Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ison lipooman poistosta toipuminen

Lähettäjä: Purkki 
Päivämäärä:   28.5.26 22:32:33

Kyselin täällä joskus kokemuksia lipooman poistosta, ja viikko sitten pääsin itse leikkauspöydälle. Lipooma oli kyljessä ja aika iso, 5x6x1,3 cm. Laittoivat sulavat ompeleet sekä haavan sisälle että päälle.

Haava on parantunut tosi hyvin eikä ole edes vuotanut juuri mitään. Vähän tihkuttanut verensekaista kudosnestettä parina päivänä. Mustelmaakaan ei ole tullut. Sen sijaan haavan ympärillä on puolikkaan tennispallon kokoinen turvotus. Järkytin jo itseäni lukemalla siitä, miten haavaan voi muodostua serooma ja kuinka sitä sitten pitää tyhjätä isolla neulalla. JAIKS. :D Ymmärsin kuitenkin, että syytä huoleen ei pitäisi olla niin kauan, kuin turvotus on pehmeää ja haava ei vuoda. Varmaan turvotusta onkin odotettavissa, kun kudoksesta poistetaan noin iso mölli. Se oli ilmeisesti aika kiinteäkin, koska lääkäri puhui että se poistettiin kokonaisena.

Millaisia kokemuksia muilla on isompien lipoomien poistosta? Tuliko teille turvotusta ja kestikö se kauan?

Re: Ison lipooman poistosta toipuminen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.5.26 19:12:29

Iho voi myös reagoida sulaviin tikkeihin ja ärsyyntyä niistä. Minulle kertyi pienen tähystyshaavan yläpuolelle kova patti, josta lopulta purkautui ulos desi mätää. Parin kuukauden ajan haavoista sylki tikinpätkiä ulos, jonka jälkeen vasta haavat paranivat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.26 20:22:51

Miten päädyit leikkaukseen? Itsellä samanlainen ja lääkäri sanoi että turha leikata kun se ei vaivaa..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.26 12:01:03

Mulla poistettiin suht saman kokoinen, ei kyl tullu mitään turvotuksia. Kaverilla taas tuli muun operaation jälkeen tuollainen patti tähystysviillon viereen, lääkäreiden mielestä ihan normaalia eikä vaadi toimenpiteitä vaikka patti ollut siinä jo kuukausia.

Päivämäärä:   31.5.26 13:07:47

En tiennytkään että iho voi reagoida tikkeihin noin rajusti. Ajattelin joka tapauksessa ottaa keskiviikkona yhteyttä sairaalaan, jos tuo patti ei ole yhtään laskenut siihen mennessä. Kiva, jos sitä pitää ruveta vielä aukomaan. D:

Pääsin leikkaukseen yllättävän helposti. Kävin tk:ssa näyttämässä lipoomaa ja sanoin, että se hiertää rintsikoiden kaaritukeen ja haittaa töissä, mikä oli ihan totta. Olin vajaan puoli vuotta leikkausjonossa. Olen kyllä kuullut muiltakin, ettei tällaisia ole suostuttu poistamaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.6.26 10:44:07

Miten olet hoitanut sitä leikkauksen jälkeen?

Päivämäärä:   1.6.26 14:10:43

Olen hoitanut ohjeiden mukaan: kaksi päivää haavateippi+haavalappu, viikon verran pelkkä haavateippi ja sen vaihto joka päivä. Varovainen puhdistus haavanputsausaineella, jos oli vuotanut. Kahtena ekana päivänä ei suihkuun ja viikkoon ei saunaan. Eka viikko lääkärin määräämää tulehduskipulääkettä. Muutamana päivänä leikkauksen jälkeen viilensin sitä välillä hetken kylmäpakkauksella (ei tietenkään suoraan iholle). Ja tietysti ollut rauhassa ja välttänyt kyljen rasittamista tai venyttämistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.