Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  BE-käsittelykoe

Lähettäjä: gaasda 
Päivämäärä:   31.5.26 14:27:49

Harkitsen BE-kortin suorittamista. Olen lueskellut ohjetta

https://traficom.fi/files/media/file/Luokkien%20BE%20ja%20B96%20asiakasohje.pdf

linkitettynä: https://tinyurl.com/4r2484he

Oikeastiko tuon lähtökäytävän leveys on SEITSEMÄN metriä?? Sehän on ihan järjettömän leveä tila. Ja kohdekäytävä kärryn leveys + 3 metriä? Sekin on paljon.

Katsoin tämän https://www.youtube.com/watch?v=YkyX1e34930 ja tässä näkyy jotenkin tuo kuja. Muta ei se tuossa kovin tilavalta näytä?

Eli kuinka tilava se kuja todellisuudessa on?

Lisäksi kiinnostaa, että oikeastiko tutva tarkistaa valot ja vilkut kokelaan puolesta? Käsittelykokeen ainoa tarkoitushan on osoittaa, että kokelas selviää kärryn kiinnittämisestä yksinkin, joten eihän tutva saisi auttaa ollenkaan.

Lisäksi monet ovat sanoneet, että vilkkujen toiminnan saa tarkistaa laittamalla hätävilkut päälle. Sehän on väärin, koska hätävilkut on yleensä eri releen takana, eli eivät osoita "oikeiden" vilkkujen toiminnasta mitään. Ja joissakin autoissa töpselin voi laittaa myös väärin päin, eli kun autosta laittaa vilkun oikealle, vilkuttaakin kärry vasemmalle. Ja sehän on virhe, eli hätävilkuilla ei tuotakaan voi testata.

Re: BE-käsittelykoe

Lähettäjä: Texx 
Päivämäärä:   31.5.26 15:42:09

Kerropa ne autot joissa töpselin voi laittaa väärinpäin.

Lähettäjä: gaasda 
Päivämäärä:   31.5.26 16:01:07

Dacia dusterissa olen ainakin nähnyt tuon tilanteen, että töpseli meni väärin päin ja vilkut näytti väärään suuntaan.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   31.5.26 16:33:44

En osaa vastata aloittajan kysymyksiin, mutta kun havainnollistin itselleni paljonko tuo 7 metriä on niin onhan se aika leveä tila. Eikä tosiaan noilla BE-inssivideoilla näytä kuja noin leveältä... Olen niitä joskus katsonut mutta itse en ole vielä korttia ajanut, mulla on pelkkä B.

Itsekin ihmetellyt tuota että inssityyppi katsoisi valot. Kyllähän tutkinnon suorittajan pitää osata itse katsoa että toimiiko ne vai ei. Sen takiahan se inssi suoritetaan että näyttää osaavansa yksin ilman apua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.26 16:46:20

Itse kysyin inssiltä, että toimiiko vilkut ja vuorotellen laitoin vilkut päälle. Tämä oli ainakin silloin on. Hätävilkulla ei saanut testata vilkkujen toimintaa.

Lähettäjä: ,,nn 
Päivämäärä:   31.5.26 16:51:10

Pitikö teidän käsittelykokeen lopussa ajaa yhdistelmällä vielä eteenpäin että koe oli loppu, vai riittikö, että laitatte kärryn kiinni ja tsekkaatte jarruvalon ja vilkut?

Eli pitikö osoittaa, että yhdistelmän kanssa pääsee liikkeelle vai ei?

Joillakin on ollut, että pitää kärryn kiinnityksen jälkeen ajaa pari metriä eteenpäin ja käsittelykoe lakkaa vasta siihen, kun yhdistelmä liikkuu. Tämä ollut jo aikana kun ajokoetta ei vielä ollut.

Mutta monilla kuulemma yhdistelmällä ei ole tarvinnut käsittelykokeen lopussa liikkua, ainoastaan kiinnittää kärry.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.26 17:01:44

Kyllä, tila on tuo mitä ohjeessa sanotaan ja se on oikeasti ihan reilu ja riittävä tila. Tuo kulmatolppa vielä tosiaan siirretään tarvittaessa, itsellä se siirrettiin, kaventaa hieman, mutta ei merkittävästi.
Inssi kyllä katto vilkut ja valot, tuumi, että turha tehdä liian moninmutkaisesti, että kyllä hän kattoo ne.
Muistaakseni ei tarvinnut ajaa eteenpäin enää, en ole ihan varma. Mutta käsittelykokeeseenhan kuuluu myös kaupungilla ajo kopin kanssa, niin en nyt tiedä onko tarpeen ajaakaan enää eteenpäin. Kyllä se siellä kaupungilla näkee, että pääseekö liikkeelle vai ei.

Lähettäjä: bfda 
Päivämäärä:   31.5.26 17:24:17

Jarruvalon ja toisen puolen vilkunhan voi testata samanaikaisesti niin tulee ramppaamista vähemmän. Lumiharjalla jarrupoljin alas ja toisen puolen vilkku ja tsekkaamaan, sitten vilkku toiseen suuntaan ja tsekkaamaan. Näin minä teen aina kun kärryn laitan perään.

En ymmärrä miksi tutva suostuisi tsekkaamaan valot ja vilkut? Eihän hän saa osallistua mitenkään ja kokeessa on tarkoitus nimenomaan suoriutua kaikesta oikeaoppisesti yksin.

En ole itse ajanut kuin B:n mutta muilta kokelailta kuullut, että toiset eivät ole edes ehdottaneet tutvalle että hän auttaisi kun on niin itsestäänselvää tehdä kaikki itse ja joiltakin on tutva kieltäytynyt auttamasta tai kirjannut papereihin hylätty, kun kokelas ei selviytynyt käsittelykokeesta ilman apua :DD Seuraavalla kerralla on sitten kokelas osannut itse tsekata valot ja vilkut :') Jotkut taas sanoneet että vilkkujen toimivuuden sai testata hätävilkuilla, jota ihmettelen.

Joku myös sanonut että ajokokeesta tuli hylätty kun ei tarkistanut että pyöriihän kärrystä renkaat. Tätä en ole itse edes ajatellut että joku ei sitä tarkastaisi, varsinkin talvella kun jarrut jäätyy helposti kiinni.

Kujan kokoon en osaa kommentoida kun en tosiaan ole BEä ajanut. Mutta olen ainakin luullut sen olevan kapeampi niin, ettei siinä ole paljoa tilaa. Googlella löytyi tämä video jossa näkyy ilmasta kuja, jonka pitäisi olla käsittelykokeen kujan kokoinen.

https://areena.yle.fi/1-66820299

Googletin että kuinka pitkä tuo auto on, ja se on todennäköisesti vähän yli 4,5 metriä ja varmaankin alle 5 metriä. Ja tuossa videolla lähtökuja on selvästi auton pituutta suurempi, eli varmaankin se kuja sitten on 7 metriä leveä? Eli järjellä ajateltuna lähtökujassa on kyllä leveyttä. Mutta joko tuo video on kuvattu todella etuviistosta, tai sitten tuo mihin yhdistelmä pitää peruuttaa ei todellakaan ole 1,5 m pidempi kuin yhdistelmä. Näyttää tuo lopputilanne niin ahtaalta pituussuunnassa.

Tässä se juttu josta tuo linkkaamani video on irrotettu.

https://yle.fi/a/74-20044434

Lähettäjä: jddj 
Päivämäärä:   31.5.26 23:01:50

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta.... Pitääkö käsittelykokeessa laittaa vilkku päälle kun lähtee peruuttamaan kulmaan? Vai saako tuossa käsittelykokeessa peruuttaa kulman taakse ilman vilkkua?

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   31.5.26 23:23:00

Saa peruuttaa ilman vilkkua. Eihän se edes pysy päällä kun veivaa rattia.

Ja se ristiinvilkutus johtuu siitä että sähköt on kasattu väärin. Eli jos lähtiessä kokeeseen se vilkuttaa oikein, ei sen pitäis olla mahdollista että siellä vilkut on ristiin.

Lähettäjä: Nisu 
Päivämäärä:   31.5.26 23:39:05

Dacia Dusterin vetopainoilla ei kyllä traikkua vedetä :))

Lähettäjä: gffd 
Päivämäärä:   1.6.26 06:58:08

"Dacia Dusterin vetopainoilla ei kyllä traikkua vedetä :))"

Miksei?

Paljonko jarrullisen vetomassan pitää olla, että autolla voi vetää tyhjää hevoskoppia (minkä kokoinen vain) tai yhden hevosen koppia hevonen kyydissä?

Dusterissakin jvm on usein 1500 kg. Miksi se ei riittäisi?
Tässä yksi esimerkki:
https://www.nettiauto.com/dacia/duster/15736338

Tyhjää koppiahan vetää vaikka etuvetoisella pikku-Kialla, kun siinäkin on jvm yli tonnin ;) Esim. tässä, automaatti bensakone ja silti saa vetää 1300 kg. Kyllähän tuolla vetäisi vaikka yhden hepan koppia hevonen kyydissä :D
https://www.nettiauto.com/kia/ceed/15714903

Miksi duster ei riittäisi, jos kopin omamassa on 650-820 kg? :)
Tai yhden hevosen koppi hevonen kyydissä todellinen massa 1300-1400 kg?

Ei kaikilla ole kärry aina ladottu maksimipainoon. Voi olla kevyempikin, tai sitten tyhjä. Joten miksi dusterin vetomassoilla ei vedetä traikkua edes tyhjänä? :))))

Miten hötölä on aina täynnä noita Nisun kaltaisia aivottomia? Luulin, että he olisivat kadonneet hötölän kyykkäyksen myötä, mutta ei...

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   1.6.26 07:05:40

Jos laitatte traikkuun lisäpainoa, niin mitä ja miten kiinnitätte sen? Vai hankitteko suosiolla jonkun sellaisen kärryn, jossa omamassa riittää valmiiksi tai johon on helppo kiinnittää lisäpainoa (liinoja varten koukut)?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.26 07:49:18

Mä kysyin inssiltä et mikä on sallittua ja mikä ei ennen koetta niin tuumas et mitä vaan apuvälineitä saa käyttää mitä keksii. Mulla on autossa sellanen peräkärryn valojentarkastusohjelma, se oli ok käyttää, ja inssi halus vielä sen jälkeen katsoa "manuaalisesti" että valot toimii koska ei tietysti tiennyt varmaksi toimiiko ohjelma toisin ku minä ku olin tietysti leikkiny autolla jo pitempään. Mutta inssiäkin saa tosiaan kokeessa käyttää.

Päivämäärä:   1.6.26 08:00:25

Ja itsellä järjestys oli aikoinaan se et ostin ensin traikun millä oli tarkotus vetää jatkossa, sitä ennen oli sellanen mikä meni b-kortilla sopivan kevyellä autolla. Se on iso ja massat riitti tyhjänä ajokokeeseen. Muistelen tutun hakanneen päätä seinään kun lastasi liian kevyen traikun sopivan täyteen rehusäkkejä ja oli melkonen viritys saada kuorma sidottua. En kylläkään enää muista näin 20v myöhemmin miten köytti ne loppujen lopuksi.

Päivämäärä:   1.6.26 17:54:34

Jos sekä wanhan ja uuden valotöpselin voi laittaa vain yhdellä eli oikealla tavalla. Töpsän rakenne sallii vain oikean kytkennän: kuinka sen voi laittaa väärin??

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   1.6.26 17:59:42

Kysyin kuorman sitomisesta, kun sen kanssa on ilmeisesti vaihtelua. Jostain keskustelusta muistaakseni täältä luin, että joku oli laittanut pari purupaalia (riittävä kilomäärä) traikkuun ja niiden ympäri riimunnarun ja sen etupuomiin kiinni. Eihän se oikeaoppinen tapa ole, mutta ei kai ketään kiinnostanut. Jotkut taas sanoneet, ettei traikkua ole edes tarkistettu vaan ainoastaan kysytty, että onhan lisäpainoa, eli olisi ollut ihan sama vaikkei mitään ylimääräistä olisikaan lastannut tai kiinnittänyt mitenkään.

Youtubessa oli joku video, jossa joku mies meni inssiin kärryn kanssa, jonka omamassa oli vain 400jotain kiloa ja sinne piti latoa 300jotain kiloa lisäpainoa. Olivat kaverin kanssa nakelleet sinne jotain renkaita, muttei videolla näytetty että mitä kaikkea siellä oli ja miten ne oli sidottu.

Joillakin ilmeisesti ollut tarkkaa, mutta ohjeita ei ole saanut, että miten kuorman saisi traikkuun kiinnitettyä. On vain sanottu, että se pitää kiinnittää oikeaoppisesti. Mutta traikussahan ei oikein ole mitään, mihin kiinnittää...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.26 20:44:08

Onko käsittelykokeen lisäksi teoriakoe?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   1.6.26 23:56:27

On. B96:sessa ei ole käsittelykoetta (kulmaperuutus) eikä teoriakoetta, ainoastaan pitää käydä joku kurssi/teoriatunnit ja käsittelyopetus ja ajokoe. Hintaa melkein saman verran kuin BE:llä ja yhdistelmän kiloraja 4250 kg. Monille riittää tuokin.

Lähettäjä: ggfffd 
Päivämäärä:   2.6.26 13:30:20

Eipä tullut Nisu näköjään kertomaan, miksi Dacia Dusterilla ei voisi vetää traikkua :))

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   2.6.26 13:58:20

ggfffd; näyttää vetomassa olevan vaatimattomat 1500 kg. Kyllä tuolla ny pientä koppia ja hevosta kesäkelillä kiskoo.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   2.6.26 14:10:02

Lähettäjä: Texx
Päivämäärä: 1.6.26 17:54:34

Jos sekä wanhan ja uuden valotöpselin voi laittaa vain yhdellä eli oikealla tavalla. Töpsän rakenne sallii vain oikean kytkennän: kuinka sen voi laittaa väärin??

7-piikkisen voi kytkeä väärinpäin, koska se on identtinen molemmin päin. 13-piikkistä ei voi.

Päivämäärä:   2.6.26 17:04:16

Katsopa sitä 7 pikkkistä: siinä on hahlo ja tappi minkä ansiosta voi laittaa vain yhdellä tavalla.

Lähettäjä: ggg 
Päivämäärä:   3.6.26 15:46:17

En pidä itseäni kovinkaan hyvänä kuskina ja kärry perässä olen ajanut joskus 20 v sitten pari kertaa. Tekisi kyllä mieli testata, että miten tuo käsittelykoe sujuisi. Siis ihan vain se ajo-osuus eli kulman taakse peruutus. Teoriassa kyllä ymmärrän miten pitää ajaa, eli auton takamus käännetään vastakkaiseen suuntaan kuin haluaa kärryn menevän, liian isoja liikkeitä ei saa tehdä vaan käytännössä kärryn kääntämisen jälkeen vain seurataan autolla kärryn linjaa. Ja jos menee pieleen niin pitää ottaa vähän eteenpäin ja yrittää uudelleen. Eli menisiköhän ihan metsään ja kaatuisiko kiilat. Mutta kun en omista autoa enkä varsinkaan kärryä, niin en pääse testaamaan.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   4.6.26 09:25:33

Ei se 7 m ole lopulta NIIN leveä tila, kun siinä pitää saada käännettyä ja ohje mulle oli, että kaikki rajat on seiniä eli ei saisi osua. Ei se siis mahdotonta eikä edes vaikeaa ole, mutta ei nyt kuitenkaan ihan täysin läpihuutojuttu. Ja sitten se 15 min aikaraja lisäsi itselle vähän sähellystä kun kotona tollainen peruutus olisi pari minuuttia, mutta kokeeseen tuhrasin lähelle 10 min ettei vaan menisi pieleen.

Päivämäärä:   4.6.26 10:46:25

---, miten tämän saa väärinpäin autoon kiinni? https://www.puuilo.fi/pistoke-7-napainen-alumiininen

Ei mitenkään.

Jos valot toimii ristiin, yleisimmin vika on maadotuksessa. Toiseksi yleisin vika on, että joku urpo on kytkenyt johdot väärinpäin.

Lähettäjä: Kaisa 
Päivämäärä:   4.6.26 11:31:41

Täällä parjataan Dacia Dusteria aina kun se on mahdollista.

Mä oon kolme vuotta nykiny ihan normitraileria ja mun muulia Dusterilla (diesel). Dusterilla saa vetää 1500 kg, koppi ja Muuli ovat yhteensä noin 1250 kg. Kahta hevosta en siis voi vetää eikä sille ole tarvettakaan. Duster jaksaa hyvin ylämäetkin, toki kepitän yhtä pienemmän vaihteen päälle.

Olen vetänyt dusterila onnistuneesti ja vaivattomasti myös Kabe ametist Gle -asuntovaunua, jonka omamassa on noin 1400. Auto ei kuumentunut, ylämäet menivät sutjakasti eikä oltu leirintäalueellakaan pulassa.

Haluaisin kuulla palstan ammattikuskeilta perusteluja, miksen voi vetää autolla sen maksimeja? Ja kuinka paljon vähemmän autolla sitten saa vetää jos papereissa sen vetokyky on 1500?

Lähettäjä: 1qq 
Päivämäärä:   4.6.26 17:05:23

Nisu eu taida vieläkään tulla kertomaan miksi dusterilla ei voi vetää traikkua :') Mikä dusterin vetomassoissa on pielessä? :))

Lähettäjä: Ceena 
Päivämäärä:   4.6.26 19:10:52

Hyvin on tilaa peruutella kujaan ja aikaahan siinä saa käyttää ruhtinaallisesti. Parempi tulla tarvittaessa vaikka ulos autosta tsekkaamaan kääntökulma ja tila, kuin ihmetellä kuskin paikalta.

Vilkut piti tsekkaa, vilkku päälle ja ulos autosta.
Jarruvaloja hankala yksin katsoa, siinä auttoi tutkinnon vastaanottaja.

Lähettäjä: gaadea 
Päivämäärä:   4.6.26 19:29:00

"Jarruvaloja hankala yksin katsoa, siinä auttoi tutkinnon vastaanottaja."

Jos olet yksin kiinnittämässä kärryä, niin miten testaat jarruvalon silloin? Painamalla jollain jarrupolkimen alas. Esim. autossa oleva lumiharja pönkättynä penkin ja jarrupolkimen väliin. Miksi tätä keinoa ei voi käyttää inssissä? Miksi siihen tarvitaan tutvan apua? :)

Jarruvalon ja vilkun voi testata samanaikaisesti, eli jarrupojin alas ja vilkku toiseen suuntaan päälle ja katsomaan, sitten vilkku toiseen suuntaan ja taas katsomaan. Ei siis oikeastaan edes mene enempää aikaa, kun on jo etukäteen testannut miten se lumiharja pitää pönkätä.

Ainoa, mitä ei saa yksin katsottua (jos ei laita kameraa kuvaamaan) on peruutusvalon toimivuus, mutta sitähän ei inssissä edes kysytä. Vilkut ja jarruvalon sen sijaan testaa helposti yksin ja ne pitäisi osata myös inssissä katsoa ihan yksin. Pitäähän ne joka tapauksessa katsoa kärryä hakiessa ennen kuin inssiin edes lähtee, koska on aika tympeää, jos katsastuskonttorilla huomaa, että toisen puolen valot on palaneet, koska silloin käsittelykokeesta tulee hylätty/sitä ei voi edes suorittaa, eikä lähdetä myöskään ajokokeeseen. Eli jos ei kärryä hakiessa ole ketään auttamassa, on silloinkin selvittävä ihan yksin.

Eihän inssiä suoriteta siksi, että suorittaa inssin vaan siksi, että osoittaa selviävänsä kaikesta yksin ilman apua.

Toki tositilanteessa aikaa voi olla ruhtinaallisesti ja saa tuhertaa vaikka koko päivän ja joku vieressä auttamassa, mutta käsittelykokeen tarkoitus tosiaan on näyttää, että osaa ihan itse tämän eikä siihen mene koko päivää ja ei tarvitse kenenkään apua päästäkseen kärryn kanssa liikenteeseen. Ei sillä inssillä (ja nykyään ajokokeella) ole mitään muuta tarkoitusta kuin osoittaa, että osaa yksin. Pelkällä B:lläkin saa vetää kärryä eikä silloin ole kukaan kyttämäässä että kauanko menee ja osaatko yksin. Mutta inssin tarkoituksena on osoittaa, ettei tarvitse touhuun kenenkään apua.

Lähettäjä: ssll 
Päivämäärä:   4.6.26 19:44:53

Minä harjoittelin marketin tyhjällä parkkipaikalla kuomullisen peräkärryn kanssa. Tein kujan jugurttiämpäreistä missä oli kivi painona. Olennaisimmat, eli kulmakeilan ja takana oleva keila oli isommista ämpäreistä. Piirsin rastit niihin kohtiin mihin kipot asettelin ja jos osuin niihin, niin se näkyi. "Piirsin" myös viivat, joita ei saa ylittää virkaamalla kirkkaista 2-kertaisesta seiskaveikkalangasta (jämälangat) piiiitkän narun. Kivillä asettelin senkin paikoilleen. Jo heti ekalla testikerralla kaikki meni hyvin enkä osunut mihinkään. Otin myös aikaa paljonko menee tehdä tuo koetilanne ja aikaa meni 7-8 minuuttia, vaikka teinkin rauhassa.

Mutta tuo oli yli 20 v sitten kun ei saanut edes peruutuskameraa käyttää, niin nykypäivästä en tiedä.

Tutva ei auttanut missään ja kaikki piti tehdä itse. Kuja on tuon mainitun kokoinen. Sain kuitenkin laittaa hanskan maahan ennen kuin irrotin kärryn niin näin siitä, mihin pitää peruuttaa. Tositilanteessahan ei ole mitään merkkejä maassa, joten sinänäsä tuokin on vähän fuskausta, mutta tositilanteessa ei myöskään ole mitään keiloja ja vartin aikarajaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.