Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitäisikö kumppanin/puolison auttaa

Lähettäjä: jos itse osaa? 
Päivämäärä:   13.5.26 17:31:04

Jos seurustelukumppanilla/puolisolla on harrastuneisuutta tai muuta osaamista johonkin asiaan, niin pitäisikö hänen auttaa jos toinen tarvitsee apua jossain? Ei tietenkään voi sanoa että on _pakko_ auttaa, mutta onko tylyä toista kohtaan kieltäytyä auttamasta?

Oletetaan nyt, että autettava osapuoli:
- antaa auttajalle täysin vapaat kädet aikataulun suhteen
- hyväksyy lopputuloksen tason mukisematta
- ymmärtää, jos auttaja ei osaa tai pysty tekemään hommaa täysin loppuun asti
- on itse apuna mahdollisimman paljon ja tekee itse kaiken minkä pystyy, eikä vain istu ja odota valmista
- hankkii itse tarvittavat työkalut, tilat, ohjeet jne.
- koettaa korvata auttajan vaivan joko rahalla tai auttamalla itse vastavuoroisesti jossain
- ei luule tietävänsä asiasta jotain vaan antaa auttajan tehdä homman rauhassa

Re: Pitäisikö kumppanin/puolison auttaa

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   13.5.26 17:33:16

On tylyä ja outoa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.5.26 17:43:19

Parin illan juttu, joo - parin työviikon juttuun apu voi olla urakoitsijan suositteleminen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.5.26 17:54:08

Riippuu vähän minkälainen asia ja asutaanko yhdessä, mutta jos kumppani tekee saman asian itselleen, niin oletan, että tietysti auttaa minuakin. Sama toisin päin. Jos kyse on jostain isosta projektista tyyliin keittiöremontti, eikä asuta yhdessä, niin en odota, että kumppani remontoi minun keittiön, vaikka osaisikin.

Päivämäärä:   13.5.26 17:54:21

No ei kyllä tulisi mieleenkään ostaa palvelua, jos puoliso ei osaa.

Päivämäärä:   13.5.26 17:54:54

Ja on tylyä kieltäytyä auttamasta.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   13.5.26 17:56:46

Joo, se vähän riippuu. Jos toinen haluaa koko kämpän täysin rempattua, ei voi odottaa, että se kumppani tekee tekemisen ilosta, kun nyt sattuu osaamaan. Viikkojen, mahdollisesti kuukausien homma.

Jos toinen taas osaa vaikka asentaa tietokoneeseen jonkun jutun tai korjata sen (olettaen, että on aika pikkujuttu osaavalle), kyllä olisi ihan odotettua, että se kumppani auttaisi ja tekisi, jos toinen on koneiden kanssa ihan peukalo keskellä kämmentä. Mutta vastavuoroista sen pitää ehdottomasti olla, ei niin, että se toinen osapuoli on aina se tekevä osapuoli.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.5.26 17:59:44

Riippuu tarviiko apua "kanin häkin rakentamisessa" vai "talon".
Pikku asioissa tietysti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.5.26 18:09:02

Kyllä, mielestäni puolison pitää auttaa. Puolisoksi luokittelen samassa taloudessa asuvan tai muuten vakiintuneessa suhteessa (esim kihloissa/naimisissa, vaikka asuis eri osoitteessa) olevan kumppanin.

Jos puolisoni kieltäytyisi auttamassata, tai edes vaatisi erillistä maksua asiasta minkä osaa tehdä, esim auton korjaus, niin ei olisi kauaa puoliso enää. Mielestäni, kun ollaan yhdessä, niin puoliso ei ole mikään "maksullinen palvelu", vaan kumppani, jonka kanssa asiat jaetaan ja hoidetaan yhdessä.

Eri asia toki, jos puhutaan jostain parin kk seurustelusuhteesta ja vaikka talon rakentamisesta ilmaiseksi toiselle siten, että se estää vaikka työn vastaanottamisen muualta, niin se nyt on vähän eri asia, kuin vaikka vakiintuneessa parisuhteessa toisen osapuolen perintökesämökin ulkoseinien maalaus tai puugrillin muuraaminen tiikiskivistä pihalle.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   13.5.26 18:16:37

"Jos puolisoni kieltäytyisi auttamassata, tai edes vaatisi erillistä maksua asiasta minkä osaa tehdä, esim auton korjaus, niin ei olisi kauaa puoliso enää. Mielestäni, kun ollaan yhdessä, niin puoliso ei ole mikään "maksullinen palvelu", vaan kumppani, jonka kanssa asiat jaetaan ja hoidetaan yhdessä"

Kieltäytyisi ja kieltäytyisi.. jos ei TARJOUTUISI automaattisesti auttamaan niin mäelle joutaisi. Mutta nimenomaan kun puhutaan kumppanista tai puolisosta, ei alkavasta tapailusta tai fuckbuddystä.

Päivämäärä:   13.5.26 18:19:26

No pariskunta tai perhe yleensä puhaltaa samaan hiileen, eikä osapuolet pelaa vain omaan pussiinsa. Jos on kevyt suhde, jossa ei ole suuremmin yhteisiä suunnitelmia niin kovin paljoa ei voi odottaa, mutta noin vakavammissa jutuissa yleensä etu on yhteinen. Tietenkään ei niin, että toinen aina tekee niska limassa kaiken yksin, vaan yleensäkin ajatellaan aina sen kautta, mikä olisi kaikille paras ratkaisu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.5.26 18:23:32

Ei pillua – ei apua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.5.26 18:26:55

Minusta työn suuruuden lisäksi väliä on myös kiireellisyydellä. Jos on joku äkillinen iso vika jonka toinen osaa korjata edes jotenkin, ja siihen hätään ei ole muuta apua realistisesti saatavilla, niin on törkeää jättää auttamatta.

Muutoin koen että ihan oman halun ja jaksamisen mukaan.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   13.5.26 18:57:26

Pikkuhommat joo, isot ei. Ja aina isommissa niin et se toinenkin osallistuu ja opettelee samalla eikä lusmua

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.5.26 19:14:13

Mun mielestä oli tosi surullista että exäni ei halunnut auttaa mua missään. Esim. Muutti minun taloon asumaan niin ei osallistunut vaikka polttopuiden tekoon/varastoon heittelyyn, talon huoltotöihin tai pihatöihin.

Oli hyvä tietokoneiden kanssa, mutta ei voinut mua auttaa pienissäkään excel yms. Ongelmissa. Tai sitten jos auttoi, niin sain kyllä kuulla kuinka hän ei mikään opettaja ole.

Huh, onneksi on ex.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.