|
Lähettäjä: Faktahomma
Päivämäärä: 13.5.26 10:11:38
Ilona Saukko on haastavassa tilanteessa – hän ei halua lopettaa yritystoimintaansa, mutta rahat ovat loppu.
Saukon yritys tarjoaa henkistä valmennusta lautapelin muodossa.
– Yritystoimintani on tällä hetkellä kannattamatonta, ja olen elänyt toimeentulotuella. Tukea leikattiin 50 prosenttia, koska en ole suostunut lopettamaan yritystoimintaa ja ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, Saukko kertoo.
Aiemmin Saukon käteen jäi laskujen maksamisen jälkeen nolla euroa. Nyt kun toimeentulotukea on leikattu, hän kertoo jäävänsä pakollisten kulujen jälkeen miinukselle.
– Yritystoiminnan vieminen kannattavaksi vie aikaa. Olen pitkään etsinyt asiaa, jota rakastan tehdä. Yritystoiminta on tärkeää minulle.
– Kaikkien ei tarvitse suorittaa. Todella monet yrittäjät haluavat vain tehdä sitä, mitä rakastavat. Ei kaikkien tarvitse olla supermenestyjiä.
– Rakastan sitä, mitä teen, ja se antaa elinvoimaa.
Saukko on pohtinut, pitäisikö hänen taipua ja lopettaa itselleen tärkeä yritystoiminta.
– Ja tehdä se, mitä ulkopuolelta sanotaan, vaikka tiedän, että se tulee vaikuttamaan minuun huonosti. (IL)
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/385ad917-baf4-4e38-bbff-8140c36275b5
On vähintäänkin outo ajatus, että yhteiskunnan pitäisi maksaa tukia jotta ihminen voi tehdä kannattamatonta liiketoimintaa ihan vaan siksi, että haluaa tehdä, rakastaa tehdä ja haluaa sen avulla lisätä omaa hyvinvointiaan.
Yritystoiminnan pitää olla kannattavaa eli pitää myydä jotain mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan niin paljon, että toiminta on kannattavaa. Jos niin ei ole, silloin yritystoiminta pitää lopettaa.
Vastaavia tapauksia löytyy mm. hevosalalta ja muista eläimiin liittyvistä yrityksistä kuten myös esim. ravintola-alalta. Halutaan tehdä jotain mikä on unelma mutta jossa ei ole liiketaloudellisesti mitään järkeä koska kukaan ei ole valmis maksamaan siitä mitä myydään ainakaan niin paljon, että toiminta olisi taloudellisesti kannattavaa.
|