Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten oppia olemaan ajattelematta väsymystä?

Lähettäjä: Odotan vain iltaa 
Päivämäärä:   2.6.26 20:39:58

Tuntuu, että elämäni menee ohi, kun mielessä pyörii vain sen ympärillä, että odotan iltaa, että pääsee nukkumaan. Minulla on yleensä noin jokatoinen viikko mahdollisuus nukkua aamulla niin pitkään kuin huvittaa ja odotan aina näitä päiviä innokkaammin kuin mitään muuta elämässä ja olen pahalla tuulella jos tämä mahdollisuus peruuntuu. Päivät menevät, kun odotan iltaa, illalla tulee erimielisyyksiä miehen kanssa, kun minä haluaisin nukkumaan jo klo 22-23 aikoihin ja hän haluaisi valvoa ja mennä samaan aikaan minun kanssa nukkumaan. Hän nukahtaa aina heti eikä ymmärrä, että minulla menee helposti parikin tuntia unta odotellessa ja kun kello soi 5.30 aamulla tuntuu todella raskaalta herätä ja ärsyttää, kun mies saa jäädä vielä moneksi tunniksi nukkumaan.

Liikunta varmaan piristäisi oloa, mutta en vain jaksa lähteä liikkelle. Kuljen työmatkat kävellen ja kotimatkakin on usein aika hidasta kun jalat ovat niin väsyneet ja raskaat. Kotitöihin menee kohtuuttoman paljon aikaa, kun en vain saa aikaiseksi tehtyä niitä ripeään tahtiin. Olisi ihanaa jos joskus olisi mahdollisuus istua työpaivän jälkeen hetkeksi alas lorvailemaan.
Ruokavaliotakin olen koittanut muokata terveellisempään suuntaan lisäämällä kasviksia ja hedelmiä reippaasti, mutta ei sekään tunnu tepsivän tähän väsymykseen.

Varmasti joku muikin on kamppaillut samantapaisten ongelmien kanssa ettei jaksamista tunnu olevan mihinkään ja elämä vain menee väsyneenä ohi. Millä pääsitte tästä jatkuvasta ”nukkumisesta haaveilemisesta ” eroon? En jotenkin osaa psyykata itseäni pirteäksi ja virkeäksi ja olo on kamala kun sydän hakkaa täysiä, jalkoja särkee ja ne ovat raskaat, ajatukset ei tunnu kulkevan jne

Re: Miten oppia olemaan ajattelematta väsymystä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.26 20:56:45

Siinä vaiheessa, kun yhä odottaen nukkumista hermosto ylivirittyy ja päätyykin unettomaksi joka saa pari tuntia unta joka toinen yö, tuo tilanteesi alkaa kuulostaa unelmalta.

Kaikki on niin suhteellista.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   2.6.26 21:04:43

Olet jo varmasti käynyt lääkärissä, verikokeissa jne...

Mutta ihmettelen kovasti että miksi koet että haluat nukkumaan JO 22-23 jos herätys on 5.30. Eihän siinä saa mitenkään riittävästi unta vaikka nukahtaisi välittömästi, saati jos nukahtamiseen menee vielä aikaa. Miksi miehen pitäisi saada mennä kanssasi yhtä aikaa nukkumaan jos teidän nukahtamisen tahti on aivan eri ja herätyskin aamulla poikkeaa suuresti?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   2.6.26 21:16:23

Mulla on arkisin herätys kuudelta, ja kyllä mä olen jo ysiltä sängyssä. Luen ehkä vajaan tunnin ja sitten nukun. Ja nukun melatoniinin avulla, koska muuten en tahdo saada unta.

En ikinä antaisi toisen sanella, mihin aikaan menen nukkumaan! Uni vaikuttaa ihan kaikkeen, ja liian vähäiset unet jatkuvasti on todella pahaksi terveydelle, ei siinä mitkään hedelmät auta.

Toki ei ole huono ajatus ottaa verikokeita ja syödä d-vitamiinia, mutta kyllä se riittävä uni vaikuttaa väsymyksen tasoon ihan tosissaan.

Päivämäärä:   2.6.26 21:25:26

Aika kultakimpale sun ukkosi kun ei sun hyvinvointia priorisoi yhtään.

Lähettäjä: Nyt sanon 
Päivämäärä:   2.6.26 21:32:00

Etkö sinä ole yhtään itse älynnyt että se nukkuminen on tärkein asia ihmisen elämässä ja sitä ei yksikään kumppani ala sanelemaan toiselle.

Kykenettekö mihinkään vuorovaikutukseen keskenänne? Meillä tulisi raivokohtaus jos jompikumpi alkaisi pakottamaan valvomaan.

Tietenkään et jaksa mitään, vedit mitä lisäravinteita hyvänsä tai yrittäisit liikkua. Jos et saa tarpeeksi unta, ei mistään tule VTTUJAKAAN.

Onko se miehesi jotenkin kontrolloiva, ääliö vai mikä se on?

Tässä ei nyt oikein ole valitettavasti mitään sellaisia ns kauniita sanoja koska asia on yksiselitteinen. Minä olen niin tarkka yöunistani että osaan vetää rajat. Vaikka eroamalla jos ei muu auta.

Päivämäärä:   2.6.26 21:34:21

Oletko vaihdevuosi-ikäinen? Tutkitusti perusterve? Ei ole vikaa kilpparissa, munuaisissa, maksassa tai sydämessä?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   2.6.26 22:08:04

Olen kamppaillut vastaavan asian kanssa ja ratkaisu oli perinnejalkine puolisolle.

Ah, miten ihanaa on, kun toinen tulee usein samaan aikaan sänkyyn. Hän nukahtaa toki nopeammin ja herää aiemmin, mutta saan itsekin rauhassa nukahtaa ja meidän rytmi on about sama. Kaukana on onneksi ne ajat kun exä valvoi yömyöhään ja mun ois pitänyt olla kans hereillä.

Valvottaminen on ikivanha kidutuskeino. Lisäksi vähillä yöunilla olet riski esim. autonratissa. Sinä nukut jatkuvasti liian vähän ja tilanteesi vain pahenee.

Päivämäärä:   2.6.26 22:12:14

Väsymyshän tunnetusti on asia, joka on helppo siirtää syrjään ja toimia normaalisti sen vaikutuksista välittämättä...

Päivämäärä:   2.6.26 22:19:02

No jos nukahdat vaikka kello 23 aikoihin niin et ehdi saada kuin reippaat kuusi tuntia unta. Ei mikään ihme että väsyttää, kyllä itselläkin tuossa tilanteessa pyörisi nukkuminen mielessä. Mene aikaisemmin nukkumaan.

P.S. Miehesi on typerä itsekäs idiootti.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   2.6.26 22:28:43

Sulla on siis fyysisesti raskas työ josta et saa myöskään henkistä tyydytystä?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   2.6.26 22:51:53

Jo 22-23 nukkumaan? Sitten on syytä vaihtaa työrytmiä ja mennä myöhemmin töihin jos aikaisemmin nukkumaan meno ei onnistu. Aikuinen ihminen tarvitsee keskimäärin 7.5-8h unta.

Ihan ensimmäisenä siis kokeile tuota, mene nukkumaan viimeistään klo 21. Ja jos nukahtaminen on vaikeaa niin mene aikaisemmin ja kokeile vaikka lukemista, ihan fyysinen kirja, ei mitään e-kirjaa. Melatoniinia kannattaa kokeilla, se voi auttaa.

Mitä tulee mieheen, näytä sille lapikasta jos ei muuten usko. Henkistä väkivaltaahan tuo on.

Minulla on kroonista väsymystä jo ihan sairauden takia, mutta myös vaikeita uniongelmia. Nukahtaminen on yleensä helppoa, mutta uni loppuu kesken. Olen myös töissä tehokkaampi 4-5h yöunien jälkeen, 8h niin olen tokkurassa koko päivän. Ongelma lyhyillä yöunilla on, että helposti nukahdan päivällä ja nukun useita tunteja ja sitten illalla ei tule uni. Niinkuin nytkin, 5h yöunia ja 2h iltapäivästä ja nyt ei väsytä, herätys soi klo 5. Todennäköisesti siitä huolimatta tulen aamulla heräämään ennen kellonsoittoa.

Päivämäärä:   3.6.26 06:10:17

Itse nukun joka yö 9 tuntia.

Aina.

Olen järjestänyt elämäni niin. Tämä oli yksi syy, miksi jätin lapsenkin tekemättä. Olen kokenut mitä mulle tapahtuu ellen saa joka yö 9h unta. Kaikki romahtaa siinä.

Säälin kaikkia jotka eivät syystä tai toisesta saa nukuttua riittävästi (paitsi niitä, joille se olisi mahdollista mutta jotka valitsee tehdä mielummin jotain muuta.)

Ei unenpuutteeseen hedelmät auta.

Päivämäärä:   3.6.26 06:49:30

Onko mies joku taapero vai miksi haluaa samaan aikaan nukkumaan?

Lähettäjä: Jee... 
Päivämäärä:   3.6.26 06:53:02

Minä herään 4.30 ja menen nukkumaan viimeistään klo 20. Mies valvokoon miten valvoo. Ei vaikuta minun nukkumisiin

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   3.6.26 07:20:38

Ymmärsinkö oikein, että menet sänkyyn 22-23, ja pyörit vielä pari tuntia sen jälkeen? Eli nukahdat 00-1? Ja ihmettelet, miksi väsyttää, kun herätys on 5.30?
Jos ei nyt apina lyö kattilankansia yhteen, niin en väännä enempää rautalangasta.

Lähettäjä: Muuli 
Päivämäärä:   3.6.26 08:00:03

Ukko valvokoon yksinään HILJAA ja antaa toisen mennä nukkumaan silloin kun toinen haluaa. Jos haluaa samaan aikaan nukkumaan,niin tulee silloin kuin aloittaja menee. Menisin itsekin sänkyyn jo 21 jälkeen, lukisin kirjaa ja nukahtaisin viimeistään 22. Ukko on ääliö. Miksi suostut tuollaiseen pelleilyyn? Jos ei ymmärrä, niin potki se hereille joka aamu 5.30, koska haluat herätä samaan aikaan.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   3.6.26 08:12:27

Mikä sitä mistä riivaa? 22 ja varsinkin 23 on aivan liian myöhäinen nukkumaanmenoaika, jos herätys on 5.30.

Mä sinnittelen 23-6.30 unilla ja sekin tuntuu liian vähältä monesti.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   3.6.26 08:24:40

Hyvä vaihtoehto on erilliset asunnot ja elämät, jos toinen on noin törppö. Oikeastaan ainut järkiratkaisu tähän, jos et omassa kodissa saa nukkua riittävästi.

Päivämäärä:   3.6.26 10:02:23

Minulla soi herätys 7 kesäisin ja 6:30 talvella kun hevoset ovat tallissa, niin olen todellakin nukahtanut 22 mennessä. Miehen rytmi noin tunnin jäljessä omastani ja on hyvin hiljaa iltaisin kun minä olen nukkumassa. Kärsin välillä yöheräilystä kuumuuden vuoksi, joten saatan nukkua myös sohvalla/toisessa huoneessa/saunarakennuksessa joissa on viileämpi, koska mies taas tarvitsee lämpimämmän paikan nukkua. Aikuinen terve ihminen antaa toisen nukkua missä ja milloin toinen mieluiten nukkuu, joten anna lapikasta tuolle miehelle!
Olen ollut parikymppisenä tuollaisessa suhteessa, jossa mies valvotutti minua jonnekin kahteen yöllä vaikka riitelemällä ja jouduin heräämään viideltä töihin, josta menin suoraan kouluun ja illaksi takaisin töihin. Kaksi vuotta meni että pääsin pois tuosta ja useampi vuosi että toivuin. Valvottaminen on tahallista kontrollointia, LÄHDE!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.