Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsella liikaakin kavereita ja suosiota

Lähettäjä: Dodo 
Päivämäärä:   2.6.26 22:21:44

Alakouluikäisellä lapsellani on positiivinen ongelma, mutta ongelma kuitenkin. Tuntuu, että hänellä on jopa liikaakin kavereita. Hän on kyllä sosiaalinen ja sosiaalisesti älykäs, ja myös viettää paljon aikaa erilaisten kavereiden kanssa, joten on ymmärrettävää että ystäviä riittää.

Kouluaikana meille tulee koulun jälkeen melkein joka päivä 1-4 kaveria leikkimään. Ihanaahan se on, että on ystäviä, mutta kun vanhemmat tekevät samaan aikaan kotona etätöitä, niin varsinkin isompi kaveriporukka väistämättä aiheuttaa melua ja epäjärjestystä. Jääkaappikin tyhjenee helposti, kun ennemmin tai myöhemmin koko porukalle tulee nälkä. No, ihanaa että lapsilla on paikka missä leikkiä ja välillä ohjaamme kyllä koko porukan ulos tai sanomme suoraan, että tänään meille ei voi tulla kavereita.

Nyt kesän tullen tilanne tuntuu ihan räjähtävän käsiin. Lapselle soittelee ja joka päivä tahtoo leikkimään ainakin 5-6 kaveria. Monilla on ihan tosi kivojakin ehdotuksia ja ideoita, piknikkiä ja uintia ja muuta, mutta kaikille ei vaan voi sanoa kyllä. Lapsi on monena päivänä leikkinyt 1-2 kaverin kanssa pienellä porukalla, mutta joka päivä tulee draamaa siitä kun ne muutkin kaverit haluavat tulla mukaan ja vetoavat että "kaikki pitää ottaa mukaan porukkaan". Siis joo, tietenkin esim. koulussa kaikki otetaan mukaan eikä ketään saa jättää ulkopuolelle, mutta omalla vapaa-ajalla on vapaus valita kullakin hetkellä itse oma seuransa ja on täysin ok haluta leikkiä välillä jonkun yhden tietyn kaverin kanssa jotain tiettyä leikkiä tai vaikka pienellä porukalla kolmestaan. Vapaa-ajalla ei ole pakko ottaa kaikkiin leikkeihin mukaan jokaista joka kysyy juuri sillä hetkellä kun tämä joku kysyy. Ja jos lapsi haluaa leikkiä sisäleikkejä, niin me ei todellakaan edes voitaisi ottaa sitä 5-6 lapsen porukkaa meille sisälle leikkimään, ei noin isolla kokoonpanolla, ainakaan kovin usein. Joskus hyvin satunnaisesti on ok.

Tuntuu, että lapsen seurasta ihan kilpaillaan ja monet kaverit loukkaantuvat siitäkin, jos heille ihan ystävällisesti sanoo että ei, tänään haluan leikkiä toisen kaverin kanssa, mutta voin leikkiä sinun kanssasi jonain toisena päivinä. Yksikin kaveri tänään sanoi ja viestitteli tosi rumasti sen jälkeen, kun lapsi oli todennut että tällä kertaa haluaa leikkiä yhden tietyn kaverin kanssa, joka ei edes tunne näitä muita, ei olisi mitään järkeä ollut kutsua muita mukaan, ja että meille ei muutenkaan silloin vanhempien etätyöpäivän vuoksi olisi edes voinut tulla kylään montaa lasta.

Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa? Tämä on todellakin positiivinen ongelma, mutta ongelma kuitenkin. Itse en lapsuusvuosina koskaan ollut mikään erityisen suosittu, koin usein ulkopuolisuuden tunnetta, vaikka kavereita koko ajan olikin. Minulle on ihan uutta, että jollakin voi olla jopa "liikaa" kavereita jotka kaikki haluavat olla yhdessä kanssasi samaan aikaan. Ja että joudut noin usein ja paljon tarjoamaan "ei sovi juuri nyt, mutta joskus toiste"-vastausta.

Re: Lapsella liikaakin kavereita ja suosiota

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.26 06:45:42

No ainakin opettaisin lapsen vastaamaan vaan, että ”tänään ei sovi”, eikä ”tänään ei sovi koska leikin kaverin x kanssa”.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   3.6.26 07:58:30

"No ainakin opettaisin lapsen vastaamaan vaan, että ”tänään ei sovi”, eikä ”tänään ei sovi koska leikin kaverin x kanssa”."

Tämä. Minä olin lapsena aina se, jonka kanssa ei oltu, koska oli jo sovittu tekemistä muiden kanssa. Yksi kaveri jopa joskus suoraan sanoi, että voi olla kanssani maanantaina kun toinen kaveri ei pääsekään silloin, ja sehän tarkoitti kääntäen sitä, että olin vain varavaihtoehto.

Toisaalta sekin on totta, että jos on jo sovittu jotain muiden kanssa, ei siihen oikein voi kutsua enää ylimääräisiä, koska se alkuperäinen kutsuttu varmaan kuvittelee viettävänsä aikaa kaverin kanssa kahden tai kolmisin.

On siis parempi opettaa lapselle, että sanoo vain, ettei nyt sovi tai jopa että äiti kielsi nyt tulemasta kylään (vaikka siellä kylässä joku jo olisikin).

Onko teillä oma piha? Voiko sinne kutsua enemmän lapsia kerralla? Tietenkin lapsi saa itse päättää kenen kanssa on, mutta voihan sitä välillä pyytää kaikki kylään, jos haluatte hallitusti ylläpitää tätä isompaa kaveriporukkaa ja siellä on lapsia, jotka tuntevat muutenkin toisensa ja voivat viettää aikaa isommallakin kokoonpanolla.

Käykö lapsesi kylässä muilla vai ovatko kaikki aina tunkemassa teille? Jos kaveriporukasta alkaa muodostua tiiviimpi poppoo, voisi olla hyvä, jos voitte vanhempien kesken sopia vuorottelusysteemin. Jos on vaikka 3-4 vähän parempaa kaverusta ja he tapaavat kerran-pari viikossa aina eri perheen luona, ei siinä tule yhteen taloon visiittejä kuin yksi kerta viikkoon tai kahteen.

Lähettäjä: Arvo 
Päivämäärä:   3.6.26 08:28:34

Jos sanoo monta kertaan, että tänään ei sovi niin muut alkaa jossain vaiheessa kyselemään, että miksi ei sovi. Toisin sanoen ei tuo tänään ei sovi ole sekään mikään hyvä vastaus. Jos lapsi haluaa leikkiä tiettyjen lasten kanssa eli on jo muodostunut ne ns. Paremmat kaverit niin en näe syytä, miksi lapsi ei saisi juuri näiden kanssa viettää aikaa ja sanoa siitä suoraan näille ei niin hyville kavereille. Totta kai voi välillä leikkiä isommalla porukkalla, mutta en näe syytä miksi muita pitää roikottaa väkisin mukana kerta heidän seura ei oikeasti kiinnosta ja n oleminen on vain velvollisuutta. Lapsi selkeästi haluaa leikkiä pienimmällä porukalla tiettyjen lasten kanssa joten se hänelle suota koon ja muu porukkaa etsii sen oman ydinporukan mihin aloittavan lapsi nyt ei vaan omasta tahdostaan kuulu.

Toisekseen lapselle on myös opettaa sitä oman arvon tuntemista. Esim. Itselle ei olisi ok, että joku kaveri kun hänen kanssaan ei juuri sinä päivänä sovi leikkiä alkaisi haukkumaan ja puhumaan rumasti. Niin kaverit ei tee eli onko todella sitten edes kyse mistään hyvästä kaverista, kun alkaa haukkumaan. Itse kehottaisin unohtamaan tuollaiset kaverit eli kavereita ei haukuta ja puhuta pahaa.

Lähettäjä: Arvo 
Päivämäärä:   3.6.26 08:31:05

Ja tuosta jääkaapin tyhjenemisestä niin lapset ohjeistetaan syömään omassa kodissa eli kotiin syömään välipala ja sen jälkeen sitten näkemiset.

Päivämäärä:   3.6.26 09:16:09

Etätyöpäiville se yksi maks kaksi kaveria kylään. Ja lapselle voi sanoa, että sanoo niille muille lapsille että tänään ei sovi, koska vanhemmat tekevät töitä. Siinä on toiselle lapselle selitys miksi ei saa ja näin lapsen ei tarvitse selitellä miksi ei sovi. Sitten isommat leikkitreffit parempana ajankohtana etukäteen sovittuina

Ja tuo ruma viestittely pitää ottaa lapsen vanhemman kanssa puheeksi. Noin ei käyttäydytä vaikka harmittaisi ja jos ei osata käyttäytyä, niin ei ole myöskään asiaa teille.

Muutenkin aloittaja keskustele lasten vanhempien kanssa leikkitreffeistä. Älä anna lasten liikaa sopia keskenään tai tulee riitoja. Ja ohjeista lapset syömään kotona ennekuin tulevat teille. Välipala ok, koska se voi olla leipää, banaania yms edullista, mutta ei isolle porukalle ruveta tekemään ruokaa jatkuvasti. Ja välipalojen pitää pysyä ennalta sovituissa, ettei teille tulla jonkun herkun perässä

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   3.6.26 10:01:29

Onko se teidän jääkaappi miksi kaverit teille haluaa tulla? Yks äiti ihmetteli kun lapsen 6 kaveria haluaa heille tulla. Syy oli ehkä siinä kun lapsille tarjottiin siellä ruoka ja perheen isä monesti tilas woltilla hampurilaisia yms.

Lähettäjä: mutsi 
Päivämäärä:   3.6.26 11:24:25

Mä olen huomannut saman asian enkä usko, että syynä on puhtaasti se, että lapseni olisi suosittu vaan se, että meille on saanut tulla isompikin joukko ja on ruokittu ja keksitty tekemistä. Mutta nyt havahduin, että mehän ollaan kulmakunnan lastenhuoltopalvelu.

Lapsemme on nyt menossa kolmannelle luokalle ja viime kesänä jo mietin, että jestas kun noita lapsia vaan ramppaa ikkunoista ja ovista, sama jatkui maltillisempana viime kouluvuoden mutta nyt taas kesälomaa muutama päivä takana ja olen jo joutunut rajoittamaan koska teen töitä kotona eikä meille yksinkertaisesti voi tulla 5-6 lasta oman lapsen kanssa syömään ja välipalalle samaan aikaan kun yritän olla teams -palaverissa. Lisäksi käytiin lauantaina kaupassa ja yleensä ostetaan viikon ruuat kerralla, eilen hoksasin, että kaikki välipalaksi hankitut rahkat, vanukkaat ja patukat on jo syöty. Elettiin kumminkin vasta tiistaita eli olisi pitänyt hyvin riittää koko viikoksi vaikka jokunen ylimääräinen syöjä olisikin käynyt. Tänään sanoin, että ei ketään sisälle, ei kenellekään syötävää, kotiin syömään jokainen lapsi. Vettä saa hanasta jos jano mutta mehutja ei juoda. Yllättäen lapsi jäi yksin.

Lähettäjä: ,. 
Päivämäärä:   3.6.26 11:27:56

Käske lähipuistoon / pihalle viihdyttämään vieraitaan. Siinä näkee ketkä on kavereita ja keillä on vaan nälkä.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.6.26 11:40:12

Nyt on kesä, lapset voi olla ulkona. Silloin kun itse olin ala-asteikäinen ja haluttiin nähdä isomman porukan kesken, niin ei me kenenkään kotona oltu, vaan esim. puistossa, koulun pihalla tmv.

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   3.6.26 11:49:26

Kun olin lapsi, meille kokoontui useinkin kavereita leikkimään. Joskus oltiin sisällä, kesällä melkein aina ulkona.

Aikuisena minulle on selvinnyt, että nämä lapset halusivat tulla meille, koska äidilleni kaikki olivat saman arvoisia. Kaikilla oli samat säännöt, kaikkia komennettiin samalla tavalla ja ilmeisesti se toi turvallisuudentunnetta. Välillä oli ruokaa ja/tai välipalaa, usein ei ollut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.26 12:56:28

Mä olin myös lapsena se jonka kanssa ei oltu jos oli muita kavereita vapaana. Yhä muistan miten leikin yhden kaverin kanssa ja tää yksi meidän yhteinen kaveri soitti tälle mun luona olevalle kaverille että voiko tulla leikkimään. No tää kaveri joka oli mun luona lähti tän toisen kaverin luo. Jep jep, kumma että ei olla kummankaan kaa enää kavereita.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   3.6.26 23:24:58

Minä en ota meille yhtään kaveria silloin, kun teen etätöitä. Ei tulisi mieleenkään. Lapset voivat olla porukalla ulkona. En myöskään pääosin ruoki kavereita. Kerran-pari viikossa meille tulee 1-2 kaveria lapsen kanssa suoraan koulusta. Silloin he saavat ottaa sovitusti pientä välipalaa, esimerkiksi muroja. Koskaan en ota meille sisälle enempää kuin kolme kaveria kerrallaan.

Ja aloittajan toiseen kysymykseen: On ihan ok leikkiä silloin tällöin vain yhden tai kahden kaverin kanssa, mutta silloin on hyvä olla sovitusti sisällä pois muiden näkyvistä. Kyllä lapsille pitää riittää, että sanoo, että nyt ei sovi. Jos tulee ruma vastaus, niin yhteys lapsen vanhempiin. Fiksua on myös vaikka ehdottaa toiselle kaverille, että kävisikö huomenna. Ulkona sen sijaan pitäisi mielestäni kaikki ottaa mukaan, mikäli kyse on samasta kaveriporukasta. Jos leikkii jonkun sellaisen kanssa, jota toinen taas ei tunne, on ihan ok sanoa muille, että olen nyt tämän kaverin kanssa.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   4.6.26 06:51:02

Ymmärrän kyllä, että lasten äänet voi häiritä etäpäivänä, mutta patista ne ulos leikkimään. Älä päästä jääkaapille, vaan varaa välipalaksi vaikka omenat, ne on tosi edullisia. Opeta lapsi siihen, että porukkaan mahtuu. Ei suljeta ulos niitä, ketkä mahtuvat porukkasn, mutta eivät ole kenenkään bestiksiä. Vaikka aloittaja nyt rassaisikin, tuo "liian sosiaalinen" elämä menee ohi. Oletko muuten varma, ettei lapsesi sano kavereilleen, että trille voi tulla? Kun olin pieni, ratsastustunneille mentiin kimppakyydillä. Aina kun sitä sovittiin, sanoin, että meidän äiti voi viedä. Mun mielestä oli kivointa ja turvallisinta mennä oman äidin kyydillä kavereiden kanssa, koska olin ujo.

Kun lapseni oli pieni, asuimme maalla. Koulussa hänellä oli kavereita, vapaa-ajalla paljon vähemmän tai useina päivinä ei ollenkaan. Se oli surullista. Nyt kun asumme kaupungissa ja hän on isompi, on ihanaa, että jönellä on kaveriporukka. Meille saa tulla, saa pitää saunailtoja ja saa mennä urheilupaikoille, puistoihin ym. Ihmissuhteet on elämän suola ja tarkoitus, jksinäusyys ei.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   4.6.26 07:00:02

Xxx, kaikki eivät asu maalla. Osa voi asua vaikka kerrostalossa tai pienessä rivari/paritalopätkässä Kuusi lasta aiheuttaa varmasti jo häiriötä.

Lähettäjä: Bea 
Päivämäärä:   4.6.26 07:36:24

” Tänään sanoin, että ei ketään sisälle, ei kenellekään syötävää, kotiin syömään jokainen lapsi. Vettä saa hanasta jos jano mutta mehutja ei juoda. ”

Kai hoidit tämän itse etkä siirtänyt lapsellesi?

Lähettäjä: jek 
Päivämäärä:   4.6.26 18:40:44

Kun minä olin lapsi, niin aika vähän kavereiden kanssa oltiin toisten kotona. Enimmäkseen olimme ulkona ja jokainen meni omaan kotiinsa syömään. Joskus "retkeilimme" kavereiden kanssa jossain lähistöllä tai vähän kauempanakin ja kaikilla oli omat eväät kotoa otettuna.

Ei kenenkään tarvitse olla toisten lapsille mikään hoitola ja ravintola. Eikä pidä ottaa tavaksi tyhjennyttää omaa jääkaappia toisten lasten vuoksi.

Eli sano sille lapsellesi ja hänen kavereilleen ja niiden vanhemmille, että jatkossa lapset ottaa omat eväät mukaan tai menee kotiinsa syömään ja lapset leikkikööt pihalla, ei sisällä.

Problem solved.

Päivämäärä:   4.6.26 21:56:47

Itse olin alakoulussa suosittu tyttö ja tytöt usein haluavat välillä leikkiä vain yhden kanssa. Tuli mielen pahoittamista.

No, me teimme sitten niin, että parhaille kavereille oli vakipäivät. Tyyliin ma Liisa, ti Tiina jne. Sitten oli pari "vapaapäivää", jolloin pystyin tekemään extempore mitä vaan :)

:D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.6.26 01:06:45

Voi olla että teillä halutaan olla myös siksi että teillä on aikuisia kotona=turvallisuuden tunne tai siksi että teillä saa olla vapaasti ja touhuta eikä ole kireä tunnelma ja tiukat säännöt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.