Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kissanhankkijoiden tyhmyys koskien el.kuluja

Lähettäjä: Pii aa Tre: ltä 
Päivämäärä:   14.5.26 12:36:18

Ei koske jokaista kissanhankkijaa, mutta valitettavasti erittäin suurta osaa yhä vuonna 2026.

On erikoista, ettei kapasiteetti riitä kissanhankintaa suunnitellessa hankkimaan tai sisäistämään sitä sitä yksinkertaista tietoa, että pelkästään yhden kissan hammaslääkärikuluihin tulee sen elämän aikana menemään huomattavan korkea setelinippu.

Olen itse sattuneesta syystä lopettanut kaikkien kissaryhmien seuraamisen Fb :ssä, mutta tällä viikolla ystäväni lähetti minulle näyttökuvan jostain ryhmästä. Juttu meni julkaisussa niin, että ensin julkaisun alussa heräteltiin lukijoiden tunteita sillä, miten ihana rakastettava rescuekissa on kyseessä.

Sitten päästiin asiaan. Oli käynyt leikkuulla (sitä ihmettelen, miten rescue on vasta adoptiokodissa mennyt leikkuulla, mutta se on sivuseikka tässä) ja käynyt sillä reissulla ilmi, että suussa on äärimmäisen paha tilanne hampaiden osalta. Rivien välistä selvästi lukee, että se 9-v. kissa ei ollut joko koskaan käynyt hammaslääkärissä tai sitten siitä oli vähintään puoli elämää aikaa.

Eli julkaisijan mukaan tonnien hammaskorjaus tulossa. Ja tietenkään hänellä ei ole sellaiseen omaa rahaa, koska kotona on iso lauma eläimiä ja tän kissan suutilanne tuli täytenä yllätyksenä. Mitä v:tä. On ihan selvää, että kun hommaa kissan, niin pelkät hammasremontit vie monen monta ulkomaan matkaa, mikäli kissa pariakymppiä lähemmäs elää. Saati sitten kun niitä on lauma, sisältäen kissoja ja koiria.

No. Tottakai hän on hankkinut Poliisihallitukselta rahankerjäysluvan ja kerjää nyt lokkeillen lemmikinpitäjänä muilta rahaa tämän hoitamattoman kissansa hampaiden korjaukseen, koska "tuli täysin yllätyksenä" että kissan suu on täysin paskana.

Nämä tällaiset on se syy, miksi en itse enää kuulu yhteenkään Fb :n kissaryhmään.

Olen aikoinaan itsekin tehnyt virheitä niin kissojen kuin muidenkin eläintenpidossa, mutta sittemmin yrittänyt elää muuttuvassa ajassa ja tiedossa ja kuunnella, mitä eläinlääkärit sanovat. Kissan hampaisto on sellainen, joka vaatii joka vuosi röntgenkuvauksen ja sitä myötä löydösten korjauttamisen. Se maksaa. Itsepä olen lemmikkini hankkinut.

-Miksi sinulla on --lauma eläimiä--, mutta kun yhdelle niistä tulee perushoidon eli säännöllisen hammaslääkärikäynnin laiminlyönnin vuoksi nelinumeroinen lasku, oletkin hattu kourassa kerjuulla kun ei olekaan sitä rahulia tilillä? Mikä mahtaa olla lauman muiden kissojen hampaiston tilanne? Jos on pieniä koiria siinä laumassa, niin niillähän suu vaati melkeen yhtä tiuhaa tarkkia kuin kissoilla.

"Emme ollenkaan ymmärtäneet itse aiemmin, että hampaiden tilanne on näin kivulias ja vakava." Niinpä.

Re: Kissanhankkijoiden tyhmyys koskien el.kuluja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.5.26 12:38:30

Minä puhuin muutama vuosi sitten siitä, että eläinlääkäreiden hinnoista pitää puhua. Se ei tarkoita, etteikö rahaa olisi, mutta se lisää avoimuutta.

Mut eihän se teille käynyt :)

Päivämäärä:   14.5.26 12:42:15

Minun takalistoani ei kutita se, että monet tolleroiset syytävät MobilePaylla ja tilisiirtoina rahaa tälle itkuvirrellä kerjuutarinan aloittaneelle. Se ei ole minulta henk.koht. pois, antaa mennä vaan.

Mutta se, ettei olla joko a) perehdytty perustavaa laatua olevaan kysymykseen kissanhankintahetkellä, eli onko minulla rahaa tämän kissan el. laskuihin b) ei olla välitetty siitä, ettei ole rahaa - tarkoituksena onkia sinisilmäisiltä kanssaihmisisiltä rahaa, niin se on moukan teko.

Lemmikinpito ei ole mikään ihmisoikeus. Lemmikkiä voi pitää, jos siihen on varaa. Kaikkein alhaisinta on elää täysin yli tulojensa koskien lemmikkien määrää taloudessa. Ei voi pitää laumaa kissoja/koiria, jos ei ole edes yhteen nelitassuiseen laittaa nelinumeroista setelipinkkaa pöytään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.5.26 13:21:00

En tiedä aloittajan puhumaa tapausta, mutta itselleni tulee mieleen se, että onhan se vähän eri asia, jos hoidatat eläimen hampaita säännöllisesti, jolloin todennäköisesti kertalaskut ovat pienempiä vs. saat yllättäen eläimen, jonka hampaita ei olekaan hoidettu ja sieltä tulee yllärinä joku katastrofi, johon menee kerralla sama summa, jonka olisi ehkä käyttänyt vuosien kuluessa säännölliseen (hammas)hoitoon.

Toki se on niin, että eläimen kun hankkii, joutuu vähän varautumaan siihen tosiasiaan, että säännöllisesti hoidetullekin eläimelle saattaa joskus tulla se isompi kertaoperaatio/-lasku.

Mutta käsi ylös, kenelle se "tonnien lasku" kerralla EI tunnu missään?
Meille kun joskus tuli karvakaverille eteen usean tonnin lasku, niin moni tuttu ja kaveri silloin totesi, että he olisivat (ihan perus työssäkäyvinä ihmisinä) joutuneet tuossa tilanteessa joko lopettamaan lemmikin tai ainakin harkitsemaan sitä vakavasti - ja se itse asiassa sai parin lemmikittömän tuttuni miettimään tosissaan, voivatko he sittenkään hankkia sitä haaveilemaansa lemmikkiä.

Päivämäärä:   14.5.26 13:31:24

"onhan se vähän eri asia, jos hoidatat eläimen hampaita säännöllisesti, jolloin todennäköisesti kertalaskut ovat pienempiä vs. saat yllättäen eläimen, jonka hampaita ei olekaan hoidettu ja sieltä tulee yllärinä joku katastrofi, johon menee kerralla sama summa, jonka olisi ehkä käyttänyt vuosien kuluessa säännölliseen (hammas)hoitoon."

Niin niis kissan vuosittaisen suuhuollon röntgenkuvilla saa maks. 300 e -hintaan, kun katsoo kampanjahinnan, tai käyttää pienempää klinikkaa. Sen verran vähintään menee joka vuosi yhden kissan hammaslääkäriin.

Yleensähän siellä on poistotarpeita, erityisesti mikäli hampaita ei harjata ja mikäli kissa ei syö yli puolta ravinnostaan sitkeää raakaa, joka hankaisi hampaiden pintaa plakista.

"saat yllättäen eläimen, jonka hampaita ei olekaan hoidettu ja sieltä tulee yllärinä joku katastrofi,"

Ai että itse yllättäen oho tosta hups, ostaa eläimen? On ihan perustietoa, että jos tietoisesti ostaa aikuisen kissan jota ei ole asianmukaisesti hampaiston osalta hoidatettu, on hintalappu huomattavan iso.

Päivämäärä:   14.5.26 13:35:25

Ps. meillä on kissoilla 3 t euron vuosittainen korvauskatto vakuutuksissaan. Toki toinen kissa ja vakuutus on aikuisena otettu, eli se ei TR :stäkään seuranneita hammaspoistoja korvaa, mutta tällä pentuna otetulla korvaa. Se on iso huojennus. Liki tonnin on jo vakuutus maksanut useamman syöpyneen hampaan poistoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.5.26 13:41:13

Normaalin perus terveen kissan hammas tai minkään muunkaan asian lääkärikuluihin ei kyllä mene isoja summia elämänaikana. Ja mitä leikkuuseen tulee niin itsellä oli rescue kissa jolla on nyt jälkeläisiä jo 4 polvessa. On minun kasvatuksen kantaemä ja olikin aivan loistava sellainen. Kolmet pennut sai meillä, yhden yhdistyksen piikkiin ja loput minulle itselleni. Hammashoitoa tarvitsi ekan kerran 15v. ja silloin meni 300e kun useampi hammas leikattiin. Eli reilu 20v.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.5.26 13:41:51

Kissan hammashoitoon ei paljoa rahaa mene, kun syöttää kissalle oikeanlaista ruokaa.

Parhaiten kissan suu pysyy terveenä, kun se saa olla talli-/navettakissa, ja pyydystää sekä syödä hiiriä ja myyriä. Näiden lisäksi tietysti sitten lihaa ja pieniä määriä sokeritonta märkäruokaa.
Kissoille sopivia lihoja ovat sisäelimet ja kokoliha.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.