Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En jaksa enää ajella nurmikkoa.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   31.5.26 00:24:00

Tänä vuonna ruoho on kasvanut jotenkin ennätys nopeasti ja osittain pihalla on melkein polviin asti voikukka yms. Nyt leikkaaminen on todella hidasta kun ruohonleikkuri sammuu koko ajan, sillä heinä on ihan liian pitkää, plus maa on liian märkää.

Pohdin jos antaisin pihan alkaa osittain rehottaa? Olen tätä isoa mummonmökin pihaa aina ajellut, ja se vie yhteensä useita tunteja ja on pakko jatkaa seuraavana päivänä. Nyt tänään leikkaisin 3h, jokapaikkaan särkee ja pitäisi silti lisäksi jaksaa lenkittää koiraa ja tehdä paljon muutakin. Olen kuitenkin aina pitänyt pihani siistinä, nyt tuntuu etten enää jaksa ja aikaa on vähemmän käytettävissä. Etupiha on helppo leikata mutta nämä muut alueet ovat aika tuskaa, eipähän tätä täällä maalla kyllä kukaan muu katsele.

Mutta jotenkin en vaan osaa antaa olla, kun omaan silmään rehottava piha näyttää niin epäsiistiltä. :/ ajattelin jos ruohonleikkurilla tai viikatteella tekisi tuohonkin rehottavaan osaan koiralle käveltäviä polkuja tms.

Re: En jaksa enää ajella nurmikkoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.26 00:25:40

Kyllä kuuluu ajella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.26 00:50:10

Mulla on nurmikko ajamatta viime kesältäkin, yritän kerätä kiinnostusta leikata. Tosin on onneksi pääasiassa sammalta piha, niin on harva nurmikko.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   31.5.26 02:43:20

Itse olen päässyt tuollaisten "kyllä kuuluu"-mentaliteettien ulkopuolelle niin nyt tuntuu absurdilta lukea tällaista.

Joudutteko vankilaan jos ette aja nurmikkoa?
Kuoleeko sitten joku?
Sanooko naapuri että "onpa pitkä nurmikko?"
Jos sanoo, mitä sitten tapahtuu?

Luonnolle pitkä, rehottava, kukkia sisältävä nurmikko on aina pidempi kuin ihmisen makuun oleva nurmikko.

Varsinkin jos on ikää, olisi jo aika oppia olemaan välittämättä mistään "mutku kuuluu!"-ajatuksista.

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   31.5.26 03:21:35

Onko mahdollista niittää trimmerillä tai viikatteella kerran kesässä? Sitten kun haravoit leikkuutähteet pois, saat pikkuhiljaa kukkakedon kun maaperä köyhtyy ketokasveille sopivaksi.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   31.5.26 06:29:19

Jos asut alueella, misfä on lehtokotiloja, niin ne lisääntyvät räjähdysmäisesti pitkästä ruohossa. Kokemusta on, ja niin meillä pitkä apilaniitty sai kyytiä....

Päivämäärä:   31.5.26 06:49:51

Meillä on niin paljon punkkeja ja lehtokotiloita, että rehottaminen ei vaan ole vaihtoehto - vaikka ajettavaa on yli puoli hehtaaria. Iso osa pihasta tarvii ajaa työnnettävällä leikkurilla, koska on istutusalueiden reunoja, puiden ympäryksiä, luiskareunoja ja ties vaikka mitä. Isommat alueet voi paahtaa ajoleikkurilla.

Oon jakanut pihan viiteen alueeseen, ja ajan nurtsia about päivittäin aina yhden alueen kerrallaan. Yksittäinen alue ei ole _niin_ iso homma, siitä selviää tavallisesti noin tunnissa ja aina joku osa nurmikkoakin kukkii voikukkaa, yrttejä ja erilaisia luonnonkasveja pölyttäjille. Jos tämän päästää jostain kohtaa ylipitkäksi, on pakko aloittaa viikatteella ja se on sitten rankkaa. Mutta mä tykkään nurmikonleikkuusta siinä missä muistakin puutarhatöistä, ja mulle se on ihanaa omaa aikaa, lähes meditatiivista. Tänäänkin olen herännyt jo kuudelta ja odottelen että kello tulee sen verran, että kehtaa leikkurin käynnistää :'D

Päivämäärä:   31.5.26 07:10:32

Meillä ei ole eläimissä ollut punkkeja kun pidetään nurmikko lyhyenä. Ajan sen tosi lyhyeksi ja lyhyenä. Silloin ei mene paljoa aikaa vaikka puolen hehtaaria pitää lykkiä. Päiväkin liian myöhään pahimpana kasvuaikana tuo tunnin lisätyötä.
Lisäksi meillä käärmeitä, ne ei mielellään tule lyhyeen nurmikko on ja jos tulee, näkyy helposti.

Lähettäjä: Sataispa 
Päivämäärä:   31.5.26 07:20:45

Olen kateellinen siitä että teillä on satanut noin paljon että maa on liian märkää!
Täällä kaikki elävä huutaa jo vettä.

Mitä tuohon nurmikon leikkaamisasiaan tulee niin tiedät vain itse vastauksen eli joko ajat tai sit et.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.5.26 07:29:38

Robottileikkuri

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   31.5.26 07:45:27

Tiedän tunteen ja otan osaa.
Yhtenä kesänä jätin osan pihan nurmikosta leikkaamatta. Ensin siihen kasvoi kaunis niitty, mutta sitten alue alkoi näyttää niin kamalalta, että oli pakko tarttua leikkuriin.
Meillä myös on paljon käärmeitä, joten paras vain leikata nurmikot. Siihen menee noin neljä tuntia, jos kaiken tekee kerralla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   31.5.26 07:48:10

Hanki robottilrikkuri. Keväällä nurmikon kasvu on joka vuosi hurjaa.

Päivämäärä:   31.5.26 08:09:38

Nurmikon leikkuu on luonnonvastaista. Anna rehottaa ja pelasta pörriäinen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.5.26 08:46:07

Laita osa pihaa kukkaniityksi. Tulee ihan luonnonkukkiakin ja voit kylvää kukkasekoitus siemeniä. Kaikki pörriäiset ja perhoset tykkää.
Syksyllä voit niittää, ei pakollista sekään.

Lähettäjä: Ee 
Päivämäärä:   31.5.26 09:13:31

Maksan kerran viikossa kympin naapurin koululaiselle että ajaa nurmikon. Paras sijoitus ikinä.

Päivämäärä:   31.5.26 09:17:31

Jos olet luonnonystävä, niin anna rehottaa. Jos ötökkä ja eläinkammoinen, niin parempi pitää lyhyenä.

Päivämäärä:   31.5.26 09:24:17

Helpottaisiko työtäsi, jos ajaisit vain osan nurmikosta? Ehdottaisin kysymysmerkin tavoin sitä, että laitat osan pihasta kukkaniityksi/-kedoksi ja ajat vain pihalla viihtymisen kannalta kriittisimmät paikat. Hallittu hoitamattomuus on luontoteko. :)

Lähettäjä: Fff 
Päivämäärä:   31.5.26 09:40:09

Punkkien takia pitäisin lyhyenä. Vedä trimmerillä tämä eka kerta kun on ehtinyt kasvaa liian pitkäksi?

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   31.5.26 10:12:27

Joo osa niityksi vaan. Minä jaksoin muutaman kesän omaan talooni muutettuani ajaa sen 2h/vko mutta sitten ruohonleikkurista rikkoutui aisa. Ajattelin että ketä varten minä tätä oikein teen, kun kukaan muu kuin koira ei vietä siellä nurmikolla aikaa. Joo punkkeja on, mutta niitä oli myös leikatussa nurmikossa ja Bayvantic hoitaa koiran. Nyt kolmatta kesää ilman ruohonleikkuuta ja viime kesänä laitoinlavakauluksista laikkuja kukkasekoituksia joukkoon. Luonnonkukkia kasvaa jo ihan kivasti, vaikka nurmi on edelleen tosi vahvaa. Raivaussahalla kävin tuossa keväällä pihan läpi että sain puiden vesat pois, nopeasti alkaa kasvaa koivua ja pajua joukkoon ja niitä en halua. Tänä vuonna laitan taas uusia siemeniä ja taimiakin esim punahattua ja värillistä kärsämöä, pussi monivuotisten kukkien siemeniäkin on odottamassa, nyt alkavalla lomalla ne laittelen maahan. Syreenin alkujakin oli sen verran että muutaman istutin entiselle nurmialueelle. Ihana seurata mitä kaikkea maasta nousee ja miten pörriäiset ja perhoset valtaavat pihan.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   31.5.26 10:33:00

Mä olen muuttanut osan nurmikosta kukkapenkeiksi, pahvia alle ja multaa päälle ja istutan hyvin leviäviä ja kestäviä kasveja eli niiden hoidon tarve on mahdollisimman pientä. Muuten leikkaan nurmikkoa parin viikon välein. Ehtii pitkäksi kyllä ja luonnonkukat ehtivät kasvaa välissä. Annan myös suikeroalpin ja maahumalan levitä vapaasti nurmikon sekaa ja osassa pihaa on hyvin sammaleista.
Olen myös oppinut leikkaamaan nurmikkoa hitaasti ja vähän nostamaan ruohonleikkuria, kun kuulostaa siltä, että kohta tukehtuu ja sammuu...
Viime kesänä annoin kasvaa reiteen asti ylettyväksi heinikoksi, eikä se ollut kyllä enää kivan näköinen ja siinä oli inhottava kävelläkin. Sen leikkaaminen ensin raivaussahalla ja sitten leikkurilla oli lopulta muutaman päivän työ.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   31.5.26 10:42:43

Nykyäänhän suositellaankin luonnon ja eläinten vuoksi, että nurmikkoon ajetaan vain "käytäviä" sinne, missä pitää liikkua ja muuten annetaan olla. Tuo niittykukkien kylväminen on myös kiva idea. Eikä missään nimessä ainakaan robottileikkuria! Tappaa siilejä ja muita pieniä eläimiä, kuten oravien ja jänisten poikasia. Välinpitämittömien ja laiskojen ihmisten hankinta :( Mieluummin annat vain olla ja nautit luonnontilaisesta pihastasi, jollaisia toivottavasti alkaa näkyä muutenkin pikkuhiljaa enemmän.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   31.5.26 10:57:35

Roboleikkurilla saat vaivatta upean nurmikon. Mahdollisuus että ne jyräävät elämiä on häviävän pieni.

Näitä epäonnistuneita niitynkasvattajia on kyllä nähty. Naapurille oikein ammattilainen perusti. Kasvoi kivasti ohdaketta ja puuntaimia ja ampiaispesiä. Loppukesällä oli sitten kauhean ruma lakastuva pöheikkö.

Hoidettu nurmikko on kaunis ja pihalla mukava oleilla koko lumeton aika.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   31.5.26 11:07:58

En ole leikannut rivariasunnon jossa iso piha nurmikkoa vuosiin, enkä haravoinut. Olen vain terassilla joka siis laudoitettu.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   31.5.26 11:11:54

Mä tykkään tästä välimuodosta, nurmikko ei rehota valtoimenaan, nytkin tuolla kasvaa leinikkiä, ojakellukkaa, lemmikkiä, kurjenpolvia ja jotain valkoista, jonka nimeä en enää muista. Ja tietysti voikukka. Suikeroalpi kukkii vähän myöhemmin, maahumala on vielä kukkapenkissä, mutta toivon sen leviävän nurmikkoon. Istutetuista kasvusta tällä hetkellä kukassa ovat mm. Kevätvuohenjuuri, syreenit, narsissit, tulppaanit ja vuorenkilvet.
Mulla on pihassa nokkosta ja se tahtoo levitä, jos ei leikkaa nurmikkoa.
Koitan pitää huolen siitä, että pörriäisille on koko ajan syötävää jonkun kukan muodossa ja nurmikkoa ajaessa väistelen esimerkiksi kaikki sammakot, jotka lähtevät liikkeelle. Leikkaamisen ajoitan niin, että suurin osa luonnonkukista ehtii siementää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.26 11:35:59

"Roboleikkurilla saat vaivatta upean nurmikon. Mahdollisuus että ne jyräävät elämiä on häviävän pieni."

Paitsi että jatkuvasti tulee somessa vastaan kuvia hoidossa olevista siileistä, joita robottiruohonleikkuri on vahingoittanut.

Minäkin tulin ehdottamaan, että jätä ainakin osa pihasta luonnontilaiseksi niityksi.

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   31.5.26 11:57:18

Ajat vain jonkun alueen itse ja ajatat muilla loput, tai osittain niityksi. Mutta paljon riippuu mitä mönkijää siellä elelee. Lehtokotilot ja jotkut espanjansiruetanat tykkää.

Vähän niinkuin ylisviivakin ajelukommentillaan varmaan viittasi - helpommin pöheikköihin saattaapi astua ja niissä viihtyä kaikenlaisia sittiäisiä ja satiaisia. Helpompi ylisviivankin sitten tarkistaa ettei ole semmoisia vastassa. Vaikka itsellään toki ei rehota vielä mikään.

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   31.5.26 13:39:55

Tänä vuonna on ollut niin paljon punkkeja, että olen pitänyt nurmikon siistinä. Minulla on kelaleikkuri, eli siinä ei ole moottoria. Uskaltaa laittaa myös kenet tahansa leikkurin varteen ja olenkin palkannut kaverin teinit pitämään pihaa välillä siistinä. Saavat taskurahaa ja minulle vapautuu aikaa tehdä jotain muuta ja piha on mintissä. Toki tontti ei ole iso ja etupihasta iso osa asfaltilla/laatalla, että mahtuu rälläämään traikun kanssa ilman, että koko ajan meinaa mennä nurtsin puolelle.

Jos kasvaa ihan heinikoksi, niin eihän mikään nurtsileikkuri siihen pysty... Joudut jo niittämään sen heinikon :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.26 13:53:02

Noissa uusissa roboteissa on kamerat ja törmäysanturat, ei kuole siilit. Mun robottiruohonleikkuri ei haluu ees ajaa paksumpien voikukkien yli. Onneks ei oo enää voikukkiakaan, ku on vaa siisti nurtsi.

Päivämäärä:   31.5.26 14:12:48

Mulla koira huolehtii hyvin polkujen tekemisestä kesät talvet, ei kasva mitään niissä kohden =D. Niitä pitkin itsekin mukava kuljeskella niityn keskellä jos huvittaa <3 Piha on iso ja aidattu 180cm aidalla, talon ympärillä tuijat on talon korkuisia eikä pihaan naapurit edes näe ja tämä on päättyvän tien viimeinen.

Päivämäärä:   31.5.26 15:15:48

Tänään tuntuu leikkuri kulkevan paremmin, yhden tunnin olen tänään ajanut, eilen kolme eikä loppua vielä näy. Ihan älyttömän raskasta silti ja heikottaa.

Alan kyllä haaveilemaan sellaisesta robottileikkurista, saisi nauttia kesästä ja leikatusta nurtsista. Nyt menee se vapaa-aika vaan nurmen huoltoon. Mutta olen vähän skeptinen toimisiko sellainen pihalla jossa on kutenkin grillikotaa, kasvihuonetta ja erilaisia kukkia yms istutuksia ja epätasainen piha. Saa ehdottaa :)

Päivämäärä:   31.5.26 15:18:38

En oikein jaksaisi mitään niittyä myöskään alkaa laittamaan, tässä on vieressä peltoja jotka on jo tarpeeks niityllä eli pörriäisiä riittää ja ötökkää. Käärmeitä täällä ei ole ikinä liikkunut eikä juurikaan kotiloita tms.

Päivämäärä:   31.5.26 15:44:33

"En oikein jaksaisi mitään niittyä myöskään alkaa laittamaan, tässä on vieressä peltoja jotka on jo tarpeeks niityllä eli pörriäisiä riittää ja ötökkää."

Ööh, paljon enemmänhän se nurmikon hoitaminen vaatii kuin niityn laittaminen. :D Jos kerran olet siitä otollisessa asemassa, että ympärillä on jo niittyä erilaisine kukkasineen, niin kaikkein yksinkertaisimmillaanhan tarttee vain leikata harvemmin ja katsoa mitä sieltä alkaa bongahdella esiin.

Päivämäärä:   31.5.26 15:47:24

Niitystä on vaivaa sen hetken kun poistat nurmikon ja kylvät siemenet. Sitten ei enää tarvitse leikata ja teet luonnolle palveluksen kun kylvät Suomen luontoon kuuluvia kukkalajeja. Tai no, kai se on hyvä joskus niittää, mutta kukaan ei pakota.

Päivämäärä:   31.5.26 15:53:36

Aah, no mä luulin että mun pitäis hommata ensin siemeniä, multaa ja alkaa istutella. Mutta että voin jättää vaan ruohikon kasvamaan! Kyllähän tuolla paikoittain näyttää kasvavan jo erilaista kukkaa mutta kyllä enimmäkseen ihan lepikkoa jossa kasvaa voikukkaa.

Päivämäärä:   31.5.26 16:03:15

"Aah, no mä luulin että mun pitäis hommata ensin siemeniä, multaa ja alkaa istutella. Mutta että voin jättää vaan ruohikon kasvamaan! Kyllähän tuolla paikoittain näyttää kasvavan jo erilaista kukkaa mutta kyllä enimmäkseen ihan lepikkoa jossa kasvaa voikukkaa."

Tämä on tosiaan se kaikkein helpoin tapa perustaa niitty! Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta olet tosiaan loistavassa asemassa, kun sulla on ympärillä niittyjä. Pihasi saa niistä todennäköisesti erilaisia siemeni. Lisäksi maaperässä on aina siemenpankki, josta ponnahtaa ajan saatossa kaikenlaista esiin.

Jos jaksat, niin voit myös poistaa laikuttaisesti nurmea ja laittaa niittysiementä tilalle. Sekin edesauttaa nurmikon muuttumista niityksi, mutta mikään pakko tämä ei kuitenkaan ole.

Päivämäärä:   31.5.26 16:36:44

Toimisiko sekin jos sinne lepikkoon niittykukkien siemeniä heittelisi? Eihän se sama tietysti ole kuin istuttaminen mutta lieneekö turhaa?

Päivämäärä:   31.5.26 17:17:19

Viimein sain homman pulkkaan, ei tämä viime vuonna kyllä ollut näin raskasta..jotta sain leikattua voikukat piti konetta pitää ilmassa koko ajan.

Päivämäärä:   31.5.26 17:21:39

Pörriäisille hyvä jos saa rehottaa. Itse jätän aina kohtia mitkä edesauttaa niiden selviytymistä. Ja muullekkin luonnon ekosysteemille.

Päivämäärä:   31.5.26 17:38:06

^ pörriäisiä on paljon pihalla kyllä, niille jäi silti vielä reilusti voikukkaa ja muuta kukkaa marjapensaiden ympärille. Koska en vaan jaksa enempää ajella. :D nyt jos jaksaisi ylläpitää tuota.

Päivämäärä:   31.5.26 17:56:03

"Toimisiko sekin jos sinne lepikkoon niittykukkien siemeniä heittelisi? Eihän se sama tietysti ole kuin istuttaminen mutta lieneekö turhaa?"

Kannattaa kokeilla! Varsinkin jos nurmikossa on vähän heikkokasvuisempia kohtia.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   31.5.26 18:19:09

Robottileikkuri tai päältäajettava.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.26 18:43:39

Jos leikkaamiseen menee tuntikausia, niin hankkikaa nyt ihmeessä kunnon vehkeet. Kunnollinen päältäajettava etuleikkuri toimittaa erinomaisesti vaikka olisi vähän villiintyneempikin paikka. Robotti toimii myös, jos ei ole kovin villiintynyt paikka piha suht selkeä.

Päivämäärä:   31.5.26 19:45:40

Oman kokemuksen ainakaan nurmikolle kukansiementen heittely ei tuota tulosta, vaikka sen tekisi ennen kuin se nurmikko ekaa kertaa sieltä nousee keväällä. Itse laitoin sanomalehteä leikatun nurmikon päälle, sitten vähän multaa ja siemenet. Kasvoivat kivasti.

Lähettäjä: Röhkö 
Päivämäärä:   31.5.26 20:00:11

Hommaa itsevetävä leikkuri. Sen kans jaksaa, ei tarvi ku kävellä ja ohjata..

Päivämäärä:   31.5.26 20:16:16

Nykyinen on itsevetävä, eipä tunnu siltikään jaksavan. Toki voi olla että pääsi nyt vaan liian pitkäksi, tähän piti vaihtaa joitain osia, joiden hakeminen kaupungista ja tuttu niitä laittamaan veivät aikaa. Toki en tiedä onko tässä leikkurissa nyt vieläkin jotain vikaa, tuttu vielä ehdotti jos hän vaihtaisi tulpan. Silti nämä pihat ovat rankkoja ajella, kun osa pihasta on melkein suota, jos yhtään sataa vettä sekä mäkisiä.

Katselin tälle pihalle sopivia robotti leikkureita, kyllähän sellaiseen hyvään useampi tonni menisi, mutta tekisi kyllä mieli tilata ja kokeilla.. pääsisi kokonaan ruohon leikkuusta eroon.

Päivämäärä:   31.5.26 21:00:50

Hei ihmiset! Kukkaniitty pörriäisille ei ole kovin kaunis. EIKÄ SEN KUULUKAAN OLLA! Kukat kukkivat tietyn ajan, ja loppuajan se onkin siementävä, kuivuva alue. Ja sitten se leikataan alas yhden kerran syksyllä.

Eli älä ole huolestunut, jos niittysi ei vastaa instagramin kuvia.

Aloittajan tapauksessa miettisin ihan tarkkaan, että mitkä alueet haluat pitää hoidettuna pihana ja mitkä jätät kasvamaan. En millään jaksa uskoa, että käyttäisit 3 tunnissa ajettavaa alaa aktiivisessa käytössä. Ihminen tarvitsee polut pihasta ulos, roskikselle, autolle, piharakennukselle, mitä näitä nyt on. Mutta miksi ihmeessä pitäisi niiden ympäriltäkin leikata? Punkkien torjumiseen riittää mainiosti metrin (halutessa 2 m, näkee esim. käärmeet paremmin) levyinen reitti.

Villi ehdotus: Hanki kesälampaita ja anna niiden syödä nurmikkosi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.6.26 07:07:56

"Alan kyllä haaveilemaan sellaisesta robottileikkurista, saisi nauttia kesästä ja leikatusta nurtsista. Nyt menee se vapaa-aika vaan nurmen huoltoon. Mutta olen vähän skeptinen toimisiko sellainen pihalla jossa on kutenkin grillikotaa, kasvihuonetta ja erilaisia kukkia yms istutuksia ja epätasainen piha. Saa ehdottaa :)"

Katsoppa Mammotion robottiruohonleikkurit. Mulla on Luba 2, saan rajattua jokaisen kukkapuskan, kiven, taimen tms. leikkuualueelta. Pihalla on n. 5000m² nurtsia leikattavaks eri alueilla ja tuo Luba 2 5000 hoitaa sen hyvin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   1.6.26 07:34:59

Miksi pitäisi olla golf-kenttää koko tontti? Laita kiveyksiä sinne missä kuljetaan ja matalaa maanpeitekasvia sinne missä ei kuljeta. Reunemmalla voi antaa rehottaa korkempaa kasvillisuutta ja luonnontilaisempaa lajistoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.