|
Lähettäjä: Hedi
Päivämäärä: 16.5.26 06:46:35
Iltalypsyn jälkeen. Aurinko laskee, kahvi on jäähtynyt kuppeihin, ja ilmassa tuntuu sähköä, joka ei johdu ukkosesta.
Emäntä (Kerttu):
"Minä en jaksa enää katsoa tätä eteisessä nököttävää likaista haalarikasaa ainoana merkkinä siitä, että asun täällä toisen aikuisen kanssa. Sinä tulet sisään, tyhjennät lautasesi sanomatta sanaakaan ja nukahdat ennen kuin ehdin kertoa, mitä lapsille kuuluu tai mitä minulle kuuluu. Minä olen kuin tämän maatilan huoltopiste, en vaimo."
Isäntä (Matti):
"Kerttu, tiedätkö mikä kello on? Minä olen ollut pystyssä viidestä asti. Tuo 'haalarikasa' tarkoittaa sitä, että kuivurin laakerit on vaihdettu ja ensi talven leipä on turvattu. En minä siellä pellolla huvikseni istu. Minä teen tätä meille. Jos minä en olisi siellä, meillä ei olisi tätä pöytää, jonka ääressä nyt istut valittamassa."
Emäntä:
"Se on juuri se ongelma! Sinä puhut aina 'meistä' taloudellisena yksikkönä, mutta unohdat, että 'me' koostuu kahdesta ihmisestä. Mitä väliä on uudella kuivurilla tai maksetulla velalla, jos me olemme täällä kymmenen vuoden päästä kaksi toisilleen vierasta ihmistä? Sinä rakennat lavasteita elämälle, jota et ehdi koskaan elää. Minä olen täällä yksin kaiken tämän vastuun kanssa – kodin, lasten ja henkisen huollon – ja silti minun pitäisi vielä jaksaa ymmärtää sinun 'uhrautumistasi'."
Isäntä:
"Se ei ole uhrautumista, se on vastuunkantoa. Maatila ei ole mikään yhdeksästä viiteen -virka, josta voi lähteä kotiin, kun tuntuu siltä. Jos minä alan tässä vaiheessa 'etsimään itseäni' tai istumaan sohvalla pitämässä kädestä kiinni, meiltä menee alta kaikki se, mitä isoisäni ja isäni ovat rakentaneet. Minun tapani rakastaa teitä on se, että minä varmistan, ettei teidän tarvitse koskaan pelätä huomista. Eikö se merkitse mitään?"
Emäntä:
"Se merkitsee turvaa, kyllä. Mutta turva ilman läsnäoloa on vain kultainen häkki. Sinä olet naimisissa tämän maan kanssa, ja minä olen se sivuhahmo, joka pitää koneiston rasvattuna. Minä kaipaan miestä, en pelkkää elatusta. Kun sinä katsot peltoa, sinä näet tulevaisuuden. Kun minä katson tuota tyhjää tuolia pöydän päässä päivästä toiseen, minä näen vain hukkaan valuvan nykyhetken."
Onko vastaavat keskustelut tuttuja foorumilaisille?
|