Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kertoisitteko tästä?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   31.5.26 10:10:02

Tää on vaikeaa kertoa vieläkin, mutta koetetaan.

Lähisukulaiseni puoliso tunsi mut kahdeksanvuotiaasta. Oli tosi läheinen jopa. Kun olin 16, hän koetti raiskata minut vetoamalla siihen, että olin itse ollut hänen mukaansa kiinnostunut hänestä, eli tuplasti vanhemmasta miehestä. En todellakaan ollut, saati lähisukuuni kuluvan henkilön miehestä muutenkaan.

Raiskaus ei onnistunut, pakenin. Häneltä jäi kuitenkin lapsi lähisukulaiseni kanssa, nykyään jo kolmikymppinen. Lapsensa tämä raiskaaja ei ole ollut tekemisissä yli kahteenkymmeneen vuoteen

Lapsi, eli nyt jo liki 30 v, on rakas ja tärkeä - kertoisitko sinä hänelle, mitä isänsä yritti tehdä? Vai olisitko hiljaa?

Re: Kertoisitteko tästä?

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   31.5.26 10:16:58

No et todellakaan kerro lapselle, siis miksi hänelle kertoisit??
Enemmin kerrot tekijän puolisolle, jos sukulaisille haluat kertoa ja terapeutille tietenkin.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   31.5.26 10:17:15

En kertoisi lapselle. Mutta sinun kyllä kannattaa puhua jollekin tapahtuneesta, että saat asian käsiteltyä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.26 10:19:31

Mitä

Päivämäärä:   31.5.26 10:21:02

Et tietenkään kerro. Mitä hyvää kertomisesta voisi mielestäsi aiheutua? Rakas ja tärkeä tarkoittaa suojelemista, ei sitä että hänen tarvitsee alkaa sun terapeutiksi ja kantamaan sun haavoja.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   31.5.26 10:21:10

Kertominen aiheuttaa todennäköisesti vain turhaa tuskaa, ei siis mitään syytä höpötellä tällaisia asioita.

Päivämäärä:   31.5.26 10:23:26

En ole siis koskaan kertonut tai sanonut pahaa sanaa isästään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.26 10:24:43

En kertoisi, ei ole asia jolla tekijän lapsen elämää pitäisi myrkyttää. Kerro jollekin luotettavalle ammattilaiselle ja hän tukenasi keskustele ehkä myös tekijän kanssa jos tunnet, että siitä saattaisi olla sinulle apua. Sillä olitko tai et ollut kiinnostunut hänestä ei ole mitään merkitystä, suostumus vaaditaan aina.

Päivämäärä:   31.5.26 10:26:06

Tämä on varmaan kuitenkin suuri syy eroon ja siihen, miksi henkilö häipyi kuvioista. Tiedän tämän nyt liki kolmekymppisen lapsen asiaa kipuilleen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.26 10:26:56

>koetti raiskata

Siis raiskasiko vai ei?

Päivämäärä:   31.5.26 10:27:42

En missään tapauksessa kertoisi.

Päivämäärä:   31.5.26 10:30:54

Olen pahoillani siitä, mitä olet kokenut ja joutunut kantamaan vuosia.

Mitään hyvää ei seuraa kenellekään siitä, että kerrot lapselle tapahtuneesta. Lähisukulaisellesi voit siitä kertoa, mutta jätä lapsi tapahtuneen ulkopuolelle.

Toivon myos, että hakeutuisit ammattiavun piiriin, jotta saisit omaa taakkaasi kevennettyä.

Päivämäärä:   31.5.26 10:31:15

-, mitä väliä? Kosketteli minua ja houkutteli paikalle alaikäisenä teeskentelemällä tarvitsevansa muka lastenhoitoapua, tuli puolialasti seisokissa paikalle ja ei päästänyt pois, mikä jäi epäselväksi? Pääsin pois huutamalla ja potkimalla.

Päivämäärä:   31.5.26 10:34:55

... , se on auttanut, että läheiseni uskoivat. Mutta tälle lapselle ei ehkä koskaan selvinnyt, miksei toinen osapuoli hänen kanssaan halunnut olla tekemisissä. Hautaan tämä varmaan menee kuitenkin.

Päivämäärä:   31.5.26 13:43:05

Tuskin sinulla on niin suurta merkitystä siinä, ettei isä ole lastaan halunnut tavata. Eiköhän myös eroon ole ollut muitakin syitä kuin sinä.

Tottakai ihminen miettii, miksi isä on hänet hyljännyt ja sä menisit tilittämään tälläistä hänen isästään? Mikä sua oikein vaivaa? Juttu on ikivanha. Anna jo olla. Jos et itse pääse eteenpäin, mene terapiaan.

Mä en ymmärrä näitä ihmisiä jotka sotkee toisten elämää "muka palveluksena". Aikamoista välittämistä..

Päivämäärä:   31.5.26 13:46:41

Ei se sitten ole mikään raiskaaja.

Päivämäärä:   31.5.26 13:52:09

Tämä taitaa myös olla Ällö.

Päivämäärä:   31.5.26 13:54:19

"Mutta tälle lapselle ei ehkä koskaan selvinnyt, miksei toinen osapuoli hänen kanssaan halunnut olla tekemisissä."

Siis haluat kertoa lapselle, että syy, miksi hänen isänsä ei halunnut olla lapsen kanssa tekemisissä on se, että isä yritti raiskata sinut?

Päivämäärä:   31.5.26 15:39:04

Siis mikä teitä vaivaa? Aloittajalle on tapahtunut ihan kauhean traumaattinen asia ja te täällä huudatte, että ei ole raiskaaja. Lapselle en kertoisi, mutta mene aloittaja ihmeessä juttelemaan jollekulle ammattilaiselle. Älä välitä täällä päätään aukovista urpoista :)

Päivämäärä:   31.5.26 15:42:06

Mikä olisi motiivisi kertomiselle?
Mitä hyvää siitä seuraisi?

Eikö sinun olisi parempi puhua jollekin muulle taholle?

Päivämäärä:   31.5.26 15:48:46

Vaikka tämä tapahtui sinulle, se on mielestäni kuitenkin täysin perheen oma sisäinen asia mitä lapselle silloin ja nyt asiasta on kerrottu/kerrotaan tai kerrotaanko. Olet saanut heiltä jo tukea, sinua on uskottu, pariskunta on jo eronnutkin- minusta asiaa on käsitelty, lapsen ei tarvitse enää tietää kaikkea tapahtunutta. Mutta kuulostaa siltä, että sinä tarvitset apua. Jonkun jolle puhua, mutta se ei ole tuo nyt 30v lapsi.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   31.5.26 16:43:28

En kertoisi, jos hän ei itse kysyisi, miksi olen hänen isäänsä kohtaan aina niin nuiva enkä halua olla tekemisissä. Silloin voisin kertoa, että "siksi, kun hän yritti raiskata minut kun olin 16 v". Muuten en kertoisi lapselle mitään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.5.26 16:47:04

^Juuri näin.

Päivämäärä:   31.5.26 18:53:30

Ajatuksesi taustalla sinulla on varmasti ihan hyvät tarkoitusperät, mutta voin näin "lapsena" kertoa että ei ollut yhtään ainoaa hyvää seurausta tai lopputulosta sillä, että ehkä hyvää tarkoittava, omia traumojaan purkava vanhempi sukulainen kertoi lähisukulaisista asioita jotka ei millään tavalla suoraan vaikuta elämääni.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.5.26 19:25:50

En kertoisi. Eiköhän ole käytännössä isättömällä lapsella muutenkin taakkaa kannettavana.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   31.5.26 19:45:24

No en todellakaan kertoisi! Miksi ihmeessä pitäisi kertoa, eivät ole edes tekemisissä joka on todennäköisesti tälle lapselle ikävä asia jo valmiiksi.

Hanki aloittaja apua itsellesi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.