|
Lähettäjä: neet/lihavia?
Päivämäärä: 5.6.26 17:33:50
Rasvasolujen määrä ei aikuisilla kuulemma juurikaan muutu, ainoastaan koko muuttuu. Lapsena pullea/lihava on siis todennäköisemmin aikuisenakin pullea/lihava. Sen sijaan jos lapsena on ollut hoikka/laiha, on todennäköisempää olla myös aikuisena hoikka/laiha ja painonhallinta on vaivattomampaa.
Miten omalla kohdallasi meni?
Minä olin lapsena sellainen "tavallinen". En laiha, mutten lihavakaan. Sellainen "perus". Olen syntynyt kasarin puolivälissä ja lapsena tuli paljon liikuttua, kun kavereiden kanssa oltiin ulkona. Tallilla aloin käydä joskus 10-11-vuotiaana ja sinne menin paljon pyörällä/kävellen .Tuli siis tehtyä fyysisiä hommia ja liikuttua ihan automaattisesti.
Lähes nelikymppiseksi asti BMI pyöri 20 tuntumassa. Mutta sitten laiskistuin. Liikunta jä tosi vähiin koronapandemian myötä ja ruokaa alkoi upota enemmän. Nimenomaan rasvaa ja hilareita. Ja on ollut muutaman vuoden ajan todella vaikeaa saada itseään irti tästä lösötysmoodista. Kiloja kertynyt niin, että nykyään BMI on n. 22. Ruumiinrakenteeltani olen ihan suora nakki, joten nämä kertyneet kilot on tulleet lähinnä keskivartaloon. Olen siis selkeästi löllööntynyt ja nykyään vartalomalliltani makkara.
Mutta ainakin omalta osaltani tuuo pitää paikkansa, että nuorena/lapsena hoikka pysyy myös aikuisena helpommin hoikkana.
|