Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin sijoittaa 5000€?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.26 14:02:29

Ensinnäkin - mahtavaa, että HT-netin foorumi toimii taas, mistä mä tätä muuten olisin kysynyt!

Elikäs, sain yllättäen perinnöksi 5000€ jota en jokapäiväisessä elämässä nyt tarvitse. Mihin sijoittaisin sen viideksi tai kymmeneksi vuodeksi niin, että tuottaisikin jotain ja joka tapauksessa ainakin sen verran ettei pääoma hupene. Mielellään helppo ja veroton ennenkuin tuottoa nostetaan.

Re: Mihin sijoittaa 5000€?

Lähettäjä: laittaisin 
Päivämäärä:   29.5.26 14:33:25

Hajauttamalla eri indeksi rahastoihin. On niitä kovempi tuottoisempiakin, mutta korkeammilla kuluilla. 10 vuotta sopii indekseihin mielestäni kivasti.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   29.5.26 14:43:20

Nyt on menossa Eaglen osakeanti. Tänään klo 16 asti ehtii.. Kaikki sinne .

Lähettäjä: elämässä mukana 
Päivämäärä:   29.5.26 16:51:57

Osta (koko)osuus ravurista :)

Lähettäjä: E L 
Päivämäärä:   29.5.26 20:33:23

Kukaan ei voi luvata, että 10 vuoden aikavälillä pääoma ei hupene. Jos riski tappiosta tuntuu hirveältä, korkeakorkoiselle tilille.

Muuten johonkin indeksirahastoon, jossa matalat kulut. Esim. SP500 tms. sijoittava rahasto.

Päivämäärä:   29.5.26 20:44:56

Ostat tod. ravurin ja amatilaiselle reeniin niin maailma aukee ;)))

Päivämäärä:   29.5.26 21:03:02

Mä laitoin pari vuotta sitten saman summan kolmeen eri indeksirahastoon: maailma, kehittyvät markkinat ja eurooppa. Tuottanut tosi kivasti ja aika harvoin ovat kaikki samaan aikaan laskusuunnassa, vaikka ne laskut myös kuuluu asiaan. En osaa sanoa paljonko on rahallista tuottoa kun olen laittanut myöhemmin kaikkiin lisää, mutta kaikki on 20-40% plussalla tällä hetkellä.

Lisäksi mulla on sp500 information technology etf, aika päivälleen 2v sitten ostettuna enkä ole sinne lisää laittanut. Se on nyt n. 60% plussalla. Mutta jotkut varoo tätä koska pelkäävät että AI-kupla puhkeaa ja tulee kova pudotus. En ehkä itsekään uskaltaisi sijoittaa pelkästään tähän, vaikka voihan se jatkossakin hyvin tuottaa. Mutta voi myös olla että ei, ja joskus se alamäkikin väistämättä tulee. ETF ostaminen ja myyminen on maksullista, eli ihan pikkusummia ei niihin kannata kerrallaan laittaa. Indeksirahastoihin taas voi laittaa vaikka 15e kerralla silloin kun ylimääräistä on.

Päivämäärä:   29.5.26 21:25:36

Kiitos piste.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.26 10:00:27

Puolustusteollisuuden osakkeisiin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.5.26 14:49:57

Mä ottaisin silarit.

Lähettäjä: Lenni 
Päivämäärä:   30.5.26 15:05:49

Itsekin laittaisin indeksirahastoihin. Itsellä viimeisen 15 vuotta keskituotto noin 10%/vuosi. 7 vuodessa pääoma kaksinkertaistuu korkoa korolle ilmiön seurauksena.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   31.5.26 12:02:07

Esim. Seligssonin indeksirahastoon, eurooppa, aasia, suomi. Itselläni ainakin ollut tasaisen varmaa nousua pienillä kuluilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.