Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi välillä olen vainoharhainen ja välillä ok?

Lähettäjä: Lapa 
Päivämäärä:   30.5.26 22:24:35

Joinain päivinä tuntuu kuin päässä olisi antenni ja muut saisi ajatukseni suorana lähetyksenä eikä näinä päivinä tule kuulonkaan että ulos uskaltaisi. Nytkin kuitenkin on hyvä päivä eikä tunnu tältä eli psykoosista ei voi olla kyse mutta mistähän sitten? Lääkäreihin en luota eli sinne menoa turha ehdotella heillä tapa lääkkeet kouraan ja zombiena kotiin ettei kukaan kyseenalaista mitään vaan on hys hys vaan kiltisti!!

Re: Miksi välillä olen vainoharhainen ja välillä ok?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.5.26 22:43:38

"psykoosista ei voi"

Voi silti olla vaikka voi olla monta muutakin asiaa. Siskon psykoosi kehittyi parin vuoden kuluessa, puhui vain satunnaisesti hassuja, luulin että vitsailee. Sitten lähti äänen perässä kaupungille pakkaseen sisävaatteissa ja joutui kuukausiksi hoitoon. Luulin että ne alienjutut on vitsejä, sisko kun ollut meistä aina se hassumpi, olisin pyytänyt hoitoon aiemmin :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.26 23:22:41

” Lääkäreihin en luota eli sinne menoa turha ehdotella heillä tapa lääkkeet kouraan ja zombiena kotiin ettei kukaan kyseenalaista mitään vaan on hys hys vaan kiltisti!!”

Oletko tällä hetkellä vainoharhainen?

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   31.5.26 02:44:44

Harhaluuloisuushäiriö esimerkiksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.26 04:58:25

"Lääkäreihin en luota eli sinne menoa turha ehdotella"

Psykoterapeutti ei ole lääkäri, mutta mahdolliset fysiologiset syyt, ravintoainepuutokset, hormonit, jne. olisi ensiarvoisen tärkeää poissulkea.

Moni tila, kuten paha ferritiinin tai magnesiumin puutos voi aiheuttaa harhaisuutta.

Päivämäärä:   31.5.26 05:01:50

"eikä näinä päivinä tule kuulonkaan että ulos uskaltaisi"

Kun kyseessä on näin vahvasti arkea rajoittava ongelma, tilanne vaatii jo akuuttia apua.

Onko sinulla ketään tukihenkilöä? Sosiaalityöntekijää, perheenjäsentä, ystävää, jolle voisit avoimesti ja rehellisesti kertoa ajatuksistasi, tuntemuksistasi ja olostasi?

Vain otettu lääke auttaa.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   31.5.26 05:10:04

Niinhän se kaksisuuntainen mielialahäiriö oireilee?

Lähettäjä: Riia 
Päivämäärä:   31.5.26 06:29:36

Lähettäjä: Sipuli
Päivämäärä: 31.5.26 02:44:44

Harhaluuloisuushäiriö esimerkiksi.

Tämä tuli myös minulle heti mieleen. Hyvällä ystävälläni on nimittäin kyseinen sairaus ja se oireilee juurikin noin vaihdellen. Mutta lääkityksellä pysyy hallussa ja ystävä on nykyään siksi todella hyvässä kunnossa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.26 15:54:29

Ei levitetä väärää tietoa. Todella järkyttävää todeta että magnesiumin puutos tai matala ferritiini aiheuttaisi harhoja. Ei aiheuta.

Päivämäärä:   31.5.26 15:56:49

Samasta syystä varmaan kuin se, miksi joskus kaikki ahdistaa tai ärsyttää tai suututtaa, vaikka normaalisti ei reagoisi niihin ärsykkeisiin mitenkään. Mieliala on niin elävää ja vaihtelevaa.

En ole taipuvainen varsinaisiin vainoharhoihin, mutta jos olen väsynyt tai stressaantunut, koen että kaikki tuijottavat minua. Näin tuskin on, ylireagoin vain ärsykkeeseen kun olen niin lopussa.

Päivämäärä:   31.5.26 18:02:16

Mulla oli paljon vastaavan tyyppisiä ongelmia ja pahimmillaan ihan hallusinaatioitakin, kun olin pahasti aliravittu ja siten siis ravintoainepuutoksia oli paljon. En tiedä mikä niistä aiheutti, vai oliko useamman tekijän summa, mutta aloittajana kuitenkin pohtisin myös sitä ravitsemuspuolta.

Ja lisäksi menisin ihan lääkäriin, eihän tuo ole hyvä tilanne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.