Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raskaana, ehdotin miehelle rahojen jakoa.

Lähettäjä: Elle 
Päivämäärä:   31.5.26 17:26:36

Olen raskaana ja edessä luultavasti ainakin vuosi jos ei kaksi lapsen kanssa kotona. Kuten tiedetään ei äidin taloustilanne päätä huimaa jos haluaa yhtään pidemmäksi aikaa jäädä kotiin. Itse olen hoitoalalla ja mies isossa yrityksessä johoasemassa. Mun kk palkka alkaa verojen jälkeen numerolla 2 ja miehen 5.

Ehdotin miehelle että voitaisiin jakaa rahat tasan sen aikaa kun olen lapsen kanssa kotona. Eli maksettaisiin tuloistamme ensin kaikki juoksevat menot tasan ja sitten jaettaisiin jäävät rahat meille käyttöön tasan.

Mies piti ajatusta ihan hulluna ja ei ymmärtänyt mikä tarve mulla on kajota hänen rahoihinsa. Yritin selittää paljonko kotiin jäävällä äidillä on tuloja, mutta ei halunnut ymmärtää. Sanoi maksavansa kyllä meidän arjen, mutta mulle on korkea kynnys olla pyytämässä mieheltä rahaa.

Mitä ajatuksia herättää?

Re: Raskaana, ehdotin miehelle rahojen jakoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.26 17:34:06

Että tämä on keskustelu, joka käydään ennen kuin ollaan raskaana.

Mutta onnea matkaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.26 17:40:24

Onnea. Ei lasta kannata ollenkaan alkaa tekemään suhteeseen jossa on sun ja mun rahat. Lapsihan on sun harrastus ja sun kuluerä ja tietenkin sun hoidettava. Sairaalalasku kuuluu sulle maksettavaksi. Samoin päivähoitomaksu.

Laadi miehelle lasku kohdunvuonrasta. 30 000e etukäteen ja 30 000e kun lapsi syntyy.

Mut realistisesti tossa ei nyt auta kuin polkea jalkaa ja saada asia sovittua tai erottava.

Missä on ne vanhanajan kunnian miehet, jotka maksoivat mukisematta vaimon ja perheen elatuksen, vaimolle kotiapulainen, koreat korut ja upeat mekot. Olihan se kunnia-asia miltä perhe näyttää ja miten vaimo jaksaa.

Päivämäärä:   31.5.26 17:46:32

Miehen mielestä on toki reilua, että sinulla ei ole omaa rahaa, harrastuksia tai mitään huveja koko sinä aikana kun et ole töissä, vaan olet ainoastaan kotiäiti, eipähän ole tarvetta lähteä kotoa minnekään. Hänellä toki sitten on, koska hän käy töissä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.26 17:49:20

Meillä on ollut yhteiset rahat siitä asti, kun olemme menneet naimisiin.
Silloin kun menimme naimisiin oli tulojen jakautuminen sama kuin aloittajalla. Minäkin olen hoitoalalla. Ensimmäisen lapsen syntyessä olin rivisairaanhoitaja.

Me jaoimme hoitovapaat.
Minä olin ensin kotona kolme vuotta. Ensimmäinen lapsi, ja toinen kahden vuoden päästä. Mies kotona sitten kaksi vuotta.
Kolmannen lapsen kohdalla olin kotona vain kuusi kuukautta, ja mies oli 2,5 vuotta.

Ole aloittaja kotona vain minimi, ja mies loput.

Päivämäärä:   31.5.26 17:58:58

Älä ainakaan alistu tuohon. Älä jätä asiaa tuohon. Eikö niin, että loukkaannuit ja nyt aiot jättää puhumatta enää mitään asiasta? Älä alistu.

Harkitsisin ihan omaa asuntoa, saisit enemmän rahaa ja mieheltä elatusmaksuja tulojen mukaan kun muuttaisit omaan asuntoon.

Lähettäjä: Miksi 
Päivämäärä:   31.5.26 18:07:34

Niin tai sitten mies maksaa teillä kaikki menot ja sinä käytät omat rahat omiin humputteluihin. Toisaalta ymmärrän miestä ettei ilahdu ajatuksesta, jos teillä ei ole mitään yhteistä tiliä ollut tähän mennessä vaan omat tilit josta olette jakaneet kulut puoliksi niin miehen yhtäkkiä pitäisi alkaa sinulle siirtää omista tuloistaan puolet.

Meillä mies maksoi kaikki menot, kun olin lasten kanssa kotona. Minulla oli omia säästöjä eikä niihin tarvinnut koskea. Itsellä lapsilisä ja kotihoidontuki riitti kyllä hyvin omiin menoihin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.26 18:41:34

Nyt mä en ihan ymmärrä. Mies sanoi maksavansa arjen, eli? Mitä se sisältää? Jos se sisältää arkiset kulut, eli lainat/vuokrat/vedet/sähköt/ruoat jne, niin miksi ihmeessä tuo nyt huonolta kuulostaisi? Kai sä nyt omat kulusi pystyt niistä omista rahoistasi maksamaan?

Ja niinkuin moni jo sanoikin, nämä kyllä olisi kannattanut keskustella jo ennen sen lapsen maailmaan saattamista.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.5.26 18:52:38

Niin miksi ne rahat pitää jakaa ? Mies luvannut maksaa arjen niin sehän hyvä niin .

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   31.5.26 18:54:49

Jos mies maksaa kaikki perheen arjen kulut niin en ihan ymmärrä miksi niistä lopuistakin pitäisi vielä puolet aloittajalle siirtää.

Meillä kulut jaettu n. 50/50 aina, myös silloin kun olin perhevapailla. Ei ongelmaa asiassa. Yhteiselle tilille molemmilta sama summa ja sieltä maksetaan kaikki perheen yhteiset kulut ja ihan kaikki lasten kulut. Loput rahat molemmat käyttää mihin huvittaa.

Päivämäärä:   31.5.26 19:00:53

Miksi miehen pitäisi siirtää puolet tuloistaan sinulle, kun vielä maksaa arjen menotkin? Kuulostaa vaan siltä, että lapsi on hyvä tekosyy päästä miehen taskulle.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   31.5.26 19:07:44

Se tosiaan riippuu siitä, mitä ne "arjen" kulut konkreettisesti tarkoittaa. Lainoja/vuokraa, autoja, sähköä, vettä, ruokakuluja, vakuutuksia, entä lapsen hankinnat? Miten kauan mies aikoo olla vanhempainvapaalla?

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   31.5.26 19:16:35

Mies sanoo maksavansa teidän arjen. Ja se ei sulle riitä? Miksi ihmeessä miehen pitäisi sulle vielä rahaakin siirtää?

Lähettäjä: Kieli 
Päivämäärä:   31.5.26 19:27:25

" Sanoi maksavansa kyllä meidän arjen, mutta mulle on korkea kynnys olla pyytämässä mieheltä rahaa. "

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Raskaus sekottaa kyllä helposti pään, mutta nyt kipin kapin miehelle pehmentelemään että olit ehkä vähän dramaattinen. Lyöt kuitenkin rahalliset faktat pöytään ja pyydät jonkun varmuuden että et joudu ihan kituuttelemaan kun toinen elelee leveäsi.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   31.5.26 19:32:20

"Sanoi maksavansa kyllä meidän arjen, mutta mulle on korkea kynnys olla pyytämässä mieheltä rahaa. "

Jos mies maksaa arjen kulut, mukaan lukien ruuat, niin saathan sinä sen äitiyspäivärahasi (tai mikä nykyään onkaan nimeltään) ihan omiin menoihisi. Tuohan olisi ihan loistava diili.

Lähettäjä: pallero 
Päivämäärä:   31.5.26 19:44:52

Aina omat rahat ja omat tilit!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.5.26 19:48:54

Minustakin kuulostaa oudolta jakaa rahat tasan. Nykyaikana on aivan tavallista, että on omat rahat eikä yhteisiä. Se on jopa fiksua. Mies on luvannut maksaa arken, joten miksi sinun pitäisi erikseen olla pyytämässä rahaa? Ja kun ylimääräisiä hankintoja pitää tehdä, kerrot vain, että nyt tarvitaan tällainen.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   31.5.26 19:56:11

Kyllä perheessä pitää olla yhteiset rahat. Laskut maksetaan yhdessä sopien, kyttö rahaa pitää olla kummallakin varallisuuden mukaan ja sopia minkä verran jää säästöön

Lähettäjä: Elle 
Päivämäärä:   31.5.26 20:07:04

Ollaan laitettu yhteiselle taloustilille asuntolainaan asumiseen ja vakuutuksiin liittyvät kulut 50/50.

Mies tarkoitti arjen maksamisella näiden jälkeen jääviä kuluja kuten ruokaa, bensoja jne. Jäädessäni kotiin tippuu tulot siihen malliin että mulle jää suhteessa tosi vähän rahaa kun maksan taloustilille em. Jutut. Miehelle puolestaan jää ihan reilusti käyttörahaa. Toki on tähänkin asti esim. Tarjonnut ravintolassa jne. Mutta tuntuu siltä että pitääkö tässä alkaa pyytämään mieheltä "viikkorahaa" kun omat rahat ei arjessa riitä. Käyn kuitenkin ihan säännöllisesti ruokakaupassa jne.

Päivämäärä:   31.5.26 20:10:48

Eipä siinä auta kuin istua alas laskemaan budjettia yhdessä. Katsotte eri vaiheiden tulot yhdessä valmiiksi ja laskette paljonko sinulle jää kulujen jälkeen tilille milloinkin, ja päätätte mitä sitten tehdään.

Eihän lapsen saaminen tarkoita sitä, että äidin elintaso laskee automaattisesti enemmän kuin isän, eikä sekään ole kovin kätevää että vain työssäkäyvä isä käy töiden jälkeen ruokakaupassa ja ostamassa lapselle vaatteita ja muita tarvikkeita vain siksi, että äidin tilillä ei ole rahaa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   31.5.26 20:11:34

Niinpäniin, se on aina se mitä se "arki" kellekin tarkoittaa.

Miehen olisi syytä ottaa enemmän koppia asumiseen liittyvistä kuluista myös.

Ei sen lapsen kuulu olla vain äidin konkreettinen taloudellinen "taakka" vaan tulojen lasku kuuluu näkyä ja tuntua myös perheen toisella elättäjällä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.5.26 20:11:51

Tulisi miehelle halvemmaksi nostaa kytkintä ja maksaa ruokot

Lähettäjä: Muuli 
Päivämäärä:   31.5.26 20:12:00

Ensin mies on luvannut maksaa ruuat ja sitten sinä kuitenkin käyt kaupassa ja mietit riittääkö rahat... yritä nyt päättää. En minäkään ymmärrä miksi miehen pitäisi sulle harrastusrahaa maksaa, kun kerran maksaa teidän elämisen eli elättää sinut!!! Äippärahoista saat varmasti omat extrat maksettua.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.5.26 20:14:11

Täh? Mihin tarvitset miehen rahoja jos hän jo tarjoutuu maksamaan kaiken?

Päivämäärä:   31.5.26 20:16:16

"Mihin tarvitset miehen rahoja jos hän jo tarjoutuu maksamaan kaiken?"

Niin miten se mies "maksaa kaiken" antamatta aloittajalle rahaa? Käymällä aina itse kaupassa, kun aloittaja on lapsen kanssa kotona?

Päivämäärä:   31.5.26 20:18:15

Aloittaja on röyhkeä lokki kun edes ehdottaa että arjen pyörittämisen jälkeen jäävät rahat jaettaisiin tasan.

Tässä toki tarina muuttuu koko ajan niin varmaan tämäkin on taas jonkun tylsistyneen provo. Tai sitten aloittaja on joku vähän vajaa.

Päivämäärä:   31.5.26 20:20:51

Mies tietenkin pitää puolet kaikista perhevapaista.

Päivämäärä:   31.5.26 20:24:25

... //Aloittaja ei muka kehtaa pyytää mieheltä rahaa, mutta kuitenkin kehtaa pyytää itselleen osuuden miehen palkasta. Niin mitenkä menikään? Mieshän ei ole aloittajalle sanonut ettei voi tälle antaa rahaa esim. Kaupassa käyntiä varten ja näin maksaa kaupassa käynnin vaan mies ei halua laittaa puolta omasta palkastaan aloittajan törsättäväksi. Mies voi maksaa perheen menot. Sillä rahalla joilla aloittaja olisi maksanut menoja voi hän käyttää omiin humputteluihin. Aloittajan tilanteessa kuulostaa siltä, että mies on se järkevä rahan käytön suhteen ja sille voi olla syynsä miksi mies ei halua tuloja laitettavan yhteen ja jaettavan täysin tasan.

Päivämäärä:   31.5.26 20:26:52

Sehän onkin kätevää pyytää mieheltä rahaa kauppareissu kerrallaan sen sijaan, että joka kuukasi automaattisesti siirreltäisiin rahat oikeisiin paikkoihin.

Aikuisen ihmisenä en halua olla tilanteessa, jossa omat ja lapsen hankinnat on siitä kiinni että mies ehtii/viitsii laittaa juuri sillä hetkellä rahaa kun sitä tarvitaan.

Päivämäärä:   31.5.26 20:33:29

... //Niin enhäkäpä mies haluaa, että omat rahat menee ihan oikeasti perheen oikeisiin menoihin eikä aloittajan omiin hömpötyksiin ja siksi ei ole valmis mihinkään tulot yhteen ja puoliksi jakoon. Jos aloittajalla on varaa laittaa menot puoliksi perhe vapaalla niin sillä rahalla voi varmasti myös maksaa ne omat meno, kun mies sitten maksaa kaiken muun.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   31.5.26 20:34:20

No, sun täytyy tehdä tarkat laskelmat, paljonko sulla jää rahaa näiden 50-50 osuuksien jälkeen. Jos ei mitään, niin puhu miehelle, että sinua ahdistaa, ettei omaa rahaa jää ko. kulujen jälkeen yhtään. Myös olisi hyvä keskustella vanhempainvapaiden pitämisestä. Haluaako mies pitää yhtään? Kannattaa myös varautua siihen, että olet poissa töistä vain vuoden verran. Ei tänä päivänä monellakaan ole varaa jäädä hoitovapaille.

Ja tosiaan, nämä keskustelut olisi pitänyt käydä ennen raskautta.

Päivämäärä:   31.5.26 20:36:00

"Niin enhäkäpä mies haluaa, että omat rahat menee ihan oikeasti perheen oikeisiin menoihin eikä aloittajan omiin hömpötyksiin "

Hieno asenne puolisoaan kohtaan. Ei varmaan kannattaisi hankkia lapsia epäluotettavan rahankäyttäjän kanssa, joka itsekin on lapsen tasolla ja jonka jokainen hankinta pitää arvioida ylemmällä taholla.

Päivämäärä:   31.5.26 20:39:41

"Aikuisen ihmisenä en halua olla tilanteessa, jossa omat ja lapsen hankinnat on siitä kiinni että mies ehtii/viitsii laittaa juuri sillä hetkellä rahaa kun sitä tarvitaan."

Aikuisena ihmisenä sä ymmärrät että sun omat hankinnat riippuu siitä miltä OMAN tilin saldo näyttää. Lapselle tulevat hankinnat ei tipahda eteen yhtäkkiä, kyllä isommat ostot on tiedossa ja niitä katsellaan/vertaillaan/jne. Mies varmasti osaa itsekin käydä niitä ostamassa, tai yhdessä tai sitten siirtää rahaa. Ja jokainen AIKUINEN ymmärtää että jos on hätä niin otetaan puhelin ja soitetaan että hei, siirrä summa x mulle nyt heti koska tilanne y.

Päivämäärä:   31.5.26 20:45:10

... //Mikä ihmeen asenne? Aloittaja on maksanut tähän mennessä omat menot ja yhteiset menot puoliksi. Nyt mies on valmis maksamaan kaikki perheen menot kokonaan ja aloittaja saa maksaa omat humputtelut. Tämä ei käy aloittajalle, kun on niin noloa pyytää rahaa. Unohtaa vaan, että ihan samalla tavalla on pyytämässä mieheltä rahaa ja todennäköisesti jopa enemmänkin, kun kaikki tulot pitää laittaa yhteen ja sitten puoliksi.

Päivämäärä:   31.5.26 20:57:42

"Ollaan laitettu yhteiselle taloustilille asuntolainaan asumiseen ja vakuutuksiin liittyvät kulut 50/50.

Mies tarkoitti arjen maksamisella näiden jälkeen jääviä kuluja kuten ruokaa, bensoja jne."

Eihän tuo edes tarkoita, että mies on luvannut maksaa "arjen kulut". Minusta asumiseen liittyvät kulut on arjen kuluja, samoin vakuutuksetkin. Ehdota, että et maksa taloustilille mitään hoitovapaan aikana, silloin sinulle jää omaa rahaa.

Päivämäärä:   31.5.26 21:07:56

Jos aloittajan tulot pienenee niin maksatte sinne tilille tietenkin kohtuullisella jaolla rahaa eikä 50/50. Esim 1/3 ja 2/3 .
Tuo aloituksen jakoajatus vaan typerä . Keskustelkaa miten teette jaon. Voisi olla myös taloustili jonne siirretään rahaa ja sillä käydään kaupassa .

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   31.5.26 21:09:26

No en kyllä yhtään ihmettele miehen reaktiota, miksi sinun tulostasosi pitäisi nousta kun jäät kotiin?
Meillä mies hoiti mulle katon pään päälle ja ruuat, elätti lapset. Kotihoidontuki ja pari sataa iltatöistä riitti mulle muuhun elämiseen. Jos ei riittänyt, niin olin ilman.
En olisi kehdannut olla käsi ojossa pyytämässä muutamaa touhutonnia.

Päivämäärä:   31.5.26 21:18:36

No itsekin olen raskaana mutta ei tulisi mieleenkään käydä vastaavaa keskustelua. Toki minun tulot vähän tippuu mutta ei minun tarvitse kyllä töissäkään käydä vaan saan olla lomalla ja harrastaa melkein vuoden. Eikä ne tulotkaan niin paljon bruttona tipu kun verotuksen keventyminen jakautuu kahdelle vuodelle. Jos mies sanoo maksavansa arjen on se ihan riittävä kompensaatio.

Päivämäärä:   31.5.26 21:39:45

Jos on pari vuotta kotona, niin kyllä ne tulot todella tippuu. Meillä molemmat maksaa koko ajan "omaa osuutta". Mutta molemmat on vuoden kotona. Kumpikaan ei luovuta omia päiviään ja kun ansiosidonnaidet päivät loppuu, niin sitten kotihoidontukea. Ei avioehtoa ja lopulta yhteinen elämä ja talous. Perhevapaiden jakaminen myös lisää parisuhteen tasa-arvoa ja kotitöiden jakautumista.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   31.5.26 21:59:37

Lähettäjä...
Päivämäärä31.5.26 17:34:06

Että tämä on keskustelu, joka käydään ennen kuin ollaan raskaana.

Päivämäärä:   31.5.26 22:06:44

"Re: Raskaana, ehdotin miehelle rahojen jakoa.
Lähettäjä.

Päivämäärä31.5.26 21:18:36

No itsekin olen raskaana mutta ei tulisi mieleenkään käydä vastaavaa keskustelua. Toki minun tulot vähän tippuu mutta ei minun tarvitse kyllä töissäkään käydä vaan saan olla lomalla ja harrastaa melkein vuoden. Eikä ne tulotkaan niin paljon bruttona tipu kun verotuksen keventyminen jakautuu kahdelle vuodelle. Jos mies sanoo maksavansa arjen on se ihan riittävä kompensaatio."

Vai lomalla.

Ahahahahhhahhhahhahahhahahahaaaa XD XD

Tule kertomaan meille toki muutaman kuukaiden päästä miltä se sun "loma" tultuu ja onko kuinka lomaileva olo.

Päivämäärä:   31.5.26 22:13:25

No on se lomaa siitä palkkatyöstä,,josta palkka maksetaan. Ja teillehän tulee ihan sikana sitä palkkaakkn pelkästään kotona olemisesta! Ihan älytöntä. Kai aikuiset ihmiset ovat säästäneet puskuria ennen kuin aletaan lapsia tekemään? Vai onko se taas ajatus, että yhteiskunta elättää.

Päivämäärä:   31.5.26 22:13:57

Muuli, aloittajan ajatushan oli, että mies elättää.

Päivämäärä:   31.5.26 22:15:53

Olen lomaillut jo pari kk ja edellisestä lapsesta lomailin jotain 10kk. Kyllä oli viimeksikin mukavaa mutta nyt vielä parempaa kun hepat omassa pihassa. Sen verran mukavaa on että saatan lomailla vielä kesän 2027 myös ja harkitsen myös kolmatta lasta.

Lähettäjä: Zikki 
Päivämäärä:   31.5.26 22:16:11

Ihme aloittajan lynkkaamista. Miksi ihmeessä perheen rahoja ei voisi jakaa 50/50 vanhempien käyttöön? Kyllä raskaus ja lapsen kanssa kotiin jääminen on aika iso taloudellinenkin uhraus ja pitkään naisen talouteen vaikuttava asia.

Miksi naisen pitäisi tässä asiassa ottaa taloudellisesti enenmmän takkiin kun miehen? Ei mulla olisi ollut lasten kanssa kotona ollessa varaa harrastaa tai vaikka lounastaa ystävien kanssa jos mieheni ei niitä olisi rahoittanut.

Päivämäärä:   31.5.26 22:18:08

Mitä ensimmäinen piste sekoilee lomalla ja harrastuksilla kun on äitiyslomalla ? No ei tietty töihin tarvii mennä mutta jos ukko on töissä ja tienaamassa niin ei se kotona olo vauvan kanssa ole pelkkää lomaa ja harrastelua. Vai onko sulla kotiapulainen ?

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   31.5.26 22:25:25

Zikki: mieshän on luvannut maksaa arjen. Miksi ihmeessä miehen pitäisi vielä jakaa aloittajan kanssa yhtään mitään? Ei se sen miehen vika ole että aloittajalla ei ole kyvyt tai viitsiminen riittänyt parempipalkkaisiin hommiin. Jos arki pyörii niin aloittaja vaan suhteuttaa menonsa siihen mitä tulee.

Päivämäärä:   31.5.26 22:27:14

jes, no eikö se ole miehen oma vika, että on tehnyt lapsen niin kyvyttömän naisen kanssa?

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   31.5.26 22:33:05

On, todellakin. Mutta ehkä aloittaja on niin ihana ja kaikkea että mies on mennyt lankaan.

Päivämäärä:   31.5.26 22:37:58

Kyllä kotona olo on ihan lomaa kun ei töissä tarvii käydä. Täytyyhän ne lapset ja kotityöt kesälomallakin hoitaa ja silloinkin kun on töissä. Oon todella nauttinut kun on saanut pihaa laittaa, rempata ja hevosella rauhassa.

Päivämäärä:   31.5.26 22:42:05

"Zikki: mieshän on luvannut maksaa arjen."

Ei täällä viitsitä lukea aloittajan tekstejä. Miehen "arjen kulut" tarkoittavat vain bensoja, ruokaa, ym. mutta aloittajan pitäisi maksaa edelleen puolet talousrahastoon. Josta maksetaan myös arjen kuluja kuten asumisen kulut ja vakuutukset. Kun äitiyspvraha on pienempi kuin palkka ja mahdollinen jatko hoitovapaalla paljon pienempi kuin palkka, aloittajalle ei todellakaan jää yhtään omaa rahaa.

Lähettäjä: Exj 
Päivämäärä:   31.5.26 22:42:16

Ole se pakollinen 6kk äitiyslomalla ja pistäkää mukula sen jälkeen hoitoon, jos on noin hankalaa.

Päivämäärä:   31.5.26 22:52:38

No kai äidinkin kuuluu jotain talouden kuluja maksaa eikä käyttää kaikkea rahaa omiin juttuihin. Ei kai se miehen vika ole jos aloittaja on hankkinut huonopalkkaisen työn.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.5.26 23:04:39

Toimisiko tämä sama toisinpäin? Naisen tulot alkaa 5:lla, miehen 2:lla, mutta nyt kun nainen on raskaana niin rahat jaetaankin tasan, mitä ei ole ennen tehty?

Päivämäärä:   31.5.26 23:09:29

Kun lapsia päätetään haluta, niin se vaikuttaa molempien talouteen. Myös miehen. Ja myös naiselle pitää jäädä omaa rahaa.

Päivämäärä:   31.5.26 23:11:02

.: No siinä tapauksessa kyllähän sen miehenkin pitää osallistua lapsen hoitoon, eli perhevapaat pidetään tasan puoliksi. Eihän se oli naisen vika, että mies on pihtari.

Lähettäjä: Lillemor 
Päivämäärä:   31.5.26 23:17:31

Niin, nainen ottaa takkiin ja mirs itsekkäästi vaatii naisen pikku rahoista 50 prossan osallistumisen. Rehti mies ottaisi talouden kantaakseen, onhan se tuleva lapsi hänenkin.

Loppupalkan jakamisideassa minä kyllä vähän kurtistin kulmiani. Ei se ole tarpeen. Mutta mieheltä olisi iso kädenojennus, jos hän hoitaisi palkastaan kaikki kulut tuona aikana. Jotenkin mielestäni se olisi jopa luonnollista. Mutta nykymiehet ajattelevat vain rahaa ja omaa etuaan. Toivottavasti muuten on hyvä mies. Yhtä kaikki, tässä on hyvä esimerkki tilanteesta, josta olisi pitänyt keskustella siinä vaiheessa kun lapsien hankinnasta vasta alettiin puhua. Olisi voinut aloittajan mieli muuttua hyvästä miehestä eikä aloittaja olisi ehtinyt vielä täysin koukkuuntua lapsen muodossa.

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   1.6.26 02:49:31

Jotenkin surullisia nämä "lokiksi" syyttävät. Heillä ei selkeästi ole koskaan ollut vierellä ihmistä joka jakaisi vilpittömästi sitä arkea yhdessä eikä taloudessa ole "sinä ja minä" vaan "me". Jos sitä arkea halutaan elää toisen kanssa yhdessä, ei se mene niin että toinen syö kaviaaria ja toinen näkkileipää. Normaalisti välittävä ihminen haluaa, että toisellakin on hyvä olla ja arkea jaetaan yhdessä. Ei niistä omista rahoistakaan ole samanlaista iloa, jos ei ole ketään jonka kanssa nostaa elintasoa paremmaksi ja jakaa arkea yhdessä. Itsekeskeinen ja minä-henkinen toki saa tyydytyksen siitä, että istuu rahojensa päällä, elämät ovat täysin erilliset ja on aina "sinun tai "minun" ja lasketaan pennejä kuka maksoi mitäkin. En vaan näe sitä onnellisena lopulta edes hänen itsensä kannalta. Mutta elämänsä saa toki elää kuten haluaa, kannattaa vaan valita se toinen ihminen hyvin kenen kanssa arkensa jakaa. Muuhun ei voi vaikuttaa kuin itseensä ja omiin valintoihinsa.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   1.6.26 06:47:50

Keskustelu on sitä, että osapuolet vaihtaa ajatuksia, eli aloittaja jatkaa miehensä kanssa.
En minäkään antaisi puolia ylijäävistä tuloistani toiselle, jos toinen olisi kotona lapsen kanssa. Arjen maksaisin.

Jaoin lapseni isän kanssa hoitovapaan, se maksoi kummalla oli tuloja enempi sillä hetkellä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   1.6.26 07:28:18

"
Että tämä on keskustelu, joka käydään ennen kuin ollaan raskaana."

-Ei, tämä on keskustelu, joka käydään jo ennen kuin muutetaan yhteen. Kämppikset maksaa yhteiset kulut puoliksi tuloista riippumatta. Pariskunnat elää yhteistä arkea ja jakaa yhteisestä arjesta koituvat yhteiset kulut tulojen suhteessa. Aloittajan tapauksessa tuloero on niin iso, ettei kulujen olisi koskaan pitänyt mennä 50:50 jaolla. Kun kulut jaetaan tulojen suhteessa, niin suhdeluku muuttuu tulojen vaihdellessa elämän varrella pitäen tilanteen tasapuolisena eri elämäntilanteissa.

Ammatin valinta, työpaikan valinta ja harrastusten valinta on henkilökohtaisia. Jos on valinnut pienipalkkaisen alan, ei voi vaatia, että puoliso maksaa kalliit harrastukset. Jos haluaa jäädä pidemmäksi aikaa kotivanhemmaksi ilman palkkatuloja, niin perheen elättäjän pitää sitten haluta samaa järjestelyä siinä määrin, että maksaa kk-rahaa, josta kotiin jäävä voi tehdä henkilökohtaiset hankinnat ja säästää tuleviin henkilökohtaisiin tarpeisiin. Myös suurituloisemmalla on oikeus jäädä kotiin lapsen kanssa halutessaan, tilanne on hänellekin ainutkertainen, jolloin myös pienituloisemman tulee olla valmis toimimaan perheen elättäjänä. Siitä, missä määrin vahemmat haluaa jäädä kotiin lapsen kanssa, täytyy keskustella ennen kuin ollaan raskaana.

Päivämäärä:   1.6.26 07:33:07

” Meillä kulut jaettu n. 50/50 aina, myös silloin kun olin perhevapailla. Ei ongelmaa asiassa. ”

Tämä on taloudellista väkivaltaa vaikka se ei sulle olekaan ongelma. Mulle olis ja en kyllä maksaisi puolia kuluista kun hoidan lapsia kotona.

Päivämäärä:   1.6.26 07:38:58

".: No siinä tapauksessa kyllähän sen miehenkin pitää osallistua lapsen hoitoon, eli perhevapaat pidetään tasan puoliksi. Eihän se oli naisen vika, että mies on pihtari."

No en minä ainakaan halua. Haluan pitää itse niin paljon kuin mahdollista ja saan kelalta varmaan 10x sen mitä mies saisi. Plus ettei miehen firmaa kukaan pyörittäisi kun on lapsen kanssa kotona. Ja muutenkin hoitaa kyllä lapsia enemmän kuin minä. Ihan siinä työn ohessa. Minä hoidan imetyksen ja vaatteet. Oikeastaan kaiken muun hoitaa mies. Olen esimerkiksi ruokaa tehnyt noin 4 vuoden aikana 4-5kertaa. Vaikka olen ollut 2 kertaa äitiyslomalla ja vähän muitakin lomia.

Päivämäärä:   1.6.26 08:23:54

Aloittajan mies on edelleen luvannut hoitaa ruuat ym.kulut. eli aloittaja vinkuu itselleen jotain palkkaa lapsen hoitanisesta, pelkkä elättäminen ei riitä. Aloittaja oli muuten itse ehdottanut menojen jakamista puoliksi ja sitten hänen pitäisi saada puolet miehelle jäävistä rahoista. Mies oli todennut kyllä elättävänsä eli maksavansa ilmeisesti kaikki asumiskulut, ruuat ym. Eli mitä hittoa sen ukon pitäisi vielä maksaa kotona olemisesta?

Päivämäärä:   1.6.26 08:38:08

Lapikasta aloittajalle.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   1.6.26 08:42:48

Mun mies siirsi minulle vähintään tonnin ja yleensä vähän enemmänkin joka kuukausi kun hoidin lapsia vaikka ne olisi ollut päiväkodissakin. Mies oli paljon työmatkoilla ja minä ostin lasten vaatteet, puhelimet, polkupyörät ja mitä nyt piti hankkia. Minulla oli omiakin tuloja mutta näin käteen jäävä summa oli minulla isompi, koska menotkin oli huikeasti isommat. Täysin yhteisiin kuluihin se lisärahoitus meni mutta näin minulle jäi säästämisen tai tuhlaamisen mahdollisuus samoin kuin miehelle. Meillä on useampia lapsia ja lisäksi lemmikkejä sekä omakotitalo eli summa ei ole yhtään niin iso miltä kuulostaa.

Aloittajan tarinan epäreiluus riippuu ihan siitä mitä."arjen kulut" on. Jos kotona oleva luontevasti hoitaa arjen hankinnat ja ruokamenot niin kyllä siinä pitää olla "taloustili", miehen kortti tai sitten rahan liikkua. Pieni puskuri pitää olla ettei joka terveyssiteeseen tarvitse anoa määrärahaa.

Se että toinen käy golfmatkoilla ja toinen kituuttaa arkea ei ole avioliitto, se on hyväksikäyttöä.

Vaimon tulee olla sitoutunut ja tukea miestään, jonka taas tulee huolehtia, rakastaa ja elättää. Tämä on oma feministinen ohjenuorani lapsiperheessä jaksamiseen. Ei ole "sinun-mlnun" kun ollaan avioliiton ja lapsen yhdistämä "me".

Lähettäjä: Ff 
Päivämäärä:   1.6.26 08:51:44

Mikäs ongelma tossa nyt on jos mies tuo kotiin vaikka 5000e/kk ja naisen tulot 2000e/kk.

Eikö ne nyt voi laittaa yhteen, maksaa siitä asumiset ja laskut. Sitten jakaa loput tasan?

Sekään ei oo kovin reilua että nainen saa kotona kituuttaa lapsen kanssa ja laskea rahojaan onko nyt varaa hakea itse se vaippapaketti vai pitääkö pyytää mieheltä rahaa. Samaan aikaan mies voi sitten säästää ja kerryttää omaisuuttaan sekä elellä melko leveästi.

Päivämäärä:   1.6.26 09:37:34

No outoa olisi että ruvetaan jakamaan tasan jos mies maksaa jo arjen kulut . Taloustili hyvä -sieltä maksetaan vaipat ja ruoat yms ja vaimolle jää omalle tilille rahaa omiin kuluihin esim vaatteisiin.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   1.6.26 11:21:11

Herättää sellaisen ajatuksen, että tasajako olisi tuossa tilanteessa huono ajatus. Sinulle jäisi paljon vähemmän omaan käyttöön, jos sinä maksaisit puolet miehen elintason mukaisista kuluista.

Paljon parempi ratkaisu on se, että mies maksaa arjen kulut sen aikaa, kun sinä olet lapsen kanssa kotona. Oletettavasti joudut kuitenkin yksin lapsesi kulut maksamaan, omiesi lisäksi. Mies kun ei ymmärrä olevansa elatusvelvollinen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.6.26 12:38:11

Meillä oli tilanne se, että muutin miehen omistamaan asuntoon raskaana ollessa. Vuokrasin oman asuntoni vuokralaiselle. Mies maksoi isommat hankinnat, vastikkeen, asuntolainan, ravintolassa syömiset, sähkön, veden, auton kulut, bensat ym.

Siinä vaiheessa kun jäin töistä pois ennen lapsen syntymää olin 1-2 vkoa huonossa kunnossa, ja mies hoiti kotona kaiken. En päässyt liikkumaan kuin sängyn ja sohvan väliä. Olin sitä ennen onneksi hommannut jo kaikki pinnasängyt, vauvan tarvikkeet, rattaat sun muut. Maksoin vauvan vakuutuksen ja kotivakuutuksen. Mies maksoi autovakuutuksen. Kun vauva syntyi maksoin sairaalalaskun. Kun vauva oli pieni ei rahaa juurikaan kulunut, paitsi vaippoihin ja omiin ruokiin. Pärjäsin hyvin. Aloin odottaa seuraavaa lasta ja olin hetken kotihoidontuella. Sen ajan mies antoi minulle pankkikorttinsa, jolla hoidin ruokaostokset.

Kun palasin töihin nuoremman lapsen ollessa 1v8kk saimme lapsilisä, joka tuli suoraan minun tilille. Päivähoitomaksut maksoimme puoliksi. Se oli tiukkaa aikaa itselle, koska puolet päivähoitomaksusta oli 300€/kk plus korkeat työmatkakulut, ja tein 80% työaikaa. Jonkin ajan päästä mies jäi puoleksi vuodeksi (omien säästöjen ansiosta) hoitovapaalle lasten kanssa. Sain keskittyä sen ajan puolestani työntekoon rauhassa.

Meillä on edelleen omat tilit ja maksamme lasten harrastukset, ruuat ja vakuutukset suunnilleen puoliksi. Jos toisella on tiukkaa loppukuusta niin toinen auttaa.

Mitä isommiksi lapset kasvavat sen enemmän rahaa kuluu ja on tärkeää, että mieskin ymmärtää asian. Mies esimerkiksi kustansi meidän lomamatkat kokonaisuudessaan lasten ollessa pieniä. Nyt meillä on tulot tasaantunut, joten nekin menee suunnilleen puoliksi.

Päivämäärä:   1.6.26 13:32:10

Köyhän tai pihin miehen kanssa ei pidä lisääntyä. Sellainen ei vaan ansaitse lisääntymistä. Ja nainen siinä itsensä enemmän likoon laittaa joten pitäisi olla niin että mies sitten myös kykenee tämän ansaitsemaan ja palkitsemaan.

Perheen rahojen tulee olla jossain määrin yhteisiä, samoin toki päätösten miten rahat käytetään. On ymmärrettävää jos peritty omaisuus tai korkeamman koulutuksen tuomat suuremmat tulot halutaan jossain määrin erottaa yhteisestä taloudesta eron tapahtuessa, tai sijoittamalla, mutta kun puhutaan peruselämisestä niin kyllä siinä kuuluu asiat aidosti jakaa. Jos nainen riskeeraa uransa ja terveytensä ja käyttää aikaansa yhteisen jälkeläisen tuottamiseen ja hoivaamiseen, niin todellakaan ei kuulu maksaa mitään vttu vakuutusmaksuja puoliksi. Mies maksakoon ne nyt 100%. Sitten katsotaan mitä kenellekin jää, ja jos edelleen pitää tasata niin mies laittakoon vaimolleen / yhteiselle taloustilille tasinkoa lisää. Sen tasingon voi harkita poistettavan kun lapsi on isompi ja vaimo taas töissä, mutta tuloerot vaan kasvaa äitiyden myötä eli en pidä tätä suotavana.

Mies ei voi koskaan olla perhettään / vaimoaan menestyneempi. Jos kokee tarvetta nostaa itseään puolisoaan ylemmäs, ei ole sitoutunut eikä todellisuudessa ansaitse puolisoa eikä jälkeläisiä. Sama pätee vaimoonkin. Ellei hän ole valmis edistämään puolison ja perheen asiaa täysillä, hänellä on kasvun paikka.

Nyt on oikea aika keskustella teidän perheen arvoista. Siitä ettette todellakaan ole enää erilliset vaan kirjaimellisesti olette tuottaneet jälkeläisen, olette ikuisesti yhtä. Se yhteinen etu tulisi nyt laittaa omien huvien ja halujen etusijalle.

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   1.6.26 13:49:14

Onneksi, onneksi sain lapsen miehen kanssa joka maksaa kaikki kulut kun olen raskaana/kotona lapsen kanssa. Maksaa myös ilomielin hevosen kulut, lomamatkat jne. Ei koe että ne olisi humputtelua tmv vaan tärkeä osa minua.

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   1.6.26 13:51:55

Ja kyse siis aika vanhanaikaisesti ajattelevasta miehestä, haluaa elättää perheen ja on ylpeä siitä. Haluaa nähdä meidät onnellisina

Päivämäärä:   1.6.26 14:01:04

Ehdotan taloustiliä, johon laitatte rahaa suhteessa tuloihin ja sieltä maksetaan kaikki yhteiset kulut (se lapsi on sitten yhteinen, eikä äidin harrastus).

Jos tulot ovat nettona 5000 ja 2000 niin mies laittaa sinne vaikkapa 1500 ja sinä 600 tai mitä teillä sitten meneekään rahaa yhteisen talouden pyörittämiseen. Tällöin kummallekin jää omaa rahaa säästämiseen, sijoittamiseen ja harrastuksiin. Meillä on miehen kanssa aina ollut suht samat tulot, joten laitetaan kumpikin yhteiselle tilille 800 euroa ja siitä sitten maksetaan yhteiset kulut (meillä enää pieni laina). Jos jompikumpi ostaa joskus omista rahoista jotain, niin niitä ei tasailla mitenkään. Tasaantuu ajan saatossa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   1.6.26 14:08:41

Maksatte yhteiset kulut siinä suhteessa, miten on tuloja. Prosenttiosuudet tuloista, ei 50/50, kun ei tulotkaan ole samat. Molemmille pitää jäädä käyttövaraa.

Tai tulot yhteiselle tilille niin, että molemmille jää saama summa omiin menoihin, esim. 1000 e kuussa molemmille omiin menoihin.

Tai mikä vaan sovittu systeemi niin, että se on reilu molemmille niin, että molemmilla on myös kunnolla käyttövaraa. 50/50 on sitä vain silloin, jos molemmilla on samat tulot.

Lapsi on molempien ja se pitää ottaa huomioon. Jos vanhempainvapaat pidetään puoliksi (tokihan ne pidetään...), tulojen pudotukset osin tietysti tasaantuvat, mutta vapaiden ajankin vapaalla olijan pitää pärjäjä. Toinen kompensoi sitä. Sekään ei päde, jos toisen tulot ovat paljon isommat.

Ei niitä rahoja tarvitse aina puoliksi jakaa, mutta silti systeemin pitää olla molemmille reilu. Kahden eli elintason perhe on taloudellista väkivaltaa ja päätyy lähes aina eroon.

Päivämäärä:   1.6.26 14:09:51

Aloittajan ehdottama diilihän on hyvä vain aloittajalle. Aluksi mies maksaa kaikki yhteiset menot ja sen jälkeen antaa vielä puolet rahoistaan aloittajalle. Kannattaa olla tyytyväinen sopimukseen, jossa mies maksaa kaikki yhteiset menot ja täten sinulle jää koko oma pieni tulo käytettäväksi omiin juttuihin.

Lähettäjä: niinpä 
Päivämäärä:   1.6.26 15:39:45

"Missä on ne vanhanajan kunnian miehet, jotka maksoivat mukisematta vaimon ja perheen elatuksen, vaimolle kotiapulainen, koreat korut ja upeat mekot."

Ja eron sattuessa painoivat hatun päähän ja lähtivät, koti kaikkineen jäi lapsille.

Päivämäärä:   1.6.26 15:47:11

"Kämppikset maksaa yhteiset kulut puoliksi tuloista riippumatta. Pariskunnat elää yhteistä arkea ja jakaa yhteisestä arjesta koituvat yhteiset kulut tulojen suhteessa."
Eiköhän jokainen pari päätä ihan itse miten parisuhteessa toimitaan ja miten kulut jaetaan.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   1.6.26 17:21:51

Jännä sinänsä että täällä (oletettavasti) naiset eivät laita mitään painoarvoa lapsen tekijälle. Eli ollaan raskaana, synnytetään imetetään jne jne kaikkine kipuineen ym joudutaan kestämään ties vaikka mitä.
Ehdottomasti miehen tulee omalta osaltaan panostaa enemmän taloudellisesti sillä hän ei pysty juuri mitenkään muuten osallistumaan. Eli korvaamaan kivut ja säryt, naiset ottaa isoja riskejä synnytyksessä ja monelle ikuisia vaivoja jääkin.
Arvostakaamme itseämme ja toisia äitejä, he ovat humputtelunsa ansainneet. Kaikista pojista ei ole kasvanut miehiä, onneksi vielä kuitenkin niitäkin löytyy.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   1.6.26 18:02:08

Niin että Maijan mielestä se mies haluaa lapsen ja aloittaja nyt sitten uhrautuu tämän asian toteuttamaan? No, jos puhuukin tekijästä niin kertoohan tuo jo riittävästi.

"että molemmille jää saama summa omiin menoihin, esim. 1000 e kuussa molemmille omiin menoihin."

Mitä vttua? Aloittajan tuloilla ei todellakaan jää tonnia kuussa omiin menoihin edes töissä ollessaan. Ja mihin ihmeeseen ihminen tarvitsee touhutonnin kuussa? Mitä ihmeen ökyelämää tässä yritetään larpata?

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   1.6.26 20:35:40

No jos on vaikka hevonen, eipä se tonni edes riitä.

Aloittajan tarpeista en tiedä, mutta jos tulot on yhteensä netto 7000€, kuten aloittajalla normioloissa, kyllä meillä ainakin jäisi tonni per nenä, osa ehkä säästöön ja sijoituksiin. Ei välttämättä niin, että joka kuukausi menee tonni johonkin huvituksiin.

Joo, meillä jää yli tonni per nenä kuussa omaa rahaa. Just laitoin tonnin säästöön, kun oli edellisiltä kukausilta ylijäämää. Onneksi ei enää ole hevosta.

Päivämäärä:   1.6.26 20:39:13

"Jännä sinänsä että täällä (oletettavasti) naiset eivät laita mitään painoarvoa lapsen tekijälle. Eli ollaan raskaana, synnytetään imetetään jne jne kaikkine kipuineen ym joudutaan kestämään ties vaikka mitä.
Ehdottomasti miehen tulee omalta osaltaan panostaa enemmän taloudellisesti sillä hän ei pysty juuri mitenkään muuten osallistumaan. "

Jaa no se kompensaatio tulee jo siitä että saa olla kotona eikä tarvitse käydä töissä. Ja tässä tapauksessahan mies onkin ottamassa suuremman vastuun taloudesta ja todennäköisesti on ottanut jo ennen raskauttakin. Ja kyllä se mies voi osallistua monella muullakin tapaa. Itse esim. olen joka kk 12 päivää pois kotoa ja mies hoitaa lapset ja hevoset. Itse olen 4 vuoden aikana joutunut hoitamaan yksin homman ehkä 10 päivänä. En pese lapsen hampaita juuri ikinä. Mies pääsääntöisesti hoitaa leikkimiset ja ruuan AINA. On asentanut maalämmön, aurinkosähkön, rakentanut huoneita lisää, karsinoita, aitauksia, vesi järjestelmiä jne. Ja käynyt koko ajan töissä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.6.26 21:05:07

Mitä ihmeen naisvihaajia tämä palsta on täynnä kun aloittajaa vaan haukutaan lukematta hänen viestejä :D

Ei aloittaja todellakaan ole miehen taskulla vaan mies harjoittaa tuossa taloudellista väkivaltaa vaatiessaan että asumiskulut menee 50/50 kun toinen hoitovapaalla ja toisen palkka yli/lähes 10k€!

Suosittelen aloittajalle että eroat ja vaadit elarit tuossa tilanteessa, helpompi pärjätä taloudellisesti niin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   1.6.26 21:41:00

"Eiköhän jokainen pari päätä ihan itse miten parisuhteessa toimitaan ja miten kulut jaetaan."

-Tottakai päättää. Kunhan ihan oikeasti yhdessä päättää, eikä vain ajelehdi johonkin tilanteeseen, johon kumpikaan ei välttämättä ole lopulta tyytyväinen.

50-50 jako suhteessa, jossa on ajatus olla loppuikä tai ainakin niin vakiintuneesti, että yhteistä jälkikasvuakin haaveillaan, on vaan aika epärealistinen. Tulot tuskin on saman suuruiset aina kaikissa elämänvaiheissa. Opinnot, työttömyys, hoitovapaa, mahdolliset vakavammat sairastumiset, eläkkeelle jäänti, jne. tekee tulot yleensä huomattavan epäsuhtaisiksi jossain kohtaa ihan keskituloisissakin talouksissa ilman lähtökohtaisesti isoja tuloeroja. Jos lähtökohta on se, että kummankin tulee maksaa puolet tilanteessa kuin tilanteessa, niin koko elämän joutuisi rakentamaan halvimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan täysin riippumatta siitä olisiko resursseja muuhunkin, koska palkkatuloilla helposti kustannettavasta puolikkaastaan ei tulisi selviämään taloudellisesti heikompana aikana esim. työttömyyspäivärahalla. Vai onko sitten kumpikin valmiita muuttamaan esim. selvästi pienempään ja huonompaan asuntoon heti, jos toisen tulot on katkolla?

Päivämäärä:   1.6.26 21:41:14

"Eli ollaan raskaana, synnytetään imetetään jne jne kaikkine kipuineen ym joudutaan kestämään ties vaikka mitä.
Ehdottomasti miehen tulee omalta osaltaan panostaa enemmän taloudellisesti sillä hän ei pysty juuri mitenkään muuten osallistumaan. Eli korvaamaan kivut ja säryt, naiset ottaa isoja riskejä synnytyksessä ja monelle ikuisia vaivoja jääkin."

Ei niitä lapsia ole pakko tehdä kun se on niin kamalaa ja vaarallista.

Päivämäärä:   1.6.26 21:48:12

Ei miehenkään ole pakko isäksi alkaa, jos se on niin kamalaa joutua panostamaan muuhun kuin itseensä.

Lähettäjä: --3 
Päivämäärä:   1.6.26 22:14:30

En oikein ymmärrä, miksi pitäisi jakaa miehen rahat.

Suomessa voi olla vanhempainvapaat kestää yhteensä lähes vuoden ja jos tässä tapauksessa isä antaa kaikki mahdolliset päivät äidille, äiti voi olla kotona onko se n. 7kk, jos vielä saa lomat sovittua sopivasti, vähän pidempäänkin. Isä sitten on sen n. 4kk.
Tältä ajalta tulot on 70%, paitsi että vähän enemmän, jos korjaa veroprosentin ja lapsilisät menee kotona olevalle vanhemmalle. Jos tältä ajalta mies maksaa arjen kulut, naiselle jää ihan hyvin rahaa.

Tässä vaiheessa lapsi on n. vuoden ja voi mennä päiväkotiin.

Mikäli äiti omasta halustaan haluaa olla kotona pidempään, en ymmärrä miksi isän pitäisi maksaa siitä "huvittelurahaa". Sehän on äidin oma valinta jäädä kotiin. Eri asia toki, jos lapsi on sellainen, ettei sovi päiväkotiin eikä edes perhepäivähoitoon/ sellainen ei mahdollista ja on pakko olla kotona.

Aloittaja sanoi myöhemmässä kommentissa että talolaina ja vakuutukset on maksettu puoliksi ja mies maksaisi sitten ruuat, bensat yms. siltä ajalta kun aloittaja on kotona. Oletan että kattaa myös lapsen kulut, ml. lapsen vaatteet yms. ja lisäksi mies on maksanut ravintolaillallisia yms. huvituksia.

Minusta tämä kuulostaa ihan reilulta.

Siinä vaiheessa jos lapsen takia olisi pakko jäädä kotiin pidemmäksi aikaa, voisi olla reilua että mies maksaa myös aloittajan osuuden asuntolainasta ja vakuutuksesta. Mutta kun aloittaja saa vanhempainrahaa, hänellä pitäisi olla mainiosti varaa maksaa edelleen osuutensa lainasta ja vakuutuksesta ja mies sitten maksaa ne ruuat. Itseasiassa aloittajalle voi jäädä jopa enemmän rahaa käteen, jos aikaisemmin hän on maksanut puolet ruuista yms. ja nyt ei tarvitse.

Päivämäärä:   1.6.26 23:30:27

”Ei miehenkään ole pakko isäksi alkaa, jos se on niin kamalaa joutua panostamaan muuhun kuin itseensä.”

Ei tuo nyt aivan pidä paikkaansa.

Päivämäärä:   2.6.26 08:48:14

"Ei aloittaja todellakaan ole miehen taskulla vaan mies harjoittaa tuossa taloudellista väkivaltaa vaatiessaan että asumiskulut menee 50/50 kun toinen hoitovapaalla ja toisen palkka yli/lähes 10k€!"

Luitko ollenkaan aloitusta? Eihän siinä ollut lainkaan kysymys tuosta, vaan aloittaja haluaisi että kaikki perheen rahat olisivat yhteisiä. Eli tulot yhdistettäisiin ja niistä maksettaisiin ensin menot ja sitten loput puoliksi. Eihän missään lue että mies vaatisi naista maksamaan enemmän, hänhän on luvannut maksaa perheen arjen.

Onkohan tässä kysymys siitä että on hevonen jonka ylläpitoon ei nyt tulot meinaa riittää?

Lähettäjä: Fx 
Päivämäärä:   2.6.26 08:52:15

Eiköhän se lapsi ole myös sen miehen ja lapsen etu on olla kotihoidossa pidempään kun 9kk.

Onhan se tosi reilua että lapsen saannin takia äiti joutuu vaikka luopumaan siitä hevosestaan, tai mikä se harrastus onkaan ja isä saa jatkaa ilman mitään taloudellista haittaa. Suomihan toki on lähisuhdeväkivallan luvattu maa. Miksi parisuhteen tasa-arvo on täälä naisvaltaisella palstallakin niin vaikeaa.

Päivämäärä:   2.6.26 08:55:05

Yksikään alle vuoden ikäinen lapsi ei sovi päiväkotiin. Jos perheellä on taloudellinen mahdollisuus, että toinen jää kotiin pidemmäksi aikaa, on ihan älytöntä ettei sitä tehdä!

Päivämäärä:   2.6.26 09:19:45

Taas-arvoa ei ole se että kupataan miehen rahat kun on ensin itse valittu huonopalkkainen ammatti. Onhan tässäkin jo miehelle taloudellista haittaa kun maksaa kuluista enemmän. 2000e tuloilla on ihan normaalia että joutuu olemaan ilman hevosta. Itse en joutunut hevosista luopumaan vaikka en mieheltä mitään rahaa saanutkaan. Päinvastoin ostin yhden lisää raskaana. Ja ihan itse maksan hevoseni, myös äitiyslomalla. Mies on kyllä sanonut että voin jäädä vaikka loppuelämäksi kotiin elätettäväksi mutta hevosia hän ei maksa. En ottaisi rahoja vaikka maksaisi hevosetkin. Se on sitä tasa-arvoa että antaa miehen pitää myös itse toenaamansa rahat.

Lähettäjä: Fx 
Päivämäärä:   2.6.26 09:45:14

Varmaan on mies tiennyt naisen palkkatason, kun on asuntolainaakin hankittu. Tiedän montakin ihmistä jolle jää verojen jälkeen palkkaa 2500-2800e ja ihan hyvin sillä hevosen pitää. Mutta siitä jos tulot tippuisi vanhempainrahoille, niin aika tiukkaa tekisi hevosta pitää.

Mitä lopulta on lokkeilu ja miehen kuppaaminen? En nyt heti keksi tärkeämpää käyttöä miehen rahoille kun perheen elättäminen sen pienen hetken kun vauva ja äiti on kotona. Vai olisko hyväksyttävämpää että mies voi vaikka sitten ostella moottoripyöriä tai boostata sijoituksia samalla kun äiti myy hevosen ja laskee pennejään?

Päivämäärä:   2.6.26 10:29:59

Ei sen äidin tarvitse mitään hevosta myydä kun säästää etukäteen ja sijoittaa. Kyllä miehellä on oikeus päättää käyttääkö omia rahoja akan hevoseen vai sijoittamiseen. Niinhän äitikin on tehnyt valinnan hankkia hevosen ehkä sijoittamisen sijaan. Toki miehen kuuluu kuluihin osallistua ja moni hyvätuloinen muutenkin kantaa jo suuremman vastuun. Mutta ei se niin mene että vaan puolet tuloista otetaan muka kompensaationa. Mistä kyseinen äiti ottaisi jos mies ei olisi hyvätuloinen?

Lähettäjä: ,. 
Päivämäärä:   2.6.26 10:50:08

Uskomattomia mielipiteitä
Että miehen elämä jatkuu täysin ennallan ja lapsen hoito ja kulut on vakn naisen "ongelma".. aivan uskomatonta.
Lapsi nyt on suurin lahja mitä nainen voi puolisolleen antaa ja elättämiseen lisäksi pitäisi siitä jotain vastalahjaakin tulla jos mies ei ole täysin epäonnistunut luuseri jollaisella ei kenenkään pitäisi lasta tehdäkään.

Hemmetti sen miehen pitäisi ostaa naiselle vielä toinenkin hevonen ennemmin kuin naisen luopua siitä yhdestä. Tosin ehkä joiu muu lahja olisi ajankäytöllisesti siinä kohtaa kätevämpi.

Selvittäkää miehen luonne ja onko se jonkun katkeran korppikotkan määräysvallassa ennen kuin lisäännytte.

Perhe voi paremmin jos mies pitää vaimonsa onnellisena.

Päivämäärä:   2.6.26 11:00:29

"Että miehen elämä jatkuu täysin ennallan ja lapsen hoito ja kulut on vakn naisen "ongelma".. aivan uskomatonta."

Ei täällä kyllä tämmöistä mielipidettä ole kukaan esittänyt.

Päivämäärä:   2.6.26 12:47:46

” Että miehen elämä jatkuu täysin ennallan ja lapsen hoito ja kulut on vakn naisen "ongelma".. aivan uskomatonta."

Opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemasi. Mieshän oli luvannut maksaa arjen kulut, joten ei lapsen kuluja ole naisen kontolle oltu jättämässäkään.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   2.6.26 17:10:32

Todellakin esitettiin että naisen tulee luopua harrastuksista, tuossahan ylempänä juuri joku niin tähdentää.

Huhhuh. Onneksi en ole astunut tuohon lankaan. Naapurin eukon mieskin yritti pakottaa vaimoaan jäämään kotiin kokonaan, kun tulisi halvemmaksi niin. Mitäs sitten, kun ei ole kertynyt penniäkään eläkettä ja mies kuukahtaa tai lähtee lätkimään? Eivät ole edes naimisissa, kolme äpärää on.

Älkää hyvät naiset lähtekö noihin diileihin!

Lähettäjä: Karen 
Päivämäärä:   2.6.26 17:37:29

TTämä asenne saa aina höyryn nousemaan korvista: "Tasa-arvoa ei ole se, että kupataan miehen rahat, kun on ensin itse valittu huonopalkkainen ammatti."

Lähtökohtaisesti suurin osa meistä suurituloisista ihmisistä ei voisi tehdä ammattiaan, jos ei olisi niitä ihmisiä, jotka tekevät niitä ammatteja, joissa palkkataso on matala. Itse työskentelen miesvoittoisella alalla, ja palkkani on iso. Joukossamme on jos jonkinlaista käsienheiluttajaa, joiden arvo yhteiskunnalle ei ole yhtään sen suurempi kuin esimerkiksi yhteiskunnan kannalta kriittisissä matalapalkka-ammateissa toimivien.

En myöskään ymmärrä, mihin tätä rahaa keräisin, jos en itseni ja perheeni hyväksi. Ajatus siitä, että puoliso joutuisi pyytämään minulta rahaa tai että haluaisin pitää yllä kahta eri elintasoa perheessä, on täysin absurdi.

Lähettäjä: Alli 
Päivämäärä:   2.6.26 19:04:51

Nyt en ota kantaa rahojen jakamiseen sinänsä, mutta ihmetyttää, että ison yrityksen johdossa työskentelevän palkka alkaa 5:lla?? Ellei tuossa ole neljää numeroa perässä, kuulostaa varsin pieneltä palkalta tuommoiseen positioon?

Päivämäärä:   2.6.26 19:41:06

Alli: toi on kyllä totta. Itse olen työnjohtaja ja saan yli 7000e isossa firmassa bruttona. Toki toi 5000e oli kai netto eli brutto luokkaa 10 000e mutta silti.

Päivämäärä:   2.6.26 19:46:33

"Todellakin esitettiin että naisen tulee luopua harrastuksista, tuossahan ylempänä juuri joku niin tähdentää."

No tottakai pitää luopua sellaisista harrastuksista joihin ei ole varaa, ihan jo ilman raskauttakin. Samassa postsuksessa pohdittiin onko ok että mies laittaa rahat vaikka moottoripyörään... Niin että pitäisikö miehen siis jättää moottoripyörä ostamatta että akka voi pitää hevosen? On siinä taas-arvoa kerrakseen. Ei tarvitse ihmetellä jos liitto ei kestä.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.