Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira (isoon) yksiöön?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   31.5.26 11:00:33

Asun 36 neliöisessä yksiössä (kohtuullisen kokoinen partsi löytyy myös). Oma koira on ollut toiveena jo kauan ja toiverodut ovat suht aktiivisia eli esim. springer tai cockeri. Asun kerrostalossa, mutta rauhallisessa ja uonnonläheisessä paikassa, josta pääsee heti ulko-ovelta metsään ja lenkkipoluille. Tarkoitus olisi myös harrastaa koiran kanssa. Ajatuksena itselläni on se, että yrittäisin kasvattaa koiran niin, että koti on enemmän rauhoittumisen paikka ja aktivaatiot tapahtuu pääsääntöisesti sitten muualla (toki haistelua jne kotona myös).

Lähinnä kaksi asiaa mietityttää.

1) Missä määrin pienehkö asunto vaikuttaa siihen, haluavatko kasvattajat myydä? On siis toki kasvattajia, jotka eivät myy kerrostaloon lähtökohtaisesti, mutta entäpä asunnon koko?

2) Millaisia käytännön kokemuksia teillä on erityisesti pentuajasta yksiössä ja onko esim. se, että ei ole kylppärin lisäksi muita erillisiä huoneita tilan rajaukseen ollut haaste?

Re: Koira (isoon) yksiöön?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.26 11:06:34

Ei ole yksikään kasvattaja koskaan asunnon kokoa kysynyt kun olen pentua ostanut. Olen asunut kolmen keskikokoisen koiran kanssa 35-neliöisessä yksiössä, eikä se oikeastaan eroa mitenkään nykyisestä 150-neliöisestä asunnosta. Koirat on aina samassa huoneessa kuin minäkin ja sisällä levätään ja ulkona hoidetaan juoksemiset ja riehumiset.

Pentuaitaus toimii tilan rajaamiseen, ei siihen erillisiä huoneita tarvita. Yksiössä pentuaika oli jopa helpompaa, koska täällä isossa kämpässä sohvalla löhötessä tajuaa ettei näe sitä pentua missään ja on pelottavan hiljaista, ja sitten on pakko lähteä katsomaan missä huoneessa se on ja mitä se tekee :D Lopulta laitoinkin portin olkkarin oveen ja rajasin tilan yksiöksi, helpotti elämää kummasti kun ei tuhoamisvimmainen pentu päässyt katseen ulottumattomiin harrastelemaan.

Lähettäjä: sanna 
Päivämäärä:   31.5.26 12:01:45

Ei sillä asunnon koolla ole väliä kunhan on sopivasti virikkeitä(esim kong-lelu, nuolumatto, nappuloiden piilottelua tai nappuloiden levittely lattioille kupin sijaan, leluja jne). Myös koirapuistot(yksin tai yhdessä)ovat käteviä, saa liikuntaa ja käyttöä nenälle(meillä ainakin ollaan ihan poikki koirapuistoilun jälkeen :D).

Lähettäjä: erja 
Päivämäärä:   31.5.26 12:07:18

Tuohon vessajuttuun tuli mieleen että pentu kannattaa ruokkia ennen lähtöä niin täydellä mahalla on hyvä nukkua omistajan poissa ollessa, ja vahingotkin tapahtuu vessaan eikä matolle. Lisäksi koiralle voi antaa silputtavaksi maitopurkkeja, kananmunakennoja, sekä vessapaperia jonka se älyää vessapaperitelineestä kuitenkin ja silppuaa koko rullan..

Päivämäärä:   31.5.26 12:42:04

Asunnon koon sijaan joissakin roduissa haasteeksi muodostuu kerrostalo tai hissitön kerrostalo, mutta spanieleiden kohdalla tuskin nämäkään ovat ongelmia kasvattajille.

Mulla oli labbis yksiössä. Ei mitään ongelmaa, koska sisällä koira lähinnä lepäili ja söi. Ei ollut myöskään erityistä tarvetta rajailla tilaa. Jos nykyään asuisin yksiössä ja asunnon pohja antaisi myöten, niin rajaisin koiran pois ulko-ovelta/eteisestä. Helpottaa kauppakassien, ulkovaatteiden, vieraiden yms. kanssa.

Päivämäärä:   31.5.26 13:05:29

Asunnon koolla ei niinkään väliä, jos on vaan aktiivinen ja ympäristö sopii koiran monipuoliseen ulkoiluttamiseen.

Yksiössä tosiaan voi tulla ongelmia, jos koiraa on tarvetta rajata toiseen tilaan. Toki jotain pentuaitaus-tyyppistä ratkaisua voi kokeilla virittää.

Päivämäärä:   31.5.26 13:16:21

Mulla on omakotitalokin vain 52 neliötä ja hyvin on saksanpaimenkoira pärjännyt siellä. Yksinoloiksi olen rajannut pentuna keittiöön, kun olohuoneen ovessa on liukuovi, niin koiraportti tuli vain eteisen ja keittiön väliin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.5.26 13:22:44

Kotona nukutaan ja hyvin toimi. Oli parhaimmillaan kolme pienehköä koiraa 27 neliössä, mutta ulkoiluun ja muuhun käytettiin aikaa päivittäin. Osan ajasta touhusivat omakotitalossa.

Tiedän myös paikan, jossa oli 45 neliössä 4 skotlanninhirvikoiraa ja yhdellä pennut. Kävivät kaikki viikonloput muualla juoksemassa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.26 13:27:57

Ei ole niinkään väliä asunnon koolla, kunhan koira saa riittävästi liikuntaa ja aktiviteettejä.

Valmistaudu kuitenkin miettimään saatko tilaa rajattua mitenkään jos koira päättää alkaa askartelemaan kotona paikkoja. Ongelmallista saattaa olla jos koira käy esim. tasoilla ja hellan kanssa on aina toki riski että koira saa sen yksinollessaan päälle.

Lähettäjä: tyyne 
Päivämäärä:   31.5.26 13:33:09

Jotkut häkittävät koiran poissaolon ajaksi. Kotonaollessa häkin ovi on auki ja koiralle on oma pesä siellä, joten se toimii hyvänä rauhoittamispaikkana. Suosittelen kankaista häkkiä!

Päivämäärä:   31.5.26 13:33:55

*, sulakkeen voi napsauttaa pois, jos tämä arveluttaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.26 13:56:25

"Jotkut häkittävät koiran poissaolon ajaksi. Kotonaollessa häkin ovi on auki ja koiralle on oma pesä siellä, joten se toimii hyvänä rauhoittamispaikkana. Suosittelen kankaista häkkiä!"

Tämä ei ole häkittämistä, mikäli häkin ovi on auki. Häkittäminen on sitä, että koira suljetaan sinne häkkiin. Muutenhan häkki on vain yhden muotoinen peti/pesä, mikäli ovi on auki.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   31.5.26 14:07:58

Siis eikai suomessa kukaan häkitä koiraa ja eikö tuo ole laitontakin? Itse ainakin tekisin elsun jos koiria häkittää sen perus työpäivän 8-9h ajan. Oi aikoja oi tapoja.

Koirasta saa niin eroahdistuneet että tuhoaa kaiken vain sillä että tekee kaiken pentuaikana ihan päin persettä. Eli riittää että vähän vilkaisee koirakirjaa pennun otettua niin ei tarvitse rääkätä!

Lähettäjä: sääliksi käy 
Päivämäärä:   31.5.26 14:26:58

Aatelkaa niitä pentutehtailijoita joiden koirat on pienessä häkissä 24/7 omassa ulosteessaan ja takkuisessa ja likaisessa turkissa vääntämässä pentuja 2krt vuodessa ja ruokakin on sitä halvinta kaupan nappulaa, ja ei aina sitäkään.
Anteeksi jos joku häröttää mutta tosiasiat vaan täytyy osata kohdata!

Lähettäjä: ellu 
Päivämäärä:   31.5.26 15:24:51

1) Missä määrin pienehkö asunto vaikuttaa siihen, haluavatko kasvattajat myydä?

Mielummin aktiivinen omistaja kerrostalossa kuin laiska sohvaperuna paremmassa asumismuodossa.

2) Millaisia käytännön kokemuksia teillä on erityisesti pentuajasta yksiössä ja onko esim. se, että ei ole kylppärin lisäksi muita erillisiä huoneita tilan rajaukseen ollut haaste?

Miksi koiran tilaa pitää rajata? Itselläni ollut lähes parikymmentä koiraa, niin pentuja kuin aikuisia rescueita ja muita kodinvaihtajia eikä tarvetta tähän ole koskaan ollut. Koira oppii kyllä asumaan ihmisasunnossa ja jos pennun haluaa, on siihen nähtävä hiukan vaivaa.

Päivämäärä:   31.5.26 15:26:08

"Siis eikai suomessa kukaan häkitä koiraa ja eikö tuo ole laitontakin? Itse ainakin tekisin elsun jos koiria häkittää sen perus työpäivän 8-9h ajan. Oi aikoja oi tapoja."

Joo, on laitonta.

Päivämäärä:   31.5.26 15:29:06

"Aatelkaa niitä pentutehtailijoita joiden koirat on pienessä häkissä 24/7 omassa ulosteessaan ja takkuisessa ja likaisessa turkissa vääntämässä pentuja 2krt vuodessa ja ruokakin on sitä halvinta kaupan nappulaa, ja ei aina sitäkään.
Anteeksi jos joku häröttää mutta tosiasiat vaan täytyy osata kohdata!"

Edellämainittu on laitonta, eihän siitä kai ole sen kummempaa ristiriitaa? Mutta miten tämä liittyy aloitukseen?

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   31.5.26 15:42:05

Minun ensimmäiset pennut syntyivät 35m2 yksiöön, kun koirien kasvattaja sairastui juuri ennen synnytystä vakavasti. Siinähän ne pienehkön rodun pennut meni ihan sujuvasti 8vk. :D Ja sittemmin oli kolme koiraa, ei sekään ollut ongelma

Lähettäjä: Sanna Lopakka 
Päivämäärä:   31.5.26 16:34:16

Minäpä olen häkittänyt koirani.

Miksi?

- naapurissa asui eräs naikkonen, jonka luona kävi miekkonen.
he olivat kovia ottamaan ja näin ollen tappelivat humalassa ollessaan melko paljon ja isoäänisesti. Aina kun alkoi tappeluäänet, niin koira alkoi reagoimaan, vinkumalla ja asunnossa ravaamisella, myöös yöllä. Ei ollut vaihtoehtoa, kuin ostaa häkki ja pitää koira häkissä yöaikaan. Näin koira pysyi tappeluidenkin aikana hiljaa ja rauhallisena. Aamusta sitten koira oli häkissä, mutta häkin pääty tai sivuluukku auki. Samoin jos käytiin asioilla sulhasen kanssa. Koira siis sai olla koko asunnossa tai vapaaehtoisesti siellä häkissä ja päädyt auki. Yöksi siis ne laitettiin kiinni. Ja sitä vinkumista ja asunnossa ramppaamista ei olisi kukaan jaksanut kuunnella.

Tämmöinen ei ole eläinsuojelurikos, eikä laitonta.

Häkki kuitenkin jäi käyttöön, vaikka naikkonen sai häädön. Koira oli tottunut, että se on hänen turvapaikkansa, joten en luopunut häkistä. Yötkin meni sen jälkeen niin, että ne päädyt oli auki.

Häkkiä käytettiin myöskin autossa, koiran kuljettamisessa.

Olen omistanut 2 keskikokoista koiraa, eikä koskaan ole tullut mieleenkään, että rajaisin koirat vessaan. Se on laitonta.

Jos koiran pitää rajata vessaan poissaollessasi, älä hanki elävää koiraa.

Ennemminkin rajaa koiran vaikkapa koiraporteilla olohuoneeseen (niin että se ei pääse mm keittiöön, eikä vessaan), mutta on tilaa kulkea esim siellä olohuoneessa ja vettä sekä ruokaa saatavilla.

Itse en siis koskaan rajanut koiria mihinkään huoneisiin, kun en / emme olleet kotona. Koirilla oli aina mahdollisuus olla koko asunnossa vapaana. Vessassa ne eivät koskaan viettäneet aikaa, muutoin kun pesun ajan. Makuuhuoneeseenkaan ne ei yleensä mennyt, vaikka ovi oli auki ja ketään ei ollut kotona. Kotia tultaessa koirat saattoivat olla joko eteisessä nukkumassa taikka olohuoneessa nukkumassa.

Ja elsua ei kannata tehdä, kun noita koiriakaan ei enää ole.

Päivämäärä:   31.5.26 17:11:09

”mutta on tilaa kulkea esim siellä olohuoneessa ja vettä sekä ruokaa saatavilla.”

Ruokaa? No ei meillä päin jätellä ruokaa koirille kun jäävät keskenään. Vettä toki.

Päivämäärä:   31.5.26 17:21:31

"Ruokaa? No ei meillä päin jätellä ruokaa koirille kun jäävät keskenään. Vettä toki."

Oletko tullut ajatelleeksi niitä ihmisiä, jotka tekevät töitä 6 - 8h/pvässä tai 8 - 10h/pvässä?

Miten koira / koirat silloin pärjää?

Meinaatko, että jos ihminen menee ESIMERKIKSI 7.00 töihin ja hän antaa koiralle / koirille ruoan ja käyttää ennne töihin menoa ne ulkona, että koira / koirat pärjää ilman ruokaa sen 6 - 8h/pvä tai 8 - 10h/pvä?

Minusta tuollainen menee eläinrääkkäyksen puolelle.

Jos taas kyseessä on koira / koiria, jotka joutuvat olemaan ESIMERKIKSI 2 - 4h/pvässä yksin, niin pärjäävät kyllä ihan hyvin yhdellä ruoalla.

Ei kyllä itselläni käy pienessä mielessäkään jättää koirat ilman ruokaa, jos olisin kotoa pois enemmän, kuin 4h/pvässä.

Mutta jokainen tehköön miten haluaa. Jättäkää koirat ilman ruokaa. Eipähän ole minun asiani, eikä ongelmani. Itse en ikinä tehnyt niin, enkä tee tulevaisuudessakaan, jos vielä päättäisin hankkia koiran tai pari.

Päivämäärä:   31.5.26 17:23:34

"Jos taas kyseessä on koira / koiria, jotka joutuvat olemaan ESIMERKIKSI 2 - 4h/pvässä yksin, niin pärjäävät kyllä ihan hyvin yhdellä ruoalla."

Jäi välistä, että siihen asti, kun omistaja tulee kotia.

Lähettäjä: sääliksi käy 
Päivämäärä:   31.5.26 17:27:21

Aatelkaa niitä koiria jotka saa ruuan vain kerran päivässä!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.26 17:48:50

"Meinaatko, että jos ihminen menee ESIMERKIKSI 7.00 töihin ja hän antaa koiralle / koirille ruoan ja käyttää ennne töihin menoa ne ulkona, että koira / koirat pärjää ilman ruokaa sen 6 - 8h/pvä tai 8 - 10h/pvä?

Minusta tuollainen menee eläinrääkkäyksen puolelle"

No se ei oikeastaan ole mielipidekysymys. Voit soittaa mille tahansa eläinlääkärille tai valvontaeläinlääkärille ja tasan taatusti saat vastauksen, että koiralle riittää ruokinta kerran päivässä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.26 18:15:56

"Meinaatko, että jos ihminen menee ESIMERKIKSI 7.00 töihin ja hän antaa koiralle / koirille ruoan ja käyttää ennne töihin menoa ne ulkona, että koira / koirat pärjää ilman ruokaa sen 6 - 8h/pvä tai 8 - 10h/pvä?"

Ei se koira ymmärrä, että toinen ateria olisi hyvä syödä vaikka puolilta päiviltä, kyllä se todennäköisesti imuroi sen "päiväateriansakin" aamulla ja on edelleen "6 - 8h/pvä tai 8 - 10h/pvä" ilman ruokaa. Voit toki antaa tuplakokoisen aamuruuan, ajaa saman asian.

Päivämäärä:   31.5.26 18:29:56

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 31.5.26 17:48:50

"No se ei oikeastaan ole mielipidekysymys. Voit soittaa mille tahansa eläinlääkärille tai valvontaeläinlääkärille ja tasan taatusti saat vastauksen, että koiralle riittää ruokinta kerran päivässä."

Muistan koko loppuelämäni, kun minulla oli koiria, niin jos täällä porukka sai tietää, että koirani sai kerran päivässä ruoan, olivat heti soittamassa valvontaeläinlääkärille tai jos minä taikka sulhaseni käytettiin koirat 5 - 10min ulkona (jotta tekivät tarpeet ) ja mentiin sisälle, niin johan merkittiin ne tiedot ylös ja ilmoitettiin valvontaeläinlääkärille. Kukaan ei tajunnut, että niitä koiria käytettiin muuallakin lenkeillä, kuin vain siinä missä asuimme.

Esimerkiksi : yksi päivä oli tämmöinen (niitä oli siis enemmän, mutta näin esimerkkinä) ; sulhaseni lähti käymään asioilla, jolloin minä käytin koirat ulkona. Aikaa tähän meni n. 5 - 15 minuuttia. Ja sitten koirien kanssa sisälle. Sulhaseni oli kerennyt tulla asioiltaan. Tässä välissä joku oli kytännyt ulkona, että lähdin käyttämään kello 10.00 koirat ja menin niiden kanssa sisälle 10.15, jonka jälkeen minua ja koiria ei enää näkynyt (meni useita tunteja). Tästä ilmoitettiin valvontaeläinlääkärille.

Kukaan ei tiennyt mitä tässä välissä "tapahtui". Tässä välissä, eli kun olin mennyt koirieni kanssa sisälle, alkoi pakkaaminen. Olimme lähdössä mökille. Koirat olivat ulkona ollessa tehneet tarpeensa, joten niiden ei tarvinnut päästä ulos 4h. Ennen autolle menoa (kotona), koirat käytettiin tarpeilla ja sen jälkeen lähdettiin ajelemaan kohti mökkiä.

Tai vaihtoehtoisesti, kun koiria oli käytetty 5 - 15 minuutin ulkona, niin mentiin sisälle ja siitä hetken päästä juoksuttamaan koiria meren- / järvenrannalle tai muualle paikalle, jossa niitä sai juoksuttaa irti.

Silti soittoja tuli valvontaeläinlääkäreille ja meille käyntejä.

Moni oli sanonut, ettei koiria käytetä tarpeeksi lenkillä.

No ei niitä aina käytettykkään, koska käytiin muualla tai sitten oli pakkasta / helteitä. Itse en yli -10 asteen pakkasilla tai yli +25 asteen lämpötiloilla käytä koiria lenkillä. Niillä on muuta aktivointia silloin.

Tässä googlen teksti : mikä on koiralle liian kylmä ilma lenkille
Vastaus : Useimmille koirille liian kylmä ilma ulkoiluun on alle -15 °C. Pienille, lyhytkarvoisille tai ikääntyneille koirille pakkasraja on yleensä -5 °C. Pakkasen purevuus, tuuli ja koiran turkin paksuus vaikuttavat ratkaisevasti siihen, milloin koiralla alkaa tulla kylmä.

Tässä googlen teksti : mikä on koiralle liian kuuma ilma lenkille
Vastaus : Koiralle yli +25°C on yleensä liian kuuma raskaille lenkeille. Yli +30°C lämpötiloissa rasitusta tulee välttää kokonaan. Koiran normaali ruumiinlämpö on 38 - 39°C, ja jos se nousee yli 41°C, koira on vaarassa saada hengenvaarallisen lämpöhalvauksen.

Toisaalta on hyvä tietää, että eläinlääkäri ja valvontaeläinlääkäri on antanut luvan, että koira pärjää ruokinta kerran päivässä, niin voin sitten ruokkia tulevaa koiraa / koiria kerran päivässä.

Ps : En itse ole tiennyt, että kerran päivässä ruokinta on ok, koska olen aina ruokkinut koirani 2 kertaa päivässä.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   31.5.26 20:29:08

Moi päivämäärä sanna

Koirat pärjäävät monta päivää ilman ruokaa. Sudet eivät saa välttämättä syödäkseen yli viikkoon ja se on myös koiralle täysin luonnollista. Kerta päivässä ruokkiminen on todella paljon luontaista tilaa parempi

Lähettäjä: lenni 
Päivämäärä:   31.5.26 20:31:15

Mitenkäs suomenlapinkoirat? Ihan varmasti kestävät hyvinkin kylmiä säitä. Joku -17 on sopiva kaikille, koira on reipas ja itselle vaan toppavaatetta niskaan niin hyvä tulee!

Päivämäärä:   31.5.26 20:34:04

Joo Sanna, meillä koirat on ruokittu aina aamulenkin ja iltalenkin jälkeen. En koe eläinrääkkäykseksi, vanhin on elänyt 16 vuotiaaksi asti. Miten on sinun koiriesi laita?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.26 21:30:37

Lopeta nettikiusaaminen.

Päivämäärä:   31.5.26 21:38:00

Ei koirilla ole mitään tiettyä lämpötilarajaa koska ei saisi ulkoilla. Tekoälyn "mielipiteet" on useimmiten ihan muiden maiden lämpötilojen perusteella pääteltyjä. Meillä -20 on normaali lämpötila ja jokainen normaali koira voi siinä lämpötilassa vielä lenkkeillä ihan normaalit lenkit, lyhytkarvaisille toki vaatetta mukaan sen mukaan mitä kyseinen koira yksilönä vaatii. Mulla on lyhytkarvaisia koiria ja joku -5 ei kyllä 15v veteraanillakaan tunnu yhtikäs missään, väitti AI mitä tahansa :D siinä -10 saa takin päälle ja edelleen painaa parin tunnin kävelyt mielellään.

"Ei kyllä itselläni käy pienessä mielessäkään jättää koirat ilman ruokaa, jos olisin kotoa pois enemmän, kuin 4h/pvässä."

WTF :D koiralle on normaalia ja luonnollista olla vähintään se 12-24h ilman ruokaa. Koiran suolisto voi parhaiten kun siellä ei jatkuvasti ole uutta ruokaa tunkemassa sisään.

"Aamusta sitten koira oli häkissä, mutta häkin pääty tai sivuluukku auki. Samoin jos käytiin asioilla sulhasen kanssa. Koira siis sai olla koko asunnossa tai vapaaehtoisesti siellä häkissä ja päädyt auki. Yöksi siis ne laitettiin kiinni. Ja sitä vinkumista ja asunnossa ramppaamista ei olisi kukaan jaksanut kuunnella.

Tämmöinen ei ole eläinsuojelurikos, eikä laitonta."

On laitonta ja eläinsuojelurikos pitää koira häkissä kaikki yöt. Se, että koira on häkissä häkin ollessa auki taas ei ole häkittämistä eikä rikollista.

Päivämäärä:   31.5.26 22:18:30

Lähettäjä: Mies
Päivämäärä: 31.5.26 20:29:08

Moi päivämäärä sanna

Vastaus : Moi Mies

Lähettäjä: lenni
Päivämäärä: 31.5.26 20:31:15

Mitenkäs suomenlapinkoirat? Ihan varmasti kestävät hyvinkin kylmiä säitä. Joku -17 on sopiva kaikille, koira on reipas ja itselle vaan toppavaatetta niskaan niin hyvä tulee!

Vastaus : Nyt ei ollutkaan kyse suomenlapinkoirista. Vaan puhuin ihan omasta kokemuksestani. Ja nyt ei kuitenkaan ollut myöskään kyse minusta ihmisestä. Minä tarkenen kyllä. Ja en minä paukkupakkasilla tai -17 asteen pakkasilla alasti, enkä kesävaatteet päällä kulekaan, vaan on ihan toppavaatteet päällä.

Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 31.5.26 20:34:04

Joo Sanna, meillä koirat on ruokittu aina aamulenkin ja iltalenkin jälkeen. En koe eläinrääkkäykseksi, vanhin on elänyt 16 vuotiaaksi asti. Miten on sinun koiriesi laita?

Vastaus : Meillä koirat sai ruokaa aamulla ja illalla. Ja miten minun koirieni laita? Mitähän mahdat tuolla tarkoittaa?

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 31.5.26 21:30:37

Lopeta nettikiusaaminen.

Vastaus : Kuka? En minä ainakaan nettikiusaa ketään. Puhun vain omasta kokemuksesta ja kerroin oman mielipiteeni. Anteeksi jos se on sinua loukannut ja otat tuon nettikiusaamisena.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.5.26 21:38:00

Ei koirilla ole mitään tiettyä lämpötilarajaa koska ei saisi ulkoilla. Tekoälyn "mielipiteet" on useimmiten ihan muiden maiden lämpötilojen perusteella pääteltyjä. Meillä -20 on normaali lämpötila ja jokainen normaali koira voi siinä lämpötilassa vielä lenkkeillä ihan normaalit lenkit, lyhytkarvaisille toki vaatetta mukaan sen mukaan mitä kyseinen koira yksilönä vaatii. Mulla on lyhytkarvaisia koiria ja joku -5 ei kyllä 15v veteraanillakaan tunnu yhtikäs missään, väitti AI mitä tahansa :D siinä -10 saa takin päälle ja edelleen painaa parin tunnin kävelyt mielellään.

"Ei kyllä itselläni käy pienessä mielessäkään jättää koirat ilman ruokaa, jos olisin kotoa pois enemmän, kuin 4h/pvässä."

WTF :D koiralle on normaalia ja luonnollista olla vähintään se 12-24h ilman ruokaa. Koiran suolisto voi parhaiten kun siellä ei jatkuvasti ole uutta ruokaa tunkemassa sisään.

"Aamusta sitten koira oli häkissä, mutta häkin pääty tai sivuluukku auki. Samoin jos käytiin asioilla sulhasen kanssa. Koira siis sai olla koko asunnossa tai vapaaehtoisesti siellä häkissä ja päädyt auki. Yöksi siis ne laitettiin kiinni. Ja sitä vinkumista ja asunnossa ramppaamista ei olisi kukaan jaksanut kuunnella.

Tämmöinen ei ole eläinsuojelurikos, eikä laitonta."

On laitonta ja eläinsuojelurikos pitää koira häkissä kaikki yöt. Se, että koira on häkissä häkin ollessa auki taas ei ole häkittämistä eikä rikollista.

Vastaus : En väittänytkään niin. Kerroin etten itse lenkityttänyt koiria, jos pakkasta oli yli -10 astetta tai lämmintä eli hellettä oli yli +25 astetta. Ja ei se pelkkä tekoäly olekaan, joka tätä on ns kertonut. Ihan on Suomen Kennelliiton sivuilla, kuin Mustin ja Mirrin sivuilla. Koirani lyhytturkkisia, enkä laittanut niille vaatetta päälle.

Vastaus : No sitten se on koiralle normaalia. Itse olen syöttänyt koirilleni 2 kertaa päivässä ruokaa ja hyvin pärjäsivät. Kerran päivässä ruokintaa ei käynyt pienessä mielessäkään. Jos joku muu antaa omalla koirallensa kerran päivässä ruoan, niin sitten antaa.

Vastaus : Mitä sinä olisit tehnyt tässä tilanteessa : seinänaapurissa asuu naikkonen, jonka luona käy miekkonen. Molemmat ryyppää. Ovat kännissä kuin käet (täällä sanonta menee on kännissä kuin käki). Alkavat keskellä yötä huutamaan ja tappelemaan sekä hakkaamaan asunnossa seiniä tms.. ja jos miekkonen on tulossa tuhannen tuiterissa, alkaa saatananmoinen oveen jyskyttäminen / oveen koputtaminen / ovikellon rimputteleminen (tämän naikkosen asunnon ovesta siis kyse) ja koirasi pelkää (vinkuu ja laahkasee koko yön)? Otatko koirasi viereesi nukkumaan? Vai mitä tekisit? Itse en sitä kestänyt, joten siksi ostin häkin, jossa koira nukkui yöt tyytyväisenä, kun häkit luukut kiinni, kun tunsi olonsa turvalliseksi. Ja jos se on eläinrääkkäystä, niin sitten on. Ja toisaalta, jos koiran häkissä pitäminen luukut kiinni on eläinrääkkäystä ja rikos, niin silloin se on myöskin sitä, kun pidät koiraasi häkissä luukut kiinni, jossain koiranäyttelyssä tai vastaavassa. Sama koskee autossakin olevia häkkejä (ihan niitä auton omia häkkejä).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.26 22:25:41

Ällö nettikiusaa sinua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.