|
Lähettäjä: Sanna Lopakka
Päivämäärä: 31.5.26 18:29:56
Lähettäjä: *
Päivämäärä: 31.5.26 17:48:50
"No se ei oikeastaan ole mielipidekysymys. Voit soittaa mille tahansa eläinlääkärille tai valvontaeläinlääkärille ja tasan taatusti saat vastauksen, että koiralle riittää ruokinta kerran päivässä."
Muistan koko loppuelämäni, kun minulla oli koiria, niin jos täällä porukka sai tietää, että koirani sai kerran päivässä ruoan, olivat heti soittamassa valvontaeläinlääkärille tai jos minä taikka sulhaseni käytettiin koirat 5 - 10min ulkona (jotta tekivät tarpeet ) ja mentiin sisälle, niin johan merkittiin ne tiedot ylös ja ilmoitettiin valvontaeläinlääkärille. Kukaan ei tajunnut, että niitä koiria käytettiin muuallakin lenkeillä, kuin vain siinä missä asuimme.
Esimerkiksi : yksi päivä oli tämmöinen (niitä oli siis enemmän, mutta näin esimerkkinä) ; sulhaseni lähti käymään asioilla, jolloin minä käytin koirat ulkona. Aikaa tähän meni n. 5 - 15 minuuttia. Ja sitten koirien kanssa sisälle. Sulhaseni oli kerennyt tulla asioiltaan. Tässä välissä joku oli kytännyt ulkona, että lähdin käyttämään kello 10.00 koirat ja menin niiden kanssa sisälle 10.15, jonka jälkeen minua ja koiria ei enää näkynyt (meni useita tunteja). Tästä ilmoitettiin valvontaeläinlääkärille.
Kukaan ei tiennyt mitä tässä välissä "tapahtui". Tässä välissä, eli kun olin mennyt koirieni kanssa sisälle, alkoi pakkaaminen. Olimme lähdössä mökille. Koirat olivat ulkona ollessa tehneet tarpeensa, joten niiden ei tarvinnut päästä ulos 4h. Ennen autolle menoa (kotona), koirat käytettiin tarpeilla ja sen jälkeen lähdettiin ajelemaan kohti mökkiä.
Tai vaihtoehtoisesti, kun koiria oli käytetty 5 - 15 minuutin ulkona, niin mentiin sisälle ja siitä hetken päästä juoksuttamaan koiria meren- / järvenrannalle tai muualle paikalle, jossa niitä sai juoksuttaa irti.
Silti soittoja tuli valvontaeläinlääkäreille ja meille käyntejä.
Moni oli sanonut, ettei koiria käytetä tarpeeksi lenkillä.
No ei niitä aina käytettykkään, koska käytiin muualla tai sitten oli pakkasta / helteitä. Itse en yli -10 asteen pakkasilla tai yli +25 asteen lämpötiloilla käytä koiria lenkillä. Niillä on muuta aktivointia silloin.
Tässä googlen teksti : mikä on koiralle liian kylmä ilma lenkille
Vastaus : Useimmille koirille liian kylmä ilma ulkoiluun on alle -15 °C. Pienille, lyhytkarvoisille tai ikääntyneille koirille pakkasraja on yleensä -5 °C. Pakkasen purevuus, tuuli ja koiran turkin paksuus vaikuttavat ratkaisevasti siihen, milloin koiralla alkaa tulla kylmä.
Tässä googlen teksti : mikä on koiralle liian kuuma ilma lenkille
Vastaus : Koiralle yli +25°C on yleensä liian kuuma raskaille lenkeille. Yli +30°C lämpötiloissa rasitusta tulee välttää kokonaan. Koiran normaali ruumiinlämpö on 38 - 39°C, ja jos se nousee yli 41°C, koira on vaarassa saada hengenvaarallisen lämpöhalvauksen.
Toisaalta on hyvä tietää, että eläinlääkäri ja valvontaeläinlääkäri on antanut luvan, että koira pärjää ruokinta kerran päivässä, niin voin sitten ruokkia tulevaa koiraa / koiria kerran päivässä.
Ps : En itse ole tiennyt, että kerran päivässä ruokinta on ok, koska olen aina ruokkinut koirani 2 kertaa päivässä.
|