Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä auttaa paniikkikohtauksessa?

Lähettäjä: Lena 
Päivämäärä:   1.6.26 22:32:20

Te, jotka kärsitte paniikkikohtauksista; mikä teitä auttaa sillä hetkellä kun se iskee?

Re: Mikä auttaa paniikkikohtauksessa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.26 22:36:53

Sisään-ulos hengitys laskien samalla 1 2 3 - 4 5 6 -7 8 9 jne. on ollut kaikista paras

Päivämäärä:   1.6.26 23:05:16

Kylmäaltistus tai hikiliikunta. Kyykkyyn-ylös, kyykkyyn-ylös jne.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.26 23:09:57

Suihku. Siinä tulee niin paljon aistiärsykkeitä, että helpottaa oloa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.26 23:43:07

Puhuminen auttaa, kun hengitys tasaantuu siinä väkisin.

Päivämäärä:   2.6.26 05:47:43

Itse kärsin pari vuotta kaupan kassalla paniikkikohtauksista. Jotenkin kuvittelin että pyörryn. Minua auttoi 2 asiaa pääsemään kokonaan yli.

1. Kun olin siinä tilanteessa että tuntui että paniikki alkaa tulla aloin keskittymään päässä mitä ympärillä näkyy "keltainen suklaapatukka, oho punainen takki tolla tyypillä, oho sininen uutislehti jossa on Sirpan kuva". Ja ihan päässä puhuin itelleni nuo. Pakotin pään keskittymään muuhun kuin tekemään ilmasta paniikinaiheita.

2. No toisena oli että piti pyörtyä, tosin kotona ja oikeesti hyvästä syystä (niin hirveet menkkakivut k-rokotteesta että keho ei kestänyt). Siinä opin miltä se pyörtyminen oikeesti tuntuu ja tajusin että se ei ollut mitään miltä se tuntui kaupankassalla ollessa. Opin siis lukemaan omaa kehoa paremmin ja se auttoi paljon.

Tuota ekaa pystyy hyödyntämään monessa paikkaa.

Lähettäjä: Kitty 
Päivämäärä:   2.6.26 07:31:27

Aika henkilökohtaisia tuntuu olevan toimivat keinot. Minulla itselläni on puhelimeen tallennettuna pari sellaista hyvin paljon yksityiskohtia ja tapahtumia sisältävää musiikkivideota, mitä alan katsomaan kun tunnen paniikin iskevän. Yritän keskittyä jokaiseen yksityiskohtaan. Musiikki ylipäätään on minulle hyvä apukeino, sopiva biisi voi vaikuttaa minulle merkittävästi omaan olooni.
Myös mieheni on aina loistava apu, jos on lähellä (hän osaa lukea minusta jo ennakolta merkkejä, vaikka yrittäisin ne salata tai en itse ihan edes huomaisi mihin ollaan menossa, usein hän saa tilanteen poikki jo ennen sen alkamista), hänellä on loistava kyky saada minut rauhoittumaan. Yhden ystävän kanssa on myös sopimus, että hänelle saa aina laittaa viestiä tai soittaa, jos tilanne alkaa eskaloitua. Häpeän paniikkikohtauksiani paljon etten haluaisi koskaan näyttäytyä kenellekkään muulle niiden vaikutuksen alaisena, mutta nuo kaksi tärkeää henkilöä elämässäni kuitenkin tietävät tilanteen ja haluavat auttaa. Siitä olen kyllä todella kiitollinen!
Minua aittaa myös se, että jos vaan olen kotona niin vaihdan heti ekojen tuntemusten tultua mahdollisimman löysät vaatteet päälleni, paras on esim joku iso huppari tai miehen t-paita. Myös painopeitto auttaa minua, jos on mahdollista mennä hetkeksi sen alle.
Minulla paniikkikohtaukset liittyy aina häiriintyneen kehonkuvani aiheuttamaan ahdistukseen (syömishäiriö). Joskus pahimmillaan esim oman peilikuvan näkeminen tai ihan vaikka oman heijastuksen näkeminen jostain lasipinnnasta voi aikaansaada paniikkikohtauksen, joskus myös ruokailun jälkeen yhtäkkiä saatan tuntea lihoneeni kymmeniä kiloja ja se tunne eskaloituu paniikkikohtaukseen. Siksi esim suihku tai hikiliikunta ei minulla auta, vaan päinvastoin ne pahentaa tilannetta.
Onneksi nykyään paniikki iskee aivan todella harvoin ja olen aina kohtauksessa päässyt jonnekin niin piiloon niin, ettei kukaan noita paria yllä mainittua henkilöä ole minua paniikkikohtauksessa nähnyt. Mutta toisinaan edelleen ne yllättää silloin tällöin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.6.26 07:49:11

Minulla auttoi jo tieto siitä, mikä paniikkikohtaus on.

Tiedän että en ole sekoamassa eikä minun tarvitse menettää kontrollia omasta olemisesta. Tiedostan että nyt ahdistaa, mutta kohta tämä on ohi. Mietin mitä kivaa teen kun pääsen esim illalla kotiin. Voin selata kännykästä hyvän mielen albumia, missä on kuvia metsästä, oravista ja muista rentouttavista asioista. Hengitän ja mietin mitä ympärillä näkyy, miltä tuoksuu ja tuntuu. Jos tiedän etukäteen että on tulossa stressaava tilaisuus, otan Propralin joka tasoittaa sykettä.

Päivämäärä:   2.6.26 10:17:37

Mulla ei auttanut oikein mikään, syön säännöllisesti bisoprololia. Ei ole tullut kertaakaan viiden vuoden aikana. Lääke sopii minulle myös siksi että verenpaine vähän koholla.

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   2.6.26 21:08:29

Mulla auttaa se, että alan nauhoittaa ääniviestiä kaverille. Soittaminen varmaan toimisi myös.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.6.26 22:39:19

Samaa meinasin tulla just kysymään nyt panikkikohtaus ollut monena päivänä

Lähettäjä: ..- 
Päivämäärä:   3.6.26 18:23:16

Jossain tuli joskus vastaan vinkki, että kirpeiden karkkien syöminen voisi auttaa, kun aiheuttaa vahvan aistiärsykkeen. Todenperäisyyttä tai toimivuutta en tiedä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.