee silti epävarmuutta. Vaikka se ei olisi kovin kiihtyvä, joku sen mielestä ärsyttävä koira voi saada sen kiihtymään, aivan kuten minä sinut nyt.
"Epävarma en ole koskaan ollut. Aina uskaltanut mennä mm elämässä eteenpäin, vaikka edellisissä suhteissa onkin ollut vastoinkäymisiä."
Olet asian ytimessä. Et välttämättä ole ihmisenä epävarma, mutta se ei todellakaan tarkoita, ettetkö koskaan tuntisi epävarmuuden tunnetta - kaikki meistä tuntevat, aivan kuten muitakin tunteita joskus. Sama juttu koirilla. Ja tunteet vaikuttavat niin meidän kuin koirien käytökseen.
"On totta, että nukuin huonosti yön, mutta se ei liity tähän mitenkään."
Ota huomioon, että en puhunut sinusta, en siis tarkoittanut asiaa konkreettisesti. Se oli esimerkki, jolla yritin havainnollistaa itsesi kautta sitä, mitä ja miksi koira(si) voivat tuntea kun ihmettelit, miksi ne olisivat epävarmoja tai kiihtyneitä.
"Ärryn (kuten sinä sanaa käytät) helposti vain ja ainoastaan sellaisista syistä, jossa minua mm pidetään tyhmänä, lytätään, puhutaan pahaa, puhutaan perättömiä väitteitä sekä sellaisia ihmisiä, jotka yrittävät päteä olevansa parempi ihminen ja koiran omistaja, kuin minä. Kuten sinä nyt yrität olla parempi ihminen ja muka tiedät minkä takia koirani ovat haukkuneet vastaantuleville koirille. Totuus on se, että et tunne koiriani (EDESMENNEITÄ), joten et voi väittää minulle mistä heidän vastaantuleville koirille haukkuminen johtui."
Minähän en väittänyt tietäväni vaan esitin monta erilaista arvausta ja syytä. Ainoa minkä väitän tietäväni on se, etteivät koirat käyttäydy tai tee asioita juurikaan ilman syytä - kuten oikeastaan eivät ihmisetkään. Me emme välttämättä itsekään tiedosta, mistä meidän käytös missäkin tilanteessa johtuu ja mikä syy tai tunne siellä on taustalla, mutta kyllä sieltä aina jotain löytyy. Eläimillä luultavasti vielä selvemmin kuin meillä ihmisillä, jotka olemme monimutkaisempia olentoja.
"Koirieni kanssa lenkillä käydessä tuleva koira ei ole omieni koirieni näyttänyt uhkaavalta."
Mutta mistä tiedät, miltä se koira sinun KOIRASI silmissä näytti tai vaikka nenässä haisi? Sinä olet ihminen, etkä kiinnitä samoihin asioihin huomiota kuin koira. Et edes osaa lukea toista koiraa yhtä tarkasti saati haista sitä yhtä tarkasti kuin koirasi, kuten ei kukaan meistä ihmisistä.
"Kyllä. Useimmat koirat ovat jossain määrin reviiritietoisia. Mutta omien EDESMENNEIDEN koirieni kohdalla se ei sitä ollut."
Ahaa. Pakko kysyä, mistä tiedät?
"Hihnassa EDESMENNEITTEN koirieni oli pakko kulkea, koska asuimme (minä + koirat + sulhaseni) taajama-alueella ja siellä on pidettävä koirat kiinni. Koskaan EDESMENNEITTEN koirieni ei ole tarvinnut kulkea sanelemaani vauhtia ja suuntaa, vaan aina ovat saaneet kulkea rauhassa ja melkeinpä aina itse päättää suunnan. Toki on muutamia poikkeuksia ollut, jolloin on jouduttu menemään ihmisen minun tai sulhaseni) sanelemaa vauhtia ja suunnan mukaisesti."
Ei sinun tarvitse minulle selitellä koiriesi hoitoa, koska puhun edelleen yleisellä tasolla. Kaikkien koirien on vähän pakko kulkea pääosin hihnassa, johan sen laki sanelee. Mutta ei se koiralle ole luontaista, se on ihmisten keksintöä.
"Kyllä, omat koirani haukkuivat vastaantuleville koirille huvikseen. Jos se ei olisi ollut huvikseen, niin miksi ne sitten olivat melkein aina hiljaa, kun olivat vuorotellen lenkillä kun vastaan tuli toinen koira?"
Kuten sanoin jo, koirat laumassa käyttäytyvät eri tavoin. Toinen imee toisen tunteita ja usein esimerkiksi juuri tarve puolustaa omaa reviiriä korostuu jos koiria on enemmän kuin yksi. Tai esimerkiksi toinen saattaa kokea tarvetta puolustaa toista koiraa.
"Parempi kun et vastaa. Sillä luulet tietäväsi niistä enemmän, kuin oikeasti edes tiedät. Vanhemmalla koiralla ei ollut ikääntymiseen liittyvää kolotuksia missään välissä, eikä se ollut luonteeltaan kiihtyvämpi tai epävarmempi, kuin nuorimmainenkaan, saatikka kuormittuvampi."
No, vastasin nyt kuitenkin. Mistä tiedät, ettei koirallasi ollut kolotuksia?
Tutkimusten mukaan 65–80 %:lla yli 7-vuotiaista koirista on nivelkulumaa/-rikkoa. Aivan kuten ihmisille tai hevosille, sitä tulee tietyssä iässä lähes kaikille. Yli 80%:lla aikuisista koirista on hampaissa parodontiittia, joka myös saattaa aiheuttaa huomaamatta kipuja. On siis enemmän kuin todennäköistä, että koiralla on joskus elämässään kolotusta ja se jää ehkä huomaamatta. Vielä todennäköisempää se on, jos koira on iäkkäämpi.
"Kumpikaan ei ollut kiihtynyt, eikä stressaantunut."
Tämä on paradoksi, koska haukkuminen nimenomaan on kiihtymyksen merkki. Täysin rento ja rauhallinen koira ei hauku. Haukkuminen nimenomaan ilmaisee energiatason nousua ja jotakin tunnetilaa. Kiihtymys voi olla innostusta, mutta kiihtymystä yhtä kaikki. Eli jos koirasi on haukkunut, se on ollut kiihtynyt.
Kaikki elolliset kokevat tunteita ja stressiä välillä. Niin myös sinun koirasi.
Edelleen en osaa sanoa miksi sinun koirasi haukkuivat, mutta ilman syytä ne eivät sitä ole tehneet, kuten ei tee mikään koira.
|