|
Lähettäjä: ninni
Päivämäärä: 6.6.26 21:29:25
Älkää tehkö samoja virheitä kuin minä! Sain joskus 96 perinnön ja en ymmärtänyt sijoittamisesta YHTÄÄN MITÄÄN. Olin silloisen Postipankin asiakas ja konttorissa sijoitin 50 000 markkaa valtion opligaatioihin muistaakseni 3 vuodeksi. Kun talletus vapautui menin pankin konttoriin ja kyselin jatko vaihto ehtoja. En siis YMMÄRTÄNYT ,rahastoista ja osakkeista YHTÄÄN MITÄÄN! Kyselin virkailijalta mihin ne muut sijoittavat? Ihan sattumalta sijoitin vapautuneet säästöt Suomalaisiin osakeyhtiöihin sijoittavaan osake rahastoon. Se tuotti niin hyvin, että kohta sijoitukseni arvo oli jotain 80 000 markkaa. Edelleenkään en YMMÄRTÄNYT sijoittamisesta YHTÄÄN MITÄÄN, vaan ajattelin että ymmärrän jotenkin väärin rahaston arvon nousun.
Sitten tuli 2000 luvun alun pörssi romahdus. Tässä välissä näytettiin uutisissa kun kansa jonotti päästäkseen ostamaan IT alan osakkeita. Minä kun olen hidas sytytteinen, niin onnekseni en siihen hommaan kerennyt. Jostain olin saanut päähäni sellaisen ohjeen, että kun muut myyvät osakkeita paniikissa, niin silloin kannattaa ostaa. Ensimmäinen suora oasake sijioitukseni oli Stora Ennso, hintaan 9,80 e. Se kun on valtio enemmistöinen yhtiö, niin eipä paljon tuottanut. Seuraava heti perään oli UPM hinta jotain 24,00 e. Se tuotti vähän paremmin. Sitten Nokia, en muista hintaa, mutta sama tuotto kuin Storassa. Sitten Wärtsiä, erinomainen tuotto ja huippu osingot niinä vuosina.
Lopuksi VAISALA, jolla olen rahaa tehnyt: se valmistaa monenlaisia mittaus laitteita ilmatieteen laitoksille, teollisuudelle, terveyden huollolle ja liikenteelle. VAISALA ON OLLUT ERITTÄIN HYVÄ sijoitus. Taisin halvimmat ostaa jotain 10 e. muutama päivä sitten kurssi oli 56,00 e.
Pankkien ja pankkiri liikeiden työntekijät ovat MYYJIÄ ja heidän tehtävänään on OSTAA työnantajalleen rahaa pienellä korolla pitkäksi aikaa! Kohdalleni on sattunut muutamia ERITTÄIN RÖYHKEITÄ "SIJOITUSNEUVOJIA"
Erittäin hyvä opas on: SEPPO SAARION: NÄIN SIJOITAN PÖRSSIOSAKKEISIIN.
Aloittajalle kaikkein pahin virhe on, jos on pankille lainaa, maksaa siitä korkoa. Pankit hyvin mielellään myyvät rahastoja ja niissäkin pankin kulut ovat hyvin merkittävä osa sijoituksen tuotosta. Minun neuvoni aloittelijoille on: pysykää "SIJOITUS NEUVOJISTA" KAUKANA ja tehkää suoria osake sijoituksia vaka varaisiin, hyvää osinkoa maksaviin yhtiöihen. On paljon tutkimuksia, joissa todistetaan, että päivä kauppa ei kannata. Ei se kannatakaan. Joillain, yleensä miehillä, on tarve yrittää voittaa voittaa indeksi. Minä en tiedä yhtään sellaista, joka olisi siinä onnistunut. Pitkä aikainen OSAKE SÄÄSTÄMINEN on hyvin tylsää, mutta tuottoisaa puuhaa.
|