Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi haluat ottaa ulkomailta rescuekoiran?

Lähettäjä: Åpo 
Päivämäärä:   3.6.26 09:52:02

Mieluummin kuin suomesta rotukoiran, sekarotuisen tai uutta kotia etsivän?

Re: Miksi haluat ottaa ulkomailta rescuekoiran?

Lähettäjä: anni 
Päivämäärä:   3.6.26 10:13:33

Itse otin, kun halusin tarjota kodin siellä ulkomailla surkeana häkissä kököttävälle koiralle joka ei ollut koskaan päässyt kokemaan oikeata koiranelämää. Ikävä kyllä koira oli todella sairas ja sen hoito kustansi tuhansia päättyen huonosti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.26 10:17:23

Miksi ette osta koiria Suomen eri eläinsuojeluyhdistyksistä?

Lähettäjä: Senni 
Päivämäärä:   3.6.26 10:19:53

^^ Järjetöntä!

Päivämäärä:   3.6.26 10:35:30

Itse en ainakaan hanki enää ulkomaan rescueta, yhdistyksen ilmapiiri on myrkyllinen huonon kokemuksen (oli tietysti huonoa tuuriakin, että sairas yksilö osui kohdalle) lisäksi. Eipä tosin tarvitse vähään aikaan hankkia yhtään mitään kun kokemus oli taloudellisesti ja henkisesti erittäin raskas. Tuli yllätyksenä, miten huonosti täällä suomessa eläinlääkärit ovat perillä/pystyvät hoitamaan tiettyjä sairauksia. Saa varautua pääkaupunkiseudulle kuskaamaan koiraansa hoitoihin ja varata jo valmiiksi n. 4-5t tilille siltä varalta, että koiralla onkin ikävä tuliainen joka testissä paljastuu kun koira 6kk suomessaolon jälkeen testataan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.26 10:37:06

Miksi viipurilainen katukoira olisi jotenkin vähempiarvoinen?

Päivämäärä:   3.6.26 10:43:40

Niin, ja rescueyhdistyshän ei mitään kerro adoptoijalle sairauksien todellisista kustannuksista, eikä adoptoija voi sitä tietää ennen kuin p*ska osuu tuulettimeen. Itsekin yritin löytää tietoa googlella etukäteen. No eipä mitään hintoja tietenkään löytynyt eikä sitä tietoa, että eläinlääkärillä pitää olla erikoiskoulutus tietyn, tuontikoirilla yleisen, sairauden hoitoon ja käytettävä lääkekin on erikoisluvallinen ja vaarallinen, sekä tietysti kallis. Tällaisia eläinlääkäreitä ei joka paikkakunnalla suomessa ole. Tuli huijattu olo omasta kokemuksesta, koska yhdistyksen pitäjä tasan tietää ongelmat eikä kerro etukäteen.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   3.6.26 11:35:57

Mulla on tällä hetkellä viisi kotimaista rotukoiraa, jotka olen ottanut pentuna (yksi on oma kasvatti), sekä neljä ulkomaista rescueta. Kotimaisia kodinvaihtajia on ollut vuosien varrella useita, nämä rotukoiria. Seuraavat tulijat ovat kotimaista kasvatusta, kaksi eri rotua. Miksi mikään näistä sulkisi toisiaan pois? Ainut, mitä en ottaisi/ostaisi on Suomessa tarkoituksella tehty sekarotuinen, niiden tekemiselle ei ole mitään muuta perustetta, kuin rahastus. Ja kun joku nyt tietysti tähän tarttuu, että rotukoiriakin kasvatetaan vain rahasta, niin useamman vuosikymmenen kokemuksella ostan pennut vain sellaisilta kasvattajilta, joiden kasvatustyö ja koirien hoito ja kohtelu täyttävät mun kriteerini ja seula on tiukka.

Lähettäjä: uu 
Päivämäärä:   3.6.26 13:21:42

mulla on sekarotuinen jota kaikki luulee espanjalaiseksi. täällä nuo kuitenkin syntyi. mitä merkitystä sillä koiran lähtömaalla on?

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   3.6.26 13:31:59

Haluamaani rotua ei suomessa kasvattajilta myydä kuin harvoille ja valituille, mutta olisi kuitenkin yleinen jopa puhtaana tai 50% mixinä rajan takaa tulleissa rescueissa.

Lähettäjä: Hurttamuija 
Päivämäärä:   3.6.26 15:35:34

Onko rotukoirien tai kotimaisten kodinvaihtajien hoito sitten muka halvempaa? On nimittäin täysin turha väittää, etteivät nekin voisi sairastua. Itselläni sekä ulkomainen rescue että kotimainen rotukoira, ja valitettavasti tässä kotimaisessa näkyy ääripiirteiden jalostus huipussaan. Onko se sitten hyväksyttävää?

Lähettäjä: Jaaha 
Päivämäärä:   3.6.26 17:28:34

Kotimaiset rescuet harvoin ovat sellaisia, että sopisi minulle (en halua mitään isoa laumanvartijaa, saksanpaimenkoira- tai metsästyskoiramixiä, shar peitä, staffityypistä..). Olen kyllä ottanut kotimaisen kodinvaihtajan ja Valkealan pentutehtaalta 2000-luvun alussa pelastetun pennun. Muuten nykyiset koirani ovat ulkomailta tuotuja rotukoiria.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   3.6.26 17:55:29

Rescuet on järjestäytynyttä rikollisuutta. Suomalaiset on niin tyhmiä, että ottavat eläimiä säälistä ja järjestäytynyt rikollisuus kiittää!

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   3.6.26 18:32:26

Voisin ottaa ”rescuen”, siis sellaisen joka oikeasti tarvitsee pelastaa ja minä antaisin kodin ja hoitaisin kuntoon. Ongelma on siinä että pienestä palkastani olen saanut säästettyä parin tonnin puskurin, jos joku yllättävä mene ilmaantuu, menee taas hetki että puskuri on jälleen kasassa. Siksi en pystyisi eläimestä isoja summia maksamaan. Ja kyllä, 700-1000€ on iso summa.

Joskus olen antanut kodin ihan suomalaiselle kodinvaihtajalle, entinen omistaja otti muodollisen 50€, jonka maksoin mielelläni. Kodin tarpeessa olevalla eläimellä ei saisi tehdä bisnestä. En myöskään ymmärrä ajatusta että mitä enemmän eläimestä on maksanut, sitä paremman huolen siitä muka pitää, koska julma totuus on jos kykenee kohtelemaan eläintä kaltoin, ei eläimen hankintahinnalla ole mitään merkitystä. Sama pätee myös päinvastoin, jos on aidosti eläinrakas, hoitaa suurella sydämellä kaikki yksilöt, olivatpa ne olleet ilmaisia tai kalliita, puhdas- tai sekarotuisia.

Ja niinkuin minunkin tapauksessani, jos otan ilmaisen eläimen, koko puskurini ei mene eläimen hankintaan, joten minulla on mahdollisuus myös käyttää eläintä lääkärissä silloin kun tarvetta ilmenee.

Lähettäjä: Sweet 
Päivämäärä:   3.6.26 20:52:40

Nyt kyllä uteluttaa, mistä sairaudesta anni puhuu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.26 16:03:28

Ja niinkuin minunkin tapauksessani, jos otan ilmaisen eläimen, koko puskurini ei mene eläimen hankintaan, joten minulla on mahdollisuus myös käyttää eläintä lääkärissä silloin kun tarvetta ilmenee.

Voi sinua haihattelijaa. Vaikka eläimen saisi ilmaiseksi niin sen ylläpioon ja hoitoon menee paljon rahaa vuosien kuluessa.

Lähettäjä: Järki puuttuu 
Päivämäärä:   4.6.26 16:37:42

Ei ymmärretä reskuekoirien riskejä. Koira pitää ottaa hyvesignaloinnin takia, kun maatuojat oikein painostaa että kaikkihan näitä ottaa.
Sitten tulee kalliit eläinlääkärilaskut, ja pahimmillaan koiran puraisuista ihmislääkärimaksut. Joku voittaa reskue lotossa päävoiton ja saa parantumattoman eksoottisen taudin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   4.6.26 21:30:11

Rescuen ottaminen lisää lähtömaan pentutehtailua ja rahoittaa rikollisuutta. Koiria jalostetaan rescueiksi. Taustalle sepitetään joku sydäntäriipaiseva tarina.

Lähettäjä: Hurttamuija 
Päivämäärä:   4.6.26 22:48:42

Edellisen kirjoittajan tieto rescuetoiminnasta vaikuttaa kovin kyseenalaiselta, että oikein jalostetaan rescueiksi...

Lähettäjä: Tuikku 
Päivämäärä:   4.6.26 23:01:14

Käykää vaikka katsomassa videoita rescueyhdistys Kulkureitten sivuilta ja tulkaa sitten selittämään jostain rescueiden jalostuksesta. Itse halusin antaa kodin jo syntyneelle ja kodittomalle koiralle, jonka koko elämä olisi ilman minua luultavasti kulunut tarhalla.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   4.6.26 23:41:30

”Lähettäjä.
Päivämäärä4.6.26 16:03:28

Voi sinua haihattelijaa. Vaikka eläimen saisi ilmaiseksi niin sen ylläpioon ja hoitoon menee paljon rahaa vuosien kuluessa.”

Oletko . vähän yksinkertainen? Vai oletko sinä eläimiä ylihintaan kaupusteleva?
Tuossahan oli pointtina juuri se että jää rahaa yllättäviin kuluihin. Perus ylläpitoon ei puskuria kuluteta.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   4.6.26 23:41:58

Ne tarhat tekevät paikallisten pentutehtaitten kanssa yhteistyötä eli myytäväksi liian vanhoiksi päässeet siirretään tarhoille ja sitten ne "pelastetaan" muualle. Ainoa konsti pelastaa ne koirat on parantaa lähtömaitten koiranpitoa. Se että ne kärrätään muualle ei auta mitään. Jos kotimaassaan ei löydy uutta kotia niin sitten lopetukseen ainakin kaikki sairaat ja vaivaiset loput voivat säilöä haluamallaan tavalla siellä.
Minun nuoruudessani 1960-1970 luvuilla täälläkin liikkui irtokoira laumoja. Ei liiku enää koska koiranpito on laitettu järjestykseen. Osa niistä koirista oli kodittomia.

Lähettäjä: inhorealisti 
Päivämäärä:   4.6.26 23:53:57

Ei tarvitse olla sherlock tajutakseen että rescuekoirien raijaaminen ulkomailta tänne on täysin kestämätön yhtälö, etenkään yhtään köyhemmistä maista kuin me. Jos ja kun nimittäin lähtömaassa alkaa tieto leviämään että hyväuskoiset suomalaiset maksavat rahaa siitä että saavat viedä mitä tahansa sekarotuisia piskejäkin Suomeen, niin jokainen arvaa mitä siinä käy. Ne koirat eivät sitten lopu koskaan, on keksitty ikiliikkuja, ja paikallisille hyvä rahasampo.

Jokainen maa hoitakoon löytöeläimensä itse ja jos haluaa eläinaktivismia koirien osalta jossakin tietyssä muussa maassa kuin Suomessa harrastaa (miksi, en ymmärrä kun täälläkin riittäisi tekemistä löytöeläinten kanssa, mutta kukin tavallaan) niin parasta on vaikka rahallisesti tai kampanjoimalla tukea asiallista löytökoirien määrän vähentämistä ja niistä huolehtimista siinä maassa. Ei tuoda niitä koiria tänne, koska se on vain hölmöläisten kantovettä kaivoon.

Päivämäärä:   5.6.26 01:10:36

Miksi mielummin antaa rahaa intialaisten tyttöjen koulukirjoihin kuin suomalaisten autistilasten kesäleiriä varten?

Tai miksi antaa rahaa ruandaan että saavat yhden kaivon kylään kun voisi antaa ne rahat oman kaupungin työttömien yhdistykselle?

Ainakin itse näen kärsimyksessä eron. Suomalaisen työttömän tai autistisen elämä on ehkä tylsää mutta se ihminen joka litkii kuravetta tai tyttö joka ei pääse kouluun on se, joka tarvitsee apua enemmän. Sille yksilölle rahallani on eniten väliä. Ja siksi suomalaiset auttavat rescuekoiriakin. Joo harmi että eläinsuojeluyhdistyksessä on 11v martti-sekarotuinen mutta se saa silti parempaa hoivaa siellä yhdistyksessä kun se nimetön rakkikoira ulkomaisella tarhalla. Tiedän yhden kreikkalaisen tarhan työntekijän ja siellä on aito hätä. Suomalainen toki ajattelee että kaikki huijaavat ja ovat hänen rahojensa perässä...

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   5.6.26 01:17:15

"Joo harmi että eläinsuojeluyhdistyksessä on 11v martti-sekarotuinen mutta se saa silti parempaa hoivaa siellä yhdistyksessä kun se nimetön rakkikoira ulkomaisella tarhalla."

Ja se Martti on usein jämpti tai ajokoira -mix tai puhdas ja siten täysin soveltumaton hyvin moniin ympäristöihin ja koteihin.

Rescuekoirani adoptointi ei ole yhdeltäkään asiaa kritisoivalta pois eikä kenelläkään ole oikeutta kyseenalaistaa henkilökohtaisia ratkaisujani.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   5.6.26 04:17:43

Mitäpä väliä pentu- ja rescuetehtailun tukemisella kun se on henkilökohtainen ratkaisu. Se on pois niiltä pennuilta ja rescueilta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.6.26 06:04:33

Ettekö tajua, kuinka paljon noita irtokoiria ulkomailla on? Aina kun yksi viedään maasta pois, tilalle tulee 100 uutta. Hylättyjen koirien ongelma ei katoa sillä, että Suomeen tuodaan yksi takkuturkki, päinvastoin, luotte tilaa 100 uudelle takkuturkille.

Lähettäjä: Sweet 
Päivämäärä:   5.6.26 06:10:52

Onko jollakulla siis ihan konkreettista ja todistettavissa olevaa tietoa tuosta että nämä ulkomaan rescue-koirat ovat heidän pentutehtailun tuotantoa?

En missään tapauksessa ole sitä mieltä että koirien rehaaminen tänne ulkomailta on hyvä idea, mutta kunhan vain pohdin tätä väitettä että nämä olisivat pentutehtailun seurausta. Koska paljonhan siellä nimenomaa on köyhien porukkaa joilla ei ole varaa koiriaan sterkata, jolloin niitä ei-toivottuja pentueita syntyy. Juurikin näille koira reppanoille jotka tarhoille päätyvät syystä tai toisesta.

Joten minä haluaisin enemmän perusteita tälle pentutehtailuväitteelle, kuin ainoastaan pelkän teorian: "on huomattu että hölmöt suomalaiset maksavat pennuista, niin niitä tehdään". Minua kiinnostaisi, onko tästä muuta tietoa?

Muutoin en kyllä ymmärrä miten kukaan uskaltaa ottaa ulkomailta rescuekoiran kun ikinä ei voi tietää minkälainen tauti sieltä löytyy. Siis varsinkin jos itsellä on jo muitakin koiria. Niin ties mitä se niihin ehtii tartuttaa ennenkuin on jo liian myöhäistä. Vaikka kuinka ovat "testattuja" kun sieltä tulevat, niin silti.

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   5.6.26 06:39:51

"Ainakin itse näen kärsimyksessä eron. Suomalaisen työttömän tai autistisen elämä on ehkä tylsää mutta se ihminen joka litkii kuravetta tai tyttö joka ei pääse kouluun on se, joka tarvitsee apua enemmän."

Tämä vahvasti. Suomalaisilla on todella vahvana sellainen "minuahan ei huijata" -mentaliteetti ja kuvitellaan, että jokainen haluaa vain rahat pois tyhmiltä hyväuskoisilta. Oletteko koskaan ajatelleet, että maailma Suomen ulkopuolella oikeasti saattaa olla todella erilainen? Täällä lintukodossa on tosi hyvä tuudittautua ajatukseen, että se mitä ei näe, ei ole olemassa. Lakeja yritetään säätää onneksi EU-tasolla saakka, mutta itse koirakulttuurin muutoksessa menee aikaa. Mun tuntemat tarhat ulkomailla tekee todella ison työn pelastaakseen eläimiä ja löytääkseen niille koteja, eikä kukaan kyllä tunnu tekevän niillä bisnestä, koska tarha ei maksa sinne tuoduista eläimistä mitään ja eläinten hoito vasta heille maksaakin.

Mulle oli ihan selkeää, että jos koiran otan, otan sen näiltä tutuilta tarhoilta. Ja ihan mahtavan koiran sainkin. Aina voi eläimiin mennä yllättäviä kuluja, ja kukaan ei voi taata sitä, että kuka yksilö nyt pysyy terveenä. Oon nähnyt paljon sairastavia rescueita ja oon nähnyt paljon sairastavia rotukoiria. Ja oon nähnyt myös sen, että kun rotukoiria sairastaa, niin kasvattaja pistää kaikki yhteydet poikki ja estää yhteyden myös pentueen toisten koirien omistajien kanssa, jotta kukaan ei saa tietää. Rotukoiramaailma on ihan yhtä hullua kuin koiramaailma yleensäkin. Rescue-yhdistyksissä näkee jonkin verran sairauksien pimittämistä, mutta niin näkee myös valitettavasti rotukoirapuolella.

Toinen syy mulla oli ottaa rescue tietystä maasta sen vuoksi, että mulla ei myöskään ole käyttöä näille sakemannimixeille, joita täälläpäin tarjotaan. Halusin tiettyä rotua/rotumixiä. Koira, jonka sain ulkomailta, on yleisesti todella säyseää rotua ja vaikka aina on yksilöeroja, on mahtavaa, että tämän kanssa on helppoa ja voi mennä vähän minne vaan. Kaverillani on kotimainen kodinvaihtaja, jossa jotain staffia on, ja sen kanssa ei voi kotitienoilta lähteä tai tuntemattomia noin vain ottaa kotiin, koska se todellakin puree. Toisella kaverilla taas on kotimainen kodinvaihtaja, joka saa hirveät kierrokset mistään vähänkin poikkeuksellisesta. Sen sijaan mun rescuen kanssa tuolla kultajuhlien aikana ulkoiltiin yöllä normaalisti ja se katteli vaan, että "jaa, tämmöstä menoa tänään" ja jatkoi eteenpäin lampsimista.

Enkä tarkoita, etteikö suomalaisissa kodinvaihtajissa olisi varmasti ihania luonteita, tunnen yhden aivan mahtavan yksilön. Mutta suomalaisilla on taipumusta pistää koira eteenpäin vasta, kun omat rahkeet ei sen kanssa riitä tai käytöshäiriöitä on jo paljon. Ulkomailla taas on todella paljon ihania tavallisia koiria, joista seuloa ne, jotka sopivat suomalaiseen kotielämään todella hyvin. Sellaiselle ainakin itselläni oli tarjota koti, ja vaikka tässä oli tuuriakin mukana, tunsin oman rodun ja lähinnä tarvitsi varautua koiran arkuuteen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.6.26 07:11:34

Kyllä, niin kotimaiset kuin ulkomaantuontikoirat voivat sairastaa. Mutta, kun rescueyhdistys ei kerro adoptoijalle, mitä välimerentautien hoito maksaa, esim. Sydänmato isolla koiralla n. 3t + mahdollisine hätähoitoineen kuolleiden matojen tukkiessa suonet on hommassa huijauksen makua. Tätä tautia ei joka ell hoida täällä suomessa, pitää matkustaa pääkaupunkiseudulle ja pitää koira liikkumattomana häkkilevossa useita kuukausia kun arseenipohjainen myrkky tappaa suuren määrän matoja 3 eri pistoskerran aikana. Kuinka monella adoptoijalla on tietoa tästä etukäteen? Ja rahaa taskunpohjalla useita tuhansia joka ei välttämättä edes riitä? Sydänmato voi tarttua hieman eteläisemmässä euroopassa tietyn hyttysen pistosta ja siksi matkustavien koirien tai etelässä asuvien koirien tulisi olla ympärivuotisella loishäätölääkityksellä, kuinkahan tämä siellä tarhoilla toteutuu ku mitään tietoa ei moisesta ole, ja näinollen suomeen tuodaan koiria joilla on voinut siellä tehtyjen testien jälkeenkin tartunta tulla vaikka se olisi ollut ehkäistävissä. Kuinkahan tautitestaukset toimivat täällä suomessa, se laadukkaampi testi maksaa 500e ja pitäisi ottaa joka vuosi koiran elämän loppuun asti. Jos naapurissasi on infektoitunut, kenties testaamaton ja hoitamaton sydänmatokoira, se voi tartuttaa täällä suomessakin kotimaisten hyttysten välityksellä tautia, joka voi tarttua ihmiseenkin. Tästä on ruokaviraston sivuilla tietoa, kun etsii.

Yksi asia on se, että rescueyhdistyksen yhteydessä toimivilla eläinlääkäreillä on yllätys yllätys kokemusta välimerentautien hoidosta ja epäilemättä hyvä bisnes. Kuinka moni adoptoija enää luopuu rakkaasta lemmikistään taudin takia, vaan jää hoidattamaan koiraa mahdollisesti loppuelämäksi isoilla summilla?

Taudeista, niiden hoidon vaikeudesta ja kustannuksista pitäisi olla rehellisesti tietoa maahantuovien yhdistysten toimesta, jotta adoptoija voi tehdä tietoisen päätöksen ja ottaa lasketun riskin ja varautua taloudellisesti ulkomaan rescuen ottaessaan.

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   5.6.26 07:31:31

--, sydänmadon kanssa tuleekin olla tarkkana. Tuntemallani tarhalla hoidetaan koirien loishäätö ja testaus ennen matkustusta (taitaa olla lakisääteinen). Yhteenkään sydänmatoon en ole heidän kauttaan törmännyt yhdenkään adoptoijan kohdalla, ja koirat pitää vielä testauttaa myös Suomessa puolen vuoden kuluttua varmuuden vuoksi.

Ulkomaisista taudeista muutoin ei kannata myöskään tehdä itselleen mörköä, sillä paljon muitakin ongelmia on. Tunnen parikin labbista, joiden suolistosairauksiin on mennyt omistajalla 2-5 t. Ja on mulla mennyt kotimaisten kissojen on kanssa pari tonnia joskus eläinlääkärikuluihin. Tauteja on mahdoton täysin estää ja ennustaa elävän eläimen kanssa, mutta sydänmato on Suomessa onneksi hyvin harvinainen.

Tuontikoirien yhteydessä esim. leishmanioosi on inhottava sairaus puhjetessaan rajuna ja siihen voi upota paljon rahaa eikä takeita ole koiran selviämisestä pahojen oireiden puhjetessa, mutta sitten taas hyvässä hoitotasapainossa se on helppo hoitaa ja koira voi elää aikalailla normaalia elämää.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.6.26 07:43:49

///: itse tiedän useamman sydänmatotapauksen rescuekoirilla, täällä suomessa todetut. Ja ei ole helppoa kun asut pohjoisessa, matkustaa pääkaupunkiseudulle koiraa hoidattamaan epätietoisuudessa selviääkö se edes. Kertoisitko miksi välimerentautien hoitojen kustannuksista ja niiden hoidon vaikeudesta ei mielestäsi pidä kertoa adoptoijille etukäteen? Sekö on peruste, että kotimainen koira voi sairastua? Sen kotimaisen koiran voit tosin hoidattaa lähiklinikalla, tai naapurikunnassa eikä se sairastaessaan tartuta muita koiria tai ihmisiä.

Päivämäärä:   5.6.26 07:54:26

Miksi otan rescuekoiran?

Varmaan siksi että mulla on resurssit kunnossa. Olen erittäin kiinnostunut koirien käyttäytymisestä ja mulla on osaamista sen suhteen, joten ei haittaa jos koiralla olisikin kotiutumishaasteita, käytöshaasteita tms. Asun erittäin rauhallisella alueella omakotitalossa jossa on aidattu piha. Kahden aikuisen ja kahden (rescue)koiran talous, jossa on rutiinit kunnossa. > tämä ympäristö sopii monelle rescuekoiralle.

Toisekseen, koirien kasvatus nykymuodossa ei ole enää eettistä. Kodittomia koiria on niin paljon, että ajatuskin ihmistä varten ja ihmisen halusta ja ihmiselle tehdyistä koirista on hankala.

Rescuekoirat ovat mahtavia. Ajattelen, että uuden koiran ottaminen on ikäänkuin projekti. Kuten vaikka nuoren hevosen kouluttaminen ratsuksi on projekti. Joskus on helpompaa ja joskus on vaikeampaa, mutta aina yhtä merkityksellistä ja palkitsevaa. En tiedä mitään parempaa, kuin luottamuksen rakentaminen ujoon ja tottumattomaan koiraan.

Miksei sitten suomalaista kodinvaihtajaa? Itselle sekin on vaihtoehto. Suomessa tosin on yliedustettuna kodinvaihtajaba voimakoirarodut ja kaikki erikoiset mixit (sakemanni, husky, ajokoira jne), ja koiralla saattaa olla jo aiemmin opittuja hankalia käytösmalleja, kuten remmirähjäämistä, jota on todella vaikea opettaa pois. Vrt rescuekoira, jolla ei välttämättä ole ollenkaan hihnataitoja, joten harjoittelu aloitetaan ihan nollasta. Suomalaisilla kodinvaihtajilla monesti on, että eivät tule toisten koirien kanssa toimeen. Rescuekoirat taas ovat usein eläneet koko elämänsä toisten koirien kanssa ja ovat erittäin koirasosiaalisia. Mutta sopivan suomalaisen kodinvaihtajan tullessa kohdalle, en kieltäytyisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.