|
Lähettäjä: Pop
Päivämäärä: 29.5.26 19:04:56
Vanha käytös laukeaa helposti uudestaan. Jos hevosella ei olisi ikinä ollut ongelmia sidottuna seisomisessa, miettisin kyllä onko käsittely ollut liian raisua. Mutta käytös joka on ollut jo olemassa, puhkeaa uudestaan niin helposti että hyvin mahdollisesti ei ole mitään erityisen pahaa sattunut.
Sinun ei oletettavasti pakko ole käyttää samaa kengittäjä kuin tallinpitäjä. Sen ymmärrän hyvin että jos tallinpitäjällä on sopimus kengittäjän kanssa ja haluaa monta tehtävän samalla kertaa, se tehdään silloin kun tallinpitäjälle ja kengittäjälle sopii koska jos aikataulutukseen yritetään ynnätä vielä omistajat, tulee siitä ihan mahdoton soppa. Ainut ratkaisu siihen on että itse valitsee ja varaa kengittäjän silloin kun omiin aikatauluihin sopii. Toki se voi olla kalliimpaa ja ehdottomasti on työläämpää mutta silloin voi olla itse paikalla. Ja se on vetopaniikkihevosen kanssa aina hyvä koska itse osaat tosiaan lukea tilannetta ja toimia ajoissa kun taas ulkopuolinen ei. Kengittäjän näkökulmasta ongelma on myös se että kengittäjällä on työ tehtävänä ja siihen on tietty määrä aikaa. Eli joka kerta kun hevonen vähän jännittyy kengittäjä ei voi vaan keskeyttää hommia etenkin kun hän tuskin tietää, miten juuri tämän hevosen saa rentoutumaan (kun taas sinä omistajana voit saada hevosen hyvin nopeastikin rauhoittumaan). Lisäksi kengittäjä ei näe hevosen etuosaa kengittäessään mikä tekee paljon hankalammaksi huomata merkkejä hevosen jännittymisestä (jotka käsittelijä olisi huomannut heti kun katsoo hevosen ilmeitä). Todennäköisyys on että tallinpitäjä ei ole itse kengitystilanteessa mukana vaan hoitelee omia hommiaan samalla kun kengittäjä tekee työtään.
|