|
Lähettäjä: Tiku82
Päivämäärä: 13.5.26 01:15:52
Puran ketutustani tänne, olen lähinnä vihainen vain itselleni kun en huomannut kissan kipua aikaisemmin.
Minulla siis oli scottish fold rotuinen kissa. Se tuli elokuussa 2024 alta vuotiaana esyn kautta, ja nyt tiistaina lopetettiin alle kolmivuotiaana osteokondrodysplasian takia. Otin kissan kotihoitoon ja lopulta se jäi minulle kun esyn kanta oli että kissa on liian terve lopetettavaksi, mutta kuitenkin sairas niin sitä ei voi myydä. Kävi tuolloin kuvissa ja muutokset oli todella pieniä, ell joutui hakemalla hakemaan että löysi kintereistä muutosta.
Kissan oireiluun havahduttiin viikonloppuna kun se ei hypännyt suoraan vaan sovitteli takajalkojaan ja ponnistus oli inan vajaa ja kissa kiipesi lopun matkaa. Mitään muuta oiretta ei ollut.
Röntgenkuvissa polvissa ja kyynärpäissä muutoksia, ranteissa ja kämmenissä pahat muutokset ja kintereet ihan tunnistamattomat. Kissa ei ole pystynyt taivuttamaan varpaitaan enää hetkeen.
Älkää ikinä hankkiko luppakorvaista kissaa. Ja jos joku väittää että heillä on terve luppakorva niin valehtelee ihan täysillä. Valistakaa tuttaviannekin ettei hanki luppakorvaista kissaa, tai ainakin patistakaa käyttämään kerran vuodessa luustokuvissa.
Jos kissan korvat on lupalla niin syy on aina sairaus nimeltä osteokondrodysplasia, se on ruston ja luukudoksen liikakasvua ja nivelrikkoa aiheuttava etenevä sairaus. Luppakorvaisuus on ensioire sairaudesta.
|