Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kertokaa oma rahastotarinalle

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   6.6.26 08:55:48

Aivan aloitteleva aina köyhää elämää viettänyt "sijoittaja" kyselee. Kertokaa oma tarinanne. Mihin rahastoon sijoitit, kuinka paljon, paljonko olet sinne laittanut ja koska, ja mikä on tilanne nyt? Huonot ja hyvät tarinat kiinnostaa.

En ole oikein selkoa saanut netin informaatiosta. Että kannattaako laittaa rahastoon vai ihan vaan korkeakorkoiselle tilille (eli?).

Re: Kertokaa oma rahastotarinalle

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   6.6.26 08:58:04

Jos alkupääoma ei ole massiivinen, et saa ”korkeakorkoista” tiliä mistään. Valitse jokin indeksirahasto, sijoita pitkällä aikavälillä ja nauti.

Päivämäärä:   6.6.26 09:17:48

Esim mikä rahasto? Kuinka pitkä aika on riittävä? Tyhmiä kysymyksiä, tiedän. Tyhmä on asian äärellä kyselijäkin :D

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   6.6.26 09:33:23

Minusta on hienoa, että olet asiasta kiinnostunut.

Kannattaa tutkia asioita rauhassa, lukea aiheesta jne. Ihan googlaamalla löytyy tietoa ja toinen hyvä vaihtoehto on puhua sijoitusneuvojan kanssa. Se ei tarkoita sitä, että täytyy alkaa sijoittamaan tai tehdä sitä hänen kauttaan, mutta hän osaa vastata kysymyksiin ja kartoittaa sinun tilannetta, että mikä sijoittaminen on sinun tarpeisiin sopiva ratkaisu.
Eli aikaa varmaanaan ihan vain vaikka omaan pankkiin ja juttelemaan, se ei vielä velvoita mihinkään.

Päivämäärä:   6.6.26 09:48:41

Meinasin aloitella näin ruohonjuuritasolla. Kai ajattelin että hahmottaisin paremmin. Mutta varmasti perusteltua se neuvojavisiittikin.

Päivämäärä:   6.6.26 10:03:35

Se neuvoja on nimenomaan ruohonjuuritasolle. He osaavat selittää perusjutut, koska ovat käyneet koulutuksen siihen.

Netissä löytyy jos jonkinmoista neuvojaa, osa tietää mistä puhuu, mutta suurin osa ei. Ja jos itse ei ole asiaan perehtynyt, niin nettikeskusteluiden perusteella on vaikea saada selkoa.

Parhaiten pääset asiaan kiinni, kun ammattilaisen kanssa aloitat sieltä ruohonjuuritasolta. Hänelle voit rehellisesti kertoa taloustilanteesi, toivomuksesi, luonteestasi (oletko rohkea/varovainen) ja hän osaa kertoa minkälainen sijoittaminen sinulle sopisi, mutta myös muista vaihtoehdoista.
Ja sen tärkeimmän, eli miten se homma toimii.

Itsekin tosiaan voi ottaa selvää kirjoista, artikkeleista, haastatteluista ja aiheesta on monenlaisia podejakin. Mutta yksityisihmiseltä/nettikirjoittajalta tulleet vinkit kannattaa tarkastella huolella.

Päivämäärä:   6.6.26 10:11:42

Silti olisi kiva kuulla tavallisten ihmisten tarinoita. "Minä sijoitin tähän rahastoon niin ja näin paljon, kuukausittain tämän ja tämän verran, ja nyt on tilanne tämä."

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.26 10:19:16

Mulla on joku s-pankon rahasto mihin in mennyt kymnenkunta vuotta 40-50€ kuukausittain. Sijoitettu summa on vähän reilu 4300€ ja arvo tällä hetkellä on suunnilleen 6100€ .

Sain myös suunnilleen kymmenen vuotta sitten perintönä 1400€ arvosta rahasto-osuuksia Nordean rahastoon, jotka ovat sen jälkeen vain olleet, eli en ole ostanut lisää tai myynyt niitä pois. Niiden arvo on tällä hetkellä suunnilleen 3700€

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.26 10:19:38

Tutki Nordnettiä ja heidän indeksirahastojaan, niihin säästäminen on kulutonta, kun tekee kuukausisäästösopimuksen. Se ei tarkoita, että on pakko säästää joka kuukausi, sopimuksen voi helposti laittaa tauolle jos ei jostain syystä halua hetkeen sinne laittaa. Indeksirahastot on turvallisimpia, omani olleet koronan ja sotien yli, hetkittäin pieniä pudotuksia mutta vuosien aikaikkunalla on suunta vaan hurjasti ylöspäin.

Päivämäärä:   6.6.26 10:35:41

- Olen tosiaan tutkinut kaikkia rahastoalustoja. Ihan konkreettisia tapauskertomuksia olisi kiva kuulla, ihan tavallisilta ihmisiltä. Mieluiten sellaisilta, joilla ei ole entuudestaan ollut varallisuutta. <3

Lähettäjä: Ploplo 
Päivämäärä:   6.6.26 11:06:07

Minulla menee automaattisesti joka kuukausi 100€ rahastoon. Se on joku OP maltillinen, jossa riski on kohtalainen, samoin tuotto-odotus kohtuullinen. Välillä on ollut miinuksellakin, mutta ei saa panikoida, aina noussut plussalle ja pitkällä aikavälillä tuottaa ihan jees.
Minusta hyvin helppo tapa sijoittaa, kun rahat siirtyy käyttötililtä itsestään.
Varmasti muillakin pankeilla vastaavia sijoitusrahastoja.

Minulla on myös tuottotilillä rahaa säästössä. Siinä maksetaan vain pientä korkoa, mutta on riskitön. Korko on sitä parempi, mitä enemmän rahaa on. Parempi kuitenkin pitää siellä ylimääräiset rahat kuin käyttötililtä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.26 11:11:20

Hei AP suosittelen kuuntelemaan Sijoituskästin podcasteja. Sieltä saa usein hyviä nippelitietoja ihan kaikille. Jos podcastit ei maistu niin Roni Back on myös tehnyt hyvän youtube videon nimeltä "Olisinpa tiennyt tämän rahasta aikaisemmin.." jossa kertoo omat virheensä rahastoissa ja selittää ne hyvin että alkeelainenkin ymmärtää. Kertoo myös siinä videossa miten rahastot toimii ja miten päästä alkuun.

Päivämäärä:   6.6.26 11:22:54

"Minä sijoitin tähän rahastoon niin ja näin paljon, kuukausittain tämän ja tämän verran, ja nyt on tilanne tämä."

Ne ei oikeastaan ole relevantteja, koska aika on ollut eri. Vaikka sijoittaisit nyt samaan rahastoon ja saman verran, niin lopputulos olisi eri.

Sodan alku ja sen jatkuminen on myös vaikuttanut paljon.

Jotkut voi sijoittaa lyhyempi aikaisesti, jotkut pitempiaikaisesti jne. Se riippuu paljon siitä, minkälaista voittoa tavoittelee ja miten kestää riskin ottoa.

Päivämäärä:   6.6.26 11:32:51

Nasu - jokaisen tarina kiinnostaa. Taitaa sillä jotain merkitystä olla, että mikä nimenomainen rahasto kyseessä, jne. Tottakai sitten ajassa kaikenlainen vaikuttaa.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   6.6.26 15:51:55

Sijoita esim. OP Maailmaan kuukausittain 100€. Myös kertasijoituksia voi tehdä. Annat korkorahaston vain olla ja se kasvaa hiljalleen paremmalla tuotolla kuin säästötili.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.6.26 16:06:57

Säästin johonkin pankin väkisin myymään rahastoon noin 6000€. Sitten sain ahaa-elämyksen, että haluan ostaa osakkeita mieluummin. Nostin rahaston tyhjäksi ja ostin koko rahalla osakkeita (1000€/yhtiö). Tämän jälkeen olen säännöllisen epäsäännöllisesti ostellut 1000-2000 € kertaerissä lisää. Osa ostoista on ollut erittäin hyviä ja osa surkeita. Nyt on jotakuinkin 10 vuotta kulunut arvo-osuustilin avaamisesta ja noin 40 000€:n panostuksella salkun arvo on tänään noin 100 000€. Yhden satulan olen tässä vuosien varrella ostanut osingoilla, mutta muuten kaikki osingot sijoitettu. Varmaan joku pörssihai olisi moninkertaistanut tuoton, mutta minä olen ihan tyytyväinen tuottoon. Seuraava tavoite on tuplata tuo nykyinen potti sijoittamatta ihan hirveästi lisää käteistä. Eli tuoton pitäisi perustua arvon nousuun ja osinkoihin.

Päivämäärä:   6.6.26 16:21:29

” Taitaa sillä jotain merkitystä olla, että mikä nimenomainen rahasto kyseessä, jne. Tottakai sitten ajassa kaikenlainen vaikuttaa.”

Tottakai on, eikai kukaan muuta ole väittänytkään.
Mutta jos joku ihminen x on onnistunut hyvin sijoituksissa rahaston y kanssa, se ei tarkoita, että sinä onnistuit samalla tavalla samassa asiassa.
Siksi olisi hyvä kartoittaa se mitä haet sijoittamiselta ja minkälaisia riskejä haluat ottaa, jotta löydät sinulle sopivan.

Minulla on kaksi aika riskialtista rahastoa, jotka heiluvat paljon. Välillä ollaan miinuksella ja välillä plussalla. Se ei haittaa, koska ne ovat pitkällä tähtäimellä. Lyhyellä se haittaisi, koska saattaisin hävitä jonkin verran.
Sitten löytyy maltillisempi rahasto, joka ei tuota niin hyvin, mutta ei myöskään heilu.

Ja säästötilillä sitten on puskuria, joka kerryttää korkoa, mutta tämä on kaikista vähiten tuottavin.

Nämä tiedot ei tosin muita lämmitä, koska eivät ole aloittaneet samaan aikaan kanssani.
Vaikka sijoittaisi samaan rahastoon, on sillä merkitystä onko tehnyt sen silloin kun rahasto on miinuksella, vai silloin kun se tuottaa hyvin. Ja tietenkin summalla millä lähtee liikkeelle ja mitä laittaa sinne jatkossa.

Päivämäärä:   6.6.26 16:47:25

Pusterivi: tosiaan vain rahastot ja ehkä jotkut korkeakorkoiset tilit kiinnostaa. Ei osakkeet (johtuen siitä että en ymmärrä riittävästi).

Nasu. Tarinat silti kiinnostaa. Pitkäaikaisempi säästäminen kiinnostaa. En kaipaa riskejä, mutta en massiivisia varojen moninkertaistumisiakaan. Kiinnostaa mitä kenenkin valinnoilla on sijoituksille tapahtunut. Vuodessa, viidessä, kymmenessä, kellä minkäkin pituinen tarina.

Päivämäärä:   6.6.26 18:00:34

Osa on onnistunut lyhyillä sijoituksilla, osa epäonnistunut.
Osa on onnistunut sijoittamalla pitkällä tähtäimellä, osa on hävinnyt.

Siinäpä sitä tarinaa :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.6.26 18:24:45

Korkeakorkoisia tilejä jos jostain löydät niin kerro toki muillekin.

Päivämäärä:   6.6.26 18:47:52

Nasu on tullut tosi selväksi tämä. Kuten myös se että jotenkin et nyt halua mun olevan kiinnostunut yksittäisten ihmisten ihan konkreettisista tarinoista.

Päivämäärä:   6.6.26 18:53:44

En vain ymmärrä mitä luulet hyötyväsi niistä, mutta tottakai jokainen saa olla kiinnostunut mistä haluaa. Parempaakin tietoa vain olisi saatavilla.

Päivämäärä:   6.6.26 19:00:07

Nasu juu ei varmasti sinun tarvitse ymmärtää sitä mikä jotakuta kiinnostaa.

Tosiaan ihan konkreettisia esimerkkejä vaikkapa rahalaitoksesta, rahastoista, alkupääomasta, kuluista, tuotosta (paljonko missä ajassa), mahdollisista yllätyksistä jne.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.6.26 20:59:41

"Pusterivi: tosiaan vain rahastot ja ehkä jotkut korkeakorkoiset tilit kiinnostaa. Ei osakkeet (johtuen siitä että en ymmärrä riittävästi)."

Mitä osakkeista pitää ymmärtää, että niitä voi ostaa? Itse en tiennyt yhtään mitään aloittaessani ja nytkin tiedot ovat melko auttavat. Silti pitkässä juoksussa on tullut hyvin voittoa. Minulla on pääosin suomalaisia yrityksiä salkussani, koska en jaksa tutkia ulkomaisia täysin tuntemattomia yrityksiä. Yritän ostaa vakavaraisten yritysten osakkeita ajatuksella, että pidän niitä pitkään. Aika harva käy jatkuvasti kauppaa osakkeilla. Monet rahastot perustuvat myös vähintään osin osakkeisiin, joten ihan sama ansaintalogiikka niissä on. Ainoa vaan, että et saa itse tehdä päätöstä mihin sijoitat.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   6.6.26 21:29:25

Älkää tehkö samoja virheitä kuin minä! Sain joskus 96 perinnön ja en ymmärtänyt sijoittamisesta YHTÄÄN MITÄÄN. Olin silloisen Postipankin asiakas ja konttorissa sijoitin 50 000 markkaa valtion opligaatioihin muistaakseni 3 vuodeksi. Kun talletus vapautui menin pankin konttoriin ja kyselin jatko vaihto ehtoja. En siis YMMÄRTÄNYT ,rahastoista ja osakkeista YHTÄÄN MITÄÄN! Kyselin virkailijalta mihin ne muut sijoittavat? Ihan sattumalta sijoitin vapautuneet säästöt Suomalaisiin osakeyhtiöihin sijoittavaan osake rahastoon. Se tuotti niin hyvin, että kohta sijoitukseni arvo oli jotain 80 000 markkaa. Edelleenkään en YMMÄRTÄNYT sijoittamisesta YHTÄÄN MITÄÄN, vaan ajattelin että ymmärrän jotenkin väärin rahaston arvon nousun.
Sitten tuli 2000 luvun alun pörssi romahdus. Tässä välissä näytettiin uutisissa kun kansa jonotti päästäkseen ostamaan IT alan osakkeita. Minä kun olen hidas sytytteinen, niin onnekseni en siihen hommaan kerennyt. Jostain olin saanut päähäni sellaisen ohjeen, että kun muut myyvät osakkeita paniikissa, niin silloin kannattaa ostaa. Ensimmäinen suora oasake sijioitukseni oli Stora Ennso, hintaan 9,80 e. Se kun on valtio enemmistöinen yhtiö, niin eipä paljon tuottanut. Seuraava heti perään oli UPM hinta jotain 24,00 e. Se tuotti vähän paremmin. Sitten Nokia, en muista hintaa, mutta sama tuotto kuin Storassa. Sitten Wärtsiä, erinomainen tuotto ja huippu osingot niinä vuosina.
Lopuksi VAISALA, jolla olen rahaa tehnyt: se valmistaa monenlaisia mittaus laitteita ilmatieteen laitoksille, teollisuudelle, terveyden huollolle ja liikenteelle. VAISALA ON OLLUT ERITTÄIN HYVÄ sijoitus. Taisin halvimmat ostaa jotain 10 e. muutama päivä sitten kurssi oli 56,00 e.
Pankkien ja pankkiri liikeiden työntekijät ovat MYYJIÄ ja heidän tehtävänään on OSTAA työnantajalleen rahaa pienellä korolla pitkäksi aikaa! Kohdalleni on sattunut muutamia ERITTÄIN RÖYHKEITÄ "SIJOITUSNEUVOJIA"
Erittäin hyvä opas on: SEPPO SAARION: NÄIN SIJOITAN PÖRSSIOSAKKEISIIN.
Aloittajalle kaikkein pahin virhe on, jos on pankille lainaa, maksaa siitä korkoa. Pankit hyvin mielellään myyvät rahastoja ja niissäkin pankin kulut ovat hyvin merkittävä osa sijoituksen tuotosta. Minun neuvoni aloittelijoille on: pysykää "SIJOITUS NEUVOJISTA" KAUKANA ja tehkää suoria osake sijoituksia vaka varaisiin, hyvää osinkoa maksaviin yhtiöihen. On paljon tutkimuksia, joissa todistetaan, että päivä kauppa ei kannata. Ei se kannatakaan. Joillain, yleensä miehillä, on tarve yrittää voittaa voittaa indeksi. Minä en tiedä yhtään sellaista, joka olisi siinä onnistunut. Pitkä aikainen OSAKE SÄÄSTÄMINEN on hyvin tylsää, mutta tuottoisaa puuhaa.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   6.6.26 21:36:50

Osakesijoittamisessa tärkein osattava asia on "älä panikoi". Kurssit sahaavat ylös ja alas joskus todella voimakkaastikin. Laskuvaiheessa ei saa mennä paniikkiin. Tässä koronavuosina oli itselläkin usko koetuksella, mutta niin vaan muutamassa vuodessa markkina toipui ja menee jo reilusti yli siitä mikä tilanne oli ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Toinen tärkeä oppi on hajauta ajallisesti ja erilaisiin yhtiöihin. Älä laita kaikkia munia yhteen koriin. Jos taidot riittää Nordnetin (tai jonkin muun vastaavan arvo-osuustilin avaamiseen, niin ei muuta kuin aloittamaan.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.6.26 09:44:13

Minun rahastovarallisuuteni on nyt noin 91t e. Olen ollut laiskaakin laiskempi ja sijoittanut vain oman pankkini valmiisiin rahastoihin. Juu, vuosien varrella pankki on siivunsa rahoistani ottanut mutta minä olen päässyt helpolla ja tuottoa rahastojen arvosta on nyt noin 45%. Huomiona että sijoittamista on takana kauan. Ensimmäisen rahaston olen avannut 15 vuotta sitten. Kuukausisäästämisen määrä on vaihdellut elämäntilanteen mukaan ja on ollut myös aikoja, jolloin olen nostanut rahaa pois rahastoista, esim. keittiöremppaa varten nostin 8000e 6 vuotta sitten.

Epäsuosittu mielipide on, että oman pankin rahastot on kokemattomalle ja/tai laiskalle sijoittajalle erittäin hyviä. Tietysti pankki haluaa tehdä voittoa mutta siinä sivussa voittoa tekevät myös asiakkaat. Minä olen laiska ja haluan ajatella raha-asioita mahdollisimman vähän, mutta haluan kuitenkin että rahani tekevät töitä ja voittavat vähintään inflaation. Jollain toisella tavalla sijoittamalla minulla olisi varmaan enemmän rahaa mutta olisi pitänyt nähdä enemmän vaivaakin.

Tällä hetkellä minulla on 4 rahastoa. Vanhin 15v on plussalla 67%. Siinä ei ole osakkeita lainkaan, vaan sijoittaa vain joukkovelkakirjoihin ja mihin muuhun. Se on tuottanut tasaisesti 5-8% vuodessa pankin kulujen (0,5%) jälkeen, eikä ole juuri hetkahtanut esim. koronasta tai sodista. Tuottokin toki maltillinen mutta voittanut joka vuosi inflaation.

Sitten on kaksi erilaista maailma rahastoa, joissa on eroa lähinnä että toinen on aktiivisesti hoidettu ja toinen indeksirahasto. Aktiivisesti hoidettu on vikatikki, josta luovun pikkuhiljaa kun rahantarvetta on. Vikatikki siksi, että tässä rahastossa on korkeat kulut (2%) ilman että on tuottanut sen paremmin kuin nuo matalakuluisemmatkaan. Itseasiassa viime vuonna indeksin tuotto oli monta prosenttiyksikköä parempi. Näissä maailmarahastoissa on iso osakepainotus ja siksi arvossa on heilahteluita molempiin suuntiin.

Neljäs rahastoni on vielä aika uusi. Kun Trump valittiin toiselle kaudelle, halusin vähentää jenkkipainotusta ja otin Eurooppa-rahaston. Rahasto sijoittaa siis vain Euroopassa kotipaikkaansa pitäviin yrityksiin. Osakepainotuksen ja maailmantilanteen takia heilahtelua on ollut mutta viime vuoden tuotto oli kuitenkin 13% eli ihan kohtuullinen. Tässä rahastossa on se hyvä puoli, että tekoälyfirmojen osuus on pieni. Tekoälyfirmat on tällä hetkellä pörssissä aivan älyttömässä nosteessa ja yliarvostettuja ja uskon, että tulevat romahtamaan vielä isosti.

Eli aloittaja, jos haluat päästä helpolla ja olet valmis helppoudesta vähän maksamaan, ota yhteys omaan pankkiisi. Jos käytät pankin rahastoja niin valitse sellaisia, jossa vuosikulut 1% luokkaa tai mielummin sen alle. 2% tai jopa 3% on jo kallis, älä ota sellaista. Rahastoja on eri riskitasoilla, mitä isompi riski, sen parempi mahdollinen tuotto. Pienempi riski, pienempi tuotto. Riski realisoituu vasta, kun myyt (tappiolla).

Päivämäärä:   7.6.26 09:58:19

Niin, jos viitsisi sen verran, että juttelisi asiantuntijan kanssa, niin ei tarvitisi sanoa ”en halua osakkeita kun en ymmärrä niistä”.
Sijoittamisessa on ensisijaisen tärkeää, että ymmärtää mihin on sijoittamassa. Jos ammattilaisen kanssa kartoittaisi ne omat tarpeet niin tietäisi millainen rahasto tai sijoittaminen on itselle se sopiva. Muiden kertomuksethan sitä ei kerro :D

Sen jälkeen olisi helppo valita mihin haluaa sijottaa. Haluaako sen tehdä pankin kautta vai jonkin muun kautta. Pankin kautta voi saada myös hyviä rahastoja pienillä kuluilla, mutta myös kalliita. Mutta voi sijoittaa ilmankin pankkia.

Nämä kaikki asiat selviäisi helposti :D

Lähettäjä: ti 
Päivämäärä:   7.6.26 10:19:07

Konkreettista tietoa haluttiin, nämä OP:n arvo-osuustilin kautta ostettu:

- loppuvuosi 23 ja keväällä 24 Japanin Nikkei etf indeksirahastoa, tuotto n 67%

- loppuvuosi 25 Africa top 50 etf, tappiolla vajaa 4% (tämä oli jo n 10% voitolla, mutta Hormuzinsalmi...)

- 24 ja lisää kevät 26 Amerikkaan sijoittava etf, en muista tarkkaan, oisko ollut keskisuuriin yrityksiin sijoittava, tuotto 4,5%

- kevät 26 Eurooppalainen etf datacentterit + infra, tuotto 12%

- kevät 26 Eurooppa energia etf, tappio 2,3%

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   7.6.26 10:57:58

"Niin, jos viitsisi sen verran, että juttelisi asiantuntijan kanssa, niin ei tarvitisi sanoa ”en halua osakkeita kun en ymmärrä niistä”.
Sijoittamisessa on ensisijaisen tärkeää, että ymmärtää mihin on sijoittamassa. Jos ammattilaisen kanssa kartoittaisi ne omat tarpeet niin tietäisi millainen rahasto tai sijoittaminen on itselle se sopiva. Muiden kertomuksethan sitä ei kerro :D"

No höpönlöpön. Asiantuntijoita on moneen junaan. Osa saa palkkansa myymällä tuotteita, osa tietää jotain ja osa luulee tietävänsä. Ja joku super fiksu ammattilainen voi suositella jotain mikä on maailman huonoin sijoitus, koska loppuviimeksi kenelläkään ei ole kristallipalloa. Parhaiten suojaat sijoituksesi, kun tavoittelet voittoa pitkällä horisontilla ja hajautat sijoituksesi. Todella harva sijoittaja todella ymmärtää "kaiken" ostamistaan instrumenteista. En minä ainakaan ja nukun ihan hyvin yöni. Sijoittaminen sisältää riskiä ja kannattaa sijoittaa vain sellaisia rahoja, joita ilmankin tulee toimeen.

Päivämäärä:   7.6.26 11:03:33

T

Kiitos tosi paljon kommentistasi! Mitä naailma indeksi rahastoa suosittelet? Matalat kulut ja tilillä makuuttamista parempi tuotto. :)

Päivämäärä:   7.6.26 13:22:53

Sijoitusneuvojen antaminen on luvanvaraista ja kuten sanottu olen tosi laiska sijoittaja. Ensimmäisenä kannattaa katsoa mitä maailma-rahastoja pankillasi on tarjota. Millaisia painotuksia on tarjolla, millä riskitasoilla ja millä kuluilla. Kuluista kannattaa katsoa, että olisi mahdollisimman lähellä 1% tai alle sen, kuten sanottu 2% on jo kallis rahasto ja halvempiakin on. Rahastoja voi olla myös useampi (omat neljä on jo vähän turhan paljon, koska erilliset kulut jokaisessa), esimerkiksi pieniriskinen velkakirjoihin painottava ja sitten isomman riskin osakepainotteinen. Myös oma sijoitushorisontti vaikuttaa, vuodeksi kannattaa sijoittaa eri tavalla kuin 10 vuodeksi. Tuotoista puhuttaessa on myös hyvä muistaa, että ne realisoituvat vasta myydessä ja silloin voitoista menee vero (30 tai 34 % tuloistasi riippuen).

Päivämäärä:   7.6.26 13:50:13

T - kiitos.

" - - vuodeksi kannattaa sijoittaa eri tavalla kuin 10 vuodeksi." Olisiko vinkkiä molempiin? Off record. :D Tai miten itse sijoittaisit jos et haluaisi sen enempää valtavia voittoja kuin isoja riskejäkään?

"Tuotoista puhuttaessa on myös hyvä muistaa, että ne realisoituvat vasta myydessä ja silloin voitoista menee vero (30 tai 34 % tuloistasi riippuen)." Voiko matalakuluisten ja pienten riskien rahastojen kanssa hävitä? Tai siis onko miten tavallista käytännössä? Kuulostaa tietysti aika isolta tuo veroprosentti, mutta toisaalta menee ilmeisesti vain voitto-osuuksistta? Eli joka tapauksessa jää sentään plussalle? Vai? Kuten todettu ja huomaa, ihan uuno oon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.6.26 14:49:34

Kyllä, vero menee vain voitosta.

https://www.sijoittaja.fi/laskurit-ja-vertailut/korkoa-korolle-laskuri/

Tuolla on loppupäässä laskuri, jolla voi leikkiä. Muista, että realistiset korkoprosentit vähäriskisissä rahastoissa on toooodella pienet.

Päivämäärä:   7.6.26 15:20:32

Jos haluaa ihan varman päälle pelata, niin joku velkakirjoihin yms. sijoittava rahasto, jossa osakkeiden osuus on pieni tai niitä ei ole, on riskittömin. Vastaavasti tuottokin on pieni. Oma tälläinen rahastoni on tosiaan 67% plussalla, koska se on ollut minulla pitkään ja kasvu on ollut pientä mutta tasaista, enkä ole laittanut tähän rahastoon lisää rahaa enää vuosiin (tällöin tuoton osuus kasvaa ajansaatossa). 15 vuoden aikana ei ole ollut yhtään vuotta, jolloin tämä rahastoni olisi vuositasolla ollut miinuksella. Kuitenkin jos olisin saman summan sijoittanut mihin tahansa muuhun kolmesta rahastostani samaksi ajaksi, olisin todennäköisesti merkittävästi varakkaampi siitä huolimatta, että osakepainotteisissa arvo on heitellyt enemmän.

Miten sijoittaminen eroaa 1v/10v riippuu tavoitteistasi ja rahamäärästä. Vuodeksi rahat kannattaa melkein jättää jollekin joustosäästötilille. Rahaston perustaminen maksaa yleensä pienen summan ja sitten verot ja kulut huomioiden voittoa pitäisi tulla X määrä, jotta jäisit aidosti voitolle noin lyhyellä ajalla. Pidemmällä sijoitushorisontilla tai jo ihan parinkin vuoden ajalla alkaa jo hyötymään korkoa korolle ilmiöstä ja rahastotkin kannattavat.

Päivämäärä:   7.6.26 15:28:11

Lähti aikaisin, mutta siis jos sijoitusaika on riittävän pitkä eli ei ole pakko myydä rahaston syystä tai toisesta ollessa miinuksella, et juuri voi hävitä myöskään noilla matalan riskin ja matalan tuoton rahastoilla. Oma vastaava rahastoni on ollut koko 15v minulla olonsa ajan tasaisesti plussalla. Huonoimpina vuosina kasvu on ollut inflaation tasoa (rahaston euromääräinen arvo kasvaa mutta reaalinen arvo ei kasva), mutta useimmiten inflaatiota parempi, jolloin sekä rahaston euromäärä että arvo on kasvanut.

Ja vero maksetaan tosiaan vain voitosta eli jos voittoa on niin jäät siitä verojen jälkeen aina plussalle.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   8.6.26 11:27:27

Jos haluat sijoittaa vain vuodeksi, laita säästötilille.

Mutta jos nyt vaikka esimerkkinä matalan riskin rahasto, mulla on Ålandsbanken Lyhyt Yrityskorko rahastoa Nordnetistä, riskitaso 2/7 eli hyvin matala. Sen kulut ovat 0.2 % ja minulla tuotto on 5.17 % (eka osto 2023 aikana). Eli toiminut ihan kivasti tällä aikajänteellä ja koko tämän omistusaikani on ollut nousussa. Toisaalta 12 kk tuotto on vain 2.48 % eli sama kuin perus säästötilit tällä hetkellä. Lisäksi näkyy että rahaston kurssi on 2022 dipannut kunnolla eli jos olisit juuri 2021 ostanut tätä kasan ja halunnut myydä vuoden päästä olisit menettänyt rahasi. Sen takia ei vaan voi sijoittaa vuoden aikajänteellä mihinkään niin, että ne rahat on PAKKO ottaa ulos silloin vuoden päästä. Voit KATSOA vuoden päästä kannattaako ottaa rahat ulos, mutta jos ne on miinuksella sinun pitäisi pystyä jättämään rahat rahastoon odottamaan kasvua.

Sitten esimerkkinä korkeamman riskin rahasto ja mun paras tuottaja BGF Next Generation Technology A2, riskitaso 5/7. Tällä kulut 1.81 % eli hyvin korkeat, mutta tuotto minulla nyt 73.11 %. Tätä olen ostanut vasta 2024 aikana ja oikeastaan veikkaan että mun kannattaisi myydä tämä ASAP koska voinee olla paljon AI sijoituksia ja ne saattavat kohta romahtaa. Nyt siis maksaisin veroa noin 450 € jos myisin nämä pois ja saisin siis käteeni myynnin jälkeen 2570 € kun olen laittanut omaa rahaa tänne 2120 €.

Toisaalta mulla on myös susipaskoja sijoituksia eli rahastoja miinuksella yhteensä 1060 € edestä. Niinpä voisin siis myydä tuon BHG pois ja nämä pois ja nettona olisin saanut tuottoa -450 € eli en joutuisi maksamaan veroja. Tällöin minun kannattaisi myydä myös jotain muuta plussalla olevia rahastoja jotta menisi nollille tai jättää vähiten farssi sijoitukset odottamaan nousua vielä.

Kiitos ap, taidankin huomenna käyttää aikaa ja tehdä ihan suunnitelman mitä myyn ja pidän.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   8.6.26 17:48:23

Hups, pääsi pieni perinteinen Excel paholainen eli jäin plussalle 450 € tuossa ed. kommentissa eli siitä mennee veroa 135 € sitten.

Lopulta päädyin tekemään valtavan läpikäynnin ja myin 21 000 € edestä rahastoja, koska olen keräillyt ihan mitä sattuu aikanaan. Nyt ajattelin sijoittaa nämä suhteessa 70-15-15 % USA/Eurooppa/Kehittyvät markkinat rahastoihin, koska salkun maantieteellinen tasapaino on retuperällä (Japani&Aasia on melkein 20 % ja tätä pitää vähentää).

Kysymys kuuluu muille sijoittajille; Miten pieniin palasiin te tuon 21 tonnia jakaisitte _ajallisesti_? Itse pohdin, että laittaisin kuussa 3 tonnia tuolla em. painotusjaolla. Mitä mieltä on muut?

Päivämäärä:   8.6.26 21:17:26

” No höpönlöpön. Asiantuntijoita on moneen junaan. Osa saa palkkansa myymällä tuotteita, osa tietää jotain ja osa luulee tietävänsä. Ja joku super fiksu ammattilainen voi suositella jotain mikä on maailman huonoin sijoitus, koska loppuviimeksi kenelläkään ei ole kristallipalloa. Parhaiten suojaat sijoituksesi, kun tavoittelet voittoa pitkällä horisontilla ja hajautat sijoituksesi. Todella harva sijoittaja todella ymmärtää "kaiken" ostamistaan instrumenteista. En minä ainakaan ja nukun ihan hyvin yöni. Sijoittaminen sisältää riskiä ja kannattaa sijoittaa vain sellaisia rahoja, joita ilmankin tulee toimeen.”

Sijoitusneuvojen antaminen tosiaan on luvanvaraista ja he ovat siihen kouluttautuneet. Kyllä, he myyvät. Mutta heidän kanssa jutteleminen on täysin ilmaista, ja joka ikinen sijoitusneuvoja osaa kertoa alottelijalle perusperiaatteet, eikä se velvoita sitoutumaan mihinkään.

Nytkin alottaja kyseli kokemuksia, vaikka oikeasti kysyi mihin kannattaa sijoittaa lyhytkestoisesti.

Jos olisi vähän pohtinut niitä omia tavotteita, jotka nyt tuntuvat olevan mahdollisimman maltillinen riski ja lyhyeen sijoitukseen, olisi voinut joku asiantuntija osata neuvoa siinäkin. Asiaan vaikuttaa myös se, millä summalla lähtee liikkeelle, aikooko sinne lisätä rahaa ja jos niin kuinka paljon.

Kaikista vähiten kannattaa koskaan luottaa netissä jaettuihin neuvoihin, joiden antaja voi olla kuinka uuno tahansa.
Ainot käypä neuvo joka kannattaa ottaa vastaan on se, että kannattaa sijoittaa vain sen verran, mitä on valmis menettämään.
Maltillisessa rahastossa rahan menettäminen on käytännössä todella, todella harvinaista, vaan ei sen mahdollisuus siltikään ole aivan 0.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.6.26 22:17:56

Aloita sijoittamaan kuukausittain itsellesi sopiva summa muutamaan indeksirahastoon, esim 150 eur/kk 50 eur per rahasto. Valitse mieluummin osakerahastoja kuukausisäästämiseen, varoja menee silloin huonoina ja hyvinäkin aikoina markkinoille. Katso vaikkapa Nordnetista tai omasta pankista muutama hyvin hajautettu indeksirahasto: USA, Eurooppa ja globaali maailma näin alkuun. Heiluntaa tulee varmasti ja itselle osunut matkalle sekä IT-kupla, finanssikriisi 2008 ja tietty korona 2020. Ne ovat olleet myös erinomainen ostonpaikka. Älä katso niitä rahastoja päivittäin, vaan annat mennä rauhassa. Älä lue raflaafia otsikoita, Älä lunasta paniikissa, jos tullaan alas niin pitkällä tähtäimellä on hyvä hetki lisätä pikkuisen extraa sijoituksiin. Älä pidä kaikkia varoja osakerahastoissa, vaan aina joku puskuri tilillä yllättäviin hankintoihin ja lisäsijoituksiinkin. Sitten, kun sijoituksia alkaa olla reilummin esim yli 10 000 eur ja homma tutumpaa, niin voit lähteä laajentamaan. Alkuun ei kannata olla liian eksoottisia kohteita.

Mulla on noin 300 000 eur varallisuus pääosin indeksirahastoissa, USA isoin paino tällä hetkellä. Huom ryminää voi tulla jo lähitulevaisuudessa ja silloin on hyvä päästä kokemaan, miltä tuntuu. Sinnikkäästi vaan laittaa kuukausittain. Älä säikähdä vaan laita edes 100 eur extraa silloin, kun tuntuu tosi pahalta.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   9.6.26 07:55:42

Ei kai kukaan voi muistaa tarkalleen? Rahastoon menee tällä hetkellä kuukausittain 50e x 4 eri indexirahastoon, eli 200e yhteensä. Taitaa olla eurooppa, maailma, aasia ja pohjoismaat. Aiemmin taisi mennä vain ehkä yhteen noista, en muista minä vuonna sen aloitin, enkä minä vuonna laajensin noihin neljään. Rahaa olen välillä lypsänyt muuhun käyttöön, jos on arvostukset olleet korkealla ja rahalle muuta käyttöä. On ne välillä olleet miinuksellakin, mutta olen antanut ihan rauhassa olla. Noihin menee vain ns. ylimääräistä rahaa, josta sitten aikanaan saa aina ulos hyödyllisiä könttäsummia.

Paljon suurempia summia olen pitänyt säästötilillä, jo nollakorko aikaankin, kun rahalle oli tiedossa oleva tarve, jonka ajoitus ei voinut olla riippuvainen pörssikurssien suunnasta. Tätä rahojen seisottamista monet kauhisteli, mutta talo on ostettava silloin kun sopiva myydään. Lopulta tuotto noille "nollakorkojen takia inflaation syömille" rahoille tuli siinä, että talon sai n. 150te halvemmalla tuossa korkeakorkoisen hetken jälkeen, kuin millä sama rakennus ehti käydä myynnissä nollakorkoaikojen päätteksi ollen tuolloin budjetin ulkopuolella. Toki rahastossa tai osakkeissa olisi asuntosäästösummilla tehnyt varmasti enemmänkin rahaa jollain aikavälillä, mutta ne olisi yhtä hyvin voineet olla miinuksella juuri kriittisellä hetkellä. Heilunta oli suurta juuri noihin aikoihin.

Se, mihin rahat kannattaa laittaa, riippuu täysin siitä, milloin ja millaiseen hankintaan haluat ne aikanaan hyödyntää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.