Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuorena hoikat, nyt keski-ikäiset, oletteko liho

Lähettäjä: neet/lihavia? 
Päivämäärä:   5.6.26 17:33:50

Rasvasolujen määrä ei aikuisilla kuulemma juurikaan muutu, ainoastaan koko muuttuu. Lapsena pullea/lihava on siis todennäköisemmin aikuisenakin pullea/lihava. Sen sijaan jos lapsena on ollut hoikka/laiha, on todennäköisempää olla myös aikuisena hoikka/laiha ja painonhallinta on vaivattomampaa.

Miten omalla kohdallasi meni?

Minä olin lapsena sellainen "tavallinen". En laiha, mutten lihavakaan. Sellainen "perus". Olen syntynyt kasarin puolivälissä ja lapsena tuli paljon liikuttua, kun kavereiden kanssa oltiin ulkona. Tallilla aloin käydä joskus 10-11-vuotiaana ja sinne menin paljon pyörällä/kävellen .Tuli siis tehtyä fyysisiä hommia ja liikuttua ihan automaattisesti.

Lähes nelikymppiseksi asti BMI pyöri 20 tuntumassa. Mutta sitten laiskistuin. Liikunta jä tosi vähiin koronapandemian myötä ja ruokaa alkoi upota enemmän. Nimenomaan rasvaa ja hilareita. Ja on ollut muutaman vuoden ajan todella vaikeaa saada itseään irti tästä lösötysmoodista. Kiloja kertynyt niin, että nykyään BMI on n. 22. Ruumiinrakenteeltani olen ihan suora nakki, joten nämä kertyneet kilot on tulleet lähinnä keskivartaloon. Olen siis selkeästi löllööntynyt ja nykyään vartalomalliltani makkara.

Mutta ainakin omalta osaltani tuuo pitää paikkansa, että nuorena/lapsena hoikka pysyy myös aikuisena helpommin hoikkana.

Re: Nuorena hoikat, nyt keski-ikäiset, oletteko liho

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.26 17:37:38

Olin lapsena hoikka. Teininä sain muotoja, mutta olin normaalipainoinen. Nyt keski-ikäisenä olen aika samoissa mitoissa kun 15 vuotta sitten 3-kymppisenä.

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   5.6.26 17:47:53

Olen ollut aina hyvin hoikka ja siro ihan lapsesta asti. Paitsi noh nuoruudessa tosin jonkun aikaa olin sairaan alipainoinen syömishäiriön takia, mutta, mutta sen helkatin onneksi sain selätettyä.
Nyt näin vanhana olen samassa minulle hyvässä aika tarkalleen 50 kg painossa, kuin missä olen ollut koko terveen aikuisikäni, en ole siis tässä lihonut enkä onneksi liikaa laihtunutkaan. Tuossa painoni tykkää pysyä kuin itsestään ilman mitään vaivan näköä tai asian ajattelemista. Samat vaatteetkin koon puolesta menisi päälle kuin nuorempanakin. Mutta luojan kiitos tyylitaju on kyllä aikuistunut sen verran iän myötä, että ei nyt 50+ vuotiaana ei kovin paljon nuoruudessa hankittuja vaatteita tule käytettyä kuitenkaan :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.6.26 18:01:36

Mä olen aina ollut hoikka ja pieni.
Vuodesta 84 asti 160/50.

Lähettäjä: nnvvcxz 
Päivämäärä:   5.6.26 18:20:30

Yläasteen lopusta 37-vuotiaaksi 50-52 kiloa. Sen jälkeen vähitellen muutama kilo lisää, nyt pyörinyt pari vuotta 55-57 kilossa. Olen 42 v.

Olin siis lapsena hoikka ja sitä pitkälle aikuisuuteen. En vieläkään ole lihava 162-senttisenä. En halua tästä enää enempää lihoa, muttei varsinaisesti ole tarvetta myöskään laihtua suuremmin. Kunhan paino pysyisi tässä alle 60 kilossa niin olen tyytyväinen.

Moni nuorena hoikka kaverini on pallo nyt keski-ikäisenä.
Moni nuorena pullea on sitä tai vähän lihava nykyään.
Nuorena lihavat ovat lihavia edelleen. Tunnen vain pari tapausta, jotka ovat hoikistuneet merkittävästi eikä kilot ole tulleet takaisin. Sitten useita, joilla on paino pudonnut merkittävästi (esim. koosta XXL kokoon M-L), mutta sitten kilot tulleet takaisin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.26 18:33:29

Huutonaurua. Vaativissa asiantunjatehtävissa alle 55kg ja aina aikaa notkua hötölässä, herätkää jo päiväunilta.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   5.6.26 18:38:42

Olin nuorena tosi hoikka, pituus 164, painoin 47-52 kg. Neljänkympin jälkeen painoa alkoi kertyä ja nyt yli viisikymppisenä olen painanut jo useamman vuoden 72 kg, Kaikki ylimääräinen rasva on vatsassa, näytän siltä kuin olisin raskaana. Ei kiva.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   5.6.26 18:46:27

Lapsena olin alipainoinen ja sitä kesti parikymppiseksi asti. Sitten tuli 5kg painoa lisää ja hetkenpäästä 20kg. Ja sitten alkoi jojoilu. Paino seilaa 52 ja 74kg välissä. Nyt ikää 44 ja paino 65kg.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   5.6.26 18:54:15

60+ v eli yli-ikäinen tähän kyselyyn mutta näin on mennyt:

50 v asti 162 cm ja 57 kg max, pidin painon kurissa liikunnalla ja tarvittaessa vähentämällä kaloreita.

60+ v 158 cm ja 65 kg max, liikun ja treenaan minkä jaksan enkä vahdi syömistä muuten, kuin että tankkaan proteiinia.

Kyllä vain, olen lyhentynyt kuten kaikki vuosien mittaan. Eli bmi pitää laskea uudella tavalla. Sen verran on tuttavapiirissä ikuisia laihduttajia joilta lihakset lähteneet, osteoporoosia ilmennyt ja iho kuivahtanut, että itse en todellakaan viitsisi enää yrittää nuoruuden bmitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.