|
Lähettäjä: pallo
Päivämäärä: 30.5.26 13:34:30
"Taisit unohtaa maailman avokätisimmän sosiaaliturvan."
näin menee persuvalheet läpi.
Asun Helsingissä. Ihmettelen miten tämä kaupunki pyörisi ilman maahanmuuttajia. Bussikuskeista varmasti 8 kymmenestä on maahanmuuttaja. Olen terveydenhoitoalalla ja näen myös paitsi laitokset, myös kotihoidon tilanteen. Ainakin 70% kaikista työntekijöistä on maahanmuuttajia. Iso osa lähihoitajista, siivoojista, keittiöhenkilökunnasta jne kaikki. Mun mies pesettää auton maahanmuuttajien autopesulassa, hän käy irakilaisessa parturissa, meidän siivooja on somali, kaupunki on täynnä maahanmuuttajioen pizzerioita, nepalilaisten ravintoloita, kiinalaisten ravintoloita. Tavallisissa kahviloissa iso osa tytöistä tiskin takana on lähes aina maahanmuuttajatyttö.
Valtaosa puhuu hyvin suomea, osa välttävästi, osa huonosti.
Kaikki ovat TÖISSÄ ja rakentavat Suomea.
Usein töissä jotka eivät enää kelpaa suomalaisille koska "tuet on niin hyvät!"
Mieheni irakilainen parturi tekee 10-12 tunnin työpäivää koska haluaa kouluttaa lapsensa. Toinen lapsi opiskelee lääkiksessä, toinen pyrkii just lääkikseen. Afgaani-iranilainen taksikuski kertoi myös tekevänsä pitkää päivää koska haluaa että lapsensa opiskelevat. "Minulla ei ollut mahdollisuutta opiskellä, olen tehnyt työtä 10-vuotiaasta, haluan että lapseni pääsevät yliopistoon, se on tärkeintä elämässäni!".
Ja kyllä, pieni osa maahanmuuttajista aiheuttaa ongelmia yhteiskunnassa, ja niin aiheuttaa pieni osa suomalaisistakin.
|