Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Osaisitko opettaa ulkomaalaiselle suomea?

Lähettäjä: tuli vaan mieleen 
Päivämäärä:   2.6.26 21:59:54

Niin, osaisitko?

Re: Osaisitko opettaa ulkomaalaiselle suomea?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   2.6.26 22:05:57

Osaisin. Olen muutamalle opettanut.. mutta pakko sanoa, että se, miten heille sitä koulussa opetetaan, ei ole kovin laadukasta. En ihmettele, jos siitä ei opi. Suomi ei ole mikään maailman helpoin kieli, enkä siinä itsekään ole täydellinen, mutta mitä niitä suomen oppikirjoja katselin, niin siitä myös väkisin tehdään vaikeampaa kuin oikeasti on. Asiat voi selittää paljon yksinkertaisemmin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.6.26 22:07:15

Osaisin, ja olen opettanutkin.
Suomenkielen open pätevyyttä mulla ei ole, mutta kirjoitin aikanani L:n äidinkielestä, ja pedagogisia opintoja olen suorittanut 80 op.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   2.6.26 23:42:19

En tiedä, tuskin. En tiedä mistä edes aloittaisin.

Lähettäjä: Monituinen 
Päivämäärä:   3.6.26 01:06:30

En usko, että osaisin. Mulla ei ole pedagogisia taitoja vaikka aineenopettajan opinnot olenkin suorittanut.

Lähettäjä: Tip 
Päivämäärä:   3.6.26 01:57:03

En osaisi. Opiskelin yliopistossa ja opiskelukaverina oli ulkomaalainen opiskelija, joka teki lisensiaatintutkintoa. Hän kävi myös yliopiston Suomea ulkomaalaisille -kurssilla. Pyysi apua läksyjen kanssa. Aiheena oli verbien taivutus. Osaan kyllä selittää ”juoksen, juokset, juoksee”, mutta kirjan selitystä siitä, miten ”juosta” perusmuoto muuttuu ”juoks”, en tajunnut enkä sitten osannut auttaa läksyissä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.26 07:07:16

En osaa kielioppia, joten en osaisi.

Lähettäjä: Kirosanoja 
Päivämäärä:   3.6.26 07:29:25

Vähän vaikeaa sanoa kun ei ole tietoa millä kielellä sitä opetusta tulisi myös antaa.
Joitakin sanoja kyllä menisi ehkä perille mutta kielioppi vaatii opettajalta kykyä osata opetettavan äidinkieltä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.26 07:32:56

En todellakaan. En ymmärrä yhtään mitään esim. sanojen taivutussäännöistä tai mistään muusta, jota ei suomenkielisille koskaan opeteta.

Päivämäärä:   3.6.26 07:43:02

Oon äikänope ja tehnyt myös s2-opinnot, joten toivottavasti osaan :D

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   3.6.26 07:49:17

- peruskoulu käymättä?

Päivämäärä:   3.6.26 09:17:43

"- peruskoulu käymättä?"
Missä peruskoulussa opetetaan suomenkielisille esim. tuo yllämainittu eli miksi juosta-verbin vartalo muuttuu taivuttaessa juoks-?

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   3.6.26 09:33:54

Osasin! Mulle tyrkättiin ekassa kesätyöpaikassa 18 vuotiaana työpariksi lähes suomea taitamaton somalinainen. Häntä oltiin irtisanomassa kun kehno kielitaito kävi ilmi. Sanoin että pärjätään kyllä ja siinä opittiin töiden lomassa suomenkieli kesässä. Toki hän oli erittäin motivoitunut sillä työpaikka oli panoksena. Ja eihän me nyt kummemmin opeteltu kirjoittamaan tai taivuttelemaan. Hyvin oppi kuitenkin hoitolaitoksen arjen tremit ja tarjoili mummoille sujuvasti kahvit savonmurteella .

Päivämäärä:   3.6.26 10:44:31

Jos pitäisi opettaa niin enpä voisi juuri muuta kuin puhua hänelle suomea hitaasti ja selvästi kirjakielellä.

Päivämäärä:   3.6.26 10:44:49

Kyllä puhetaidoilta ja olenkin aikoinaan opettanut yhden lapsen suomenkieleen ja suomenkulttuuriin. Mutta syvää suomenkieltä en osaisi jos pitäisi opettaa kaikki maailman allatiivit, nominatiivit jne.

Lähettäjä: Kumpaa 
Päivämäärä:   3.6.26 14:17:44

En osaisi. En edes tietäisi, alkaako opettaa kirjakieltä vai puhekieltä.
Minun koirani
Koirani
Minun koira
Mun koirani
Mun koira

Mikä noista muodoista olisi hyödyllisintä opettaa? En tiedä.

Lähettäjä: () 
Päivämäärä:   3.6.26 18:46:57

Suomenkielessä ongelmallista on juuri tuo eli puhekieli eroaa niin paljon kirjakielestä ja juuri kukaan ei puhu kirjakieltä. Kova on opettelu kun yksinkertainenkin asua voidaan sanoa 10 eri tavalla.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   3.6.26 20:49:04

En, koska en itsekään osaa noita nimityksiä :D Allatiiveja ja muita. Tosin suomi ei ole mun äidinkieli. Tunnistan kyllä virheet silti, mutta olisi varmasti vaikea opettaa. Ei ole helppo kieli kuitenkaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.6.26 23:40:38

Ihme kyllä sain opetettua yhden 10-vuotiaan puhumaan ja ymmärtämään suomea yllättävän hyvin. Mutta oli kyllä jännittävä paikka viime syksynä, kun ihan normaaliin yleisopetuksen luokalleni tuli ensimmäistä kertaa täysin ummikko lapsi. Itselläni ei sen kummempia s2-taitoja ole, mutta niin vain piti hoitaa vuoden valmistava opetus siinä muun opetuksen yhteydessä, koska koulussamme ei ole erillistä valmistavan opetuksen luokkaa. Vaati todella paljon eriyttämistä, että hänelle saatiin materiaalit ja tuki niin riittäväksi, että oppiminen eteni. Kielikorva kuitenkin kehittyi valtavaa vauhtia ja monet muutkin oppilaat varmasti hyötyivät selkokielisestä opetuksesta.
Mutta vaati kyllä itseltä paljon lisäresursseja, mikä oli kyllä pakosti pois muusta opetuksesta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.