Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hajusteherkkä työkaveri

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.5.26 19:00:28

Meillä aloitti jokin aika sitten uusi työntekijä. Ensimmäisen viikon jälkeen hän pyysi ihan asiallisesti, että voisiko kiinnittää huomioita voimakkaiden parfyymien käyttöön töissä, kun hän on herkkä hajusteille. Ilman muuta tällaiseen suostuttiin ja sovittiin, ettei hajuvettä työpaikalle.

Seuraavaksi ilmestyi työkaverin toimesta lappu ilmoitustaululle, että toivoisi muiden käyttävän hajusteettomia pyykkiaineita tai vielä mieluummin pesupähkinöitä. Pari päivää myöhemmin oli tuonut pienen kulhon niitä pesupähkinöitä, jotta jokainen voi viedä kotiinsa.
Pari päivää työkaveri sitten huomautti käyttämästäni SHAMPOOSTA, joka kuulemma on hänelle haitaksi. Shampoo on hyvin neutraalin tuoksuinen, joskin ei täysin tuoksuton.

Totesin tässä vaiheessa, että voin kyllä jättää voimakkaat hajuvedet yms pois töissä, mutta pyykkini pesen millä aineella tykkään ja shampooni pesen hiuksilleni sopivilla tuotteilla, eikä työkaverilla ole siihen sanavaltaa.
Tämä sitten on kyräillyt minua pahasti ja ei ole puhunut sanaakaan minulle enää.

Oikeasti, mihin asti muiden pitäisi joustaa tällaisen takia? Mielestäni on aika kohtuutonta vaatia koko työyhteisöä käyttämään tiettyjä tuotteita siksi, kun yksi näin haluaa.

Re: Hajusteherkkä työkaveri

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.26 19:10:01

Voimakkaat parfyymit eivät kuulu mihinkään, mutta shampoosta valittamista en itsekään hyväksyisi. Varmaan joku uniikki lumihiutale se valittaja joka saa heti migreenin.

Lähettäjä: Piipu 
Päivämäärä:   30.5.26 19:11:12

Ei tarvitse, eikä pidä ylireagoida. Jos jatkaa samalla linjalla, lähettäkää HR ja/tai esimies asialle. Olettaen,n, että ei ole sovittu että kyseessä on "superherkkien" oma tila jossain. Ettet vaan ylireagoi itse olettaen toisen loukkaantumista kuten monet nykyisin tekee? saahan hän ehdottaa ja toivoa mutta ei vaatia.

Lähettäjä: Herkkis 
Päivämäärä:   30.5.26 19:21:21

Ei voi vaatia täysin hajusteettomaksi. Harvemmin kenenkään suihkusaippuat ja shampoot niin voimakkaalle haisee, että häiritsevät. Parfyymit taas ymmärrän täysin. Pesuaineiden suhteen taas kannattaa vähän miettiä myös ympärillä olevia, sillä osa ihan oikeasti lutraa omolla ja se käry on ihan oikeasti todella kamala.

Olen itse suht herkkä hajusteille, mutta herkkyys on lähinnä tuotteita kohtaan jotka omalla iholla, hiuksissa ja lähellä kasvoja eli en voi käyttää kuin vain tiettyjä hajustettuja tuotteita. Harvemmin muiden roll-on dödöt, shampoot yms. Häiritsee, mutta pesuaineissa löytyy kyllä välillä ihan karmealle käryäviä ihmisiä.

Pakko todeta vielä, että harmittaa kauheasti kun Rexona meni muuttamaan luotto dödöäni. Käyttänyt vuosia yhtä roll-on dödöä ja nyt ihmettelin, miksi haisee tosi voimakkaalle ja tuli pään särky niin olivat menneet muuttamaan tuotetta. Pakko varmaan seuraavaksi siirtyä hajusteettomaaan, kun ei ole löytynyt aikaisemminkaan hajustettua korvaajaa.

Lähettäjä: kfrkr 
Päivämäärä:   30.5.26 19:46:10

Voimakkaat hajusteet voisi tosiaan kieltää. Esim. jotkut lutraavat todella voimakkaan hajuisia pesuaineita tekstiileihin ihan liikaa ja haisevat kahden metrin päähän omolta/arielilta/mitä onkaan niin että henkeen ottaa ja silmiä kirvelee, vaikken edes ole hajusteallergikko. Vähempikin pesuainemäärä riittäisi, tai sitten koneeseen lisää vettä tai puolet aineesta hajustamatonta ja puolet hajustettua.

Mutta ihan mitä tahansa en tekisi jonkun yhden vuoksi. Jos työvaatteiden kanssa on jotkut tietyt säännöt ja pesuaineet, työvaatteet yleensä tulee firman puolesta.

Olen itse työskennellyt sairaalassa, kuntoutuslaitoksessa ja toimistotiloissa siivoojana. Ne oli kaikki hajusteettomia tiloja, eli ihan sama tuleeko sinne asiakkaaksi vai töihin, niin voimakkaita hajusteita ei saisi olla. Kaikki eivät tätä kuitenkaan noudattaneet ja jopa työntekijöillä saattoi olla voimakasta partavettä tai hajuvettä.

Mutta jos jonkun miedon hajuinen shampookin häiritsee, niin silloin miettisin, että onko vika shampoossa vai pääkopassa...

Tunnen nimittäin sellaisia ihmisiä, jotka tekevät omista ongelmistaan ison numeron ja kaikkien ongelman. Oikein teatraalisesti, eli oikeasti asia ei heillekään ole ongelma, kunhan huutovalittavat. Oikein kailottavat, miten tämä asia on heille niin iso ongelma ja eivät mitenkään ja todellakaan voi olla niin ja tehdä noin ja vali vali.

Esim. eräs sukulainen ei voi käyttää kravattia, koska kuristuu siihen. Jos kravatin laittaa, roikkuu solmu jossain mahan puolivälissä typerän näköisesti ja kailottaa vihaisena kaikille, että hän ei voi sitä kireämmälle laittaa, kun siihen hirttyy ja hän ei saa henkeä. (Ketään ei varmaankaan haittaisi, vaikka hän ei henkeä saisi...). Kuitenkin kykenee pitämään napakoita kaulureita hirttymättä. Ja on joskus ollut ihan kauluspaidassa, puvun takissa ja kravatissa valittamatta kun on ollut tilaisuus, josta olisi lentänyt niska-perse -otteella pihalle, jos ei olisi pukeutunut vaatimusten mukaan. Mutta kaikkialla muualla, missä ei ole niin tarkkaa, tämä tekee siitä kravattiin kuristumisesta niin ison numeron, että kaikki kuulevat sen kilometrin säteellä. Kauluspaitaakan ei voi pitää, jos napit ei ole mahan puoleenväliin asti auki. (Paitsi tietenkin tilaisuuksissa, jossa sellainen ei käy. Silloin se onnistuu mukisematta.)

Sama ihminen valittaa myös ihan kaikesta. Mitään hajusteita ei siedä kun henki ei kulje ja pistää ja sattuu ja kirvelee. Itse ei edes peseydy, vaan haisee niin pahalta, että koko huone lemuaa hieltä ja paskalta kun hän tulee paikalle... Mitään valoja ei siedä vaan irvistelee ja siristelee silmiään, kun on liian kirkasta ja häikäisee. Kun joku ottaa valokuvia, hän raivoaa, kun häneltä lähtee näkö. Vaikka kuvaaja oli häneen selin kahden metrin päässä ja kuvasi jotain ihan muuta... Käyttää aurinkolaseja vain autolla ajaessa, ei muuten. Mutta koskaan ei aurinko häikäise missään milloinkaan vaikka kuinka olisi ulkona, mutta ai hemmetti jos jossain on joku sähkövalo. Siitä kyllä valitetaan...

Kuitenkaan tämä sama valittaja ei ihan joka paikassa valita, jos tietää, että hän on ns. alakynnessä. Eli ei voi valittaa, koska lentäisi pihalle. Mutta tämän hän on usein kääntänyt niin, "ettei suostu tulemaan johonkin, vaikka on pyydetty ja maaniteltu", koska ei siedä hajusteita, valoja, meteliä, mitään. Todellisuudessa häntä ei ole kutsuttu, vaan on annettu porttikielto ja kielletty tulemasta paikalle, koska kukaan ei häntä jaksa.

Aloittajakin voi sanoa sille valittajalle, että jos kyseessä on ihan oikea ongelma, niin silloin siitä pitää puhua pomon ja työsuojelun kanssa, ja kaikki kosmetiikka- ja hygieniatuotteet (shampoot, hiuskiinteet, pesuaineet, työvaatteet) ja ihan kaikki muukin tulee sitten työnantajan puolesta. Eli töissä jaetaan kaikille käytettävät tuotteet, jos niiden käyttöön pakotetaan. Ja tämä koskee sitten kaikkia.

Mutta yhtä hyvin tuo voi vain olla keino vältellä työntekoa ja vetää huomio itseensä. Joten ehkä on parempi keskustella pomon kanssa, ei niinkään tuon kiukuttelevan kollegan kanssa. Joten anna olla, kohauta olkiasi ja sano, että hän on ainoa joka nuuskii toisia ihoa myöten, ja sano pomolle, että kyseinen henkilö ei tee muuta kuin nuuhkii muita niin, ettei saa mitään aikaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.26 19:46:49

Nykyään kyllä varsin moni pyykinpesuaine, shampoo, suihkusaippua, käsisaippua, hiuslakka, dödö ja jopa kynsilakka on niin vahvasti hajustettu, että sen käyttäjän hajujälkeä voi seurata satojen metrien päässä. Käyttäjän oma nenä on niihin turtunut. Migreeniä ja hengenahdistusta saa hajusteista, vaikkei niitä haistaisikaan (esim. koronan viemä hajuaisti ei vähentänyt hajusteiden aiheuttamia oireita).

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   30.5.26 20:20:31

Voimakkasti haisevat hajuvedet, partavedet, hajusteherkille kamalia. Nykyään monet pyykinpeduaineet ja huuhteluaineet haisee myös voimakkaasti, kuvitellaan että on puhdas raikas pyykki vaikka se on kemikaaleja täynnä. Hajuvesien ja partavesien läytöstä voi toivoa ettei voimakkaita tuoksuja käytettä. Itselläni tulee pää kipeäksi voimakkaista haju ja partavesistä. Joutunut joskus vaihtamaan kaupan kassa jonossa toiselle kassalle ja linja-autossa paikkaa siksi

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   30.5.26 20:23:42

Hygienituotteiden käyttöön ei voi puuttua ja piste.Työkaveri voi miettiä onko hän edes työkykyinen.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   30.5.26 20:33:27

” Voimakkasti haisevat hajuvedet, partavedet, hajusteherkille kamalia. Nykyään monet pyykinpeduaineet ja huuhteluaineet haisee myös voimakkaasti, kuvitellaan että on puhdas raikas pyykki vaikka se on kemikaaleja täynnä.”

Tämä. Itse olen joutunut sietämään vieressä istuvaa työkaveria, joka kylpi hajusteissa. En kyennyt töihin, kun jatkuvasti oksetti. Ei suostunut jättämään hajuveden käyttöä, joten irtisanouduin itse, kun esihenkilöitä ei kiinnostanut.

Elämäni yksi parhaita päätöksiä! Nyt ympärillä fiksuja, toiset huomioivia ihmisiä.

Ihan kaikkia pesuaineita ei mun mielestäkään tartte alkaa vaihtamaan. Pahimpia on omaan nenään ja päähän hajuvedet ja huuhteluaineet.

Päivämäärä:   30.5.26 20:35:01

pii, työntekijä ei voi itse määritellä työkykyään. Sen tekee (vakuutusyhtiön) lääkäri.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   30.5.26 21:15:10

Minulle myös hajuvedet ja huuhteluaineen katkut pahimmat. Niistä sanon kyllä kun on onneksi hajuton työpaikka niin on perustekin. Potilaille en mutta hanskat ja pahimmille maski niin estää migreenin kun se haju ei jää käsiin päiväksi.

Ja ei tosiaan voi vaatia täyttä hajustettomuutta mutta ylilyönneistä voi kyllä huomauttaa. En itsekään tule hevosenpaskalta haissen töihin, tallilla saatan äkkiä pyörähtää.

Lähettäjä: Pimpo 
Päivämäärä:   30.5.26 21:30:37

Joo kyllä aloittaja on tehnyt ihan riittävästi. Ongelma ei ole enää hänen vaan tuon hajusteneurootikon työkaverin.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   30.5.26 22:06:28

Luulen että on perinteinen provo, hajusteherkkä ei haista sun shampoota... Meillä töissä on onneksi hajustekielto.

Lähettäjä: Pimpo 
Päivämäärä:   30.5.26 22:10:57

Ei välttis provo. Kyllä nämä yliherkät alkavat helposti aistia överisti kun alkaa viiraamaan päässä sen lisäksi että herkkyyttä on.

Lähettäjä: Ynnä 
Päivämäärä:   30.5.26 22:59:53

Hajusteherkät ovat ihan uskomattomia siinä mitä vaativat muilta. Olen tarpeeksi ja laajasti kuullut näiden vikinää pesuaineista ja kyllästyneenä tehnyt aseptista ketjua vastaavan hajusteketjun eli kaikissa kemikaaleissa, joita käytän, on tuoksu. Ei overiä, mutta mikään ei ole hajusteetonta, ei koskaan. Käytän myös aina suihkauksen kaksi parfyymia.

En myöskään kuuntele sanaakaan kenenkään ruoka-aineallergioista enkä muistakaan rajoitteista. Ihminen voi tyylikkäästi tehdä valinnat ja tilauksensa ihan ilman suurta draamaa.

Mikään maailmassa ei ole pahempaa kuin äänekkäät uniikit ihmiset.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   31.5.26 07:34:55

Ap anteeksi, että nauran, mutta teksti oli niin huvittavan absurdi. Tällaisia nuo allergikot ovat ja usein ongelma on päänsisäinen vallanhimo. Ihan oikein teit ja tehkää muutkin. Jos on noin "sairas", työpaikka ei hänelle sovi.

Lähettäjä: tirsk 
Päivämäärä:   31.5.26 09:41:10

Tein kerran testin herkkikselle. Sanoin että sori suihkautin vahingossa pari suihkausta parfyymiä aamusta (en ollut) ja johan alkoi kakistamaan kurkkua ja vetämään syviä henkäyksiä ja valitti että sen huomaa :D

Lähettäjä: tlt 
Päivämäärä:   31.5.26 16:47:41

Minulla oli joskus työkaverina todella allerginen ihminen, joka ei sietänyt edes mitään mausteita, kun alkaa henkeen ottaa. Kovasti selosti tauolla, ettei hänen kanssaan samassa tilassa oleva saa syödä edes ruokaa, jossa on chilimaustetta, kun hän on niin allerginen. Siinä sitten itsekseni ihmettelin, että hyvin näyttää henki kulkevan, vaikka istuu kanssani vastapäätä ja minä tässä syön chilillä maustettua ruokaani...

Minä sen sijaan olen joillekin ruoka-aineille niin allerginen, että oikeasti ottaa henkeen. Ja sen sitten kyllä näkee ja kuulee, etten feikkaa, kun hengitys alkaa vinkua.... Hauskaa on se, että nuokin allergiat ovat menneet ohi ja tulleet takaisin, eli voin olla 2-3 vuotta allerginen tuoreiden mansikoiden hajulle, mutta sitten jossain vaiheessa voin jopa syödä tuoreita mansikoita ongelmitta. En tiedä mikä siinä on, että jotkut allergiat tuelvat ja menevät muutaman vuoden sykleissä, eikä niissä sykleissä ole edes mitään logiikkaa esim. altistun samalla jollekin muulle tai sattuu vain olemaan normaalia karseampi siitepölyvuosi.

Mutta pointtini siis se, että yleensä nämä allergisimmat feikkaavat ja ne, jotka eivät paljoa huutele, ovat niitä oikeasti allergisia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.5.26 20:15:02

Ja nämä herkkikset on aina naisia!

Kyllä, itsellänikin hajusteet voi toimia migreenin tiggerinä, mutta ei se satunnainen löyhkäpesäke yleensä oleile iholla tuntikausia, eli siitä pääsee ottamaan etäisyyttä ja siirtymään itselleen sopivampaan ilmanalaan. Lääkkeetkin on keksitty.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   31.5.26 20:22:13

Meillä käytetään pelkästään hajusteettomia tuotteita kaikessa pesussa. Ja mulla on myös migreeni.

En keksi yhtään syytä miksi alkaisin vaatimaan muita ihmisiä käyttämään tiettyjä pesuaineita jne. Hajusteet on täysin eri asia kuin pesuaineet/shampoot/jne jotka ei ole hajusteettomia!

Ärsyttävä huomioportto aloittajalle nyt osunut työkaveriksi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.5.26 20:38:20

Ei muuten ole aina naisia! Tunnen tällaisen miehen ja on kyllä ääriraskas tapaus!

Ja mitä tulee aiempaan kommenttiin - ruoka-aineallergia ei todellakaan ole verrattavissa tähän. Anafylaktiseen shokkiin voi kuolla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.26 20:52:39

Mietin itse ilman sarvia ja hampaita, että eikö todella hajusteallerginen voisi käyttää allergialääkkeitä? Itse ainakin joudun siitepöly- ja heinäaikaan käyttämään allergialääkettä.

Muuten olen sitä mieltä, että jossain määrin hajusteita on ihan ok. Kylpeä ei toki kenenkään pidä, mutta toinen puoli on se, että jos kaikki ympäristössä on aina täysin hajutonta, niin ihmisten toleranssi kertaluonteiselle hajulle on tosi matala. Eli pieni siedätyshoito on hyvästä.

Lähettäjä: kfrkr 
Päivämäärä:   31.5.26 20:55:37

"Ja nämä herkkikset on aina naisia!"

Ei ole. Esim. tuo kertomani kaikesta valittaja on mies ja tunnen muitakin, jotka vetävät ihan kamalan raivarin asioista ja ovat nimenomaan miehiä. Naiset harvoin huutoraivoavat asioista samaan tapaan...

Päivämäärä:   31.5.26 21:15:04

Naisia ja hyvin naisellisia miehiä. Negatiivisessa mielessä.

Lähettäjä: Vanhat ajat 
Päivämäärä:   31.5.26 21:41:07

Vinkuvat kun annetaan vinkua. Tuskinpa hajusteherkkä alkaisi esim venäläisten akkojen seassa kauppajonossa huokailemaan ääneen että kuinka hän ei pysty olemaan. Ne muijat jos ketkä nimittäin löyhkäsivät hajuvesille.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   31.5.26 21:49:57

En ole varsinaisesti hajusteyliherkkä, eli en saa mitään oireita hajuista. Jotku haisee niin järkyttävän voimakkaalle pyykinpesuaineelle.
Lapsen kaver haisee niin voimakkaasti, etten halua häben tulevan meille, koko talo haisee kun hän on ollut meillä. Eli ymmärrän hyvin ihmistä joka on hajusteyliherkkä, että tällainen haju on hänelle hankala.

Päivämäärä:   31.5.26 22:10:19

Ällö, myös astmakohtaukseen voi kuolla.

Piste, miksi kuvittelet, etteivät hajusteallergikot jo syö kahmalokaupalla allergialääkkeitä? Eivät ne mitään ihmepillereitä ole, jotka poistavat kaikki oireet, vaikka altistus jatkuu.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   31.5.26 22:14:18

Hajustetut pesuaineet pitäis kieltää. Haju on erittäin epämiellyttävä ja kyllä hajusteherkälle kammotus.

Päivämäärä:   31.5.26 22:15:31

Ällö:
>kerro tuoksuvasi mummohajuvedeltä ja pyykkipulverilta

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   31.5.26 23:49:11

"Mietin itse ilman sarvia ja hampaita, että eikö todella hajusteallerginen voisi käyttää allergialääkkeitä? Itse ainakin joudun siitepöly- ja heinäaikaan käyttämään allergialääkettä."

Siis hajusteallergiahan ilmenee ihottumana ja se on kosketusallergiaa. Ei siihen mikään antihistamiini auta. Hydrokortisonia tai jotain muita voiteita voi käyttää oireisiin.

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   31.5.26 23:56:03

Kyllä yliherkkyys ilmenee myös hengitystieoireina.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   1.6.26 00:02:16

noh: Niin, mutta minä vastasinkin tuolle, joka kirjoitti hajusteallergiasta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.6.26 01:50:54

*, minulla on astma. Se ei liity hajusteyliherkkyyteen mitenkään .

Päivämäärä:   1.6.26 10:31:23

Tämän vuoksi on 6kk koeaika

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   1.6.26 10:39:08

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.5.26 20:52:39

Mietin itse ilman sarvia ja hampaita, että eikö todella hajusteallerginen voisi käyttää allergialääkkeitä? Itse ainakin joudun siitepöly- ja heinäaikaan käyttämään allergialääkettä.

Ei hajusteallergiaan auta allergialääkkeet. Itsellä se laukaisee astmakohtauksen ja migreenin, joten pitää olla niihin sopivat aineet käsillä - sen lisäksi, että lähes ympäri vuoden menee allergialääkkeet.

Lähettäjä: sanni 
Päivämäärä:   1.6.26 11:06:30

On oikeasti olemassa ihmisiä joille hajusteet on hengenvaarallisia.

Esim. kävin lasteni kanssa muskarissa ja muskarin ope kertoi asiasta että ei pysty ulkonakaan kävelemään ohi pyykkitelineen jos pyykit pesty hajustetuilla aineilla. Joten muskariin ei saanut tulla esim. hajuvesin ja hiuslakoin lontattuina. Erään kerran sinne tuli kuitenkin äiti jolla oli hajustettua hiuslakkaa päässä. Oli tosi harmi ettei ollut ottanut asiaa tosissaan koska muskari jouduttiin keskeyttämään ja ohjaaja ambulanssiin. Ja henkilö oli aktiivisessa hoidossa ja seurannassa mutta kun ei hajusteyliherkkyyteen varsinaisesti ole lääkkeitä.

Tietysti jos hajusteet aiheuttavat migreeniä voi lääkitä migreeniä, jos aiheuttavat astmaa voi lääkitä astmaa, jos aiheuttaa allergiaoireita vastaavia oireita voi lääkitä allergiaa... Mutta hajusteyliherkkyydestä ei "parannu" ja oireet ovat usein hyvin voimakkaita eikä mikään lääkitys poista oireita, enintään voi hieman lievittää.

Ja yliherkkyyteen voi myös kuolla. En tunne ketään hajusteisiin kuollutta, mutta tunsin aikuiset ihmiset joista toinen kuoli koskettuaan kalaan ja toinen juotuaan vahingossa tilkan maitoa.

Älkää vähätelkö asiaa.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   1.6.26 11:14:50

Ootteko koskaan kuullu näiden ihmisten valittavan koivun/suopursun/pakokaasun tms hajusta? Mä en.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   1.6.26 11:17:28

Ymmärrän hajuherkkää, kun olen itsekin sellainen. Mutta rajansa kaikella!
On totta, että joskus tekee mieli siirtyä kadun toiselle puolelle, kun samalla puolella kulkee joku hyvin hajustettu. Kerrostalossa asuessa jouduin kiertämään pyykkitelineen kauempaa, kun pyykeissä oli niin kamala löyhkä. En yleensä käytä pyykissä muuta huuhteluainetta kuin etikkaa. Kerran laitoin villapyykille jotain comfortia ja kuivatin pyykit sisällä. Järkytyin, kun koko talo haisi sille aineelle monta päivää.

Voiko hänelle järjestää oman työtilan niin, että ei kärsi shampoon tuoksusta? Olettehan pyytäneet, että työpaikalla ei käytetä pesuaineissa hajusteita? Ne ovat ilmeisesti hajuttomia, mutta tuoksu lisätään niin erikseen. Näin kertoi eräs siivooja, jota pyysin käyttämään hajuttomia.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   1.6.26 11:18:43

Hajustetut pesuaineet lemuavat niin hirveälle, että ne pitäisi poistaa kaupoista. Ja varmasti joskus vielä poistetaankin. Mielellään ostaisin kirpparilta tai nettikirppareilta vähän käytettyä vaatetta, mutta kun joku vaate on kerran pesty hajustetulla aineella, ei se haju ikinä kokonaan poistu.

Olen pankissa töissä ja työkaverini vaihtoi asian takia työpaikkaa eri alalle. Pankissa on perinteisesti töissä paljon vanhempia rouvia, jotka lonttaavat hajuvesia järjettömiä määriä. Pukutiloissa on meillä jopa yhteispullo, josta suihkautellaan lisää lemua pitkin päivää. Omiakin silmiä kirvelee, vaikken ole allerginen.

Työkaverini ei voinut hajusteyliherkkyyden ja aiheutuvan astman ja migreenin vuoksi jatkaa töissä. Hän sanoi asiasta kahdesti, ja kun siihen ei reagoitu, enempää melua asiasta nostamatta vaihtoi muualle. Hänen oireet oli ihan silminnähtävät. Ääni lähti, hengitys vinkui, iho punoitti kirkkaasti, nenä ja silmät vuosivat, migreeni oli lähes jokapäiväistä.

Pankissa myös idea oli saada asiakkaita tulemaan konttorille, mutta puhelimessa kutsuttaessa monet kertoi etteivät tule konttoriin koska virkailijat lemuavat hajuvesille. No onneksi pankkiasioita voi paljon hoitaa etänä.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   1.6.26 11:23:30

"Ootteko koskaan kuullu näiden ihmisten valittavan koivun/suopursun/pakokaasun tms hajusta? Mä en."

-> Kyllä vaan. Mieheni siskolla on hajusteyliherkkyys ja astma, ja sai hengenvaarallisen hengenahdistuksen suopursun hajusta. Jouduimme soittamaan hätäkeskukseen ja hänet haettiin ambulanssilla. Ja kun kävin hänen kanssa autolaivalla Tallinnassa sai vaikean kohtauksen myös siellä laivan autotilan pakokaasuissa.

Omilla lapsillani on vaikea koivuallergia, vaikka ovat käyneet läpi siedätyshoidotkin. Toinen on sen takia joutunut myös ambulanssilla teho-osastolle. He eivät esimerkiksi ui järvissä siitepölyaikana. Ja erityisesti siitepölyaikana ovat herkkiä myös hajusteille, vaikka muulloin ne eivät aiheuta hengenvaaraa, vaan lievempää oireilua.

Päivämäärä:   1.6.26 11:29:00

Lähettäjä: _
Päivämäärä: 1.6.26 11:14:50

Ootteko koskaan kuullu näiden ihmisten valittavan koivun/suopursun/pakokaasun tms hajusta? Mä en.

Syreeni, tuomi, pihlaja esim. tällä hetkellä aiheuttavat ongelmia, varsinkin tuomi.

Päivämäärä:   1.6.26 11:33:07

Miksei hajusteyliherkät ota huomioon tätä sairauttaan työtä valitessa? Ei ampiaiselle allergisen kannata ruveta mehiläistarhaajaksi tai hevosille allergisen hevosenhoitajaksi. Tai kala-allergisen työskennellä ravintolassa. Joku vastuu sitä ihmiselläkin itsellään pitää olla, että etsii ominaisuuksilleen sopivan työn eikä odota että muu maailman muokkaantuu.
Hajusteallergisille löytyy paljon mahdollisuuksia nykyään kun etätyökin on lisääntynyt

Päivämäärä:   1.6.26 11:38:03

-: Tietenkin ottavat. Mikä saa sinut kuvittelemaan etteivät ota? Ei kukaan huvikseen vaaranna henkeään. Toimistotyössä esim et vaan voi valita (idiootteja) työkavereitasi etkä myöskään aina työskentelypaikkaasi etkä missään duunissa voi valita asiakkaitasi ellet ole yrittäjä, jolla yleensä ei ole varaa valita niitä.

Lähettäjä: Niksnaks 
Päivämäärä:   1.6.26 17:27:19

Rajansa kaikella. Ihmisten erilaiset hajut voivat olla epämiellyttäviä, minustakin on kauheaa kun työkaveri lämmittää kirjaimellisesti p:n hajuista liharuokaa toimiston mikrossa mutta kukin syököön mitä tykkää.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   1.6.26 18:49:41

Itselläni on ollut eläinallerginen työkaveri (samaa sukupuolta). Ja muut oletetusti miessukupuolisia.
Joka tapauksessa mulla on lemmikkieläimiä ja eläimiä ja en pysty edes työmatkoilla majoittumaan oikein hajusteherkän/eläinallergisen kanssa.
Työnantajan ratkaisu oli, kun kuuli meitä molempia. Majoitutte eri huoneisiin.
Ja näin on tehty yli 40v.
Loppui hajusteherkän mutinat mun eläinhilseestä ja matillisista hajusteista (nivean rol-on deo ja shampoo. Toimistolla emme ole samassa huoneessa töissä, vaan minä olen hajusteita kestävien miesten kanssa ja hän toisen osaston daamin kanssa.

Tämä järjestely toimii ihan hyvin.

Päivämäärä:   1.6.26 19:01:27

Syreeni, tuomi, pihlaja esim. tällä hetkellä aiheuttavat ongelmia, varsinkin tuomi.

Mä en ole edes hajusteyliherkkä, mutta tuomen, syreenin ja pakokaasun haju tekevät fyysisesti pahaa eikä kyse ole noiden kasvien kohdalla allergiasta.

Päivämäärä:   1.6.26 19:57:22

***: ei taatusti ota tarpeeksi huomioon ammatinvalinnassaan jos ei kestä tavallisia hajustettuja pyykinpesuaineita tai shampoota. Sellainen ei sovi ihmisten kanssa työskentelyyn tai asiakastyöhön.

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   1.6.26 20:04:37

Saan astmakohtauksen vahvoista hajusteista. En saa henkeä ja yskittää. Astmapiiput auttaa mutta pakko poistua silti samasta tilasta, muuten oireet jatkuu. Useamman kerran joutunut työpaikalla poistumaan työtilastani ulos muutamaksi tunniksi, koska jollakulla asiakkaalla ollut todella paljon jotakin partavettä tms. Olen monikemikaaliyliherkkä. Jotkut kemikaalit / tuoksut allergisoi pahasti, onneksi eivät kaikki.

Päivämäärä:   1.6.26 21:57:58

Hajusteissa on sekin ongelma, ettei niitä ole yleensä kovin tarkasti määritelty tuoteselosteissa. Olisi helpompaa löytää käyttökelpoisia tuotteita, jos voisi vältellä vain oireita aiheuttavia hajusteita. Nyt on virheostosten välttämiseksi pakko ostaa vain täysin hajusteetonta. Testerin nuuhkaisu ei läheskään aina riitä kertomaan aiheuttaako tuote oireita pitemmässä käytössä. Jotkin hajusteet toki aiheuttavat oireita jo pienestä altistuksesta. Nämä ovat yleensä tuotteita, joille on jo aikaisemmin altistunut pidempiä aikoja.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   2.6.26 07:25:33

"Ootteko koskaan kuullu näiden ihmisten valittavan koivun/suopursun/pakokaasun tms hajusta? Mä en."

Pakokaasun hajusta kyllä, ja mesiangervon. Muuten luonnonhajut harvemmin haittaavat. Ei kaikkia edes navetan haju, jos ei haise AIV.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   2.6.26 07:44:59

Ei mua luonnon hajut haittaa lainkaan! Ei tallit, ei navetat, ei ees kännisen pulsun kusi. Se haisee ihan kaamealle, mutta ei vedä hengitysteitä tukkoon.

Tupakka ja teolliset hajut on pahimpia. Ei vaan henki kulje.

Päivämäärä:   2.6.26 08:42:55

Käytän kyllä todellakin mielummin kotimaisia tuotteita, kuin jostain intiasta tuotuja pesupähkinöitä! Ja todellakin menee liian pitkälle jos aletaan työpaikalla määräämään millaisia hygieniatuotteita saisi käyttää.

Lähettäjä: kttk 
Päivämäärä:   2.6.26 11:53:12

Hajusteettomuuden pitäisi työpaikoilla olla ihan itsestäänselvyys. Ja muutenkin ihmiset voisivat miettiä miten paljon hajustavat itseään.

Hajustetta on sopiva määrä, kun sen haistaa vain ihan läheltä, eikä henkilöstä jää kolmen tunnin hajuvanaa tai hän täytä lemullaan koko huonetta. Mutta todella monet käyttävät voimakkaan hajuista pesuainetta niin, että Prisman käytävälläkin haistaa, että joku on kipannut omokanisterin päälleen...

Monet työpaikat, esim. sairaalat, ovatkin hajusteettomia, mutta jostain syystä kaikki eivät tätä noudata vaan sinne tulevat niin työntekijät kuin asiakkaatkin kilometrin päähän lemuavina. Eli teidoksi sille, joka käski hajusteherkkiä valitsemaan työpaikkansa paremmin: Ei auta, kun ympärillä on niin monta persepäätä, jotka eivät noudata hajusteettomuussääntöä.

Hajusteissa kylpeville pitäisi kyllä lähettää lasku tuplana ja työntekijä jättää palkatta sinä päivänä, kun lemppaa partavedeltä/hajuvedeltä/pesuaineelta. Siivoojatkin käyttävät hajusteettomia siivousaineita.

Lisäksi taloyhtiön yleisessä pyykituvassa pitäisi hajusteiden käyttö kieltää. Meillä on suositus koko vuokrayhtiössä, että pitäisi käyttää hajusteettomia aineita yhteisissä koneissa, mutta kaikki eivät tätä noudata. Ja kun tästä nätisti kirjoittaa lapun pyykkituvalle, vastataan siihen ainoastaan "Hankkikaa omat koneet kotiinne jos ette halua käyttää yhteistä pyykkitupaa" (???) ja "Menkää töihin!!".

Aika jännä, että ne, jotka noudattavat yhteisiä sääntöjä, eivät saisi yhteiskäytössä olevia koneita käyttää. Ja ne, jotka paskovat ympärilleen, saisivat jatkaa koneiden käyttöä? Pyykkitupaa saa käyttää max 5 h viikko eikä siitä tarvitse maksaa erikseen. Joten eikö se mene niin, että jos haluaa käyttää hajustettuja aineita, niin pitäisi hankkia omat koneet, vaikka joka tapauksessa maksaakin pyykkituvan olemassa olosta?

Päivämäärä:   2.6.26 12:07:44

Ymmärrän hajusteyliherkkyyden ja asun ja elän tällaisen ihmisen kanssa. Silti en jaksa ymmärtää että näiden yliherkkien vuoksi koko maailmasta pitäisi kieltää kaikki hajusteet. Missä on lupaa laittaa suihkaus hajuvettä? Milloin saa nauttia hyväntuoksuisesta shampoosta tai vartalovoiteesta? Jos vastaus on että kotona, niin oikeastiko pitäisi mennä hajustettoomasti suihkuun aina ennenkuin lähtee kotiovesta? Pitääkö eläinallergisten vuoksi listiä kaikki eläimet maapallolta? Tai koivuallergikkojen takia kaataa koivut? Tai ateistin takia lopettaa Suvivirren laulaminen? Minä saan oireita kuusesta, voitaisiinko kaikki kuuset vaan polttaa pois?

Päivämäärä:   2.6.26 12:51:21

Ei voi ehkä nurista kaikista hajuista mutta pesuaineissa löytyy paljon sellasia jotka on pahempia kuin parfyymit. Mulla myös menee röörit tukkoon nimenomaan teollisista hajuista, pahoja hajuja kestän ihan normaalisti, pystyn kuitenki hengittämään niiden lähellä

Päivämäärä:   2.6.26 15:00:53

No en alkaisi valitsemaan talouteni pesuaineita työkaverien mielen mukaan. Onneksi ei tarvitsekaan.

Päivämäärä:   2.6.26 16:31:36

Meillä on töissä käsienpesusaippua yltiöhajustettua. Siitä jää hajustetta käsiin nii, ettei se lähde pois kuin saunassa. Kysyin voisiko siirtyä hajusteettomaan saippuaan: se ei muille käynyt, kun heillä on oikeus käyttää hajustettua. Hankin sitten vessaan oman hajusteettoman saippua. Nämä hajusteisiin oikeutetut vain käyttävät aina ensin sen loppuun ennen kuin käyttävät hajustettua. Heille ei kuulemma ole väliä mitä käyttävät, joten eivät rupea lukemaan saippuapullojen tekstejä.

Lähettäjä: Anita 
Päivämäärä:   2.6.26 19:25:24

Itse olen hajusteherkkä , allerginen, astmaatikko. Työkaverit ovat onneksi pääsääntöisesti tavallisia aikuisia, jotka eivät läträä hajusteilla.
Pesuaineet, huuhteluaineet voivat haista järkyttävän voimakkaasti ja siihen vielä hajuvesi, shampoo, hiuslakka.

Tämän takia en käytä julkisia, en käy teatterissa, leffassa joskus. Kimppakyydeillä en yleensä kulje,koska monella on ilmanraikastin autossa. Tuoksukynttilät aivan painajainen.

Terveet ihmiset eivät ilmeisesti haista tai huomaa, olkaa tyytyväisiä.

Allergilääkkeet eivät auta , avaavat lääkkeet jonkinverran.

Kerran oli mieshammaslääkärillä niin voimakkaat tuoksut, että piti lähteä pois .

Tuntuu kuin tukehtuisi, jälkeen päin pitkään tunne kuin olisi hengittänyt neuloja keuhkot täyteen. Erittäin ikävä vaiva

Päivämäärä:   2.6.26 21:54:37

Hajuveden käyttö on väkivaltaa.
Et tuhoa sillä vain omaa hormoonitoimintaa, hajuvedet jää vagushermoon kiinni ja aiheuttaa päivienkin päästä sivullisille ahdistusta, jonka lähdettä ne ei välttämättä edes tiedä. Jos et tiennyt, että se on väkivaltaa, se on eri asia, mutta nyt kun tiedät, olet väkivaltainen tietoisesti jos käytät hajuvettä.

Ja kyllä, shampoonkin haistaa ulkopuoliset. Eikä ole kyse vain siitä että haisee pahalta, vaan tulee fyysisiä oireita. Ne on haitallisia kaikille. Hajusteyliherkäksi kutsutun ihmisen käytös on siis täysin ymmärrettävää, kyllä suakin kiukuttais jos joku päivittäin vahingossa tönäsis sua töissä.

Lähettäjä: jotain rajaa 
Päivämäärä:   2.6.26 22:10:20

Hygienituotteiden käyttöön ei voi puuttua. Jos voisi niin kun olen löytänyt sopivat hiustenhoitotuotteet hiukselleni jotka eivät ole hajusteettomia ja näistä jos työpaikalla joku alkaisi vinkua niin voisi sitten ostaa ja tuoda kokeiltavaksi hajusteettomia kampaamotuotteita että sopisiko. Onneksi tätä ei tapahdu ja käytän näitä jatkossakin, tietysti.

Lähettäjä: Dodo 
Päivämäärä:   2.6.26 23:01:02

On totta, että monet tuoksuvat pyykinpesuaineet tuoksuavat oikeasti tosi voimakkaasti ja niitä käyttävän ihmisen huoneessa on ominaistuoksu. Näihin on vaan vaikea puuttua. Hajuvesien käytön työapaikalla voi kieltää, mutta pesuaineiden käyttöön on vaikeampi puuttua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.