Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kimppa-asuminen köyhälle oikeasti kannattavaa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.5.26 20:37:05

Tukiviidakko kun on mitä on. Tuntuu että näin pitkäaikaistyöttömänä ainoa mahdollisuus paeta köyhyyttä olisi muuttaa yhteen sisaruksen kanssa mutta syventääkö tämä vain köyhyyttä/katkeavatko tuet? Sisaruksella on tällä hetkellä töitä mutta Suomen työllisyystilanteen huomioiden ei pidä olla liian varma miten vuoden päästä.
Luulisi että kimppa-asumiseen kannustettaisiin tässä maailmantilanteessa mutta en tiedä.

Re: Kimppa-asuminen köyhälle oikeasti kannattavaa?

Lähettäjä: Työkkis 
Päivämäärä:   28.5.26 20:38:44

Riippuu täysin mitä tukia saat, missä asutte ja millaisen sopparin teette.

Lähettäjä: Kimppis 
Päivämäärä:   28.5.26 20:44:21

Suomalainenhan tietää että mitään ei kannata eikä pidä omistaa tai pitää kimpassa kenenkään kanssa. Aina menee reisille.

Mutta nyt alkaa maailmanaika olla sellaista, että olisiko syytä opetella? Epäilijöiden opetella luottamaan ja venkuloiden käyttäytymään rehdisti. Muuten ei hommat toimi.

Kimppa-asuminen olisi monenkin kohdalla oikein hyvä ratkaisu, mutta kun ei vaan tulla toimeen. Joko ei edes haluta tulla toimeen tai ei pystytä. Eikä se helppoa olisikaan - jo se, että pitäisi varmaankin jokaisen olla samoissa päivärytmeissä jotta esim nukkumarauha säilyy. Joku yöllä alvariinsa vessassa ravaaja saa äkkiä vihat niskoilleen jos herättää muut joka kerta eikä vaivaudu tekemään vaivalleen mitään.

Lähettäjä: hwjh 
Päivämäärä:   28.5.26 21:20:35

Kimppa-asuminen olisi hyvä vaihtoehto, jos ihmiset osaisivat asua kimpassa ja asunnot olisi suunniteltu kimppa-asumiseen ja kimppojen vuokrat sellaisia, että kimppa-asuminen houkuttaisi.

Pitäisi noudattaa yhteisiä sääntöjä ja ottaa muut huomioon. Siivota jälkensä ja olla möykkäämättä silloin kun joku haluaa nukkua.

Asunnoissa pitäisi olla hyvä äänieristys ja erikseen vessa ja suihku. Eli joku pääsee vessaan kun toinen on suihkussa. Kerrostaloasunnoissa on usein nämä samassa, joka hankaloittaa asumista.

Olen aikoinaan asunut solussa, jossa oli 4 henkeä per asunto ja vain yksi kylppäri, jossa siis vessa ja suihku samassa. Voin sanoa, että hankalaa oli kun piti sopia, että miten kylppäriä pääsee käyttämään, ettei kukaan ole toisten tiellä...

Lisäksi kimppa-asuminen ei ole kovin halpaa nykyään, eikä asunnotkaan kovin hyvässä kunnossa. Paljoa enempää ei tarvitse maksaa saadakseen ihan ookookuntoisen yksiön. Siksi kimppa-asunnot eivät ole olleet enää aikoihin kovin suosittuja...

Vuokrasopimukset pitäisi tietenkin olla jokaisella erikseen, ettei kämppiksen tulot vaikuta toisten tuloihin ja tukiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.5.26 22:11:53

Tutun kanssa joo. Asuin siskon kanssa samassa yksiössä pahimman köyhäilyajan ja kyllä se oli pelastus!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.26 06:16:09

Riski siinä aina on jos tukia tarvitsee. Asuin opiskeluaikaan samaa sukupuolta olevan kaverin kanssa. Kela lähetti mulle tiedot kaikista kaverin tuloista ja menoista ja oletti että ollaan pariskunta. Ei auttanut erilliset vuokrasopparit. Silloin oli onneksi vielä kelan toimistoja fiksusti ja käytiin ihan paikan päällä selvittämässä asia, mutta hankalaa oli ja aikaa siihen meni.

Lähettäjä: Vaniljainen 
Päivämäärä:   29.5.26 07:10:54

Asuin itse kämppiksen kanssa opiskeluajat + yliopiston pakettiin saamisen jälkeen vielä reilun vuoden vuoden. Ei tunnettu toisiamme ennakkoon yhteen muuttaessa (löydettiin toisemme kämppksiä etsivästä fb-palstalta :D), mutta valtavan iso onnenpotku kävi siinä arpapeliä ja meitä tuli tosi hyvät kaverit. Ehkä jopa parempi pohjayhdessä asumiselle olikin se, että ei oltu ennalta ainakaan liian tuttuja. Päädyttiin jäämään kimppakämppään opintojen jälkeen ns ylimääräiseksi ajaksi, koska molemmilla meillä oli vain pätkätöitä enkä itse ainakaan yhtään tiennyt, että mistä päin maata se varsinainen työelämä sitten lähtee käyntiin.
Kela yritti hetken meitäkin pariskunnaksi ah niin sisätkeästi tulkita, mutta onneksi se saatiin korjattua :D Se oli kyllä todella erikoista, mitättömillä työtunneilla + tuilla sitkuttelevan kaverin tuille meinasi käydä siinä sotkussa kyllä nihkeät. Aikamoista tukisotaa hän kyllä joutui käymään :/ Itse sain onneksi sen verran tunteja revittyä kasaan, että pärjäsin luojan kiitos tuossa asumismuodossa pikkupalkallani (ja joskus vähän mummin avustamana) ilman, että jouduin itse siihen taisteluun. Eli sanoisin sitä kämppäkaverin touhua nähneenä, että tarkkana ja valppaana saa kyllä olla.
Olihan se nyt sen jokusen vuoden elämästä noh…sanotaan vaikka ihan ookoo ratkaisu, mutta ei se kimppa-asuminen aikuisena mitään herkkua omaan makuun tosiaan ollut. Koska piti pärjätä pienellä rahalla, niin meidän asunto ei meillä ollut mikään iso eikä sen vanhan talon äänieristykset ainakaan kunnossa. Varsinkin kun molemmilla oli työajat todella erilaiset (esim minulla oli yö-ja viikonlopputöitä, kaverilla klassisia 9-17 vuoroja) ja deittailukuvioitakin yms omaa elämää, niin kyllähän se toi seurauksena pahasti esim uniongelmia ja kaikenlaista yleistä ns rauhattomuutta. En pystyisi enää moiseen, menisi terveys ja järki. Toimeen me kaverin kanssa tultiin kyllä mainiosti koko tuo asumisaika ja haikeat oli jäähyväiset. Ja edelleen ollaan todella läheisiä ystäviä, vaikka eri kaupungeissa asutaankin. Olen tosin kyllä lähipiirissä nähnyt myös tilanteita, jossa kimppa-asuminen on ollut ihan yhtä hel*ettiä. Eli ei se aina toimi, edes auttavasti. Eli sanoisin, että ei se oikeasti kaikille kyllä sovi, ei ns tavallisen terveille ihmisille saati jos nyt sattuisi toisella / vielä molemmilla olemaan jotain isompia ongelmia elämänhallinnassa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   29.5.26 07:10:56

Ainakin omassa nuoruudessa oli välttämätöntä sietää kimppa-asumista taloudellisista syistä, mutta aina pitää tarkistaa ajantasainen säädäntö miten tukijärjestelmä on rakennettu, jos sen varassa elää.

Jos elää pienillä palkkatuloilla niin varmasti on halvempaa.

Kannattavuus sitten tietysti riippuu monista asioista. Osa kämppiksistä voi tehdä arjesta ihan helevettiä.

"Joku yöllä alvariinsa vessassa ravaaja saa äkkiä vihat niskoilleen jos herättää muut joka kerta eikä vaivaudu tekemään vaivalleen mitään."

-Tälle vaivallehan yleensä kärsijä itsekään ei mahda yhtään mitään, että paljonpa auttaa vihoitella.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.5.26 13:41:37

jos yhtiömuoto saako Alvit takasi.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   29.5.26 14:53:58

""Joku yöllä alvariinsa vessassa ravaaja saa äkkiä vihat niskoilleen jos herättää muut joka kerta eikä vaivaudu tekemään vaivalleen mitään."

-Tälle vaivallehan yleensä kärsijä itsekään ei mahda yhtään mitään, että paljonpa auttaa vihoitella."

Ei se vaiva ole pisu ja kakki vaan h3lvetinmoinen metelöinti joka vessakäynnillä. Eihän ne muut herää siihen, että joku pisuttelee tai rupsuttelee keskellä yötä, vaan siihen, että tämä ramppaaja rymistelee ja kolistelee koko ajan. Eli kaikki ovet auotaan ja suljetaan kamalalla ryminällä, kuseksitaan keskelle pytyn vettä niin että lorina kuuluu naapuriin, paiskataan pytyn kansi alas, samalla paiskotaan vähän jotain muutakin tavaraa ja taas rymistellään vessan oven ja oman huoneen oven kanssa.

Jos et ole koskaan elänyt ihmisen kanssa, joka metelöi koko ajan, niin ole onnellinen...

Minä asuin joskus kimppakämpässä, jossa vessa oli minun huoneeni seinän takana. Enkä minä koskaan häiriintynyt siitä, että kämppis kävi vessassa, vaikka olenkin huonouninen. Mutta kun aloin seurustella erään miehen kanssa, joka on metelöijä, niin oikeasti lähti järki. En tajua miten joku voi avata ja sulkea oven niin hirveällä ryminällä. Miten hän sitä ovenkahvaa oikein käsitteli, kun siitä lähti aina niin hirveä meteli.

Ja kaikki muukin mitä hän teki. Ovet piti paiskoa kiinni, tavarat piti heitellä pöydälle (esim. puinen leikkuulauta keittiön tasolle), astiat tiskialtaaseen tai kaappiin (näitä hajosi hänellä aika paljon...), ja niin edelleen. Tuollaisen ihmisen kanssa ei voi asua yhdessä, ellei itsekin ole samanlainen metelöijä eikä tuollainen metelöijä kuulu kerrostaloon vaan omakotitaloon.

No, en antanut hänen olla meillä yötä jos kämppikseni oli kotona enkä suostunut muuttamaan hänen kanssaan yhteen, vaikka seurustelimmekin monta vuotta. Hän ei oppinut olemaan metelöimättä ja kolistelematta. En tajua, miksi jotkut tekevät niin ja miten ylipäätään onnistuvat metelöimään niin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   29.5.26 21:39:16

"Tuollaisen ihmisen kanssa ei voi asua yhdessä, ellei... "

Tuollaisten kanssa ei voi asua yhdessä. Piste. Eikä tuollaisia voi edes ottaa kylään, kun ne rikkoo kaiken. En tiedä mikä joillakin ihmisillä on pielessä, mutta osa on ihan käsittämättömiä ryskäämään kaiken kovakouraisesti ja äänekkäästi.

Lähettäjä: kff 
Päivämäärä:   30.5.26 17:40:24

"Tuollaisten kanssa ei voi asua yhdessä. Piste. Eikä tuollaisia voi edes ottaa kylään, kun ne rikkoo kaiken. En tiedä mikä joillakin ihmisillä on pielessä, mutta osa on ihan käsittämättömiä ryskäämään kaiken kovakouraisesti ja äänekkäästi."

Tämä.
Jotta suostuisin asumaan jonkun kanssa yhdessä, pitäisi siitä olla merkittävää hyötyä. Sijainti, hinta, jne.

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   30.5.26 19:25:35

Asuin solussa ja viihdyin. Tehtiin välillä jotain yhdessä ja päivittäin kevyellä tasolla jutustelua. Voisin vieläkin asua yhteisöllisesti, mutta mies toista mieltä.

Solussa asuminen oli halpaa.

Lähettäjä: Kimppis 
Päivämäärä:   30.5.26 21:40:18

Tapametelöijä onkin ihan kamala. Välillä kyllä käy mielessä että onko niillä paha kuulo-ongelma. Eivät kuule eivätkä samalla tajua pitävänsä hirveää meteliä. Mun mies on lievästi tuhonnut kuuloaan ja pitää ääntä. Olen joskus miettinyt, että voisiko johtua siitä että ei itse kuule osaa niistä äänistä joita päästää.

Tai sitten ovat vaan.. tajuamattomia.
Joka tapauksessa, mitä useamman yöunet häiriintyy, sitä kireämpää on touhu. Mä väitän, että kaiken muun kanssa vielä pärjää, mutta jos kämppikset tuhoaa yöunet niin mistään ei tule vttujakaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.5.26 22:40:34

Kimppis: Sama täällä! Muuten todella huomioon ottava mies, mutta en tiedä voidaanko ikinä muuttaa yhteen metelöinnin takia. Jos nukun, niin pystyy keskittymään olemaan hiljaa. Muuten kaikki tapahtuu korkealta ja kovaa. Lisäksi pitää aina huudattaa vähintään yhtä laitetta kerrallaan ja esimerkiksi telkkaria katsoo kymmenen astetta kovemmalla kuin minä. Jos vaikka tekee ruokaa, telkkarin pitää olla päällä samaan aikaan, tiktok videot pyörii puhelimesta ja kaapin ovet pamahtelee ja kaikki kilisee ja kolisee. Itse pakenen siinä vaiheessa makkariin, kuulokkeet päässä kuuntelemaan jotain luonnon ääniä. Muuten hyvä mies :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.